🔰 جلسه حول دو محور شکل گرفت:
یک محور راجع به خود پیام حضرت آقا
محور دیگر راجع به ابعاد شخصیتی شیخ مفید.
1⃣ محور اول:
این پیام فاخر در اندیشه حضرت آقا جایگاه ویژهای دارد.
ابتداء سعی بر این بوده که نظام فکری آقا از این پیام استخراج شود.
✳️ چرا این متن یک متن زیربنایی از تفکر اقاست؟
در این متن سعی شده تاریخ اندیشه روایت شود. روایت اندیشه نیازی است که ما به شدت در مباحث علمی دچار آن هستیم.
عمدهی مباحث تاریخی ما تاریخ اندیشه نیست، بیشتر بیوگرافی تفصیلی از زندگی است. تولد، سیر زندگی، مباحث تربیتی، شاگردان و ارتحال...
❇️ ما باید بفهمیم که چه میشود که این اندیشه شکل میگیرد؟ ریشه ها و عوامل شکل گیری یک نظریه چیست؟ و بعد انعکاس آن نظریه در محیط اجتماعی سیاسی چگونه است؟
لکن نگاه تاریخی در حوزههای علمیه ضعیف است و تاریخ برای حوزهها برجسته نیست. و با نگاه علمی با آن برخورد نمیشود.
🔷 در تمام آثار آقا چه مکتوب و چه خطابه، همیشه یک نگاه تاریخی وجود دارد. که به الهیات پشت آن مستند مربوط میشود.
اگر با این نگاه سراغ پیام حضرت آقا برویم، آن را مدخلی مییابیم برای تاریخ اندیشههای فقهی.
2⃣ محور دوم:
سه ویژگی مهم برای شیخ بیان میشود:
1. استقلال کلامی شیعه
2. استقلال فقهی و اصولی شیعه
پیام حضرت آقا یک خرق اجماع و عادت دارد. تا قبل از پیام، ما همه خوبیها را به شیخ طوسی نسبت میدادیم. کما اینکه 20 سال قبل از این کنگره، در آستان قدس هزاره شیخ طوسی برگزار شده و این ذهنیت تاریخی تثبیت گردیده بود: که استقلال فقه و اصول ما همه از شیخ طوسی است.
✅ حضرت آقا در بخش دوم، این تصویر را اصلاح میکند که شیخ طوسی هر چه دارد، همه از استادش شیخ مفید است.
یعنی آقا دو نسل تراث ما را به عقبتر میبرد. یعنی از چهل سال از شیخ طوسی به شیخ مفید عقبتر میرویم.
3. ساخت هویت اجتماعی شیعه توسط شیخ مفید که برجسته ترین ساحت شیخ مفید از نظر حضرت آقاست.
شیخ مفید در محله کرخ بغداد امامت و حاکمیت دارد. و یک حاکمیت شرعی را در حد آن روز داشته اند...
🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ
📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا
📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ
📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰حدیث ولایت
🔸امام صادق علیه السلام:
نسبت به خداوند امیدوار باش، چنان امیدی که تو را به سرپیچی از فرمان او نکشد و از خداوند بیم داشته باش، چنان بیمی که تو را از رحمتش ناامید نگرداند.
روضة الواعظين، ج 2، ص 450
🔹ما باید به خدای متعال حسنظن داشته باشیم، سوءظن به خدا نداشته باشیم. ما کجا، کِی عمل کردیم و اقدام کردیم و خدا به ما کمک نکرده؟
۱۳۸۶/۰۹/۱۴
#حدیث_ولایت
#بیانات_تقویمی
🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ
📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا
📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ
📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
📢 #اعلام_برنامه | پیش نشست همایش ملی علوم انسانی اسلامی در افق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
🎤استاد
حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی
📝موضوع:
جایگاه انسان شناسی اسلامی در نظریه مردم سالاری دینی
📆زمان:
شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۴ ساعت ۱۵
📍مکان:
قم، خیابان شهید مفتح، کوچه ۱۷، پلاک ۳۲، مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی
📎 به همراه پخش آنلاین
@qom_khamenei_ir
حوزه و انقلاب اسلامی
⭕️ بانوان و دختران مناطق مختلف کشور، صبح امروز، چهارشنبه ۱۲ آذرماه با حضور در حسینیه امام خمینی(ره)
🔰 الگوی توجه رهبر معظم انقلاب به موضوع زن
❎ اگر جوهر فمینیسم - به عنوان منطق مسلط غرب در موضوع #زن - را پر کردن فقدانهای برساختی زنان بدانیم، متوجه تمایز الگوی توجه اسلام به زن میشویم؛ الگویی که با صورتپردازی کارگشای رهبر معظم انقلاب، تبیین شده است.
❇️ این الگو نوعی توجه هویتی به زن و اصالتهای زنانه است و برعکس نگاه غرب، زن را موجودیتی تاریخی یا برساختی نمیداند. همان جمله معروف سیمون دوبووار که گفته بود: «زن، زن زاده نمیشود، بلکه زن میشود».
✅ شاید بتوان با همین مقدمه کوتاه و مجمل از جهتی به معنای این جمله مهم رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته ایشان با بانوان پی برد: «جمهوری اسلامی منطق غلط غرب درباره زن را باطل کرد».
✳️ شاید بتوان گفت از زمانی که در جامعه غربی، زن به سوژهای برای تعریف شدن تبدیل شد و وجه خودمعرف خود را از دست داد، یعنی به جای تعریف بر مبنای ذات زن و اصالتهای زنانه، ذیل مفاهیم سلطهجویانه سرمایهداری مذکر تعریف شد، کمکم موجودیتی برساختی و تاریخی یافت؛ زنی که حاصل تاریخ و ساخته فرهنگ سرمایهداری بود.
🔷 چنین زنی که با استانداردهای مردانه تعریف میشد، از ریشه دچار حرمان هستیشناختی بود و همین محرومیت وجودی، به انحای مختلف حضور اجتماعی و میدانی او را نمایشی و غیراصالتی میکرد.
🔶 به یک معنا، وقتی حضور زن نزد خودش یا ذاتش نادیده گرفته شد، حضور او نزد دیگران نیز بیشتر شبیه نوعی نقش بازی کردن بود تا رعایت آداب اصیل زنانگی. فرهنگ سرمایهداری، زن مطلوب خود را تعریف کرده بود و با همان زبان او را خطاب میکرد و زنان نیز با همان زبان خود را مییافتند.
🔷 وقتی فمنیسم نیازهای هویتی زن را انکار میکرد، ناخودآگاه الگوی انسان استاندارد را همان مرد در نظر میگرفت. در نتیجه، زن برای اینکه کامل شود، شروع به پر کردن فقدانهایش با رفتارهای مردانه میکرد.
🔶 در این فرهنگ ارزشهای اساسی انسانی نظیر آزادی، استقلال، عقلانیت، معنویت، عدالت، عزت و اخوت، مردواره تعیین میشد. با اینکه جامعه زنان غربی تا حدی صادقانه تن به چنین تعاریفی میدادند اما لزوما مردان غربی به زنان به چشم یک عنصر برابر نگاه نمیکردند و همین عدم صداقت منجر به نادیده گرفتن وجوه انسانی زن شده و زمینههای شیءگشتگی زن یا تبدیل شدن او به کالا یا ابزار پیشبرد منطق سرمایهداری فراهم میشد.
❎ جنبشهای احقاق حقوق زنان در چنین بستری، برای جبران فقدانها و تبعیضهای برساختی پدید آمد. برساختی به این معنا که آنان چیزهایی را میخواستند که از قبل برایشان خواسته شده بود؛ برابری بیشتر به معنای برخورداری اندازه مردان و آزادی بیشتر یعنی برخورداری از آزادی مانند مردان.
❇️ پر کردن چنین شکافهایی در حاق معنا، جامعه را تکجنسیتیتر میکرد، هر چند در ظاهر زنان حقوق بیشتری دریافت کرده بودند اما از هویت و ذات زنانه خود دورتر میشدند.
✳️ این سیر کمکم معنای جنسیت و مفهوم زوجیت و توابع آن نظیر تعریف خانواده و امثالهم را نیز دگرگون کرد. سیاستهای سرمایهداری که بر بنیان کمیت و کیفت مردانه استوار بود، همراه و همگام با این وضعیتها، از تولید جمعیت به هر طریق ممکن حتی خارج از ساختار خانواده، حمایت میکرد.
🔷 در مقابل این وضعیت، #جمهوری_اسلامی از بدو پیدایش شکلی از مقاومتِ هویتیِ زنانه را نمایندگی میکند که بر بنیان ذات زن و اصالتهای زنانه او، شکل گرفته است.
🔶 بر این منهج، الگوهایی از حضور زن نزد خویش و نزد دیگران و جامعه پدیدار شده است که هویتی بوده و اختلالی در مرزهای زن بودگی و مرد بودگی ایجاد نکرده است. رهبر معظم انقلاب هر ساله در سازه تبیینیشان، وجوهی از این تمایز و تفاوت و حرف اصیل را نمایان میکنند.
🔷 تاکید ایشان بر حساسیت رسانهها در پرهیز از #الگوهای_غربی در حل مسائل زنان یا توجه به موضوعات مربوط به بانوان نظیر حجاب و خانواده و حضور اجتماعی زن، به دلیل درک چنین حساسیتهایی است که دامنگیر فرهنگ زنانه غرب شده است. این الگوی توجه، نشان میدهد چرا زنان ما در موضع مدعی وضعیت زنان در جهان قرار دارند.
🖋 جعفر علیاننژادی
🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ
📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا
📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ
📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰حدیث ولایت
🔸امیرالمومنین علی علیه السلام:
زمانی که رسول خدا (ص)، توسط خداوند قبض روح شدند، آنان به زمان کفر برگشتند ... و در مستی ضلالت واقع شدند، مانند طریقه آل فرعون که برخی اهل دنیا شدند و بعضی ضدّ دین و بیگانه از دین شدند.
نهج البلاغه، خطبه ۱۵۰
🔹فرعون، امروز آمريكا است؛ فرعون، امروز رژيم صهيونيست است؛ فرعون، همين دنبالهروهاى اينها هستند در منطقه كه بتدريج ميخواهند مسلمانها را به جان هم بيندازند
۱۳۹۶.۹.۱۵
#حدیث_ولایت
#بیانات_تقویمی
🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ
📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا
📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ
📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مردم کُشی برای رشد محافل
❎ روزنامه سازندگی در تیتر یک چهارشنبه، در دفاع از سخنان سریعالقلم تیتر وقیحانه «طبقه ناجی» را برگزیده و همان ایده حذف فقرا از سیاست را بازتاب داده است. این ادعا که پیشتر با تعابیری پوشیده مطرح میشد، اکنون بیپرده و با اتکا به ظاهرِ نظریههای توسعه بیان میشود.
❌ سازندگی اینبار مسیر محافل قدرت و ثروت را آشکارا ترسیم کرده است: ابتدا حذف طبقات ضعیف؛ سپس تخریب هر نیروی برخاسته از این طبقه اگر به قدرت نزدیک شود؛ و نهایتاً معرفی خود بهعنوان «منجی» طبقات فرودست. این الگو جز حذف مردم از حکمرانی و دلسردکردن جامعه نتیجهای ندارد تا در پایان، تنها گزینه، پذیرش سلطه همان محافل باشد؛ محافلی که با تصرف مناصب و استفاده از پیادهنظامهای رسانهای، مسیر قدرت را نه برای مردم بلکه برای سرقت ثروت باز میکنند.
💢 سازندگی در شرح سخنان سریعالقلم نوشته است: «به باور او، حضور طبقات پایینتر در مناصب کلیدی مانع تصمیمهای بلندمدت و توسعه پایدار است، زیرا فقر بر توان تحلیل و برنامهریزی اثر میگذارد.» این دقیقاً همان توهینی است که پیشتر محسن رنانی در مراسم رونمایی کتاب مسعود نیلی بیان کرده بود.
❇️ این طیف که خود را راهبران توسعه ایران معرفی میکنند، حامل همان تفکر محفلگرایانهاند که از قرنها پیش تا امروز کارنامهای جز اجرای نسخههای بیگانه، حذف ظرفیتهای مردممحور، تقویت استبداد و تداوم استضعاف برای پیشبرد منافع شخصی و باندی نداشته است.
✳️ این جریان مدعی روشنفکری، در عمل مانع اصلی اندیشمندان حقیقی بوده است و اگر شخصیتی مانند امیرکبیر بخواهد سازندگی واقعی رقم بزند، او را برنمیتابند؛ ابتدا تطمیع و سپس ترور شخصیتی، و اگر بتوانند، حذف فیزیکی. مهم نیست امیرکبیر چگونه ارتش را سامان داد، دارالفنون را بنا کرد، واکسیناسیون و اصلاحات اجتماعی را آغاز کرد؛ آنچه برای این محافل خطرناک است قطع دست درباریان بیکفایت و بیاعتبار شدن القاب موروثی آنان است. از همینجا بود که تحقیر «بچهآشپز» آغاز شد؛ یک آپارتاید طبقاتی و یک مردم کُشی برای رشد محافل.
🔷 پس از حذف چنین نیروهایی، با حمایت بیگانگان، «میرزا آقاخاننوری»های اشرافزاده بر سر کار آمدند تا بهزعم خود «طبقه ناجی» باشند؛ اما این ناجیان نه از دل طبقه متوسط، که از دل محافل بسته قدرتاند و حتی طبقه متوسط را نیز به ورطه فرودستی میکشانند. آنان ثروت ملت را به حلقههای نزدیک خود منتقل میکنند و خود نیز از همین مسیر به ثروتهای نامتعارف میرسند؛ چنانکه نمونههایش در میان حامیان و صاحبان همین روزنامه، یا مدیرانی که برادر کارمندشان ناگهان مالک بانک خصوصی میشوند، بیشمار است.
🔶 نگاه این افراد به توسعه، همان نگاه تاریخی آنان است؛ یک نگاه طبقاتی و خودکمبینی تمدنی. اگر امروز رنانی از «ضخامت بیشتر کورتکس مغزی غربیها» سخن میگوید، دیروز ملکمخان مدعی بود «عقل و قانون همه در فرنگ است». اگر امروز سریعالقلم که عمرش را در آمریکا گذرانده از حذف مردم سخن میگوید، دیروز آخوندزاده میگفت: «عوام را در امور دولت راه نیست.» این خط فکری یکسره امتداد یافته است.
🔷 نقل است که محمدعلیشاه، هنگام تدارک حمله به مجلس گفت: «ملت غلط میکند ما را نخواهد! رعیت را چه به فریاد حقطلبی؟» امروز پژواک همین نگاه در سخن سریعالقلم شنیده میشود: «فقرا نباید در ایران پست بگیرند.» این عین همان جمله است که یک قرن بعد، با ظاهر آکادمیک تکرار میشود.
🔶 همین غربگرایان که از نوجوانی در آمریکا تنفس کردهاند، در مواجهه با غرب از میرزا آقاخان تا محمدجواد ظریف، در بذل و بخشش منافع ملت به غربیها سخاوتمند و از هرات تا دستاوردهای هستهای فداکارند، اما مردم ایران را با همان نگاه تحقیرآمیز میسنجند و افتخارشان حضور در اجلاسهایی مانند داووس است.
❎ محصول این «محمدعلیشاههای کوچک» برای کشور چیست؟ غیر از خودتحقیری و توهین به مردم چه دستاوردی داشتهاند؟ همانها که اگر در شهری چون اصفهان رأی نمیآوردند، مردمش را «روستاییِ شهرنشده» مینامیدند؛ ادامه همان اندیشهای که رعیت را «گوسفند» میدانست و برایش حقی قائل نبود.
در برابر این جریان پرمدعا، همان طبقهای که آنان تحقیر میکنند، هرگاه فرصتی یافته، ایران را آباد کرده است.
✅ در دوره قاجار، شاهان بیعرضه مفتون غرب بودند، اما یک کودک فقیر در سه سال چه کارها که نکرد. در انقلاب و دفاع مقدس نیز همین طبقات فرودست بودند که کشور را نگه داشتند؛ از حسن باقری و متوسلیان تا کاظمی و باکری. اینان وقتی مسئولیت میگرفتند، بیوقفه کار میکردند، بینام انفاق میکردند و در سختترین عرصهها پیشقدم بودند.
این طبقه برخلاف ادعای سریعالقلم، نه مانع تمدنسازی بلکه ستون آن بوده است. انسان را سرمایه میداند، نه ابزار و با رانت و فساد سر ناسازگاری دارد.
🖋رضا صالحی
هدایت شده از انتشارات حوزه و انقلاب
🔳 مومن متعهد
📌مومن متعهد، آن وقتی مومن است که ایمانش گاهگاهی نباشد، فرصت طلبانه نباشد، نفعطلبانه نباشد، بلکه همیشگی باشد، همه جایی باشد، همگانی باشد، همهجانبه باشد.
📖 کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن صفحه ۱۰۷
💢 انتشارات حوزه و روحانیت و انقلاب اسلامی
🔰حدیث ولایت
🔸رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید:
مثل نماز، مثل عمود خيمه است اگر خيمه عمود داشته باشد طنابها و ميخها و چادر بدرد مي خورند و نفع مي رسانند ولي اگر عمود خيمه بشكند، طناب و ميخ و چادر بدرد نمي خورد.
اصول کافی، ج۳، ص۲۶۶
🔹آنانى كه در وسط اين راهِ پردشمن و شيطان، لرزيدند، لغزيدند، منصرف شدند، به دشمن پيوستند، يا به آفات ديگر مبتلا شدند، اين جاى كارشان - معنويّت - عيب داشته است.
۱۳۷۴.۹.۱۶
#حدیث_ولایت
#بیانات_تقویمی
🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ
📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا
📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ
📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰 پارچه نوشت نصب شده مقابل دانشگاه تهران به مناسبت ۱۶ آذر سالگرد روز دانشجو
⭕️ 72 سال مرگ برآمریکا
🎙رهبر معظم انقلاب: جالب است توجه کنید که ۱۶ آذر در سال ۳۲ که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاده؛ یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب - سرکوب عجیب همهی نیروها و سکوت همه - ناگهان به وسیلهی دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود میآید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رئیس جمهور آمریکا بود، آمد ایران. به عنوان اعتراض به آمریکا، به عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات میکنند، که البته با سرکوب مواجه میشوند و سه نفرشان هم کشته میشوند. حالا ۱۶ آذر در همهی سالها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است.
۱۳۸۷/۰۹/۲۴
🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ
📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا
📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ
📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ