eitaa logo
حوزه و انقلاب اسلامی
5.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
995 ویدیو
270 فایل
﷽ 💠 مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی 📢 تبیین #نسبت_حوزه_و_انقلاب_اسلامی، مبتنی‌بر بیانات امامین انقلاب 📲 ارتباط با مدیر: 🆔 @mmhe_admin 🖥 تارنما: 🌐 www.mmhe.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
13.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳 لا تدعونّی ویک امّ البنین 🔸مادری است[که]؛ صورت قبر چهار جوانش را که در کربلا شهید شدند، در بقیع می‌کشد و نوحه‌سرائی می‌کند و حماسه می‌آفریند. 🗓 ۱۳۹۰/۳/۲۰ 🔺سالروز وفات حضرت ام‌البنین(سلام الله علیها) تسلیت باد. 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰الگوی جاودانهٔ مادران مؤمن؛ میراثی که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تکرار شد. ◼️ وفات حضرت ام‌البنین(س) فرصتی است برای تأمل در زندگی بانویی که در تاریخ اسلام، به‌عنوان نماد ایثار، تربیت مجاهدان راه حق، و همراهی تا مرز جان‌فشانی شناخته می‌شود. بانویی که مادر چهار شهید بود و هرگز شهادت آنان را سرمایه‌ای شخصی ندانست؛ بلکه آن را هدیه‌ای در راه ولایت و عدل الهی توصیف کرد. ام‌البنین(س) نه‌تنها مادری داغ‌دیده، بلکه بانویی بصیر، انقلابی‌مزاج و ولایتمدار بود که در سخت‌ترین لحظات، حقیقت را از مسیر اهل‌بیت(ع) جدا نکرد. 🔳 این منش و الگو، دقیقاً همان روحی است که در سال‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در میان مادران و زنان این سرزمین تجلّی یافت. زنانی که با الهام از مکتب فاطمی و زینبی، در میدان انقلاب پیشگام آگاهی، مقاومت و استقامت بودند و در دفاع مقدس، میدان‌دار تربیت شهید، پرستار مجروح، همراه رزمندگان و پشتیبان جبهه‌ها شدند. مادرانی که بدرقه‌ی فرزندانشان به جبهه را نوعی «بیعت با خدا و ولیّ خدا» می‌دانستند و پس از شهادت آنان، با صلابت زینبی، پیام خونشان را روایت می‌کردند. 🔲 انقلاب اسلامی، پیروزی‌اش را مدیون مجاهدت همین زنان است؛ زنانی که نشان دادند زن بودن مانع مبارزه نیست، بلکه میدان‌دارترین نقش در ساختن جامعه‌ای مقاوم و مؤمن است. همان‌گونه که امام خمینی رحمت الله علیه درباره شخصیت مادران شهدا می‌فرمایند: «اسلام چیزی نیست که کسی بتواند از آن رویگردان‌‌ ‌‌باشد. ما هر روز شاهدیم که مادران شهدا، کسانی که حتی چند شهید داده اند، فریاد‌‌ ‌‌می زنند که اگر باز هم [فرزند] داشتیم در راه خدا می دادیم و تأسف می خورند که دیگر فرزندی‌‌ ‌‌ندارند که در راه خدا بدهند.» (صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۱۰۶) رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) نیز در توصیف نقش زنانِ مادران شهدا می‌فرمایند: «مادرانی را که عزیزانشان به شهادت رسیده بودند، ما دیدیم. آن چنان از خودشان استقامت نشان می‌ دادند که انسان را به حیرت فرو می‌ برد.» ◼️ امروز، در سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س)، یادآوری این حقیقت ضروری است که مادران و زنان مؤمن، بزرگ‌ترین قدرت نرم انقلاب اسلامی‌اند؛ میراث‌داران ام‌البنین(س) که با ایمان، صبر و پرورش نسل‌های مجاهد، تاریخ ایران را دگرگون کردند. 🔷 سلام و درود خدا بر حضرت ام‌البنین(س) و بر همهٔ مادران و زنانی که مسیر نورانی او را در این سرزمین ادامه دادند. 🖋یادداشت اختصاصی//حجت الاسلام محمد رحیمی 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰 (زن مگو مردآفرین روزگار) ✅ شیرین‌ترین عنوان برای هر بانویی، عنوان زیبا و یگانه‌ی«مادر» است. مقام و جایگاه مادر آن قدر عظیم‌الشان و رفیع المنزله است که مردان مردسالار نیز اعتراف به این عظمت می کنند و هیچ مقامی را همتای مقام «مادری» نمی‌دانند. ❇️ «زن» دارای عناوین برجسته ای است که مرد در سلک خودش در همان عناوین گاهی از زن عقب می‌ماند. زن چه‌در مقام دختری باشد و چه‌در مقام مادری، جایگاهی مقدس تر از مرد در مقام پسری و پدری دارد چرا که بنا بر فرمایش امام صادق (علیه الصلاه والسلام)،«اَلْبَناتُ حَسَناتٌ وَ الْبَنُونَ نِعْمَةٌ، وَ الْحَسَناتُ یثابُ عَلَیها وَ النِّعْمَةُ یسْأَلُ عَنْها؛ دختران حسناتند، پسران نعمت، بر حسنات بهره و ثواب می دهند، و از نعمت بازپرسی می کنند.» ، و نسبت به مادر نیز امام صادق( علیه السلام )فرمودند: «جاءَ رجُلٌ إلَى النَّبيِّ صلى الله عليه و آله فقالَ : يا رسولَ اللّهِ ، مَن أبَرُّ ؟ قالَ : اُمَّكَ ، قالَ : ثُمّ مَن ؟ قالَ : اُمَّكَ ، قالَ : ثُمَّ مَن ؟ قالَ : اُمَّكَ ، قالَ : ثُمّ مَن ؟ قالَ : أباكَ: مردى خدمت پيامبر(صلى الله عليه و آله) آمد و عرض كرد: اى رسول خدا! به چه كسى نيكى كنم؟ فرمود: به مادرت. عرض كرد: سپس به چه كسى؟ فرمود: به مادرت. عرض كرد: بعد از او به چه كسى؟ فرمود: به مادرت. عرض كرد: سپس به چه كسى؟ فرمود: به پدرت.» ؛ این جلالت و رفعت مقام گرچه برای همه‌ی دختران و مادران است لکن برخی افراد در همین مقام، جلالت و عظمت بیشتری دارند مانند ، چرا که هم زینت بخش مقام «مادری» هستند و هم مفتخر به عنوان والا و مقدس «مادر شهید». ✳️ «نقش آفرینی بانوان در نظام مقدس جمهوری اسلامی، بر کسی پوشیده نیست، از اول انقلاب، زنان یکی از برجسته‌ترین نقش ها را در این انقلاب ایفاء کردند. هم در خود حادثه‌ی بزرگ انقلاب، هم در حادثه‌ی بسیار بزرگ هشت سال دفاع مقدس، نقش مادران، نقش همسران، از نقش مجاهدان اگر سنگین‌تر و دردناکتر و تحمل‌طلب‌تر نبود، یقیناً کمتر نبود. مادری که جوان خودش را، عزیز خودش را، دسته‌ی گل خودش را هجده سال، بیست سال - کمتر، بیشتر - پرورش داده، با آن محبت مادرانه او را به ثمر رسانده، حالا او را به طرف میدان جنگ میفرستد، که معلوم نیست حتّی جسد او هم برخواهد گشت یا نه. این کجا، رفتن خود این جوان کجا؟ که خوب، این جوان، با شور و هیجان جوانی، همراه با ایمان و روحیه‌ی انقلابی گری، حرکت می کند و می رود. کار این مادر، از کار آن جوان اگر بزرگتر نباشد، کوچکتر نیست. بعد هم که جسد او را برمی گردانند، افتخار می‌کند که بچه‌ی من شهید شده...، این، حرکت زنانه، حرکت زینب‌گون در انقلاب ما بود ، مادران شهدای زمان ما، حقیقتاً نسخه‌ی زینب(س) را عمل و پیاده می کنند!... مادران واقعاً شیر زنانی هستند که انسان می‌بیند زینب کبری نسخه اصلی رفتار مادران شهدای ماست» (بیانات رهبر انقلاب 1/2/1389) 🔷 همین مادری که تحمل ندارد فرزند او عطسه یا سرفه ای بکند، در برابر شهادت فرزند خود خم به ابرو نمی آورد روح لطیف زنانه، آن هم نسبت به جگرگوشه، این را پرورش بدهد، بزرگ کند مثل دسته‌ی گل، بعد راضی بشود که او برود میدان جنگ و به شهادت برسد؛ بعد برای اینکه جمهوری اسلامی دشمن‌شاد نشود، بر جنازه‌ی او گریه هم نکند! ...گریه نمی کردند، می گفتند می ترسیم جمهوری اسلامی دشمن‌شاد شود. «زن مگو، مردآفرین روزگار». زنهای ما اینهایند؛ امتحان خوبی دادند» (بیانات رهبر انقلاب 23/2/1391)؛ حقیقتا آموزگار مادران و همسران شهدای ما، حضرت ام البنین و زینب کبری(سلام الله علیهما) هستند و مادران و همسران شهداء این صبر و شکیبایی را از این دو بزرگوار آموختند. 🔶 جلوه های هنرنمایی زنان و مردآفرینی آنها منحصر به مادر و همسر شهید بودن نیست، گاهی زنان در قامت همسر یا مادر جانباز و یا معلول ظهور می کند؛ عمر خود را و خوشی خود را وقف رسیدگی به حال جانباز یا معلول خود می کند و گاهی ممکن است مورد زخم زبان دیگران نیز واقع بشود! چه انگیزه ای این بانوی فداکار دارد که همه‌ی خوشی ها را رها می کند و خود را وقف پرستاری و رسیدگی به جانباز یا معلول خود می کند؟ براستی غیر از رضای خداوند متعال چه عنصری می تواند چنین عشقی را در انسان بپروراند؟ ✅ سلام و درود خداوند متعال بر مادران و همسران شهداء که به مردان هویت بخشیدند. سلام و درود خداوند متعال بر الگوی مادران و همسران شهداء، حضرت و حضرت زینب کبری و حضرت رباب(همسر سیدالشهداء و مادر شهید شیرخوار، باب الحوائج حضرت علی اصغر). 🖋یادداشت اختصاصی// 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
حوزه و انقلاب اسلامی
📢 #اطلاعیه برگزاری جلسه حلقه بیانات(#خط_امام): ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰 🔵 جلسه‌ی ۲۵۷م از جلسات خط امام در حسنیه‌ی امام خمینی مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلابی اسلامی برگزار شد. ♾ محور جلسه، پیام رهبر انقلاب به کنگره شیخ مفید در سال ۱۳۷۲ بود. 💢 ارائه دهنده‌ی محترم: حجت‌الاسلام امین اسدپور (از اساتیــد سطوح عالی حوزه علمیـه قم) بود. 🔹 مهم‌ترین مباحثی که مطرح گردید... 👇👇👇👇👇 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰 جلسه حول دو محور شکل گرفت: یک محور راجع به خود پیام حضرت آقا محور دیگر راجع به ابعاد شخصیتی شیخ مفید. 1⃣ محور اول: این پیام فاخر در اندیشه حضرت آقا جایگاه ویژه‌ای دارد. ابتداء سعی بر این بوده که نظام فکری آقا از این پیام استخراج شود. ✳️ چرا این متن یک متن زیربنایی از تفکر اقاست؟ در این متن سعی شده تاریخ اندیشه روایت شود. روایت اندیشه نیازی است که ما به شدت در مباحث علمی دچار آن هستیم. عمده‌ی مباحث تاریخی ما تاریخ اندیشه نیست،‌ بیشتر بیوگرافی تفصیلی از زندگی است. تولد، سیر زندگی، مباحث تربیتی، شاگردان و ارتحال... ❇️ ما باید بفهمیم که چه میشود که این اندیشه شکل می‌گیرد؟ ریشه ها و عوامل شکل گیری یک نظریه چیست؟ و بعد انعکاس آن نظریه در محیط اجتماعی سیاسی چگونه است؟ لکن نگاه تاریخی در حوزه‌های علمیه ضعیف است و تاریخ برای حوزه‌ها برجسته نیست. و با نگاه علمی با آن برخورد نمی‌شود. 🔷 در تمام آثار آقا چه مکتوب و چه خطابه، همیشه یک نگاه تاریخی وجود دارد. که به الهیات پشت آن مستند مربوط می‌شود. اگر با این نگاه سراغ پیام حضرت آقا برویم، آن را مدخلی می‌یابیم برای تاریخ اندیشه‌های فقهی. 2⃣ محور دوم: سه ویژگی مهم برای شیخ بیان میشود: 1. استقلال کلامی شیعه 2. استقلال فقهی و اصولی شیعه پیام حضرت آقا یک خرق اجماع و عادت دارد. تا قبل از پیام، ما همه خوبی‌ها را به شیخ طوسی نسبت میدادیم. کما اینکه 20 سال قبل از این کنگره، در آستان قدس هزاره شیخ طوسی برگزار شده و این ذهنیت تاریخی تثبیت گردیده بود: که استقلال فقه و اصول ما همه از شیخ طوسی است. ✅ حضرت آقا در بخش دوم، این تصویر را اصلاح می‌کند که شیخ طوسی هر چه دارد، همه از استادش شیخ مفید است. یعنی آقا دو نسل تراث ما را به عقب‌تر می‌برد. یعنی از چهل سال از شیخ طوسی به شیخ مفید عقب‌تر می‌رویم. 3. ساخت هویت اجتماعی شیعه توسط شیخ مفید که برجسته ترین ساحت شیخ مفید از نظر حضرت آقاست. شیخ مفید در محله کرخ بغداد امامت و حاکمیت دارد. و یک حاکمیت شرعی را در حد آن روز داشته اند... 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰حدیث ولایت 🔸امام صادق علیه السلام: نسبت به خداوند امیدوار باش، چنان امیدی که تو را به سرپیچی از فرمان او نکشد و از خداوند بیم داشته باش، چنان بیمی که تو را از رحمتش ناامید نگرداند. روضة الواعظين، ج 2، ص 450 🔹ما باید به خدای متعال حسن‌ظن داشته باشیم، سوءظن به خدا نداشته باشیم. ما کجا، کِی عمل کردیم و اقدام کردیم و خدا به ما کمک نکرده؟ ۱۳۸۶/۰۹/۱۴ 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
📢 | پیش نشست همایش ملی علوم انسانی اسلامی در افق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی 🎤استاد حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی 📝موضوع: جایگاه انسان شناسی اسلامی در نظریه مردم سالاری دینی 📆زمان: شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۴ ساعت ۱۵ 📍مکان: قم، خیابان شهید مفتح، کوچه ۱۷، پلاک ۳۲، مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی 📎 به همراه پخش آنلاین @qom_khamenei_ir
حوزه و انقلاب اسلامی
⭕️ بانوان و دختران مناطق مختلف کشور، صبح امروز، چهارشنبه ۱۲ آذرماه با حضور در حسینیه امام خمینی(ره)
🔰 الگوی توجه رهبر معظم انقلاب به موضوع زن ❎ اگر جوهر فمینیسم - به عنوان منطق مسلط غرب در موضوع - را پر کردن فقدان‌های برساختی زنان بدانیم، متوجه تمایز الگوی توجه اسلام به زن می‌شویم؛ الگویی که با صورت‌پردازی کارگشای رهبر معظم انقلاب، تبیین شده است. ❇️ این الگو نوعی توجه هویتی به زن و اصالت‌های زنانه است و برعکس نگاه غرب، زن را موجودیتی تاریخی یا برساختی نمی‌داند. همان جمله معروف سیمون دوبووار که گفته بود: «زن، زن زاده نمی‌شود، بلکه زن می‌شود». ✅ شاید بتوان با همین مقدمه کوتاه و مجمل از جهتی به معنای این جمله مهم رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته ایشان با بانوان پی برد: «جمهوری اسلامی منطق غلط غرب درباره زن را باطل کرد». ✳️ شاید بتوان گفت از زمانی که در جامعه غربی، زن به سوژه‌ای برای تعریف شدن تبدیل شد و وجه خودمعرف خود را از دست داد، یعنی به جای تعریف بر مبنای ذات زن و اصالت‌های زنانه، ذیل مفاهیم سلطه‌جویانه سرمایه‌داری مذکر تعریف شد، کم‌کم موجودیتی برساختی و تاریخی یافت؛ زنی که حاصل تاریخ و ساخته فرهنگ سرمایه‌داری بود. 🔷 چنین زنی که با استانداردهای مردانه تعریف می‌شد، از ریشه دچار حرمان هستی‌شناختی بود و همین محرومیت وجودی، به انحای مختلف حضور اجتماعی و میدانی او را نمایشی و غیراصالتی می‌کرد. 🔶 به یک معنا، وقتی حضور زن نزد خودش یا ذاتش نادیده گرفته شد، حضور او نزد دیگران نیز بیشتر شبیه نوعی نقش بازی کردن بود تا رعایت آداب اصیل زنانگی. فرهنگ سرمایه‌داری، زن مطلوب خود را تعریف کرده بود و با همان زبان او را خطاب می‌کرد و زنان نیز با همان زبان خود را می‌یافتند. 🔷 وقتی فمنیسم نیازهای هویتی زن را انکار می‌کرد، ناخودآگاه الگوی انسان استاندارد را همان مرد در نظر می‌گرفت. در نتیجه، زن برای اینکه کامل شود، شروع  به پر کردن فقدان‌هایش با رفتارهای مردانه می‌کرد. 🔶 در این فرهنگ ارزش‌های اساسی انسانی نظیر آزادی، استقلال، عقلانیت، معنویت، عدالت، عزت و اخوت، مردواره تعیین می‌شد. با اینکه جامعه زنان غربی تا حدی صادقانه تن به چنین تعاریفی می‌دادند اما لزوما مردان غربی به زنان به چشم یک عنصر برابر نگاه نمی‌کردند و همین عدم صداقت منجر به نادیده گرفتن وجوه انسانی زن شده و زمینه‌های شیء‌گشتگی زن یا تبدیل شدن او به کالا یا ابزار پیشبرد منطق سرمایه‌داری فراهم می‌شد. ❎ جنبش‌های احقاق حقوق زنان در چنین بستری، برای جبران فقدان‌ها و تبعیض‌های برساختی پدید آمد. برساختی به این معنا که آنان چیزهایی را  می‌خواستند که از قبل برای‌شان خواسته شده بود؛ برابری بیشتر به معنای برخورداری اندازه مردان و آزادی بیشتر یعنی برخورداری از آزادی مانند مردان. ❇️ پر کردن چنین شکاف‌هایی در حاق معنا، جامعه را تک‌جنسیتی‌تر می‌کرد، هر چند در ظاهر زنان حقوق بیشتری دریافت کرده بودند اما از هویت و ذات زنانه خود دورتر می‌شدند. ✳️ این سیر کم‌کم معنای جنسیت و مفهوم زوجیت و توابع آن نظیر تعریف خانواده و امثالهم را نیز دگرگون کرد. سیاست‌های سرمایه‌داری که بر بنیان کمیت و کیفت مردانه استوار بود، همراه و همگام با این وضعیت‌ها، از تولید جمعیت به هر طریق ممکن حتی خارج از ساختار خانواده، حمایت می‌کرد.  🔷 در مقابل این وضعیت، از بدو پیدایش شکلی از مقاومتِ هویتیِ زنانه را نمایندگی می‌کند که بر بنیان ذات زن و اصالت‌های زنانه او، شکل گرفته است. 🔶 بر این منهج، الگوهایی از حضور زن نزد خویش و نزد دیگران و جامعه پدیدار شده است که هویتی بوده و اختلالی در مرزهای زن بودگی و مرد بودگی ایجاد نکرده است. رهبر معظم انقلاب هر ساله در سازه تبیینی‌شان، وجوهی از این تمایز و تفاوت و حرف  اصیل را نمایان می‌کنند. 🔷 تاکید ایشان بر حساسیت رسانه‌ها در پرهیز از در حل مسائل زنان یا توجه به موضوعات مربوط به بانوان نظیر حجاب و خانواده و حضور اجتماعی زن، به دلیل درک چنین حساسیت‌هایی است که دامنگیر فرهنگ زنانه غرب شده است. این الگوی توجه، نشان می‌دهد چرا زنان ما در موضع مدعی وضعیت زنان در جهان قرار دارند. 🖋 جعفر علیان‌نژادی 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ