eitaa logo
پژوهش | مدرسه امام علی بن موسی الرضا ‹ع›
94 دنبال‌کننده
130 عکس
11 ویدیو
3 فایل
•معاونت پژوهش• •مدرسه علمیه قرآنی امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیهما السلام)• 🌐 وبسایت مدرسه؛ MQIR.ir 🌐 کانال مدرسه؛ @mqir_ir 🌱 ارتباط با رابط پژوهش؛ @mqir_p1 🌱 📌 قم، بلوار عماریاسر، خ‌ شهید قدوسی، بین کوچه ۷ و ۹ ☎️ ۰۲۵۳۷۷۸۷۹۷۹
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تأثیر منطق در شناخت معارف اسلام استاد محمدمهدی حمیدنژاد 1️⃣ بیان ادله‌ای برای لغو بودن تعلم منطق آیت‌الله خویی در کتاب «التنقیح» در بحث مبادی اجتهاد، معتقدند که اجتهاد اصلاً نیازی به علم منطق ندارد. دلایل اصلی ایشان عبارتند از: • معرفت ذاتی قواعد استنتاج: مهم‌ترین بخش منطق، بیان قواعد مؤثر در استنتاج (مانند کلیت کبرا یا موجبه بودن صغرا در اشکال قیاس) است. این شروط و قواعد را هر انسان عاقلی، حتی کودکان، به‌طور طبیعی و فطری می‌داند. • اصطلاحات صرفاً علمی: منطق صرفاً حاوی اصطلاحات علمی است که مورد نیاز مجتهد نیست، زیرا امور معتبر در استنتاج، به‌صورت طبیعی شناخته شده‌اند. • سیره اصحاب ائمه: راویان و اصحاب ائمه (علیهم‌السلام) احکام شرعی را از کتاب و سنت استنباط می‌کردند، بدون اینکه علم منطق و اصطلاحات جدید آن را فراگرفته باشند. 2️⃣ مراحل تکامل در علم منطق (مقدمه پاسخ) برای بررسی این بیانات، ابتدا سه مرحله تکامل و پیشرفت در علم منطق بیان می‌شود: • اول. کسب معلومات منطقی (آشنایی با قواعد و اصطلاحات) • دوم. کسب شخصیت علمی منطقی (مهارت در تطبیق قواعد بر تعریف و استدلال) • سوم. کسب شخصیت عملی منطقی (همسو شدن عمل با افکار مطابق با قواعد) 🔹کسب معلومات منطقی، خود ثمرات مهمی دارد: ۱. سرعت بخشیدن به تفاهم در مباحث علمی با استفاده از اصطلاحات مشترک ۲. التفات و توجه به قواعدی که از قبل به صورت ناخودآگاه بلد بوده‌ایم ۳. منظم شدن و منسجم شدن قواعد برای خطاسنجی دقیق ۴. یادگیری قواعد جدید و پیچیده 🔹کسب شخصیت علمی منطقی نیز ثمراتی دارد: توانایی به کار بستن قواعد برای: خطاسنجی در فکر؛ تولید فکر؛ انتقال فکر؛ شفافیت در سخن؛ نظم در سخن: دوری از تطویل و تکرار و وجود ارتباط میان اجزای کلام. 3️⃣ نقد ادله مطرح شده با توجه به نکات مذکور پاسخ به ادله آیت‌الله خویی (ره) بر اساس نکات فوق صورت می‌گیرد: 🔹نقد استدلال اول (علم منطق = قواعدی که همه می‌دانند): ▪️اشکال به مقدمه اول: آیت‌الله خویی منطق را منحصر به «یادگیری قواعد مؤثر در استنتاج» می‌دانند. ▫️پاسخ: منطق علاوه بر یادگیری، موجب التفات، نظم و مهارت نیز می‌شود. ▪️ اشکال به مقدمه دوم: آیت‌الله خویی فرض می‌کنند «یادگیری قواعد مؤثر در استنتاج، یادگیری قواعدی است که همه می‌دانند». ▫️پاسخ: این نتیجه‌گیری بر مبنای استقرای به‌شدت ناقص است. منطق شامل قواعد جدید و پیچیده‌تری نیز هست که همه نمی‌دانند. 🔹نقد استدلال دوم (سیره اصحاب ائمه): بیان ایشان: منطق علمی است که اصحاب ائمه بدون آن استنباط می‌کرده‌اند، پس لغو است. ▪️اشکال اول: صرفِ توانایی استنباط بدون یک دانش، دلیل بر عدم تأثیر آن علم (مثلاً در کاهش خطا یا بالا بردن اعتبار) نیست. (مانند استنباط در غیبت معصوم) . ▪️اشکال دوم: حتی اگر منطق در محتوای استنباط موثر نباشد، باز هم لغو نیست، چرا که قطعاً در سرعت استنباط و انتقال آن به دیگران موثر است. 🌱 کانال‌ مدرسه | پژوهش 🌱
مدرسه علمیه قرآنی امام علی بن موسی الرضا علیهما‌السلام تاکنون دارای 8 کانون علمی فعال است که خروجی این کانون‌ها در قالب کلاس‌‌ها و کارگاه‌های هفتگی و یا جلسات گروه‌های علمی به شرح فوق دائر است. شرکت طلاب در بعضی از این کلاس‌ها و کارگاه‌ها الزامی و در بعضی دیگر که در قالب طرح مدرسه در مدرسه (دروس آزاد معین) اجرا می‌شود داوطلبانه و اختیاری است. ▪️کانون‌های علمی مدرسه: ▫️کانون علمی ▫️کانون علمی ▫️کانون علمی ▫️کانون علمی ▫️کانون علمی ▫️کانون علمی ▫️کانون علمی ▫️کانون علمی 🌱 کانال‌ مدرسه | پژوهش 🌱
45.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شکست و پیروزی به چیست؟ اگر می‌خواهید ببینید چه کسی شکست خورده و چه کسی پیروز است باید به ارادۀ راهبردی دو طرف نگاه کنید.. میزان تلفات و خسارات، برنده و بازنده را تعیین نمی‌کند. 📽 نمایی از با حضور استاد مهدیان 🌿 مدرسه علمیه قرآنی امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام مرتبط: گزارش تصویری | گزارش صوتی 🌱 کانال‌ مدرسه | پژوهش 🌱
32.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓می‌دونید مجاهد کبیر یعنی چی؟ اصلا جهاد چه معنایی داره؟ 🔅 تعابیری که مقام معظم رهبری برای ایشان به کار برده اند واقعا تعابیر عجیبی است.. 🔹 بیانات حجت الاسلام مددی در سالگرد شهید سید حسن نصرالله مرتبط: گزارش تصویری | گزارش صوتی 🕊🌿 سایت‌مدرسه | کانال‌ ایتا 🌿🕊
💡سلسله نشست‌های پژوهشی (6)💡 🔰الگوریتم إعرابُ القرآن 🔻با حضور ▫️استاد علیرضا اعظمی ⏰ سه‌شنبه 13 آبان | ساعت 15 تا 16 📌مدرس شهید صدر 📝 تقریرها و یادداشت‌ها را به [@mqir_p1] ارسال نمایید. 🌱 کانال‌ مدرسه | پژوهش 🌱
🌐 رونمایی از پیکره‌ی حدیثی رضوان 🔻نسخه اول پیکره‌ی حدیثی رضوان با هدف گسترش دانش آزاد و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در حوزه حدیث و زبان‌شناسی، به‌صورت متن‌باز (CC BY-SA 4.0) در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد. 🔻 اگر پژوهشگر حوزه‌های قرآن و حدیث، هوش مصنوعی، پردازش زبان یا علوم داده هستید، می‌توانید با تکمیل فرم احراز هویت در سایت، به داده‌ها یا API رضوان دسترسی پیدا کنید. 🔻آمار احادیث استخراج شده از منابع به شرح زیر است: ◻️پیکره حدیثی مبتنی بر مکتبة اهل البیت: ۱,۲۸۹ کتاب (۱,۳۹۴,۰۸۰ حدیث) ◻️کتب حدیثی: ۶۰۱ کتاب (۹۸۴,۰۰۴ حدیث) ◻️کتب تاریخی: ۲۶۴ کتاب (۱۸۸,۸۳۶ حدیث) ◻️مطالعات قرآنی: ۹۴ کتاب (۱۱۰,۷۵۲ حدیث) ◻️کتب فقه: ۶۱ کتاب (۵۹,۲۰۴ حدیث) ◻️کتب اخلاقی: ۷۴ کتاب (۴۷,۳۸۷ حدیث) ◻️کتب عقائد: ۸۸ کتاب (۲۵,۲۹۲ حدیث) ◻️ادبیات عرب: ۶۷ کتاب (۱۱,۸۷۰ حدیث) ◻️ادعیه و زیارات: ۱۵ کتاب (۵,۵۹۰ حدیث) ◻️اصول فقه: ۹ کتاب (۹۶۴ حدیث) ◻️منطق و فلسفه: ۶ کتاب (۷۴۰ حدیث) 🔗 https://rezwan.najm.ac/ 🌱 کانال‌ مدرسه | پژوهش 🌱
50.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 پیکره‌ی حدیثی رضوان رونمایی شد. 🔸نسخه اول پیکره‌ی حدیثی رضوان با هدف گسترش دانش آزاد و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در حوزه حدیث و زبان‌شناسی، به‌صورت متن‌باز (CC BY-SA 4.0) در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد. 🔹اگر پژوهشگر حوزه‌های قرآن و حدیث، هوش مصنوعی، پردازش زبان یا علوم داده هستید، می‌توانید با تکمیل فرم احراز هویت در سایت، به داده‌ها یا API رضوان دسترسی پیدا کنید. 🔗 https://rezwan.najm.ac/ 🌱 کانال‌ مدرسه | پژوهش 🌱