eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.6هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
69 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم تحصیلات:دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار مدرس مباحث اندیشه،علوم سیاسی و رسانه مدیرمسئول رسانه های فریاد خوزستان ویاران313 ارتباط مستقیم: @political_admin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
16.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 "مردم مرا از روی ویلچر بلند کنید" 🔻این جمله‌ی جوان روستایی است که بعلت حجم بالای کارگری و کشاورزی دچار دیسک کمر شده و بعد از عمل جراحی دیسک‌کمر، بطور کامل فلج و متاسفانه ویلچر نشین شده است. 🔹گروه جهادی یاران انقلاب، اخیراً با خانواده بسیار نیازمندی در یکی از روستاهای اطراف شهرستان رامهرمز(خوزستان) مواجه شده؛ خانواده‌ای متشکل از پیرمرد و پیرزن و جوانی که حالا ویلچرنشین شده! 🔸این جوان، پیش از این سالم بوده و کارگری و کار کشاوری می‌کرده؛ بعلت کار زیاد دچار دیسک کمر می‌شود که متاسفانه بعد از جراحی باز فلج شده و ویلچرنشین می‌شود. 🔻گروه جهادی یاران انقلاب، برای تکمیل واحد ۷۰ متری این خانواده نیازمند و درمان جوان‌شان تا مجدد بلند شده و به کار و زندگی خود ادامه دهد، به کمک‌های شما مومنین عزیز نیازمند است. ۶۵
6280231326741120
(بنام داود مدرسی یان) 🔻 گروه جهادی یاران انقلاب: 🇮🇷 ثبت در "سازمان بسیج سازندگی" ✔️ شماره ثبت: "۹۶۷۳۱۹۰۱۹۳۵۶" ✅ : http://eitaa.com/joinchat/2268200963C17b79a224e
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 "مردم مرا از روی ویلچر بلند کنید" 🔻این جمله‌ی جوان روستایی است که بعلت حجم بالای کارگری و کشاورزی
گزارش واریزی ۶۵ تا این لحظه: ۲۳ میلیون و ۴۰۰ تومان این مبلغ برای تکمیل منزل و ادامه درمان کافی نیست. دوستان همت کنید بتونیم تا این هفته مبلغ کافی رو جمع آوری کنیم.
🔴 قالیباف بازهم باخت، بَد هم باخت! 🔹عزل ‎ توسط قالیباف و یارانش، ضربه مهلکی به آبروی زخمی او بود؛ فساد اقتصادی ‎، ‎ و سایر مفاسد اطراف قالیباف، به فساد سیاسی هم منجر‌ شده است. (البته رابطه دوطرفه‌ای بین فساد سیاسی و اقتصادی برقرار هست.) اما بی آبرو بودند بی‌آبروتر شدند. 🔸در مقابل، خداوند متعال به ‎ معاون معزول شده، چه عزت و آبرویی خواهد بخشید. 🔹دولت رئیسی برای بار چندم نشان داد که در مقابله با فشارهای بیرونی و زیاده‌خواهی‌ها، از مدیران قوی و مستقل خود حمایت نمی‌کند و پشت معدود مدیران قوی خود را خالی می‌کند. رئیسی و وزرایش طی این دوسال متاسفانه توان تقابل با باج‌خواهی را نداشته‌اند و این باعث خسارت دولت است. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
آقای ‎ گفته: "فردی که حرف‌ زور و اشتباه را از ترس استیضاح بپذیرد، مدیر انقلابی نیست." با ایشون در این قضیه موافقم. وزیری که مقابل قالیباف لُنگ بندازه و تسلیم بشه، انقلابی قوی و مستقل نیست. ترسو و بزدله. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 ‏درباره ‎ 🔹کودتا (coup)، واژه‌ای فرانسوی (coup d'état) به معنی "ضربه به دولت" است. در اصطلاح یکی از روش‌های جابجایی قدرت و با هدف تغییر دولت(قوه مجریه) به طور ناگهانی، همراه با کمی خشونت و با نقش‌آفرینی نیروهای نظامی صورت می‌گیرد.‏ 🔸باید توجه کنیم که معمولا ارتش و نیروهای نظامی دست به کودتا می‌زنند یا به عملی شدن کودتا کمک می‌کنند و از کودتاگران حمایت می‌کنند. بعد از کودتا، نظامی‌ها، یا خودشان بر راس دولت قرار می‌گیرند یا برخی سیاسیون مورد حمایت قوای نظامی. لذا کودتا با خشونت محدود نظامی‌ها شکل می‌گیرد.‏ 🔻کودتا چند تفاوت اساسی با انقلاب دارد: 1⃣ اول؛ اغلب و اکثریت مردم در جریان کودتا حضور ندارند. کودتا را اغلب گروه‌ نسبتا کوچکی که معمولا از نهادهای اصلی درون رژیم(بخشی از بوروکراسی قدرت، پلیس یا نیروهای مسلح) است، رقم می‌زند. از این رو کودتا برخلاف انقلاب، باحضور مردم همراه نیست.‏ 2⃣ دوم، غالب کودتاها، تغییر و جابجایی در درون رژیم است نه تغییر اصل رژیم. خود رژیم می‌ماند ولی قوه مجریه و حاکمان تغییر می‌کنند. در "رژیم‌های نظامی" نیز کودتا غالبا با هدف عبور از این رژیم‌ها صورت نمی‌گیرد بلکه هدفش تغییر سیاست‌های رژیم نظامی است. چارچوب می‌ماند.‏ 3⃣ سوم، خشونت کودتا در قیاس با انقلاب، کمتر است. در انقلاب‌ها، مخالفین رژیم مسلح شده و شورش می‌کنند و با نیروهای مسلح رژیم، مبارزه می‌کنند. ولی در کودتا، حاکم یا هیات حاکمه به دست نیروهای مسلح خود رژیم برکنار می‌شود و در روند این برکناری، قتل و خونریزی وخشونت محدودی شکل می‌گیرد.‏ 4⃣ چهارم، انقلاب، مشروع و کودتا نامشروع است. انقلاب ذاتاً حرکتی مشروع قلمداد می‌شود. مردم حق دارند برای تعیین سرنوشت خود انقلاب کنند ولی کودتا ذاتاً حرکتی نامشروع قلمداد می‌شود. یعنی نظامیان حق ندارند در روند سیاست دخالت کنند. 🔹معمولاً نظامیان برای مشروعیت بخشی به کودتای خود، می‌گویند هدف‌شان حفاظت از قانون اساسی، دفاع از تمامیت‌ارضی، مبارزه با فساد هیئت حاکمه و برقراری امنیت است! اما هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 می‌گویند از ‎ پرسیدند که شما در جنگ، نیروی ‎ بودی؟ محکم جواب داد: "نه" و بعد از مکثی گفت: "من نیروی مجید سیلاوی بودم و مجید سیلاوی نیروی علی هاشمی بود. مگر نیروی علی هاشمی بودن الکی بود؟" 🔹حاجیه خانم زکیه اهوازیان مادر شهید هاشمی(و به قول خودش مادر حاج قاسم) دارفانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. رحمت خدا بر او باد. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 سخنان ٤٩ سال پیش رهبر انقلاب در خصوص کنگره جهانی اربعین 🔻چهل و نه سال پیش، یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن (ع) در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبه‌های نهج‌البلاغه اختصاص داشت، به‌مناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند. این بیانات را به شرح زیر می‌خوانیم: 🔹می‌دانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمی‌دانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کرده‌ام، واقعش هم این است که احتمال می‌دهم معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان می‌شود؛ امّا اگر این احتمال هم که من می‌گویم باشد، مؤیّد فراوانی دارد؛ «زیارة الاربعین». 🔸شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعه‌ای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمی‌کردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود. 🔹مثل دانه‌های تسبیح یک رشته و یک نخ همه این‌ها را به هم وصل می‌کرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشته‌ها به آنجا متصل می‌شد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان می‌داد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود. 🔸همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می‌دیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را می‌دیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع). 🔹این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است‌، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنباله‌روی عاشورای حسین است. این هم که می‌بینی همه جا این تپش‌هایی که در شیعه مشهود شده‌، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعله‌هایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جان‌ها و روح‌ها رسیده. انسان‌ها را به گلوله‌های داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده. 🔸بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است‌، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بین‌المللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطره‌انگیز است آن سرزمین‌. سرزمین خاطره‌ها است‌، خاطره‌های باشکوه‌، خاطره‌های عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشته‌شدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع‌، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند. 🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنباله‌گیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند. 🔻سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) / مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲ ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
⭕️ مسئله‌گویی که اهتمام به امور مسلمین نیست! ▶️ (۲۲م‍ه‍ر ۱۳۶۱): 🔹 و در صدر اول اسلام، یک وضعی داشت و بعد به تدریج، آن‌‎ ‌‏محتوای خودش را از دست داد. در بین مسلمین، یک طایفه‌شان اصلاً اقامه‌ی جمعه‌‎ ‌‏نمی‌کردند و یک دسته‌ای هم که اقامه‌ی جمعه می‌کردند، تقریبا بود؛ مسائل‌‎ ‌‏منحصر می‌شد به یک چند جمله نصیحت و ختم می‌شد. 🔸در صدر اسلام، مسجد و نماز‌‎ ‌‏جمعه یک ابزاری بود در دست کسانی که می‌خواستند فعالیت در امور کشوری بکنند. از‌‎ ‌‏مسجد، همه‌ی این مسائل بیرون می‌رفت؛ شکل می‌گرفت و نماز جمعه‌ها این‌طور نبود. 🔹 شما‌‎ ‌‏خطبه‌هایی ‌‏[‌‏را‌‏]‌‏ که در نماز جمعه‌های آن وقت خوانده شده است، ملاحظه می‌فرمائید که‌‎ ‌‏چه وضعی بوده است آن نماز جمعه‌ها و چه محتوایی داشته است. و مع‌الأسف، دست‌های‌‎ ‌‏خائنی از اول تقریباً به تدریج این را از بین بردند؛ به طوری که نماز جمعه اصلاً هیچ‌‎ ‌‏محتوا دیگر نداشت.‏ 🔸 سفارش کرده است که باید اهتمام ‌‏[‌‏به‌‏]‌‏ امور مسلمین ‌‏[‌‏داشته باشید‌‏]‌‎ ‌‏اهتمام به امور مسلمین فقط همین است که ما بگوییم نماز چند رکعت است و شک بین‌‎ ‌‏کذا چی است؟! این اهتمام به امور مسلمین است؟! 🔹 مسئله‌گویی که اهتمام به امور مسلمین‌‎ ‌‏نیست. امور مسلمین عبارت از امور مسلمین است، امور مسلمین است،‌‎ است و کسی که اهتمام به این نکند، به حسب آن روایت، ‌‏فَلَیْسَ‌‎ ‌‏بِمُسْلِمْ‌‎. و ما امیدواریم که لا‌اقل از این دنیا نرویم و مشمول این نشویم که ‌‏[‌‏بگویند:‌‎‌‏] ‌‏شما‌‎ ‌‏مسلم نبودید؛ برای اینکه در امور مسلمین اهتمام نداشتید. ما باید دنبال این مسئله باشیم‌‎ ‌‏که با اهتمام تمام، بر امور مسلمین نظارت تام و تمام بر امور داشته باشیم.‏ 🔸 این‌طور نباشد که توی مسجد‌‎ ‌‏اگر یک امام جماعتی، جمعه‌ای بخواهد یک کلمه‌ای بگوید که مربوط به اجتماع‌‎ ‌‏مسلمین است، مورد طعن واقع بشود: «این چرا این طور کرده است؟!» بیایند و او را طعنش‌‎ ‌‏بدهند. 🔹 طعن به آن ‌‏[‌‏کسی‌‏]‌‏ وارد بشود که در امور مسلمین دخالت‌‎ ‌‏نمی‌کند، کناره‌گیری می‌کند، عزلت می‌کند. 🔺 شما ببینید قضیه عزلت در اسلام اصلاً نبوده؛ ‌‏اساس نداشته این عزلت... این در یک طوایفی بوده است غیرمسلمین؛ اما آمده است در مسلمین؛ یک‌‎ ‌‏وقت رسیده به آن‌جایی که «آقا خیلی آدم خوبی است، اصلاً توجه ندارد به اینکه فلان‌‎ ‌‏چیز چه جور می‌شود!» 🗓به مناسبت ۳۰ مرداد، روز جهانی مسجد ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 درباره ‎٢٨مرداد بخش اول 🔹برای فهم وقایع ‎ باید در کنار نگاه به سلسله اتفاقات و وقایع، یک نگاه کلان به میدان انداخت. وگرنه با جزئی‌نگری و نگاه کاریکاتوری نمی‌توان آن اتفاق را تحلیل کرد. اما فهم کلان با توجه به اجزاء این وقایع چیست؟ 🔻این مطلب را بخوانید.‏ 🔹دهه۱۳۲۰ بعد از برکناری رضاخان توسط انگلیس و منصوب کردن فرزند جوان او ‎ به سلطنت، فصل جدیدی را در عرصه سیاسی شاهدیم. به علت جوان بودن شاه و اشغال کشور توسط بیگانگان، هنوز پایه‌های قدرت او تحکیم نیافته بود لذا فضای تنفس جریانات سیاسی بعد از دوره استبداد رضاخانی باز شد.‏ 🔸در این دهه، سه جریان کلان در عرصه سیاسی فعال شد: ملی‌گراها، اسلام‌گراها وچپ‌گراها. این سه با وجود اختلافات جدی، در یک نقطه بهم رسیدند: لزوم ‎. ملی‌گرایان واسلام‌گرایان با انگیزه استقلال کشور و چپ‌گراها با انگیزه قطع ید انگلیس بعلت بی بهره بودن شوروی از نفت شمال!‏ 🔹یکی از اشتباهات رایج تحلیلِ ماجرای ملی‌شدن نفت، محدود کردن این نهضت به ۲۹ اسفند سال ۱۳۲۹ است. برای بررسی درست روند ملی شدن صنعت نفت باید به اتفاقات ۵،۶ سال منتهی به ۱۳۲۹ اشاره کرد. طرح ملی شدن نفت برای اولین بار توسط غلامحسین رحیمیان، نماینده مردم قوچان در ۱۲ آذر ۱۳۲۳ ارائه شد، ولی مورد توجه نمایندگان قرار نگرفت. اگرچه این طرح در مجالس چهاردهم و پانزدهم چندباری مطرح، ولی تصویب نشد؛ اما به نهضتی ملی تبدیل گشت؛ به نوعی یک حرکت سیاسی کلان، متحد از ملی‌گراها، اسلام‌گراها و چپ‌گراها ذیل چتر این نهضت بوجود آمد که در فضای آن روز بسیار موثر بود.‏ 🔸رژیم که در سطح شاه، نخست‌وزیر و شخصیت‌های با نفوذ و نمایندگان به شدت به انگلیس وابسته بود به انحاء مختلف جلوی این طرح ایستاد و دراقدامی عجیب در انتخابات مجلس شانزدهم، توسط عبدالحسین هژیر (وزیر دربار) دست به تقلب زد تا مصدق، آیت‌الله کاشانی وسایر اعضای جبهه ملی وارد مجلس نشوند!‏ 🔹آیت‌الله کاشانی در این ایام، اگرچه به اتهام مشارکت در قتل نافرجام شاه(1327) در تبعید(بیروت) به سر می‌برد اما در نهضت نقش فعال داشت. پدرش در جنگ جهانی اول،در عراق علیه انگلیس قیام کرد و خودش را در سال۱۳۲۰ بعد از اشغال ایران(جنگ جهانی دوم) به اتهام همکاری با آلمان تبعید کرده بودند!‏ 🔸یکبار در انتخابات مجلس چهاردهم، توسط مردم تهران بصورت غیابی انتخاب شد اما بدستور انگلیس اعتبارنامه او تایید نشد؛ در مجلس شانزدهم نیز با تقلب از ورود او و مصدق و غیره جلوگیری شده بود. فدائیان اسلام، هژیر را اعدام انقلابی کردند تا شاه مجبور به برگزاری مجدد انتخابات تهران شود.‏ 🔹با برگزاری انتخابات مجدد، مصدق، کاشانی، مظفر بقایی، حسین مکی و حائری زاده به مجلس شانزدهم راه پیدا کردند. آیت الله کاشانی که در تبعید به سر می برد غیابی توسط مردم تهران انتخاب شد و از تبعید بازگشت و مورد استقبال مردم قرار گرفت و فصل جدیدی از اتحاد ملی مذهبی ها شکل گرفت.‏ 🔸طرح ملی شدن صنعت نفت در این مجلس مجدد طرح می شود اما با ممانعت نخست وزیر حاجعلی رزم آرا به تصویب نمی رسد. رزم آرا تحت نفوذ انگلیس بنا داشت قرارداد موسوم به «گس-گلشائیان» را در مجلس به تصویب برساند که از این طرف، نمایندگان پرنفوذی چون مصدق و کاشانی و .. اجازه تصویب نمی دادند.‏ 🔹سرانجام 17 اسفندماه 1329، سپهبد رزم آرا نخست وزیر دست نشانده بریتانیا(و امضای محمدرضاشاه) بدست یکی از اعضای فدائیان اسلام اعدام انقلابی می شود تا زمینه ملی شدن صنعت نفت کمتر از دو هفته در 29 اسفندماه 1329 مهیا شده و این روز در تاریخ بعنوان «روز ملی شدن صنعت نفت» ثبت شود.‏ ادامه 👇👇👇 https://eitaa.com/modaresian/6714: http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3