eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
209 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علوم انسانی سها
📌چگونه یک تقریر خوب بنویسیم؟ 📝#یادداشت 🔹بخش سوم: تقریر اثربخش؛ هنر بیان واضح و ساختارمند اندیشه‌ه
• این نکات تقریر نویسی که داره هرچند وقت یک بار منتشر میشه حاصل چندین سال تجربه توی نوشتن مباحث درسی و تجربه مدل های مختلفی از نوشتار هست که ما توی مدرسه سها به رایگان در اختیار شما قرار میدیم، امیدواریم براتون مفید بوده باشه🙏🏻
❖ نباید گمان کرد که وجود امری اعتباری است. وجود برهان پذیر نیست. 📝 🔹 گمان مبر كه وجود امرى اعتبارى است - همچنانكه كسانى كه از مشاهدۀ آن محجوبند پنداشته‌اند -؛ بلكه وجود امرى تحقق يافته در برابر چشمان است، چه آن سزاوارترين چيزها به تحقق است و همه‌چيز به وسيلۀ آن تحقق مى‌يابد، و در برابر چشمان آشكار مى‌شود و در ميان اذهان نقش مى‌بندد و همان است كه هر ذى‌حقى به وسيلۀ آن به حقيقت خود دست مى‌يابد؛ پس چگونه وجود مى‌تواند امرى اعتبارى باشد؟ اما تعريف وجود غيرممكن است، چه وجود بسيط است و هيچ معروفتر از آن نيست، و تصور آن نيز ناممكن است، چه تصور چيز عبارت از حاصل شدن معناى آن، و انتقال يافتنش از حدود چشم به حدود ذهن است و اين امر در غير وجود جارى است و اما در وجود جز به مشاهدۀ صريح و بدون برهان ممكن نيست. ترجمه المظاهر الإلهیة، صفحه: ۲۲ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
My Recording13-401.08.18.mp3
زمان: حجم: 20.28M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 13 تاریخ : 401.08.18 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
13.docx
حجم: 91K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 13 تاریخ : 401.08.18 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
📌 👥 سوال شما: بهتر است ابتدا فلسفه اسلامی بخوانیم یا فلسفه غرب؟ 👤 جواب: سلام و عرض ادب موضوع فلسفه‌خوانی و روش‌های آن، دغدغه‌ای است که برای بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه مطرح می‌شود. در اینجا چند نکته کلیدی را با شما به اشتراک می‌گذارم: ۱. فلسفه و سیستم‌های آموزشی: فلسفه‌خوانی لزوماً به حضور در دانشگاه یا حوزه محدود نمی‌شود. هرچند این دو بستر آموزشی می‌توانند مفید باشند، اما اتکای صرف به آنها برای فهم فلسفه کافی نیست. فلسفه نیازمند مطالعه عمیق، تفکر مستقل و تلاش شخصی است. ۲. هدف از فلسفه‌خوانی: قبل از شروع، باید هدف خود را از مطالعه فلسفه مشخص کنید. آیا قصد دارید به‌صورت تخصصی و بلندمدت (مثلاً ۲۰ ساله) فلسفه بخوانید؟ یا صرفاً می‌خواهید با کلیات فلسفه اسلامی یا غرب آشنا شوید؟ شاید هم هدف شما استفاده از فلسفه در علوم انسانی باشد. هر کدام از این اهداف، برنامه‌ریزی خاص خود را می‌طلبد. ۳. شروع هم‌زمان فلسفه اسلامی و غرب: به طور کلی، شروع هم‌زمان دو نظام فلسفی (اسلامی و غرب) توصیه نمی‌شود. هر کدام از این نظام‌ها، ساختار و مفاهیم مستقل خود را دارند که نیازمند تمرکز و درک عمیق هستند. ورود هم‌زمان به هر دو، ممکن است باعث ایجاد ذهنیت التقاطی و درک نادرست از مفاهیم شود. بهتر است ابتدا در یک نظام فلسفی تسلط نسبی پیدا کنید، سپس به سراغ نظام دیگر بروید. ۴. نظام‌های فلسفی و ارتباط آنها: فلسفه اسلامی و فلسفه غرب، هر دو نظام‌های مستقلی هستند که ارتباطاتی با یکدیگر دارند. اما این ارتباطات را تنها پس از درک عمیق هر دو نظام می‌توان به‌درستی فهمید و تحلیل کرد. در نهایت، فلسفه‌خوانی نیازمند صبر، برنامه‌ریزی و تعهد است. انتخاب مسیر درست و تمرکز بر یک نظام فلسفی در ابتدا، می‌تواند شما را به درک عمیق‌تری از مفاهیم فلسفی برساند. 📎 اگر شما هم نسبت به خواندن فلسفه سوال یا ابهامی دارید، خوشحال می‌شوم بیشتر توضیح دهیم. 🌟 مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
در بیان حقیقت ذکر؛ ضرورت دوری از موحدنمایان به توحید لفظی. 📝 🔹 ذكر خدا - آن‌چنان‌كه گروهى از موحدنمايان مى‌پندارند - تنها به گفتن زبان و حروف و اصوات نيست، چرا كه اين توحيد لفظى است و احدى را در عالم آخرت و صقع ربوبى فايده نبخشد، و حتى فايده‌ى آن از عالم گفته‌ها و شنيده‌ها فراتر نرود. و در علومى كه تحقيق درباره‌ى علل و غايات نمايند، ثابت شده است كه غايت هر چيزى هم‌جنس و مشابه آن تواند بود، پس غايت توحيد شنيدنى همان مجرد شنيدن است كه فقط كمال و زينتى براى گوشهاست، همچنان‌كه خويشتن را موحد نمايش دادن نتيجه‌اى جز نمايشگرى ظاهرى ادعا، كه توحيدنمائى است، ندارد و از حقيقت و روح معنى آن بدور باشد. هدف از ذكر شناخت حق است و آگاهى بر حقيقت نفس و عيبهاى آن و آفتهاى اعمال و آنچه كه موجب فسادشان شود. و همچنين شناخت الهامات حق و چگونگى جلب آنهاست، و كيفيت كوتاهى بندگان در ستايش و رضا به قضا و قدرش؛ و شناخت پستى دنيا و عيبها و گذرانى و فناى آن و كوتاهى عمرش؛ و همچنين توجه به سنگينى امر آخرت و ترسهاى آن و درجات نفوس بعد از مرگ و احوال آن، معنى ذكر حقيقى همين است ——————— ترجمه كسر أصنام الجاهلية عرفان و عارف نمایان، صفحه: ۵۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ برای استفاده هرچه راحت تر از مطالب میتوانید کلید واژهای زیر را در کانال جستجو کنید: 🔹دروس فلسفه: 🔸 دروس منطق: ▪️مطالب متفرقه: ▪️ اشخاص: ــــــــــــــــــــــــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
My Recording14-401.08.21.mp3
زمان: حجم: 23.38M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 14 تاریخ : 401.08.21 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir