eitaa logo
حوزه و انقلاب اسلامی
5.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1هزار ویدیو
270 فایل
﷽ 💠 مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی 📢 تبیین #نسبت_حوزه_و_انقلاب_اسلامی، مبتنی‌بر بیانات امامین انقلاب 📲 ارتباط با مدیر: 🆔 @mmhe_admin 🖥 تارنما: 🌐 www.mmhe.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه و انقلاب اسلامی
🔰 💢 پنجمین جلسه از سلسلـه دروس فقهــــی مستندات منظومـه فکــــری امامیــــن انقــــلاب با مشارکت جمعی از طلاب و فضلای سطوح عالی حوزه علمیه قم برگزار گردید. 🎙استاد محترم: جناب حجت الاسلام و المسلمین استاد 📌موضوع جلسه: فقه مردم‌سالاری دینی 🗓۱۴۰۴/۰۹/۱۹ 🔹 مهم‌ترین مباحثی که مطرح گردید... 👇👇👇👇👇 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
💢 [جلسه به بررسی بیانات رهبر انقلاب در جمع جوانان استان قزوین در سال 82 سپری شد]: "در اسلام مردم يك ركن مشروعيّت هستند، نه همه‌ى پايه‌ى مشروعيّت. نظام سياسى در اسلام علاوه بر رأى و خواست مردم، بر پايه‌ى اساسىِ ديگرى هم كه تقوا و عدالت ناميده ميشود، استوار است. اگر كسى كه براى حكومت انتخاب ميشود، از تقوا و عدالت برخوردار نبود، همه‌ى مردم هم كه بر او اتّفاق كنند، از نظر اسلام اين حكومت، حكومت نامشروعى است؛ اكثريّت كه هيچ." 💢 [سپس به بررسی تعریف آیت الله شاهرودی رحمت الله علیه از مردم سالاری دینی در کتاب "نظرةٌ جدیدة بالولایة الفقیه" پرداخته شد.] 💢 ارائه‌ی سوالات برای بررسی در جلسات بعد: این نوع انتخاب مردم درست است یا خیر؟ و به لحاظ حکم شرعی مباح است؟ واجب است؟ یا حرام؟ آیا اعراض مردم مشروعیت زدا هست یا خیر؟ اعمال زور و خشونت در ایجاد همراهی مردم در حکومت مشروع، چگونه است؟ 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰 مجاهدت در تبیین، قدرت نرم جمهوری اسلامی ✅ تاکنون همه به این نتیجه رسیده‌اند که قدرت نرم از قدرت سخت نافذتر، موثرتر و ماندگارتر است. 👇👇👇👇👇
🔰 مجاهدت در تبیین، قدرت نرم جمهوری اسلامی ✅ تاکنون همه به این نتیجه رسیده‌اند که قدرت نرم از قدرت سخت نافذتر، موثرتر و ماندگارتر است. *** ✳️ درباره‌ی قدرت نرم، اینطور گفته‌اند: ➖محصول و برآیند تصویرسازی مثبت، ➖ارائه‌ی چهره‌ی موجه از خود، ➖کسب اعتبار در افکار عمومی داخلی و خارجی، ➖قدرت تأثیرگذاری غیرمستقیم توأم با رضایت بر دیگران، ➖اراده‌ی دیگران را تابع اراده‌ی خویش ساختن و مولفه‌های دیگر از این سنخ. و اگر این خویش و خود؛ جذابیت واقعی نداشته باشد_یعنی به دروغ، تصویرْ جذاب سازی شود_ قطعا دیرپا نخواهد بود. ❇️ ژوزف نای در کتاب "قدرت نرم، ابزار موفقیت در سیاست جهان" می‌نویسد: قدرت نرم شیوه‌ی جدید از اعمال قدرت در مقایسه با شیوه‌های سنتی است که موجب می‌شود یک کشور، کاری کند تا کشورهای دیگر همان چیزی را بخواهند که او می‌خواند. این قدرت، قدرت اقناع نیز نامیده می‌شود. *** بگذریم از توضیحات اضافه که بیش از این در این مقال نمی‌گنجد. غافل نباید شد که قدرت نرم مکمل قدرت سخت نیز هست و اگر این دو قدرت باهم تلفیق شود، به قدرت هوشمند تعبیر می‌شود. 🔷 در روزهای ولادت حضرت زهراء سلام الله علیها و رسم هر ساله‌ی دیدار رهبر معظم انقلاب با وعاظ و مداحان، مشغول بازخوانی بیانات هر ساله‌ی حضرت آقا بودم. ایشان هنر مداحی، وعظ و موجودیتی به نام هیئت را جزو مهم‌ترین بخش‌های قدرت نرم جمهوری اسلامی می‌دانند. تعبیری که از قدرت نرم ارائه می‌دهند این است که یک گروه به ظاهر در اقلیّت اما دارای نفوذ معنوی، می‌تواند دنیا را به خودش متوجه کند. مثل فلسطینی‌های مظلومی که با مظلومیت، صبر و ایستادگی خودشان، دنیا را متوجه خودشان کرده‌اند. 🔶 حضرت آقا مادحین را دنبال کننده‌ی شعرای درجه یک تاریخ، من جمله فرزدق، کُمیت اسدی، سید حمیَری و دعبل خزاعی قرار می‌دانند. این صاحبان اسامی کسانی بودند که با هنرمندی تمام، معارف اهل بیت را تبیین می‌کردند. "تببین" همان سنتی که زهرای مرضیه سلام الله علیها بعد از پیغمبر اکرم پایه‌گذار آن از دو خطبه‌ی معروف ایشان _ در جمع صحابه و در جمع زنان مهاجر و انصار_ بود. همچنین خطبه‌های امیرالمومنین، امام حسین، زینب کبری، امام زین العابدین، امام صادق علیهم السلام؛ که مادحین ادامه دهنده‌ی همان مجاهدتها در عرصه‌ی تبیین هستند. 🔷 ناگفته نماند جهاد تبیین هر خطابه و شعری را دربر نخواهد گرفت. آن تلاشی مجاهدت نام خواهد گرفت که در مسیر مقابله با دشمن باشد. مصداقش آقای میثم مطیعی، مداح با ارزش کشورمان‌اند که سفرهای ایشان، موسسه امنیت ملی اسرائیل را نگران کرده است. 📡 گزارش INSS اسرائیل را بخوانید: تقویت ارتباط ایران با شیعیان تایلند، به‌ویژه از طریق چهره‌هایی مانند مطیعی و نهادهایی چون دانشگاه المصطفی، می‌تواند تصویر ایران را در آسیا بهبود داده و روابط بانکوک–تل‌آویو را تحت فشار قرار دهد. حضور مطیعی شکافی در روایت‌های غربی ایجاد کرده است. مطیعی در سال‌های اخیر در کشورهایی از لبنان تا لهستان و اسپانیا فعال بوده و ارتباطات فرهنگی ایجاد کرده است؛ سفرهایی کاملاً مردمی و بدون حمایت دولتی. اسرائیل این فعالیت‌ها را بخشی از «قدرت نرم ایران» می‌داند که می‌تواند در جوامع خارجی پایگاه‌سازی کند. ⭕️ خدا ایشان را حفظ کند و در این مسیر نگه‌شان دارد. *** 💢 انتهای کلام: تولد مبارک امام خمینی مصادف با روز میلاد حضرت صدیقه ی طاهره سلام علیها است اما به دلیل عظمت شخصیت حضرت، به این تقارنِ مبارک، کمتر پرداخته می‌شود. لذا برای توجه بیشتر، به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) در رابطه با این بزرگ مرد توجه فرمایید: «در زمان ما، بزرگترین کسی که «جهاد تبیین» کرد امام راحل بود... امام راحل با «جهاد تبیین» کاری کرد که دیگران با هیچ وسیله‌ی سخت‌افزاری و نرم‌افزاریِ دیگری، نه می‌توانستند بکنند، نه امیدش را داشتند... امام از روز اول نهضت شروع کرد به حرف زدن، تا روزی که آمد اینجا در بهشت زهرا گفت من تو دهن این دولت می زنم و دولت تعیین می کنم؛ همه با «جهاد تبیین» بود.»(۱۴۰۲.۹.۱۳) ✅ مباشران و متصدیان امر مدح و مرثیه باید بدانند که قدرت نرم جامعه‌ی اسلامی در دستان آنهاست و یقینا یکی از معارفی که می توانند به تبیین آن بپردازند عظمت شخصیت امام راحل است که دشمن در صدد تحریف فکر و عمل ایشان است. 🖋یادداشت اختصاصی 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰 چگونگی و چرایی تفویض سلطنت به رضا شاه و آغاز انزوای روحانیت (۲۲ آذر سالروز تفویض شدن سلطنت به رضا خان و اعقاب وی) ⭕️ استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی؛... یکی از آرمانهای ملت ها است که اگر چنانچه این وجود داشت ‌‌ آن ملّت مجبور نمیشود ‌که زورگویی و تحمیل را از زورگویان و زیاده‌خواهان عالم تحمّل کند.(بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۷/۳/۷) در کشور ایران یك روزی فقط استبداد بود، دیكتاتوری بود - دیكتاتوری ناصرالدین‌شاهی، دیكتاتوری فتحعلی‌شاهی - ولی دیگر وابستگی نبود؛ اما یك روز وضع این كشور به جائی رسید كه هم دیكتاتوری بود، زورگوئی بود، فشار بر مردم بود، هم نوكری بیگانه بود مثل رضاخان قلدر كه مثل یك گرگ وحشی به مردم میتاخت ولی در مقابل اربابهای انگلیسی، هر امتیازی كه خواستند، به آنها داد.(بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۸/۸/۵) ♨️ رضا شاه؛ نوکر انگلیس بعد از هرج و مرجی كه در اوائل مشروطه به وجود آمد، به فاصله‌ی چند سال، همان دولت بیگانه‌ی سلطه‌گر خارجی - یعنی انگلیس - یك دیكتاتور خشن و بیرحم و بسیار خطرناكتر از سلاطین قبل از مشروطه - یعنی مظفرالدین شاه و ناصرالدین شاه - را بر سر كار آورد كه او رضا خان بود. دیكتاتوریِ رضا خان بمراتب از دیكتاتوری ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه برای كشور و ملت ما بدتر و خشن‌تر بود كه انگلیس‌ها او را سر كار آوردند. در واقع ما از دوران استبداد، وارد دوران آزادی نشدیم، بلكه وارد دوران استبداد دیگری همراه با وابستگی شدیم؛ یعنی ملت طعم آزادی را نچشید.(۱۳۸۷/۹/۲۴) 💢 دین، مانع استعمار بدون شک یکی از موثر ترین عامل استقلال کشور و مهم ترین مانع استعمارکران در کشور ایران دین و دینداری ملت ایران بود که از زمان رضاخان به این طرف، انگیزه‌های اساسی وارد كار شد و غرب - خصوصاً انگلیس - قصد داشت كه كلّاً ایران را قبضه كند. این تصرّف یا به صورت ایجاد یك حكومت واقعاً انگلیسی بود - كه البته نتوانستند این كار را بكنند - و یا این‌كه حكومتی ایرانی تشكیل دهند ولی همه‌ی مقدّراتش به دست آنها باشد. راه دوم انتخاب شد و حكومت پهلوی بر اساس این تصمیم شكل گرفت و رضاخان روی كار آمد. او آدم لاتِ بی سر و پایی بود كه اصلاً اسم دین را نشنیده و مزه‌ی آن را هم نچشیده بود. او در یك خانواده‌ی بی‌سوادِ لاابالی و دور از معارف دینی تربیت شده بود و وقتی هم كه بزرگ شد، در میان قهوه‌خانه‌ها و میخانه‌ها و الواط پرسه می‌زد. اصلاً رضاخان كسی نبود كه با دین سر و كاری داشته باشد. مزاجش آماده‌ی معارضه با دین - آن هم به قصد براندازی - بود. در حقیقت رضاخان عاملی بود كه انگلیسیها او را وارد صحنه كردند تا نظام دینی را در ایران به هم بریزد(۱۳۷۴/۶/۱۴) و برای این هدف دست به کارهایی اساسی زدند که عبارتند از: 1⃣ ممنوعیت گذاشتن عمامه یکی از اولین کارهای ضد دینی رضا شاه از بین بردن نمادهای دین در جامعه بود که از جمله مهم ترین این نمادها حضور روحانیت و لباس روحانیت بود که با تصویب قانون لباس متحد الشکل در سال ۱۳۱۴ شمسی گذاشتن عمامه و حضور روحانیّت در جامعه را ممنوع كرد. در همان سالهایی که امام بزرگوار در قم جوانی طلبه بودند، وضع حوزه طوری بوده است که خود امام میفرمودند ما روزها جرأت نمیکردیم در کوچه و خیابانهای قم ظاهر شویم. پلیس رضاخان اجازه نمیداد طلبه‌ی عمامه به سر در خیابانهای قم پیدایش شود. میگرفتند، اذیّت میکردند، به زندان میافکندند، لباسها را میکندند، توهین میکردند، عمامه را پاره پاره میکردند؛ بعد هم طلبه را به گوشه‌ای میفرستادند که یا زندان بود یا تبعید و یا چیز دیگری شبیه آن. لذا طلبه‌ها در چنان شرایطی درس خواندند.(۱۳۷۳/۲۷/۹) 2⃣ بر هم زدن نظام حوزه علاوه بر ممنوع کردن گذاشتن عمامه نظام حوزه‌ی علمیّه را به هم زد و روحانیت را مجبور به خانه نشینی كرد. آن اوایل، رضاخان پهلوی به قم هجوم آورد و حوزه را تعطیل کرد. حضرت امام خمینی میفرمایند ما روزها به باغهای اطراف قم میرفتیم و درس و مباحثه را زیر درختها و در کوچه باغها، به دور از چشم پلیس رضاخان انجام میدادیم. شب هم که هوا تاریک میشد، آهسته میآمدیم در یک گوشه؛ در اتاق مدرسه‌ای، جایی، بیتوته میکردیم. اوّل این‌گونه شروع کردند.(۱۳۷۳/۹/۲۷) ادامه... 👇👇👇👇👇
3⃣ قطع رابطه حوزه با دانشگاه اما وقتی امکان تعطیل کردن حوزه را نداشتند چرا که حوزه در این کشور ریشه‌ای عمیق دارد. دیدند هر چه جلوِ طلّاب را میگیرند، علما و روحانیون در گوشه و کنار رشد میکنند. قادر به از بین بردن این نهال علمی نیستند؛ چون با دین و ایمان و اعتقادات مردم سروکار دافرد آمدند سیاست دیگری را در پیش گرفتند که حوزه باشد، منتها حوزه‌ای که مطلقاً رابطه‌ای با دانشگاه برقرار نکند و براساس بدبینی به دانشگاه و هر دانش و فناوری جدید پیش برود. این از یک طرف. از طرف دیگر هم، تا آن‌جا که میتوانند با تبلیغات و روشهای گوناگون، دانشگاه را ضدّ حوزه، ضدّ دین و ضدّ روحانیّت بار بیاورند. واقعاً از لحاظ تبلیغاتی، روحانیّت و علم دین را در محیطهای دانشجویی و محیط علمىِ جدید، بمباران کردند! روحانیون را به عنوان یک عدّه انسانهای مزاحم، مضر، بیسواد و دنبال موقوفه و از این چیزهای عجیب و غریب معرفی کردند. چرا؟ برای این‌که جوان دانشجوی پاک و مؤمن و باصفا و بااخلاص، اصلاً رغبت نکند که سراغ یک روحانی برود. در محیطهای دانشگاهی هم سرگرمیهای گوناگونی درست کردند که اصلاً قید همه چیز را بزند. این نقشه‌ی آنها بود. نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که در یک دوره‌ی نسبتاً طولانی، در دانشگاه ما اشخاصی تربیت شدند که کشور و ملّت ایران، از علم آنها هیچ استفاده‌ای نکردند حوزه‌ی تنها - بدون دانشگاه - کفاف نیازهای امروز ملّت و کشور ایران را نمیدهد. دانشگاهِ تنها - بدون حوزه - هم کفاف نمیدهد. حال اگر از یک طرف دانشگاهی بر مبنای ضدیّت با دین و ارزشهای اسلامی بنیانگذاری شده بود - یعنی بر اساس ضدیّت با ارزشهایی که حوزه‌های علمیّه میخواهند شکل علمی آن را تأمین کنند - و از طرف دیگر حوزه‌ی علمیّه‌ای بر اساس ضدیّت با تازه‌های علمی بنا شد و دو جریان که باید کمک و مکمّل یکدیگر و دو پایه برای نظام و دو بال برای پرواز به سطوح عالی بشری و انسانی باشند؛ بنای کار کردن بر ضدّ هم را گذاشتند، تکلیف چه خواهد بود و نتیجه چه خواهد شد؟ در این صورت، بدترین نتایج حاصل میشود. زیرا دو نیرو به جای سازندگی، در جهت تخریب یکدیگر به کار خواهند رفت و این بسیار خطرناک است.(۱۳۷۳/۹/۲۷) نتیجه آنکه دین، روحانیت و پیوند روحانیت با دانشگاه و تربیت نسل دینی و انقلابی از گذشته تا کنون کابوس استعمارگران بوده و با روش هایی گوناگون به مبارزه با آن پرداخته اند و امروزه نیز این عوامل را مانع کار خود می بینند و از روش های مختلف در جهت ضربه زدن به دین و روحانیت استفاده میکنند. 📎گردآورنده: حجت الااسلام عقیل یوسفی 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰حدیث ولایت 🔸امام صادق علیه السلام: هر چه می‌توانید خدای را یاد کنید، در هر ساعتی از ساعت‌های شب و روز؛ زیرا خدا شما را به کثرت ذکر، امر کرده است. وسائل الشیعه، ج۴، ص۱۱۸۲ 🔹راز پيشرفت يك انسان به صورت شخصى و فردى، و يك جامعه به صورت جمعى، اين است كه بتواند رابطه‌ى خود با خدا را حفظ كند. ارتباطتان را با خدا حفظ كنيد. ۱۳۹۵.۹.۲۳ 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ