📜🏴 گزارشی از عزاداری گروههای مختلف شیعی در بغداد و نواحی مختلف مصر و شام برای حضرت زهرا در قرن چهارم هجری
أبو جَبَلَةَ إبراهيمُ بنُ غسّان، وجابرٌ المتوفّي، وأبو الفوارسِ الحسنُ بنُ محمدٍ المَيْمَدِيّ، وأبو الحسينِ أحمدُ بنُ محمدِ بنِ الكُمَيْت، وأبو محمدٍ الطَّبَرِي،
وأبو الحسنِ الحَلَبِي، وأبو يَتيمٍ، والرِّلْباي، وأبو القاسمِ النَّجَّارِي، وأبو الوَفَا الدَّيْلَمِي، وابنُ أبي الدِّيْس، وخُزَيْمة، وأبو خُزَيْمة، وأبو عبدِ الله محمدُ بنُ النُّعمان.
فهؤلاء بمصرَ، وبالرَّمْلَةِ، وبِصُور، وبِعَكّا، وبِعَسْقَلان، وبِدِمَشْق، وببغداد، وبِجَبَلِ البِسْمَاق.
👈وكلُّ هؤلاءِ في هذه النواحي يَدَّعونَ التَّشَيُّعَ ومَحبَّةَ رسولِ الله ﷺ وأهلِ بَيْتِهِ،
فَيَبْكُونَ على فاطِمَةَ وعلى ابنِها المُحْسَن الذي زعموا أن عمر قتله، ويذكرون لهم تبديل القرآن والفرائض، ويذكرون ما قد تقدم ذكره من أن خلافهم له وقتالهم إنما هو لعداوته صلّى الله عليه وسلم وللشك في نبوته و يُقيمون المنشِدين والمَناحات في ذلك.
« ... و همهٔ مردم در این نواحی ادعای تشیّع و محبتِ رسول خدا ﷺ و خاندان او را دارند.
بر فاطمه (سلاماللهعلیها) و بر فرزندش مُحسَن گریه میکنند؛ همان کودکی که به گمان آنان، عمر او را کشته است.
آنان همچنین سخن از تغییر دادن قرآن و احکام شرعی به میان میآورند، و همان گونه که پیشتر گفتیم: ادعا دارند دلیل اینکه مردم با علی علیهالسلام مخالفت کردند و با او جنگیدند، فقط به جهت دشمنی با پیامبر ﷺ و شک در نبوت او بوده است!
و برای این موضوع، نوحهخوانی و مرثیهسرایی برپا میکنند و مراسم سوگواری به راه میاندازند.»
قاضی عبدالجبار، تثبیت الدلائل النبوة، ج۲، ص۵۹۵.
———~———~—🆔—~——~———
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e
💠 باور به مظلومیت حضرت زهرا علیهاالسلام و شهادت حضرت محسن در میان اندیشمندان امامی و غیر امامی در قرون نخستین
🔹 از جمله اندیشمندانی که سخن از مظلومیت صدیقۀ طاهره علیهاالسلام به میان آورده، ابو اسحاق ابراهيم بن سيار بن هانی بصری مشهور به نَظّام معتزلی د. ۲۳۱ از برجستهترین متکلمان مکتب اعتزال در دهههای نخست قرن سوم هجری است.
● عبد القاهر بغدادی د. ۴۲۹ با هدف نقد نظّام در شمار باورهای او مینویسد:
او بر عمر خرده گرفت و پنداشت که او در روز حدیبیه در دینش به تردید افتاد... و فاطمه را کتک زد و عترت پیامبر صلی الله علیه وآله را از میراث محروم نمود. الفَرق بین الفِرَق: ۱۳۳
● ابو الفتح محمد بن عبد الکریم شهرستانی د. ۵۴۸ باور نظام را چنین باز میگوید:
عمر در روز بیعت بر شکم فاطمه زد چنانکه جنینِ درونش را سقط نمود.
او فریاد میزد: خانۀ فاطمه را با هر کسی که در آن است به آتش بکشید در حالی که کسی غیر از علی، فاطمه، حسن و حسین در آن حضور نداشت. الملل و النحل: ۱/ ۷۱
● صلاح الدین صَفَدی د. ۷۶۴ نیز در مقام انعکاس اعتقاد نظام مینگارد:
عمر در روز بیعت بر شکم فاطمه زد چنانکه محسن را سقط نمود. الوافی بالوفیات: ۶/ ۱۵
● دیگر از متکلمان شهیر قرن سوم ابو علی محمد بن عبد الوهاب جُبّائی معتزلی بصری د. ۳۰۳ است. در کتاب المقالات که بدو منسوب است باور امامیه چنین آمده:
آنان میگویند: علی به اجبار و در حالی که ریسمانی بر گردنش افکنده بودند، با ذلت او را میکشیدند و توان دفاع از خود را نداشت با ابوبکر و از بیم قتل بیعت کرد، آیا سخن جعفر بن عفان طائی را نشنیدهای که میگوید:
أتبكي لحوراء المَدامِعِ طفلةٍ
لطيفةِ طيّ الكَشْحِ طَيّبةِ النَشرِ
وَيَنسَى علياً حينَ سِيقَ مُلَبَّباً
وقيلَ لهُ: بايِعْ عَنيفا أبابكرِ
آیا بر [فراق] آن دخترک سیه چشم نازک اندام خوشبو میگریی، و فراموش میکنی که علی را گریبان کشان آورده با خشونت به او گفتند: با ابوبکر بیعت کن؟!
المقالات: ۱۴۸
🔹 امامیه از کسانی که به آنها اعتماد دارند روایت میکنند که ابوبکر فدک را از فاطمه ستاند، و فاطمه به مسجد رفت و خطابهای در نزد مهاجران و انصار ایراد نمود طبق پندار آنان...
آنان میپندارند قنفذ غلام ابوبکر با پا بر فاطمه کوفت آن هنگام که بانو خواست از مسجد خارج شود، و اینکه فاطمه را پشت در فشرد تا جایی که جنینی را که محسن مینامند سقط نمود.
المقالات: ۱۵۰
———~———~—🆔—~——~———
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🌹 باور شیعیان نخستین پیرامون مظلومیت حضرت زهرا علیهاالسلام
واعظ بلخی و اشاره به مظلومیت صدیقۀ طاهره علیهاالسلام:
در گزارش ابن نجار بغدادی د. ۶۴۳ در شرح حال محمد بن عبد الله فارسی معروف به واعظ بلخی د. ۵۹۶ آمده است:
برادرم علی بن محمود به من گفت:
بلخی واعظ در مجالس خویش بسیار - و به تلمیح و اشاره - به صحابه بد میگفت. یک بار گفت: روزی فاطمه گریست، علی بدو گفت: ای فاطمه، چقدر میگریی؟ آیا من فدک را از تو ستاندم؟ آیا من حق تو را غصب نمودم؟ آیا من چنین و چنان کردم؟ و اموری دیگر از رفتارهایی که شیخین در باور رافضیان با فاطمه داشتهاند.
رافضیان حاضر در مجلس با شنیدن این مطلب صدا به گریه بلند کردند.
واکنش حاضران در گزارش ذهبی چنین آمده است:
رافضیان ناله سر دادند، دستها را بر هم زدند و گفتند: احسنت، احسنت.
لسان المیزان: ۵/ ۲۱۸
تاریخ الإسلام: ۱۲/ ۱۰۸۵
———~———~—🆔—~——~———
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e
اندیشکده مستعدان با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم و کمیته کرسی های آزاداندیشی حوزه علمیه برگزار میکند:
🌀بررسی وقایع بعد از پیامبر صلوات الله علیه و آله تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با تاکید بر منابع اهل سنت
🎙با حضور ارزشمند:
آیت الله نجم الدین طبسی
🎙دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان
🏫مکان:
قم، بلوار الغدیر، دانشگاه قم، خانه فرهنگ، سالن جلسات
🕧زمان:
شنبه ۸ اذر ماه ۱۴۰۴
ساعت: ۱۸:۳۰
امکان حضور برای عموم نخبگان فراهم است.
🖥پخش زنده از تلویزیون اینترنتی حوزه و کانال اندیشکده مستعدان در پیام رسان ایتا
———~———~—🆔—~——~———
📎 کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
سایت اندیشکده مستعدان
🌐https://tme313.ir/
👈ابْن قريعة مُحَمَّد بن عبد الرَّحْمَن القَاضِي أَبُو بكر بن قريعة الْبَغْدَادِيّ سمع أَبَا بكر ابْن الْأَنْبَارِي وَلَا يعرف لَهُ رِوَايَة حَدِيث مُسْند توفّي سنة سبع وَسِتِّينَ وَثلث ماية
...
وَ كَانَ القَاضِي أَبُو بكر بن قريعة يتشيع وَمن شعره أَبْيَات مِنْهَا:
«ابن قُرَیعه: محمد بن عبدالرحمن، قاضی، ابوبکر بن قرَیعه بغدادی. او از ابوبکر ابن انباری حدیث شنیده است، اما برای او روایت حدیثِ مُسنَد (دارای سند کامل) شناخته نشده. وی در سال ۳۶۷ هجری قمری درگذشت.»
«قاضی ابوبکر بن قرعیّه، شیعهمسلک بود، و از جمله نشانههای این گرایش، چند بیت شعر از اوست.»
(لَوْلَا اعتذار رعية ... ألغى سياستها الخليفه)
اگر بیم مردم و عذرخواهی از آنان نبود،
نقش و حکومت آن خلیفه (ابوبکر) را باطل میکردم.
(وسيوف أَعدَاء بهَا ... هاماتنا أبدا نقيفه)
اما ما پیوسته سرهایمان را از ترس شمشیر دشمنان پایین میگیریم
(و به سبب ترس، سکوت میکنیم).
(لكشفت من أسرار آ ... ل مُحَمَّد جملا ظريفه)
اگر هراس نداشتم، رازهایی زیبا و شگفت از خاندان پیامبر آشکار میکردم.
(تغنى بهَا عَمَّا روا ... هـ مَالك وَأَبُو حنيفه)
رازهایی که مرا بینیاز از آنچه مالک و ابوحنیفه روایت کردهاند میکرد.
(ونشرت طي صحيفَة ... فِيهَا أَحَادِيث الصحيفه)
و پرده از صحیفهای برمیداشتم که در آن احادیث همان «صحیفه» (پنهان شده) نوشته شده است.
(وأريتكم أَن الْحسي ... ن أُصِيب فِي يَوْم السقيفه)
و به شما نشان میدادم که حسین (ع) در روز سقیفه مورد مصیبت قرار گرفت.
(ولأي حَال ألحدت ... بِاللَّيْلِ فَاطِمَة الشريفه)
و چگونه فاطمهٔ شریف را شبانه به خاک سپردند.
(وَلما ختت شيخيكم ... عَن وطئ حُجْرَتهَا المنيفه)
و چگونه دو شیختان (ابوبکر و عمر) را از پا گذاشتن به حجرهٔ والا و خصوصی او (فاطمه) باز نداشتند.
(آه لبِنْت مُحَمَّد ... مَاتَت بغصتها أسفه)
آه بر دختر پیامبر! از اندوه و غصه درگذشت و چه دردناک بود مرگش.
(إِن كَانَ عِنْدِي دِرْهَم ... أَو كَانَ فِي بَيْتِي دَقِيق)
اگر نزد من حتی یک درهم باشد، یا در خانهام کمی آرد وجود داشته باشد،
(فبرئت من أهل الكسا ... وكفرت بِالْبَيْتِ الْعَتِيق)
پس از اهل کساء (پیامبر، علی، فاطمه، حسن، حسین) بیزارم، و کافر به خانهٔ کعبهام!
(وظلمت فَاطِمَة البتو ... ل كَمَا تحيفها عَتيق)
و همانگونه که «عتیق» (لقب ابوبکر) به فاطمهٔ بتول ستم کرد، من هم ستمکارم.
ترجمه معنایی این سه بیت:
شاعر سوگند میخورد که اگر چیزی داشته باشد و از مظلومیت اهل بیت سخن نگوید، پس گویی خود دشمن آنان است و مانند ابوبکر به فاطمه ستم کرده است.
الوافی بالوفیات ج۳ ص ۱۸۸
———~———~—🆔—~——~———
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e
27.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 واکنش استاد انصاریان به دعاوی غلط شیخ مفلوک در مورد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها!
کرسی آزاداندیشی بررسی وقایع بعد از پیامبر صلوات الله علیه و آله تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با تاکید بر منابع اهل سنت
———~———~—🆔—~——~———
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e
اندیشکده مستعدان با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم و کمیته کرسی های آزاداندیشی حوزه علمیه برگزار میکند:
🌀بررسی وقایع بعد از پیامبر صلوات الله علیه و آله تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با تاکید بر منابع اهل سنت
🎙با حضور ارزشمند:
آیت الله نجم الدین طبسی
🎙دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان
🏫مکان:
قم، بلوار الغدیر، دانشگاه قم، خانه فرهنگ، سالن جلسات
🕧زمان:
شنبه ۸ اذر ماه ۱۴۰۴
ساعت: ۱۸:۳۰
امکان حضور برای عموم نخبگان فراهم است.
🔻#لینک پخش زنده از تلویزیون اینترنتی حوزه علمیه:
🌐 tv1.livehowzeh.ir
———~———~—🆔—~——~———
📎 کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
سایت اندیشکده مستعدان
🌐https://tme313.ir/
🔰معرفی کتاب
پاسخ به چند شبهه فاطمی
✍آیت الله نجم الدین طبسی
«پاسخ به چند شبهه فاطمی» را از طاقچه دریافت کنید👇👇
https://taaghche.com/book/8278
کتاب حاضر جهت آشکار نمودن پاره ای از حقایق پنهان در موضوع شهادت حضرت زهرا، و اظهار واقعیت ها از لابلای تاریخ و حدیث، چند شبهه فراگیر در این موضوع را با استناد به منابع معتبر اهل سنت پاسخ داده است.
سالها پیش جریان وهابیت در اقدامی نابهنجار اقدام به طرح شبهاتی در خصوص شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها کرده و این شبهات را در برگه های از پیش نوشته شده به خانه ی مردم می انداختند. این کتاب ارزشمند در سال 1393 و در واکنش به این اقدام وهابیت نگارش یافته است.
شبهات مطرح شده عبارتند از:
❓چرا امیرالمومنین از تهاجم به خانه شان جلوگیری و دفاع نکرد؟
❓چرا امیرالمومنین از قاتل حضرت زهرا انتقام نگرفت؟
❓چرا علی امیرالمومنین با قاتلان همسرش رابطه خوبی داشت؟
❓چرا امیرالمومنین در ایام حکومتش به کشته شدن همسرش اشاره نکرده است؟
❓چرا امیرالمومنین اسامی فرزندانش را ابوبکر و عمر و عثمان نهاد؟
❓چرا امام حسن و امام حسین علیهما السلام به کشته شدن مادرشان به دست عمر اشاره نکردند؟
❓چرا مردم مدینه در قبال کشته شدن زهرا سکوت کردند؟
❓چرا شیعیان تا چند سال قبل، از شهادت حضرت زهرا خبر نداشتند و در سال های اخیر متوجه آن شده و عزاداری می کنند؟
———~———~—🆔—~——~———
📎 کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🎙گزارش تصویری
#کرسی_آزاداندیشی
🌀بررسی وقایع بعد از پیامبر صلوات الله علیه و آله تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با تاکید بر منابع اهل سنت
🎙با حضور ارزشمند:
آیت الله نجم الدین طبسی
🎙دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان
بازتاب جلسه در پایگاه اینترنتی خبرگزاری حوزه/ نشست تخصصی پاسخ به شبهات مربوط به شهادت حضرت زهرا(س)
———~———~—🆔—~——~———
📎 کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
سایت اندیشکده مستعدان
🌐https://tme313.ir/