9.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 شش سال گذشت...
تقریباً شش سال از آن شب سیاه که فرمانده شهید، حاج قاسم، به دیدار یاران آسمانیاش شتافت؛
اما کابوس آن جنایت، هنوز بر پیشانی ترامپ سنگینی میکند.
او، هرچند میکوشد با تمسخر و یاوهگویی، بوی مرگ را از پیراهنش بزداید،
هنوز چون نام آن سردار بر زبانها میآید، نگاهش به آسمان میگریزد،
چنان که گویی میداند آواز عدالت از آنسو فرا خواهد رسید.
به خدا سوگند، حتی اگر یک روز از عمر ناپاکش باقی باشد،
دست تقدیر الهی، جام زهر آن گناه را در گلویش خواهد ریخت.
ما اما بر خویش و امتمان جفا کردیم؛
انتقام را به فردا سپردیم، تعلل کردیم و با مصلحتسنجیهای ترسآلود،
فرصت دادیم تا این بینسبت دوباره بر مسند بنشیند
و تیغ کینهاش را بر قلب جبهه مقاومت برکشد.
لیکن خداوند، بنده برگزیدهاش را از یاد نخواهد برد.
قسم به خون سرخ آن سردار که سرانجام، بر دست قدرت الهی،
دامانش را خواهد گرفت و نفسش را در آتش حسرت خفه خواهد کرد.
شک نکنید…
این رسم فرومایگان است که با تحقیر و تهمت، زخم دشمنان خویش را تازه کنند؛
اما روز حساب نزدیک است و خون شهید، خنجر داوری است که در گردنشان خواهد نشست.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
721.6K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 اینکه #سید_عباس_موسوی سفیر و نماینده تامالاختیار جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان(سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳)، در بحث تحلیل #کریدور_زنگزور بین آذربایجان و ارمنستان با محوریت آمریکا میگوید #ترامپ_عزیز، خطای لفظی نیست بلکه اعتقاد اوست! سابقه عملکرد او در آذربایجان اینرا تایید می کند!
❇️ با دستور ترامپ عزیز، نام کریدور زنگزور به #راه_ترامپ یا مسیر ترامپ تغییر پیدا کرد!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 تمام شد؟! طبق ادبیات و ظاهر بیانیه وزارت خارجه، جمهوری اسلامی هم #كريدور_زنگزور یا همان #راه_ترامپ را پذیرفته! مگر اینکه اتفاق دیگری بیفتد..
وزارت خارجه جمهوری اسلامی، صلح ترامپ بین آذربایجان و ارمنستان را تایید کرده و بجز عبارات رایگان و دوپهلو، هیچ قاطع و موضع شفافی علیه #پل_ترامپ نگرفته!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
رحمت الله به عشاق #اباعبدالله
رضوان خدا بر استاد #محمود_فرشچیان
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
ما هم امسال توفیق زیارت #اربعین حضرت اباعبدالله علیه السلام نصیب مون نشد و بازمانده طریق الحسین هستیم؛ خدا کند که بازنده نباشیم...
دوستانی که توفیق اربعین نصیبشون شده، ما را از دعای ویژه و خیر خودشون بی نصیب نکنند.
🔴 آیا #کریدور_جعلی_زنگزور راهحل نظامی دارد؟
🔹کریدور جعلی و غیرقانونی #زنگزور که از سوی ترامپ بعنوان «مسیر ترامپ» یا «پل ترامپ» بهعنوان طرحی برای اتصال مستقیم جمهوری آذربایجان به نخجوان، بدون عبور از خاک ایران مطرح شده، نهتنها یک تغییر جغرافیایی ساده نیست، بلکه یک جراحی عمیق در نقشه ژئوپلیتیک منطقه محسوب میشود. این پروژه –که به شکل آشکار از حمایت آمریکا، ترکیه و اسرائیل و بهطور غیرمستقیم از همراهی برخی قدرتهای اروپایی بهرهمند است– عملاً با هدف «حذف نقش راهبردی ایران» بهعنوان مسیر پیوند شرق و غرب و شمال و جنوب طراحی شده است.
🔻این تغییر به معنای:
▪️بریدن مرز ایران و ارمنستان و حذف تنها گذرگاه ایران به قفقاز شمالی و اوراسیاست.
▪️تغییر توازن تجارت منطقهای به سود آذربایجان – ترکیه و به زیان ایران.
▪️ایجاد گسل امنیتی جدید در شمالغرب کشور که روابط ایران با همسایگان شمالی خود - بهخصوص ارمنستان و روسیه را تضعیف میکند.
▪️باز کردن حوزه نفوذ ناتو و عناصر ضدایرانی در نزدیکی مرزهای شمالی کشور.
🔻راهکارها؛ از دیپلماسی تا بازدارندگی
پرسش رایج در افکار عمومی این است که آیا این بحران راهحل نظامی دارد؟ پاسخ از دیدگاه علمی-راهبردی این است که گزینه نظامی آخرین مرحله و ابزاری بازدارنده است؛ نه نقطه شروع. ولی نباید به طور کامل این گزینه را از روی میز حذف کرد. گزینه نظامی باید روی میز باقی بماند. ایران میتواند و باید مسیرهای زیر را بهصورت موازی پیش ببرد:
1️⃣ ابتکار دیپلماتیک چندجانبه با محوریت همکاری با روسیه، ارمنستان و حتی کشورهای آسیای مرکزی که منافعشان با وجود ایران در کریدور ارتباطی گره خورده است.
2️⃣ استفاده از اهرمهای اقتصادی، از جمله توسعه سریع کریدور ایران – ارمنستان بهعنوان مسیر قانونی تاریخی و جایگزین.
3️⃣ اخطار عملیاتی و ایجاد بازدارندگی دفاعی نظامی در منطقه مرزی برای اطمینان از اینکه هر تغییر فیزیکی در مرزها با واکنش جدی مواجه خواهد شد.
🔹حتماً راهحلهای دیگری برای این کلاف سردرگم انفعال کشور وجود دارد و باید پای نظرات کارشناسان نشست.
🔸اما سادهانگاری موضوع از سوی رئیس جمهور و برخی دولتمردان و تقلیل آن به یک «مسئله جزئی» نشاندهنده عدم درک لایههای استراتژیک ژئوپلیتیک است. تجربه یک سال دولت چهاردهم نشان داده که برداشت سطحی و جزئی از مسائل استراتژیک، میتواند کشور را در برابر تغییرات تحمیلی تنها بگذارد.
🔹عملکرد رئیس جمهور در یکسال گذشته نشان داده که وی #کفایت_سیاسی ندارد ولی فعلاً بخاطر شرایط کشور و تبعات احتمالی استیضاح تاکنون مصلحت بر ماندن است اما مجلس شورا نباید بیش از این منفعل باشد.
🔸بله دولت فعلی رأی مردم را دارد ولی مجلس شورا نیز بر اساس انتخابات و قانون، مسئولیتی همسنگ در دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی دارد و نباید مصالح کوتاهمدت سیاسی بر منافع بلندمدت کشور غلبه پیدا کند. وفاق ملی اگر بدون بصیرت راهبردی باشد، میتواند به وفاق منفعتطلبانه و خنثیکننده تحرکات دفاعی کشور منجر شود.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
12.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات توییت کرده: "مذاکره عبادت نیست؛ ابزاری عقلانی برای پیوند ظرفیتهای منطقهای و جهانی با توان داخلی در مسیر توسعه و پیشرفت کشور است."
🔹برای او نوشتم: "همانطور که «نماز خواندن» و «به آغوش کشیدن سگ» با همدیگر جمع نمیشود و نمیتوان اسم عبادت روی آن گذاشت، مذاکره شما هم عبادت الله نیست! عبادت شیطان اکبر است؛ مصداق #گوساله_پرستی است. بارها رفتید و هرچه بهتون دیکته شد امضا کردید و بازگشتید. مذاکره شما برد-برد نیست بلکه بده - بده است!"
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از محسن قنبریان
958.3K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلطانیزم نقابدار!
رئیسجمهورِ محترم بهتر می داند که «حوزهٔ حکمرانی» در یک نظامِ مردمسالار جای بحث و نقد و سؤال و استیضاح(گیردادن!) است و هماهنگی با رهبری، نافیِ اینها نیست!
پیشترها برخی احزابِ اصلاحطلب از حاکمیتِ دوگانه سخن گفته و در سند راهبردیِ خود آنرا تئوریزه میکردند تا نهادهای انتخابی را مقابل انتصابی و رهبری قرار دهند!
خدا را شکر که شما آنطور نیستید و با رهبریِ نظام هماهنگی میخواهید. این، «هماهنگیِ خوب» است.
اما آن هماهنگی که درعمل تعطیلیِ ارکانِ مردمسالاری را متوقع باشد، بدْ و یک سلطانیزمِ نقابدار است!
شما سلطان نیستید؛ مردمی هستید، مردمسالار هم بمانید.
رهبری در ایران، خود مدافع جدّیِ مردمسالاریِ دینی بوده است.
در مردمسالاری دینی: مجلس در رأس أمور است -نه حتی شوراهای خاص-،
دستگاه قضائیاش، بیمسامحه،
و دولتِ آن بابرنامه است.
تازه ارکانِ دیگرِ مردمسالاری، از نهادهای مدنیِ مستقل تا مطبوعاتِ آزاد هم ناظر عمومیِ مسائل حکمرانیاند؛ باید منصفانه نقد و حتی بتوانند اعتراض و تجمّع کنند!
جمهوریِ اسلامی از اسرائیلِ پوشالی کمتر نیست که در شرایط جنگی، نخستوزیرش به دادگاه احضار و هرروز علیهاش تجمّع و راهپیمایی برگزار میشود!
اهلِ نهجالبلاغه اید و این سخن را بهتر تحویل میگیرید:
خَورُ السُّلطانِ أشدُّ على الرَّعيَّةِ مِن جَورِ السُّلطانِ.
سستی (و بیتصمیمی) حاکم و حکمرانی بر مردم، سختتر است از جور و ستمِ سلطان!
فقط «جور» و استبداد نیست که مجلس و عدلیه میخواهد؛ «خور» و سستیِ حکمرانی هم درمانی دارد به نام مردمسالاری!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔴 ایران حاکمان شجاع میخواهد وگرنه شاهسلطانحسینهای ترسو و بیغیرت و ضعیف، کیان مملکت را بر باد خواهند داد!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 اگر مذاکره نکنیم، چه کنیم؟
🔹آقای رئیس جمهور و حامیان، مدام میپرسند: «اگر مذاکره نکنیم، چه کنیم؟» جدا از تأثیر منفی این سوال در محاسبات دشمن نسبت به کشور، پاسخ اگرچه ساده نیست، اما روشن است. اولاً برای ما اثبات شد که «مذاکره، خطر جنگ را رفع نمیکند و مانع از جنگ نمیشود»؛ پس این ادعا که «یا جنگ یا مذاکره» کاملاً خلاف است. مهمتر، «مذاکره خطر جنگ را بیشتر میکند و کار را سختتر و پیچیدهتر میکند».
🔸ثانیاً در منطق روابط بینالملل، بهویژه در چارچوب مکتب واقعگرایی(به عنوان رهیافت حاکم بر روابط بین الملل)، مذاکره با قدرتهای بزرگ، اگر در شرایطِ برتری طرف مقابل و ضعف طرف خودی به کار رود، دو نتیجه دارد:
1️⃣ عملاً به دیکته سیاسی و راهبردی میانجامد. مثل تجربه #برجام که نشان داد در صورت پایبندی کامل کشور به تعهدات کلان، طرف مقابل – بهویژه ایالات متحده – به تعهدات حداقلی خود نیز پایبند نمیماند. این نابرابری رفتاری، نه استثنا، بلکه بخشی از الگوی تاریخی سیاست قدرت در نظام بینالملل است. واقعیت بین الملل این است.
2️⃣ به «شرطی سازی» سه رکن مهمِ «جامعه»، «سیستم امنیتی و نظامی» و «اقتصادی» منجر میشود. واقعیت سیاسی این است که مذاکره در شرایط نامتوازن، به جای تأمین منافع ملی، کشور را وارد چرخهای از شرطیسازی میکند:
🔹أ. شرطیسازی اجتماعی: امید و انتظار مردم به نتایج بیرونی گره میخورد و بعد از عدم نتیجه، سرمایه اجتماعی داخلی فرسوده میشود و کشور دچار شکاف سیاسی و بن بست داخلی و ریزش سرمایه اجتماعی میشود.
🔹ب. شرطیسازی راهبردی – امنیتی و نظامی: سیستم دفاعی و امنیتی کشور با فرض حل تهدید از مسیر گفتوگو، دچار «فریب سخت» و خطای محاسباتی و غافلگیری میشود (همانگونه که در جنگ تحمیلی 12 روزه دیدیم حتی سران ارشد نیروهای نظامی و امنیتی درگیر فضای مذاکره شدند)
🔹ت. شرطیسازی اقتصادی: ارکان برنامه ریزی و مدیریت اقتصادی کشور، صنایع بزرگ و مادر، خُرد و کلان بازار همه متوقف مذاکرات میشوند و سرمایهگذاری و مسیر پیشرفت درگروی رفع تحریم از طریق مذاکره دیده میشود. در نتیجه، وقتی مذاکرات به هدف نمیرسد، به بیثباتی و شکنندگی اقتصادی میانجامد (نمونه امروز اقتصاد کشور).
🔻در چنین الگوهایی نه تنها دستاوردی حاصل نمیشود، بلکه زمان و ظرفیت ملی در مسیر خطرناک وابستگی به اراده طرف مقابل هدر میرود. پس اینکه دولتمردان ما فکر میکنند «مذاکره مشکلات اقتصادی را حل میکند» یا «اگر مذاکره نکنیم، جنگ میشود» کاملاً خطاست. هم شرایط بدتر میشود هم خطر جنگ بیشتر میشود.
🔻اما در «غیاب مذاکره از موضع ضعف»، راهکار «واقعگرایانه» پیشنهاد میشود:
🔹آمادهباش دائمی و ارتقای توان رزمی: در منطق دفاعی، کشوری که آمادگی صددرصدی دارد، عملاً هزینه تهاجم را برای حریف بهقدری بالا میبرد که جنگ منتفی میشود. اصل حمله نظامی دشمن بر مبنای فریب و غافلگیری است؛ در صورت هوشیاری و آمادگی صددرصد برای جنگ، تهدید نظامی دشمن رفع میشود.
🔹خروج از فاز تدافعی: اتخاذ مواضع راهبردی که نشان دهد کشور نه تنها قادر به دفاع، بلکه قادر به پاسخ متقابل و پرهزینه است.
🔹بازدارندگی بدون شلیک: همان اصلی که بسیاری از بازیگران منطقهای و جهانی با ایجاد هزینه و ریسک بالا، از طریق نمایش قدرت، بدون ورود به درگیری مستقیم حاصل کردهاند.
🔻برعکس، هر اظهار نظر و تصمیم سیاسی که نشانه ضعف تعبیر شود، همراهی با مذاکرهای که فاقد پشتوانه قدرت است، میتواند زمینهساز یک جنگ تحمیلی جدید باشد.
🔻اقدامات داخلی و خارجی مکمل؛ در یک استراتژی واقعگرایانه، جایگزین «اتکای کور به مذاکره»، ترکیبی از اقدامات داخلی و خارجی است:
🔹اصلاح ساختارهای سیاسی و اقتصادی داخلی برای کاهش آسیبپذیری و توانمندسازی تولید، فناوری و منابع ملی.
🔹تنوعبخشی به روابط بینالملل: توسعه روابط با مجموعهای گسترده از کشورها، ایجاد ائتلافهای منطقهای و تقویت سازمانهای همکاری چندجانبه.
🔹بازتعریف مأموریت وزارت خارجه: بازگشت به وظایف اصلی در دیپلماسی چندجانبه، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی فرامنطقهای، نه صرفاً متمرکز بر یک پرونده سیاسی خاص.
🔻در پایان؛ در جهان آنارشیک روابط بینالملل، قدرت ملی تعیینکننده جایگاه کشور است و نه صرفاً زبان مذاکره! مذاکره زمانی مؤثر است که در میز بازی، قدرت چانهزنی داشته باشیم و این قدرت، نه در امضای کاغذ، بلکه در توان بازدارندگی، تابآوری اقتصادی و سرمایه اجتماعی مستحکم ریشه دارد. اگر ایران به سلاح هستهای دست پیدا کند خیلی از تهدیدها رفع میشود.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 اگر مذاکره نکنیم، چه کنیم؟ 🔹آقای رئیس جمهور و حامیان، مدام میپرسند: «اگر مذاکره نکنیم، چه کنیم؟»
درسته طولانیه. ولی بدون مطالعه و تبیین قرار نیست به نتیجه ای برسیم و نسبت به موضوع دقیق بشیم. باید وقت بذاریم روی مطالعه کتاب و مقاله و یادداشت های تحلیلی بلند. از مصیبت های جامعه همین بی حوصله گی هاست که حوصله ندارن همه. غالباً دنبال جوک و سرگرمی و طنز و ... هستن.
🔴 سوال میکنند: اگر مذاکره نکنیم، چه کنیم؟
🔻میپرسیم اگر وسط مذاکره به ما حمله کردند و مذاکره شکست خورد، چه کنیم؟
حتماً پاسخ میدهند که باز هم مذاکره میکنیم!
اینقدر مذاکره میکنیم و اینقدر شکست میخوریم تا تموم بشیم و بریم!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3