🔴 پرتاب #ماهواره_ناهید۲ توسط ایران بعد از یک ماه از #جنگ_تحمیلی 12 روزه، اثبات این جمله رهبر انقلاب است:
«آینده نشان خواهد داد که هر دو حرکت نظامی و علمی شتابندهتر از گذشته به سمت افقهای بلند پیش خواهد رفت انشاءالله.»
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 سوالهای من از هوش مصنوعی گروک و پاسخهای دقیق و هوشمندانه درباره ایدهآلیسم و رئالیسم در روابط بی
بخونید این پرسش و پاسخ با هوش مصنوعی رو
لایحه مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع در فضای مجازی.pdf
حجم:
1.05M
🔻متن کامل لایحه پیشنهادی دولت به مجلس با عنوان:
«مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی»
این متن پیشنهادی است. مطالعه کنید و نقد و بررسی های خودتون رو برای من هم بفرستید
من مطالعه کردم و نقدهای جدی به این متن دارم. اگر رسیدم می نویسم اینجا
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔻متن کامل لایحه پیشنهادی دولت به مجلس با عنوان: «مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجا
🔻 مجازاتهای سنگین برای یک جمله نقد!
🔴 چرا لایحه پیشنهادی دولت، رسانهها را به خاموشی میکشاند؟
🔺نقدوبررسی «لایحه مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع در فضای مجازی»
🔹باتوسعه فضای مجازی، خلاء قانونی و ابهام در مواجهه با «اخبار جعلی و محتوای خلاف واقع»، همواره چالشی جدی در عرصه رسانه و مطبوعات ایران بوده. تجربه شخصی اینجانب با بیش از 30 پرونده قضایی به اتهام « #نشر_اکاذیب به قصد تشویش اذهان» گواه آن است که قوانین مطبوعات و ساختار فعلی، عملاً به جای حمایت، ابزاری برای محدودسازی نقد و روزنامهنگاری انتقادی تبدیل شدهاند.
🔸متأسفانه ارکان «قانون مطبوعات»، «دادسرای رسانه»، «دادگاه مطبوعات یا کیفری یک در استانها» و «هیئت منصفه» ناکارآمدی خود را دربحث بررسی اتهامات و جرمهای رسانهای، به اثبات رساندهاند و مسئولان، بجای تحمل و مدارا با نقد، اغلب مسیر قضایی را انتخاب کردهاند؛ و این بستر ناکارآمد حالا قرار است با لایحهای جدید با عنوان «لایحه مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع در فضای مجازی»، دامنه خودرا تا قلب فضای مجازی گسترش دهد!
🔹اشکال اساسی اول این لایحه، تعریف گسترده، موسع و مبهم جرم است. درحالی که قوانین کارآمد باید با تعاریف شفاف، ملاک و مرزهای دقیق، مصادیق نقض و حدود مجازات را مشخص کنند، لایحه حاضر تعبیر «محتوای خلاف واقع» را بهگونهای ارائه داده که هرگونه تحلیل، طنز، افشاگری و حتی نقد سازنده میتواند در شمول آن قرار گیرد. تجربه سالهای گذشته نشان داده در نبودِ تعریف روشنِ سه رکن «معنوی»، «مادی» و «قانونی» جرم، دست نهادهای قضایی و قضات عملاً برای تفسیر سلیقهای باز خواهد بود و سایه تهدید دائمی بر سر رسانهها و فعالان مستقل گسترده میشود.
🔸از سوی دیگر، حق دفاع و دادخواهی شفاف برای اصحاب رسانه تضعیف شده و مرجع داوری تقریباً همیشه به دستگاه قضایی یا نهادهای اجرایی منتسب است. یعنی خود دادستان بعنوان مدعی العموم هم شاکی است هم قاضی!!! حتی اگر بازپرس یا دادستان یا قاضی یا مدیری دچار خطا شود، همانند گذشته، سازوکاری مطمئن و مستقل برای احقاق حق یا پیگیری خطا وجود ندارد. بنابراین، بیم آن میرود که روند دادرسی به ابزاری برای فیلترینگ، سانسور انتقادها و حذف منتقدان بدل شود، بیآنکه روزنامهنگار یا مدیر رسانهای امکان دفاعی موثر و بیطرفانه داشته باشد!
🔻اما چندنکته در بررسی مادهبهماده:
- مواد ۱ و ۲: ارائه تعاریف، در ظاهر گام مثبتی است اما تعریف بسیار کلی و بدون مرز «خلاف واقع» دست قضات و ناظران را بیشازحد باز میگذارد. این امر، زمینهساز تفسیر موسع و حتی حذف انتقادات جدی یا تحلیلهای تخصصی خواهد شد.
- ماده ۳: گرچه تصریح شده «انتشار آزاد محتوا با رعایت قوانین و موازین اسلامی» مجاز است، اما همین قیود مبهم و تعریفنشده، عملاً سقف آزادی بیان را تا حد زیادی تقلیل میدهد. مثلاً «نشر اکاذیب» در قوانین فعلی نظام اسلامی، بسیار مبهم و غیرشفاف است!
- مواد ۴ و ۵: مسئولیتگذاری سنگین بر مدیران سکوها و درگاههای نشر، آنها را ناخواسته به بازوی سانسور و حذف سریع محتوا بدل میکند. آنها برای اینکه دچار مشکل نشوند سریع دست به حذف انتقادها میکنند. حذف یا تعلیق بدون پروسه عادلانه، میتواند به حذف شتابزده محتوا حتی بر اساس گزارشهای نادرست منجر شود.
- ماده ۶: تمرکز تمام سازوکارها و مجوزها در وزارت ارشاد، بدون پیشبینی نهاد مستقل راستیآزمایی، تضاد با اصول حکمرانی خوب و رسانه مستقل را تشدید میکند.
- مواد ۷ تا ۹: ضمانت اجراهای تنبیهی سنگین، از تذکر و تعلیق تا ارجاع قضایی و محدودیتهای جدی، در حالی اعمال میشود که حقی شفاف برای توضیح یا دفاع مؤثر برای افراد یا مدیران در نظر گرفته نشده است.
- مواد ۱۰ تا ۱۷: شدت مجازاتها به نحو چشمگیری بالاست و از جزای نقدی تا حبس و حتی محرومیتهای شغلی و ضبط اموال را نیز شامل میشود؛ مجازاتهایی که بدون معیارهای شفاف، اختیار وسیعی را به دستگاه قضا داده و نسبت «جرم و مجازات» در بسیاری موارد نامتناسب است. مثلاً در این لایحه، مشخص نمی شود که چرا به یک رسانه اگر جرم مرتکب شود یک سال حبس و به دیگری دوسال حبس یا مجازات دیگر میدهند. یعنی ملاک و معیار مشخصی برای این مسئله وجود ندارد! چون قانون کلی است و این امر به سلیقه قاضی انجام می شود و اینگونه حق اصحاب رسانه ضایع خواهد شد.
👇👇👇
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔻 مجازاتهای سنگین برای یک جمله نقد! 🔴 چرا لایحه پیشنهادی دولت، رسانهها را به خاموشی میکشاند؟ 🔺نق
🔻تکمیلی
🔹در جمعبندی باید گفت، لایحهای که با هدف شفافسازی و ساماندهی تدوین شده، در عمل نتیجهای معکوس خواهد داشت. نه فقط حمایت مؤثر از روزنامهنگاران، خبرنگاران و رسانههای رسمی پدید نمیآورد، بلکه به محدودسازی بیشتر آزادی بیان و افزایش خودسانسوری خواهد انجامید. بار اصلی نظارت بر عهده پلتفرمها نهاده میشود و پلتفرم ها، برای دوری از مشکلات قانونی برای خودشان، ناگزیر محتوا را زودتر و فراتر از دستور حذف خواهند کرد؛ این یعنی عقبگرد رسانهای و دور شدن از شفافیت و مسئولیتپذیری.
🔸موفقیت قانونگذاری در این حوزه، بدون تعیین معیارهای دقیق برای «خلاف واقع»، امکان دفاع مستقل و شفاف، و ایجاد نهادی بیطرف برای بررسی و داوری، ممکن نیست. تعریف جرم، مصداق و جرایم مرتبط باید دقیق و بدون امکان تفسیر شخصی باشد و سازوکارهای دفاع و شفافیت در فرایند رسیدگی باید مورد تاکید مضاعف قرار گیرد.
🔹اگر قرار است لایحه «مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع در فضای مجازی» راهگشای شفافیت و مبارزه با اخبار جعلی باشد، باید با عینیت، دقت و حمایت از حقوق رسانهها و جامعه گره بخورد، نه با افزایش محدوده جرمانگاری و سلب آزادی بیان!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 متن بیانیه 191 نفر از دانشگاهیان و فعالان اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در طیف وسیعی از نیروهای سیاسی و فکری متکثر، اعم از اصلاحطلب و اصولگرا و مستقل درباره لزوم حفظ #همبستگی_ملی جزو بهترین و دقیقترین بیانیههایی بود که بعد از #جنگ_تحمیلی 12 روزه منتشر شد.
🔹ظاهراً متن را محمدرضا جلاییپور نوشته؛ جلاییپور در بحث های طراحی کمپین و جریانسازی رسانهای جزو موثرین جریان اصلاحطلب است.
🔸هدف اصلی متن هم به نوعی مرزبندی با بیانیه میرحسین موسوی و نامه ۱۸۰ استاد دانشگاه و تاکید بر #همسبتگی_ملی است.
🔹متن بیانیه انصافاً جزو بهترین متنهای بعد از جنگ است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 از دو هوش مصنوعی grok و chatgpt سوال کردم که چه حجمی از اورانیوم غنی شده و چه حجمی از آب سنگین ایران، بعد از توافق برجام از ایران خارج شد؟
🔹هم #گروک معتقد است که حدود ۱۱ تن اورانیوم غنی شده و بیش از ۱۳۰ تن آب سنگین، بعد از #برجام از کشور خارج شده،
و هم chatgpt میگوید که ۸ونیم تُن اورانیوم غنی شده و بیش از ۳۲ تن آب سنگین از کشور خارج شده.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
14.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 منزل کوچک شهید سید حسن قاسمی موسوی در جنوبیترین نقطهٔ تهران
🌺 شهیدی که تمام عمر در خدمت اسلام و ایران عزیز بود و در نهایت، جان پاکش را در راه دفاع از حریم اسلام و میهن عزیزمان فدا کرد و در حملهٔ رژیم صهیونیستی به درجهٔ رفیع شهادت نائل آمد.
الله اکبر از این مظلومیت
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3