eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
208 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 نمایشگاه کتاب 1404 همراه با مدرسه سها 📗معرفی سیر مطالعاتی تخصصی و روش مطالعه برای دانش پژوهان علوم انسانی همزمان با برگزاری 36 امین نمایشگاه بین المللی کتاب 🔖 به زودی از مدرسه سها... 📖برنامه شما برای بزرگترین رویداد فرهنگی کشور چیست؟ چطور از این فرصت برای آشنایی بهتر با جریانهای فکری و فرهنگی ایران استفاده میکنید؟ آیا برنامه ای برای خرید کتاب دارید؟ معیار شما برای انتخاب و خرید کتاب چیست؟ ـــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📚 نمایشگاه کتاب 1404 همراه با مدرسه سها 📗معرفی سیر مطالعاتی تخصصی و روش مطالعه برای دانش پژوهان علو
🔖 مطالعه بی برنامه مانند راه رفتن در کویر بدون قطب نما است. 📚 ضرورت داشتن برنامه مطالعات جنبی برای رسیدن به علوم انسانی اسلامی • کتاب‌هایی که می‌خوانیم همیشه دو لایه دارند: یک ظاهر نهایی و یک باطن بنیادی. هر کتابی که توسط یک نویسنده اندیشمند نوشته می‌شود، بر اساس مبانی و نظام فکری خاص خودش شکل گرفته است. وقتی کتاب‌های استاد شهید مطهری را می‌خوانید، می‌توانید این دو سطح را در نظر بگیرید. • کسی که می‌خواهد در زمینه علوم انسانی اسلامی به سطح اجتهاد برسد، نباید مانند کسی مطالعه کند که صرفاً به ظاهر و نتیجه نهایی کتاب‌ها اکتفا می‌کند. گاهی روش مطالعه از موضوع مطالعه و تعداد کتاب‌هایی که می‌خوانیم مهم‌تر است. • برای رسیدن به اجتهاد و تولید فکر در علوم انسانی اسلامی، علاوه بر تسلط عمیق بر مبانی علمی مانند منطق، اصول و فلسفه، باید یک سیر مطالعاتی منظم و روش‌مند نیز داشت. بدون این مسیر مشخص، حتی با وجود دانش قوی در مبانی، ممکن است نتوانیم به‌درستی با مسائل علوم انسانی مواجه شویم. • بسیاری از افراد هستند که در مبانی علمی (مانند فلسفه یا اصول فقه) توانایی بالایی دارند، اما نمی‌توانند این دانش را در حل مسائل کاربردی به کار بگیرند یا حتی اصلاً با مسئله‌ای مواجه نشده‌اند. یک سیر مطالعاتی خوب دو فایده مهم دارد: ۱. جهت درست را به ما نشان می‌دهد. ۲. مسئله‌های جدیدی در ذهن ما ایجاد می‌کند و به ما کمک می‌کند مبانی علمی را در نسبت با این مسائل بهتر بفهمیم. • اما باید توجه داشت که برنامه مطالعاتی چنین فردی باید بسیار دقیق و منظم باشد؛ زیرا همان‌طور که نداشتن مطالعه ما را متحجر و ناتوان می‌کند، مطالعه بی‌برنامه نیز می‌تواند ذهن را آشفته کند، از مسیر اصلی منحرف سازد یا حتی باعث سوءفهم مبانی علمی شود. • در مدرسه سها، برای دانش‌پژوهانی که در زمینه مبانی علوم انسانی فعالیت می‌کنند، یک سیر مطالعاتی عمومی طراحی کرده‌ایم تا در کنار مطالعه عمیق مبانی، از جنبه‌های دیگر نیز غافل نشوند. به زودی راجع به این سیر مطالعاتی بیشتر باهم صحبت خواهیم کرد. ـــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ امام خمینی؛ داستان تفکری که دیده نشد ● انقلاب اسلامی امام خمینی هرچند تنها برآمده از مبانی نظری نبود، اما بدون پشتوانهٔ عمیق عرفانی، فلسفی و فقهی ایشان، هرگز به پیروزی نمیرسید. متأسفانه شخصیت برجستهٔ امام در عرصهٔ سیاسی باعث شده است که جنبهٔ علمی او کمتر دیده شود. حتی میتوان گفت امروزه آثار علمی امام خمینی از جمله ناشناخته ترین کتاب هایی است که برای تداوم انقلاب اسلامی مورد مطالعه واقع میشود. ● اگرچه کتاب های زیادی دربارهٔ امام و برای امام نوشته شده، اما مهمترین اندیش های که به وقوع انقلاب اسلامی انجامید، در آثار و نوشته های خود امام خمینی نهفته است. این مبانی نظری، ظرفیت لازم را برای تکمیل مسیر انقلاب و گذر از «نظام اسلامی» به «دولت اسلامی» دارد. ● طلاب علوم دینی به عنوان اصلی ترین مخاطب این گنجینه ارزشمند متون علمی چقدر آن را مورد توجه قرار میدهند؟ ● به راستی، چند درصد از آثار علمی امام در میان نیروهای حزباللهی شناخته شده است؟ ● ارتباط اندیشه های علمی امام با انقلاب امروز چیست؟ ● و حوزه های علمیه، به عنوان بزرگترین نهادِ وامدار انقلاب و اندیشه های امام، تاکنون چه نقشی در احیای تفکر ایشان ایفا کردهاند؟ ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
«تاملی در نسبت فلسفه و علوم انسانی» ❖ بخش دوم 📝 سخن در نسبت فلسفه و علوم انسانی، سخنی بس دشوار در عین حال سخنی ساده است، اگر در عنوان مسئله دقت کنیم، علم را خواهیم دید که دارای معانی مختلفی در حیث محصول اجتماعی خود و حتی در هویت های ثبوتی خود است علم گاهی به معنای پوزیتویستی است و علوم انسانی پوزیتویستی نیز در نسبت با آن شکل گرفته است، علم گاهی به معنای تفهّمی و تفسیری است (که در واقع در میان تفسیرگرایی پسامدرن و علم مدرن است و سعی دارد نسبتی بین آنها برقرار نماید مانند کاری که وبر تحت تاثیر ریکرت انجام داد) و علوم انسانی تفهّمی در نسبت با این معنای از علم شکل گرفته است و علم به معنای پسامدرن(اگر چنین اصطلاحی صحیح باشد که جای تامل است) که در واقع در این اصطلاح از علم، معنای علم از نظامِ علمی به آموزه تغییر می کند و بدین ترتیب سخن از اطلاعات خواهد بود، به دیگر بیان ما دربارۀ مطالعاتی دربارۀ یک چیز می توانیم سخن بگوییم و البته برداشت هر کسی به جهتِ اندماجات فرهنگی متعدد با دیگری فرق دارد. 👈🏼 « جهت مطالعه کامل این یادداشت کلیک کنید » 🔖 جهت مطالعه بخش اول این نوشته به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/395 ـــــــــــــــــــــ ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖ مجتهد واقعی در هر چند قرن یک بار پیدا میشود. • تفکیک بین مجتهد نظام ساز و مقلد در کلام . . . . . 🖼 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻 🔗 https://B2n.ir/yf7882 _____ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه چهارم.MP3
زمان: حجم: 37.55M
📻 درس گفتار اصول مقدماتی شهید مطهری 📼 جلسه ۰۴ ــــــــــ 📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبت‌نام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻 🔗 https://B2n.ir/ee9902 ـــــــ 📼 مدرس: حجت الاسلام 📆 سال شروع دوره: 1404 👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان ⏰ زمان انتشار جلسات: هر هفته یک الی دو جلسه ــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📝 مباحث ارائه شده در جلسه‌ی چهارم اصول فقه شهید مطهری: ۱. برهان احتیاج و اثبات دایره مسائل فقه بالمعنی الاعم • محتوا برهان (با بیان شهید مطهری): -انسان در مسیر حیات خود، برای رسیدن به کمال مطلوب، نیازمند قانونی جامع است که تمامی نیازهای ضروری او را پاسخگو باشد. -وجود چنین قانونی از سوی خداوند ممکن است، زیرا او فیاض علی‌الاطلاق و آگاه به تمام ابعاد وجودی انسان است. -اگر این قانون از طرف خداوند افاضه نشود، نشان‌دهنده این است که قابلیت (در انسان) وجود دارد، اما فاعلیت (از طرف خدا) نیست. • این استدلال، پایه و اساس ضرورت «فقه به معنای اعم» (شامل تمام ابعاد زندگی انسان) را تشکیل می‌دهد. ۲. مباحث مدخل (مباحث مقدماتی علم) • تعریف: مباحثی که به عنوان مبادی تصوری (تعاریف و مفاهیم پایه) و مبادی تصدیقی (مباحثی که تصدیق مسائل علم متوقف بر آنهاست) در ابتدای طرح یک علم مورد بررسی قرار می‌گیرند. • دسته‌بندی مباحث مدخل: 1. مبادی کل علم: مباحثی که پایه و اساس تمامی مسائل آن علم هستند، مانند تعریف خود علم. 2. مبادی یک باب خاص: مباحث مقدماتی مربوط به یک بخش یا باب خاص در علم. 3. مبادی یک مسئله: مباحث مرتبط با یک یا چند مسئله جزئی. • تأثیر این مباحث: این مباحث دیدگاه‌ها و نگرش‌های فقیه یا اصولی را شکل می‌دهند در شکل‌گیری فهم پژوهشگر در شناخت و ظرفیت مسائل علم و کاربرد عملی علم، مانند حل مشکلات و ارائه برنامه‌های متناسب با شرایط زمان، نقش کلیدی ایفا می‌کنند. ۳. شناخت اعتباریات: یک مبحث مغفول در مدخل • تعریف اعتباریات: اموری هستند که واقعیت خارجی ندارند، بلکه بر اساس اعتبار انسان (چه شرع باشد چه عرف) ساخته می‌شوند؛ مانند احکام شرعی و قوانین اجتماعی. • اهمیت شناخت اعتباریات: - شناخت اعتباریات یکی از مباحث مقدماتی کل علم است، اما غالباً نادیده گرفته می‌شود و جای آن در ابتدای علم اصول خالی است. - این شناخت باعث می‌شود که از آسیب‌های ناشی از خلط کردن احکام حقایق با اعتبارات جلوگیری گردد. -در علمی مانند علم اصول فقه که علمی اعتباری است و مجتهد در آن به دنبال شناخت و بررسی اعتباریات شارع مقدس و استخراج قواعد واحکام( معتبرات شارع) است، این بینش و التزام به این شناخت، مجتهد را به استفاده از قوانین علوم اعتباری وادار میکند تا بر اساس قوانین علوم اعتباری، استنباط‌های معتبر و کارآمدی داشته باشد. -در صورت نادیده‌گرفتن و عدم شناخت صحیح این نکته، به استنباط های ناکارآمد می انجامد. -مثال: شهید مطهری برای نشان دادن اهمیت این نکته، می‌گوید که برخی علما به دلیل بی توجهی به این تفاوت، دچار خلط شده اند. برای مثال، قاعده فلسفی «تقدم شیء علی نفسه»که در حوزه حقایق جریان دارد را در علوم اعتباری به کار برده اند، حال آنکه در اعتباریات، تقدم شیء بر نفس محال نیست. ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📻 درس گفتار اصول مقدماتی شهید مطهری 📼 جلسه ۰۴ ــــــــــ 📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبت‌نام به ص
🔸 پیشنهاد ویژه برای گوش دادن صوت این جلسه برای مخاطبین سطح مقدمات 📌 در ابتدای این جلسه استاد محترم به صورت ساده و روان سعی کرده اند برهان وجود را تبیین کرده و چیستی از منظر امام خمینی را توضیح و شرح دهند. 👈🏼 علاوه بر این در این جلسه به اهمیت مسئله و جایگاه این مسئله در علم اصول پرداخت شده است.