eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.6هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
69 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم تحصیلات:دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار مدرس مباحث اندیشه،علوم سیاسی و رسانه مدیرمسئول رسانه های فریاد خوزستان ویاران313 ارتباط مستقیم: @political_admin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 اسرائیل برای تحقق برنامه‌ریزی کرده، اما دولت‌های عربی خائن و غرب‌گراهای ایرانی، کماکان تفنگ را به سمت داخل گرفته‌اند! دولتهای عرب بدنبال خلع سلاح گروه‌های مقاومت بوده و غربگراهای ایرانی بدنبال قطع حمایت ایران از گروه‌های مقاومت! 🔻حتماً بین اینها روابطی هست. شک نکنید ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 آیا «بازار آزاد» هم «بی‌قانون» است؟ 🔹یکی از پرکاربردترین استدلال‌ها برای دفاع از «اقتصاد بازار آزاد» یا همان لیبرالیسم سرمایه‌داران، این است که: «اقتصاد یک علم خالص و طبیعی است؛ مثل فیزیک یا شیمی. قوانینش ازلی و ابدی‌اند، بر اساس عرضه و تقاضا کار می‌کنند و نیازی به قانون‌گذاری یا دخالت دولت ندارند. هر مداخله‌ای یعنی خرابکاری.» 🔸این ادعا در نگاه اول جذاب و منطقی به نظر می‌رسد، اما یک خطا و مغالطه بنیادین در آن پنهان است. خطایی که باعث می‌شود قانون علمی و قانون حقوقی با هم قاطی شوند و البته غالبِ مردم هم فریب این مغالطه را می‌خورند. 🔻کلمه قانون در دو معنا به کار می‌رود: 1️⃣ قانون علمی: قانون علمی بیان کننده این است که رویدادها در طبیعت چگونه «می‌شود؟» در واقع، قانون علمی بیان کننده راز «شدن»هاست. آنچه به صورت علمی و طبیعی در طبیعت رخ می‌دهد(یا می‌شود) عللی دارد. «این گیاهی که می‌روید یا ستاره‌ای که می‌درخشد یا انسانی که متولد می‌شود یا خیلی از رویدادهای اجتماعی و انسانی حتی»؛ اینها علت یا عللی دارند. 🔹در واقع، «قانون علمی» بدنبال توضیح پدیده‌ها، کشف علت‌ها و روابط طبیعی آنهاست. این حوزه به «هست»‌ها و «شدن»ها می‌پردازد. مثلاً چرا گیاهی رشد می‌کند یا نقش عرضه و تقاضا در افزایش یا کاهش تورم چگونه است؟ 2️⃣ قانون حقوقی و اخلاقی اما می‌گوید: «چه باید بشود؟» یعنی تعیین بایدها و نبایدها برای سامان اجتماعی، روابط انسانی و نظم سیاسی. «چه شایسته است که بشود؟» 🔹بطور مثال؛ تفاوت «قانون طبیعی» و «قانون حقوقی» در مسئله رابطه زن و مرد این است که قانون طبیعی می‌گوید: «ارتباط جنسی زن و مرد، به تولید مثل می‌انجامد»؛ اما قانون حقوقی می‌گوید که «انسان با چه کسی باید و شایسته است که ازدواج کند»؛ «شرایط این ازدواج چیست؟» یا «حق و حقوق مرد چیست، حق و حقوق زن چیست!» حتی خود لیبرال ها می گویند زن و مرد برای ازدواج یکسری «بایدها و نبایدها» را باید رعایت کنند! 🔻 چرا «بایدها و نبایدها» اجتناب‌ناپذیرند؟ 🔹زندگی انسانی فقط با قوانین طبیعی اداره نمی‌شود. اگر فقط به «شدن»ها اکتفا کنیم، جامعه به هرج‌ومرج کشیده می‌شود. ازدواج و خانواده شکل نمی‌گیرد. جامعه و دولت شکل نمی‌گیرد چرا که رابطه جامعه و دولت هم بر مبنای قوانین حقوقی است؛ بدون قوانین حقوقی، ساختار حکمرانی و انتخابات بی‌معنا می‌شود. اساساً جرم و مجازات هم تعریف و اعمال نمی‌شود! 🔸جالب‌تر اینجاست که حتی مبدعان اقتصاد بازار آزاد می‌گویند: «باید اقتصاد آزاد باشد.» این «باید» همان قانون حقوقی است که خودشان برای دولت‌ها و مردم تجویز کرده و حتی ضمانت اجرا (مجازات) وضع می‌کنند برای کسانی که قوانین بازار آزاد را رعایت نکنند! 🔹اما مغالطه دقیقاً اینجاست که مدافعان افراطی بازار آزاد، این دو را یکی فرض می‌کنند و می‌گویند: «همه چیز خودبه‌خود طبق قوانین طبیعی پیش می‌رود، پس قانون‌گذاری (باید و نباید) زائد و مضر است. قانونگذاری دولت غلط است. مرگ بر اقتصاد دستوری و ...!». این نگاه عملاً به نوعی جبرگرایی اقتصادی منجر می‌شود. 🔸نگاه به تاریخ کافی است که بدانیم «اقتصاد هیچوقت بدون قانون و دستور نبوده»؛ هیچ دوره‌ای را پیدا نمی‌کنید که دولت‌ها در اقتصاد بی‌نقش باشند. از امپراتوری رم و ایران باستان تا آمریکا و چین امروز، قدرت سیاسی (و حتی نظامی) همیشه بر شکل‌گیری مناسبات اقتصادی و تجارت دنیا اثر گذاشته است. «جنگ تعرفه‌ها» دقیقاً ابطال ادعای لیبرالیسم است! «تحریم ایران» دقیقاً ابطال ادعای لیبرالیسم است! 🔹بنابراین شعار «اقتصاد کاملاً خودکار و بی‌دستور» بیشتر یک افسانه تبلیغاتی است تا واقعیت علمی. پس، بخش مهمی از اندیشه لیبرالیسم اقتصادی بر یک مغالطه بنا شده: پررنگ کردن قوانین علمی برای کم‌رنگ کردن قوانین حقوقی. 🔸حالا اینکه کدام مکتب فکری اعم از لیبرالیسم، کمونیسم، اسلام یا هر مکتب دیگری، شایستگی وضع «بایدها و نبایدها» را دارد، بحثی جدا و البته مهم‌تر است که به مکتب اسلام معتقدیم و باید این را تبیین کنیم! 🔹علم اقتصاد، تنها علل و روابط را کشف می‌کند؛ اما مسیر و مقصد و بایدها و نبایدها را مکتب اقتصادی تعیین می‌کند و هیچ مکتبی، حتی لیبرالیسم، بدون «باید و نباید» وجود ندارد. : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 دوقطبی‌سازی حول حجاب، کنسرت یا سایر مسائل دیگر، همیشه از شگردهای جریان اصلاحات بوده برای فریب افکار عمومی و فراموشی مسائل اصلی! 🔹دستگاه قضایی باید علیه ‎ اقدام کند تا کسی نتواند هم حکم شرعی و قانونی حجاب را تمسخر کند، هم معیشت مردم را تحت‌الشعاع ناکارآمدی و بی‌عرضگی خود قرار دهد! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
دیدار را می‌بیند که روسای جمهور دوقدرت جهانی چگونه به تشریفات قدرت‌نمایی بها می‌دهند؟ یک طرف پوتین با امنیتی‌بازی و چندین جنگنده وهواپیما وطرف دیگر ترامپ با جنگنده‌ها و رژه بمب‌افکن‌ها! روابط بین‌الملل دقیقاً همین است؛ مبنا است ولاغیر! کاش برخی بفهمند که دنیا جای فانتزی‌بازی نیست! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 «تغییر پارادایم»؛ اسم رمزِ براندازی تدریجی و نرم از درون 🔹جواد ظریف در مقاله‌ای برای نشریه آمریکایی فارین پالیسی از «تغییر پارادایم در ایران» سخن گفته:«جنگ‌طلبان از بستن پنجره‌های دیپلماسی سود می‌برند. باید فرصت را از آنان گرفت تا پارادایم تهدید را تثبیت نکنند. اکنون زمان تغییر پارادایم فرارسیده و این تغییر برای ایران از درون آغاز می‌شود.» 🔸تعارفات دیپلماتیک تعبیر «تغییر پارادایم در ایران» را که کنار بزنیم، پیام اصلی از پشت پرده بیرون می‌زند: «عقب نشینی از برنامه هسته‌ای، توقف کامل توسعه موشکی و محدود کردن برد موشک‌های ایران به حداکثر ۴۰۰ کیلومتر و قطع حمایت تهران از محور مقاومت؛ از حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی عراق گرفته تا انصارالله یمن و مسئله فلسطین.» 🔹این «تغییر پارادایم» تنها یک مثلث نیست؛ بلکه بخشی از یک پازل بزرگ‌تر است که جمع‌بندی آن چنین می‌شود دموکراتیزه‌کردن نظام جمهوری اسلامی به سبک مطلوب واشنگتن و بروکسل؛ با حذف کامل یا تشریفاتی کردن رکن «ولایت فقیه»، جداسازی دین از سیاست، و تبدیل ایران به نسخه‌ای «ترکیه‌گونه» که دین در آن به حاشیه زندگی خصوصی رانده شود و ایران به یک کشور «نرمال» از منظر آنها تبدیل شود. که البته این نگاه خوشبینانه است. 🔸نگاه واقع بینانه نشان می‌دهد که بعد از خلع سلاح استراتژیک تهران، هدف بعدی قطعاً تجزیه ایران است که برای همیشه از ترس آنچه آنها «احیای امپراطوری ایران» می‌خوانند راحت شوند! 🔹در ماه‌های اخیر، بسیاری از دلسوزان کشور با نیت خیر، بر «وحدت»، «انسجام» و «همدلی» تأکید کرده‌اند. اما باید دقت شود که وحدت ملی، زمانی اصیل است که از مسیر هوشیاری عبور کند؛ نه از راه بستن چشم بر پروژه‌های سیاسی که دقیقاً وحدت ملت را هدف قرار داده‌اند! 🔸نشانه‌های این تحرکات ضدوحدت آشکارند؛ از بیانیه براندازی میرحسین موسوی برای «مجلس مؤسسان قانون اساسی جدید»، بیانیه ۱۸۰ نفره، مقاله محقق‌داماد به‌عنوان تئوریسین فقهی–حقوقی این خط و بیانیه ۷۸ چهره پیشکسوت دیپلماسی تا اظهارات اخیر کروبی و مصاحبه‌های حسن روحانی. این‌ها زنجیره‌ای نیست که بتوان ساده‌لوحانه با جمله «ان‌شاءالله گربه است» نادیده‌اش گرفت. 🔹به این‌ها اضافه کنید تاکتیک «بحران‌سازی» و «تبدیل مسائل کشور به بحران» توسط مدیران ناکارآمد وابسته به همین جریان در دولت. ترکیب این داده‌ها، برای هر تحلیلگر منصف، یک نتیجه واضح دارد: هدف، تحمیل نسخه نهایی یک صلح اجباری است؛ صلحی که هزینه‌اش، خلع سلاح استراتژیک ایران و شکستن ستون مقاومت منطقه‌ای خواهد بود. 🔸اینکه برخی با نیت ظاهراً خیرخواهانه، فعالیت جبهه تبیین نیروهای انقلابی را، به بهانه «همسویی دولت و رهبری»، متوقف می‌کنند، محل شگفتی است. وحدت واجب است؛ اما وحدتی که بهایش سکوت در برابر یک جریان خزنده سیاسی باشد، دیگر وحدت نیست — پیش‌درآمد تسلیم است. ضمن حفظ انسجام ملی و وحدت جامعه، باید شبکه‌های تبیینی انقلاب فعال شوند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از راوی || امین غفاری
13.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 اربعین تمام شد اما نه برای خدام اباعبدالله(ع) در خوزستان/ اجرای طرح ضیافت زوار _ مهمان حسینیم در اهواز 🔴 راوی | امین‌ غفاری |عضو شوید👇 ✅️ http://eitaa.com/joinchat/535363612C2a863024c1
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 «تغییر پارادایم»؛ اسم رمزِ براندازی تدریجی و نرم از درون 🔹جواد ظریف در مقاله‌ای برای نشریه آمریکا
🔴 کنشگری فعالانه اصلاح‌طلبان و بی‌عملی اصولگریان و اقدامات پراکنده مستقلین! 🔻بعد از جنگ تحمیلی 12 روزه تاکنون، جریان اصلاحات چند کار جدی تشکیلاتی و بیشتر رسانه‌ای انجام داده؛ من جمله: 🔹بیانیه براندازی میرحسین موسوی برای «مجلس مؤسسان قانون اساسی جدید» 🔸نامه جبهه اصلاحات به سازمان ملل 🔹نامه جبهه اصلاحات به آژانس اتمی بین‌المللی 🔸بیانیه ۱۸۰ نفره باعنوان اساتید دانشگاه و تعدادی اقتصاددان 🔹مقاله محقق‌داماد به‌عنوان تئوریسین فقهی–حقوقی این جریان 🔸بیانیه ۷۸ چهره پیشکسوت دیپلماسی 🔹اظهارات مهدی کروبی 🔸مصاحبه تند حسن روحانی 🔹طرح «مناره» ظریف که همان تشکیل کنسرسیوم منطقه‌ای هسته‌ای است! 🔸مقالات و مصاحبه‌های مکرر ظریف و علی اکبر صالحی و ... . 🔹بیانیه اصلاح طلبان با محوریت «آشتی ملی!» 🔻 محور تمام این نامه‌ها، بیانیه‌ها، مقالات و مصاحبه‌ها چند چیز است: 1️⃣ حمله به داخل ایران بعنوان مقصر تنش 2️⃣ پیشنهاد تغییر پارادایم: یعنی تعلیق داوطلبانه انرژی هسته‌ای، محدودیت برد موشکی و توقف تولید موشک بالستیک، توقف حمایت از جبهه مقاومت(از حزب الله لبنان و حشدالشعبی تا انصارالله و فلسطین) 3️⃣ آزادی زندانیان سیاسی و پایان حصر میرحسین موسوی 4️⃣ انتخابات آزاد 5️⃣ بازگشت نیروهای نظامی به پادگان 🔻این تحرکات، همه توسط کسانی که در دولت پزشکیان مسئولیت رسمی ندارند و بیرون از دولت کارهای سیاسی و رسانه‌ای خود را پیش می‌برند. 🔻این اقدامات در حالی است که جبهه یا جریانات متفاوت از اصلاحات، خاصه اصولگرایان تقریباً هیچ کنش مؤثر تشکیلاتی و رسانه‌ای از این جنس نداشته است. یعنی شما نگاه کنید نه خبری از پایداری هست، نه خبری از مؤتلفه، نه خبری از رهپویان، نه خبری از ایثارگران! 🔻بجز صحبت‌های ، تقریباً مصاحبه یا گفتگو یا حتی تحلیل از سران اصولگرا دیده نمی شود. حتی قالیباف بعنوان رئیس مجلس و جریان سیاسی حامی وی، محمدرضا باهنر و برخی دیگر از اصولگرایان، وقتی صحبت می‌کنند باز وفاق تر از اصلاح طلبان حرف می‌زنند! 🔻در این مدت خیلی از تحلیلگران انقلابی در صداوسیما و معدود رسانه‌های رسمی و تعدادی از جوانان یا انسان‌رسانه‌های انقلابی در فضای مجازی، توئیتر، اینستاگرام، ایتا و تلگرام بصورت مستقل و بدون تشکیلات و هماهنگی، به صورت آتش به اختیار مشغول تولید محتوای رسانه‌ای هستند. اما خبری از احزاب و تشکل های اصولگرا نیست! 🔻جریانات دانشجویی اعم از بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی هم کاملاً منفعل و بی‌برنامه عمل کردند؛ جنبش دانشجویان عدالتخواه البته نامه‌ها و بیانیه‌های مختلفی منتشر کرده. اما خبر آنچنانی از بقیه نبوده. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 هوسِ قمار دیگر! 🔹دوستی تعریف می‌کند: سالها پیش به همراه رفقا، در خیابان شب‌گردی می‌کردیم. تجمعی چند نفره در گوشه‌ای از پیاده رو، توجه ما را به خود جلب کرد، عده‌ای اطراف یک شخصِ معرکه گیر جمع شده و به تماشای رفتار او مشغول بودند، معرکه گیر، یک کارتن خالی مقابل خود گذاشته بود، سه ورق پاسور هم روی کارتن خالی، با حرکت سریع، ورق‌های پاسور را جابجا کرده و منتظر پاسخ افرادی که او را احاطه کرده بودند، می ماند! 🔸شخصی که با معرکه گیر عملیات، یا همان قمارباز قهار در حال نبرد فکری بود، دست روی یکی از ورق‌های پاسور گذاشته و رنگ خاصی بین آن سه ورق تشخیص داده و بدین صورت برنده قمار بود، چند لحظه پس از تماشای این سیاه بازی، که تله ای برای به دام انداختن رهگذران بود، قمارباز رو به یکی از دوستان من کرده و گفت: بازی کن! وقتی جوابی نشنید، چونان کفتر بازان سابقه دار، دانه پاشید، اسکناس 200 فرانکی از جیب بیرون آورده و گفت: پول نداری؟ بیا با پول من بازی کن! 🔹طرح فریب او گرفت، دوست من گفت: نامرد پول خود را به رخ من می کشد! 200 فرانک گذاشت وسط و گفت شروع کن! چند حرکت سریع قمارباز، دویست فرانک را دود کرد! دوست دیگر گفت بیا کنار، فهمیدم این نامرد چه شگردی دارد، و دویست فرانک گذاشت وسط، چند حرکت سریع و دود شد! دوست بعدی با چند فحش گفت: من یه حالی از تو بگیرم، 200 فرانک گذاشت وسط و دود شد! نفر اول گفت: آهان تازه فهمیدم شگرد قمارباز چیه؟ دویست فرانک دیگر و دود شد، دوست دیگری که یکبار گزیده شده بود، چندین فحش داد و گفت فلان فلان شده، فکر کرده فقط خودش بلد هست! و دویست فرانک دیگر باد هوا شد! 🔸من از همان اول مخالف ورود دوستانم به این معرکه بودم. گفتم برویم این قمار است و حرام، دوست اولی که بشدت عصبانی بود و چهارصد فرانک از دست داده بود، با یک توجیه بسیار غلط و نعل وارونه زدن گفت: بگذار لااقل پول خود را در بیاورم🤔 و آن را زنده کنم🤔 و 200 فرانک سوم را هم باخت، قمارباز که مشعوف از کاسبی خود بود، به همراه سیاهی لشگری که همه یاران خودش بودند، بسرعت محل را ترک کردند، تا از خشم مالباخته های عصبانی دور شوند، دوست 600 فرانک باخته از این داغ سنگین، مدام دست‌های خود را به هم مالیده، پشت سرهم سیگار می کشید، سپس گفت: نفهمیدم چه شد! در حالی که حتی دندان‌هایش به هم سائیده میشد، رو به حقیر کرده و گفت: فلانی، تو چقدر نَفسِ قوی داری که وارد این قمار نشدی! گفتم: اول و میانه کار تذکر دادم که قمار است و اشتباه؛ در ثانی، تو اگر در حرکت سوم هم، پیروز و برنده میشدی، پول کسب شده متعلق به تو نبود، چون با قمار بدست آوردی! 🔻الغرض: مالباخته یِ خودباخته ای چونان شیخ حسن روحانی را فرض کنید، که در چند حرکت سریعِ قماربازان قهار دنیا، هستی و هسته ای ملتی را به باد داده و مملکت را به خاک سیاه نشانده، هرچه هم عقلای قوم گفته اند که: این قماربازان سابقه سیاهی دارند، وقتی سرمایه تو را دود کردند، می روند و به ریش رنگ شده تو می خندند، نه تنها گوش نکرد، بلکه مغرورانه، همراه باد زیادی که در کله داشت گفت: شما قمار بلدید؟(شما زبان مذاکره بلدید؟) اکنون هر از چند گاهی برای برگرداندن آب به جوی و حیثیت از دست رفته، می گوید: یک مذاکره کوچولوی دیگر انجام دهیم، بلکه مقداری سرمایه دود شده را باز گردانیم! 🔻ضرب المثلی عربی می گوید: لا تنقش الشوكة بالشوكة فإن ضلعها معها؛ "خار را با خار در نیاور، چون خار میل به خار دارد". کف پا خار رفت، مجدداً با خار، دنبال بیرون آوردن آن مباش، چه بسا آن هم بشکند و بشود قوز بالای قوز، مثل اینکه یک اصلاحاتچی برود در سفارت انگلیس خبیث و بگوید: جناب سفیر! آرمانهای امام رو به فراموشی میرود و عدالت کمرنگ شده و فقر و تبعیض نهادینه شده. این ماشین اصلاحات اعتدال را یه هُل کوچولو بده، تا راه بیفتد و حرکت کنیم در جهت اصلاح راه امام! اصلاح مشکلات ملت! اصلاح اقتصاد کشور! یعنی دقیقاً، چوبی که لای چرخ حرکت انقلاب و مسیر کشور و چرخ‌های اقتصاد، خبیث های دنیا نظیر انگلیس و آمریکا، عاملان اصلی آن بوده‌اند، با دست همان خبیث ها بیرون بیاورند! زهی خیال باطل! و خاک بر سر کسی که باور کند آمریکایی که بدنبال فروپاشی و تجزیه این مملکت است، اقتصاد این سرزمین را نجات می‌دهد! 🔹و این روزها شیخ مدعی و حرّاف، از درون می جوشد و ناله سر می دهد که اجازه دهید کار ناتمامم را تمام کنم. دولتش معادل یک جنگ جهانی ۸ ساله به کشور خسارت زد حالا کار ناتمامی دارد و در تب و تاب غرب‌زدگی ناله می‌کند: "خنک آن قماربازی که بباخت آن چه بودش/بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر". ✅ http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
‏سلاخی وزارت جهاد کشاورزی را متوقف کنید! اصلاح ساختار کلان وزارت جهاد کشاورزی که با شعارهای کارآمدی، تمرکز مأموریت‌ها و حذف وظایف غیرضرور انجام شد، در بنیان خود حامل ایده‌ای است که دولت را از مقام «متولی عدالت اجتماعی» به «ناظر حداقلی بر بازار» تقلیل می‌دهد. هنگامی که وظایف دولت با برچسب «غیرضرور» حذف می‌شود، در حقیقت آن بخش از مسئولیت‌های عمومی که پیوند مستقیم با معیشت اقشار ضعیف‌تر و کشاورزان خُرد دارد، از میان برداشته می‌شود. دولت در چنین تصویری نه پشتیبان جامعه تولیدکننده، بلکه صرفاً داور و تنظیم‌گر قواعد بازاری است که خود به‌طور ساختاری نابرابر است. انتقال وظایف حاکمیتی به بخش خصوصی، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها ـ آن‌هم در شرایطی که تجربه خصوصی‌سازی در ایران عمدتاً به تقویت نهادهای شبه‌خصوصی و رانت‌جو انجامیده است ـ نشان از ترجیح منطق سود بر عدالت اجتماعی در ذهن جریان حاکم بر کشور دارد. این مصوبه، منابعی چون مراتع، شیلات، شرکت‌های کشت و صنعت و حتی بیمه کشاورزی، که باید به‌عنوان سرمایه‌های ملی در خدمت امنیت غذایی و توسعه متوازن باشند را به کالاهایی قابل‌معامله در بازار تبدیل خواهد کرد. این فرایند «کالایی‌سازی» که جوهره نئولیبرالیسم است، به‌تدریج ارزش‌های عمومی را در برابر منطق بازاری فرسوده ساخته و کشاورزان کوچک و عشایر را در برابر فشار سرمایه‌داران بزرگ بی‌دفاع رها خواهد کرد. در حوزه دانش و پژوهش نیز این اصلاحات با تأکید بر «برون‌سپاری» پژوهش‌های کشاورزی، مسیر تضعیف استقلال نهادی و بی‌اعتنایی به سرمایه معرفتی بومی را هموار می‌سازد. پژوهش به‌جای آنکه ابزاری برای تقویت تاب‌آوری کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی باشد، به پروژه‌هایی مقطعی و تابع قراردادهای بازار فروکاسته می‌شود. این روند در بلندمدت توانایی کشور برای مدیریت بحران‌هایی چون تغییر اقلیم، کم‌آبی و تهدیدات غذایی را تضعیف خواهد کرد. این مصوبه یک اقدام فنی نیست، یک جهت‌گیری ایدئولوژیک است: گذار از دولت به‌مثابه نهاد حافظ عدالت و تعادل اجتماعی، به دولتی که تنها وظیفه‌اش تنظیم بازار و تضمین انباشت سرمایه است. چنین تحولی امنیت غذایی را به متغیری وابسته به منطق سود بدل می‌کند، عدالت اجتماعی را به حاشیه می‌راند و نابرابری‌های روستایی را تشدید می‌سازد. به همین دلیل، اصلاحات پیشنهادی را نمی‌توان صرفاً اقدامی فنی در بازطراحی ساختار اداری دانست، بلکه باید آن را بخشی از پروژه نئولیبرالی عمیق‌تری دید که چندین دهه است که در حال اجراست و اینک به سراغ سرنوشت کشاورزی و معیشت روستاییان رفته تا آن را به منطق کالایی و کوتاه‌مدت بازار گره زند. خطر اصلی این اصلاحات در آن است که با تضعیف دولت و واگذاری بی‌ضابطه منابع ملی به بازار، ستون‌های عدالت اجتماعی و امنیت غذایی کشور سست می‌شود. ابطال مصوبه سلاخی وزارت جهاد، نه یک ضرورت صرفاً اقتصادی، بلکه یک ضرورت وجودی برای صیانت از استقلال ملی، حاکمیت غذایی و عدالت میان نسل‌هاست. @syjebraily
11.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 وقتی رئیس‌جمهور، گلام باشد! «من می‌دونم کارمون تمومه… نجات پیدا نمی‌کنیم… همه‌مون کشته می‌شیم!» 😃 🔹یادتان هست گلام (Glum) در کارتون سفرهای گالیور را؟ همان مرد کوتوله‌ی همیشه شاکی، با چشم‌های نیمه‌بسته و صدایی که حتی وقتی آفتاب می‌تابید هم بوی باران سیاه می‌داد. شخصیت منفی‌باف و مأیوس که پیش از هر اقدامی، طومار شکست را می‌نوشت! 🔸حالا تصور کنید همین کاراکتر، با همان جهان‌بینی «همه چیز خراب است و بدتر هم می‌شود»، ناگهان از دنیای کارتونی خارج شود و بر صندلی‌های مهم سیاست و مدیریت کشور بنشیند. نتیجه؟ 🔹قبل از شروع هر پروژه بگوید: «نمی‌شود»، وسط کار ناله کند: «نمی‌توانیم»، و آخر سر نتیجه بگیرد: «بهتر است همین‌جا رها کنیم تا بیشتر ضرر نکنیم!» 🔸این نسخه سیاسی کت و شلواری گلام، به جای پیدا کردن راه‌حل، مدام صورت‌مسئله را پاک می‌کند. وقتی کشور به تصمیم‌گیری جسورانه نیاز دارد، او می‌ایستد پشت تریبون و با ژست دلسوزانه اما لحن فاتحه‌خوان، به مردم می‌گوید که «امکانات نداریم، شرایط سخت است، جهان علیه ماست، پس توقع نداشته باشید کاری از ما ساخته باشد.» 🔹در چنین فضای مدیریتی، یأس و انفعال مسری می‌شود. مدیران میانی از رئیس خود الگوبرداری می‌کنند، کارمندان انگیزه‌شان را از دست می‌دهند، فرصت‌ها یکی یکی می‌سوزند و بحران‌ها بدون درمان مزمن می‌شوند. درست مثل گلام که اگر فرمانده قایق نجات بود، قبل از رسیدن به ساحل می‌گفت: «بی‌خود دست و پا نزنید… غرق شدیم رفت.» 🔸اگر گلام کارتونی فقط یک گروه کوچک را کلافه می‌کرد، گلام سیاسی می‌تواند یک ملت را از حرکت بازدارد. ✅ داود مدرسی یان: @modaresian