eitaa logo
حوزه و انقلاب اسلامی
5.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
995 ویدیو
270 فایل
﷽ 💠 مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی 📢 تبیین #نسبت_حوزه_و_انقلاب_اسلامی، مبتنی‌بر بیانات امامین انقلاب 📲 ارتباط با مدیر: 🆔 @mmhe_admin 🖥 تارنما: 🌐 www.mmhe.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰حدیث ولایت 🔸امام حسن عسکری سلام الله علیه: عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص۴۴۲ 🔹ما بايستى جامعه را به سمت يك جامعه‌ى متفكر حركت دهيم؛ اين هم درس قرآنى است. شما ببينيد در قرآن چقدر «لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‌»، «لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ‌»، «أَ فَلاٰ يَعْقِلُونَ‌»، «أَ فَلاٰ يَتَدَبَّرُونَ‌» داريم. ما بايد جوشيدن فكر و انديشه‌ورزى را در جامعه‌ى خودمان به يك حقيقت نمايان و واضح تبديل كنيم. ۱۳۸۹.۹.۱۰ 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰 رهبر معظم انقلاب(حفظه الله): "خصوصیت شهید مدرس این بود که هیچ عامل ارعاب، تهدید. تطمیع و فریب‌گری بر روی او اثر نمی‌کرد..." ⭕️به مناسبت سالروز شهادت آیت الله شهید مجموعه ای از تولیدات مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی به سمع و نظر می‌رسد. 📥👇👇👇👇👇📥 📎 برشی از زندگی شهید آیت‌الله سیّد حسن مدرّس 📎پول امام زمان حساب کتاب دارد 📎بسته‌ی شگفت انگیز 📎خوش‌نام و بدنام 📎دعوت ریاستی 📎حکومت نظامی 📎سفیر انگلستان 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
📢 برگزاری جلسه حلقه بیانات(): ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جلسه ۲۵۷ خط امام 🔴 زمان: سه‌شنبه ۱۱ آذر ساعت ۱۳:۳۰ (به ساعت جلسه توجه نمایید.) 🔴 با محوریت پیام رهبر انقلاب به کنگره شیخ مفید در سال ۱۳۷۲ (کلیک کنیــد) 📍ارائه دهنده: حجت‌الاسلام امین اسدپـور (از اساتیــد سطوح عالی حوزه علمیـه قم) 🏠 مکان: مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰بی هیچ ترس و اضطراب 🖋یادداشت اختصاصی 👇👇👇👇👇
🔰بی هیچ ترس و اضطراب ✅ آیت الله سید حسن مدرس طباطبائی در سال ۱۲۴۹ شمسی در یکی از روستاهای اردستان، استان اصفهان چشم به جهان گشود. در اصفهان از شاگردان جهانگیرخان قشقائی بود و سپس در نجف، پای درس مراجع بزرگی چون میرزای شیرازی، آخوند خراسانی و سید یزدی به تحصیل پرداخت. «مدرّس» عالمی بود آگاه از مسائل سیاسی داخلی و خارجی، مسئولیت پذیر و با تقوا؛ مجتهدی شجاع که هیچگاه از مرگ هراسی نداشت. زندگی ساده اش زبانزد بود؛ با کنار زدن نرمی تشک، روی زمین سفت می‌خوابید و عمامه‌اش را به جای بالش زیر سر می‌گذاشت و عبای خود را همچون لحاف به روی سرش می‌کشید. می‌گفت «این شخص باید زندان ببیند. اگر قرار بشود که روی تشک بخوابد، نمی‌تواند زندان را تحمل کند.» [۱] معروف بود که راجع به مخالفینش خیلی نطّاقی می‌کرد و سخن پرشوری داشت. هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیعی در او اثر نمی‌کرد. همین ویژگی‌ها باعث شد از دوران پهلوی اول تا قبل از انقلاب اسلامی، تشعشعات تأثیر قداستِ روحانی و ابهّت ایشان، به سنگ های تاریک طاغوتی بخورد و ایرانی های ظلم ستیز، نور این نعمت را نبینند. ❇️ تقوای شهید مدرس، مثال زدنی بود و در مجموع، دارای شخصیتی خیلی عجیب بود. انضباط فردی و اهمیت داشتن علم و تعلیم، مجتهدی ملا و عالم تراز اول از ایشان ساخته بود. جزء مدرسین خارج فقه در تهران بود که دو درس خارج می گفت. در تمام مدتی که مملکت با حرف های او می چرخید، دو تا درس فقه و اصول می گفت و تعطیل نمی شد. پیش‌تر، هنگامی که علما در حجرات حرم حضرت امیر(ع) برای در امان ماندن از تیراندازی های مردمان عراق پنهان می‌شدند، شهید مدرس در ایوان حرم مشغول نوشتن تقریرات درس آخوند خراسانی بود. حتی وقتی گلوله‌ای بر روی کاغذ هایش افتاد، بی اعتنا آنرا کنار انداخت و به نوشتن ادامه داد؛ بی هیچ ترس و اضطرابی. ✳️ این مسیر زندگانی سراسر تقوا و علم بود که میسّر می‌کند تا «سیاست مداریِ متدیّنانه» را با الگوگیری از امامان معصوم علیهم السلام، به «سیاستمداران غیر دینی» و «حوزویان غیر انقلابی» نشان دهد. همان حرکتی که تبدیل به شعار انقلاب اسلامی شد: «سياست ما عين ديانت ماست و ديانت ما عين سياست ماست» [۲]. شهید مدرس از جمله عناصری بود که در دوران قاجار، سیاست های استعماری انگلیس را به چالش کشید و آنان را مصمم کرد تا با تغییر نظام حکومتی ایران در سال ۱۳۰۴، رضاخان را بر سرکار آورند تا مخالفان قرارداد های ناعادلانه را سرکوب کند. 🔷 سرانجام در سال ۱۳۱۶، پس از ۹ سال تبعید در شهر های دامغان، مشهد، خواف و سپس در کاشمر، به دستور مستقیم رضاشاه، این عالم بزرگ در سن ۶۵ سالگی با مسمومیت و سپس خفه شدن، به شهادت رسید. ____________ [۱] : جرعه ای از دریا / ج۱ / ص۵۴۷. [۲] : بيانات امام خامنه‌ای در ديدار رئيس‌جمهور و اعضاى هيئت دولت, ۱۳۸۰/۰۶/۰۵. 🖋یادداشت اختصاصی//حجت الاسلام امیر پورعباس 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰 💢 اولین جلسه از سلسلـه دروس فقهــــی مستندات منظومـه فکــــری امامیــــن انقــــلاب با مشارکت جمعی از طلاب و فضلای سطوح عالی حوزه علمیه قم برگزار گردید. 🎙استاد محترم: جناب حجت الاسلام و المسلمین استاد 📌موضوع جلسه: فقه مردم‌سالاری دینی 🗓۱۴۰۴/۰۹/۰۸ 🔹 مهم‌ترین مباحثی که مطرح گردید... 👇👇👇👇👇 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
💢 منطق تصمیم‌گیری رهبر معظم انقلاب به عنوان حاکم اسلامی، قابل استناد به منابع است و می‌شود به عنوان یک موضوع فقهی مورد بررسی قرار گیرد. 💢 جمهوریت و مردم‌سالاری گرچه به وزان موضوعاتی مثل استقلال و آزادی که قبلا بحث کردیم نیست، لکن در تصمیم‌گیری ولی فقیه نقش اساسی دارد. 💢 مردم سالاری دینی اگر به عنوان یک قالب حکومتی توجه شود، تفاوت‌هایی با موضوع ولایت فقیه خواهد داشت. 💢معنای سالار بودن مردم چیست؟ و با ولایت داشتن و حق داشتن مردم چه تفاوتی دارد؟ 💢 چون اصل حقیقت مردم‌سالاری دینی امام و آقا درست فهم نشده، از مردم سالاری دینی آنچه که به ذهن متبادر می‌شود عبارت است از انتخابات و نقش مردم در انتخاب حاکمان، در حالیکه وقتی در بیانات غور می‌کنیم، مشخص می‌شود که فقط این مسئله نیست. 💢 اقوال مختلف در حق مشروعیت بخشی مردم: _مردم هیچ حقی در مشروعیت حاکمیت ندارند و صرفا خداوند تعیین کننده است. _مقبولیت مؤثر است و اگر مردم حاکمی را نخواهند آن حاکم نامشروع است. _فرق است بین حاکم مشروع و حاکمیت مشروع؛ حاکمی مثل امیرالمومنین حاکم مشروع می‌باشد اما در فرضی که مردم نخواهند حکومت کند، حاکمیت او نامشروع خواهد شد. 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰حدیث ولایت 🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: از حاکمان الهی اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبری مایه «وحدت امت اسلام» است. امالی مفید، جلد ۱ ص۱۴ مجلس ۲ حدیث ۲ 🔹بايد روحيه‌ى محبت، وحدت، همگرايى و ارتباط و پيوند در ميان مردم تقويت شود. ۱۳۸۳.۹.۱۱ 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
📢 برگزاری جلسه حلقه بیانات(): ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جلسه ۲۵۷ خط امام 🔴 زمان: سه‌شنبه ۱۱ آذر ساعت ۱۳:۳۰ (به ساعت جلسه توجه نمایید.) 🔴 با محوریت پیام رهبر انقلاب به کنگره شیخ مفید در سال ۱۳۷۲ (کلیک کنیــد) 📍ارائه دهنده: حجت‌الاسلام امین اسدپـور (از اساتیــد سطوح عالی حوزه علمیـه قم) 🏠 مکان: مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
19.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هویت‌بخشی میرزا کوچک 🔸این مرد تنها، این مرد باایمان و باصفا، اگرچه در وسط جنگل های گیلان در مظلومیت مُرد، اما شخصیت خودش را در تاریخ ایران تثبیت كرد؛ مُرد، اما یك مشعل شد. 🔸ما در دوران مبارزه‌ی خودمان، هر وقت نام میرزا كوچك‌خان را به یاد می‌آوردیم و شرح حال او را می‌خواندیم، نیرو می‌گرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویّت خود خرج كرد، برای اینكه به یك نسل هویّت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد. 🔺۱۱ آذرماه سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰 میرزا کوچک خان و بحران تفسیر ✅ در تاریخ سیاسی دویست سالۀ اخیر ایران، آنچه که از کُنش جریانات و افراد در سپهر سیاسی و فکری، مورد برداشت و تفسیر قرار می‌گرفت، یا منتسب به شوروی و مکتب فکری سوسیالیست بود و یا در میدان لیبرال‌دموکراسی. به بیان واضح، نگاه تقلیل‌گرایانه‌ای در میان بود که افراد کنشگر را یا لیبرال می‌خواندند و یا مارکسیست. ❎ عدم وسعت سیاسی و بسط اندیشه، مهم‌ترین عامل این عینک محدود و تنگ بود. اما در هنگام بروز این نوع نگاه در میان فضای فکری-سیاسی، برخی مجتهدین و روشنفکران دینی، در پی تأسیس جریان، گرایش و مکتبی اسلامی مستقل و نو در میان دوگانۀ لیبرال-مارکسیست بودند. کنش اجتماعی میرزای شیرزای در قضیۀ تحریم تنباکو، از نشانه‌های تلاش مجتهدین است و سید جمال نیز، از زمرۀ تلاش جریان روشنفکری دینی. 1⃣ پس از سالهای1190-1280 که می‌توان آن را برهۀ اوج خروش و بروز فعالیتهای دینی در میدان اندیشه و سیاست دانست، جریانات گوناگون و افراد متعددی با وجود گرایش‌های مختلف، پدید آمدند و مدعی و پرچمدار اندیشۀ دینی و کنش اسلامی شدند. که این جریانات، در دو جایگاه مجتهدین و روشنفکران دینی تقسیم شدند. اما در این میان، نقش میرزاکوچک خان جنگلی، هنوز مبهم است و پوشیده. برخی طلبه بودن او را تفسیر به اجتهاد کردند؛ برخی هم او را دارای تفکرات مذهبیِ همراه با نوآوری سیاسی می‌دانند؛ و برخی دیگر نیز، از وی به عنوان فردی صرفا مذهبی سخن به میان آورده‌اند و اتهامی مبارزاتی و مارکسیستی به وی نسبت می‌دهند. 2⃣ مواجهۀ اصلی میرزا، در برابر روسها بوده است. مرکزیت وقت ایران، در سیطرۀ آمریکاییها قرار داشته، جنوب کشور به دست انگلیسیها و شمال هم در تصاحب روسها در آمده بود. که در این برهه، میرزا در پی بازپس‌گیری شمال ایران افتاد و لاجرم، باید به مبارزۀ با روسها می‌پرداخت. اما در همین برهه که برخی نمایندگان شوروی در صدد مقابلۀ با آمریکاییها بودند، وجود فردی همچون میرزا را فرصتی دیدند تا به این مواجهه بپردازند و مرکزیت را به دست گیرند. از طرف دیگر، برخی اطرافیان میرزا هم که تحت تأثیر سوسیالیست‌ها قرار داشتند، میرزا را به مذاکره و هم‌صحبتی با آنان تشویق می‌کردند. که همین همکاری و شراکت نهضتیان و سوسیالیست‌ها، عامل مارکسیسم‌خواندن میرزاست. اما در آینده، این همکاری به دشمنی و مقابله تبدیل شد و خط میرزا، به کلی از آنها جدا شد. همانگونه که رهبر معظم انقلاب اذعان دارند که:«میرزا كوچك، مرد تنهایی بود كه به دو قدرت بزرگ آن روز دنیا- یعنی روسها و انگلیسی‌ها- یك نه‌ی بزرگ گفت. نه با روسها ساخت، نه با انگلیسی‌ها؛ اما در كنار او كسانی بودند كه می‌خواستند با دستگاه حكومتِ آن روز- بعد هم با رضا خان كه تازه می‌خواست سرِ كار بیاید- مبارزه كنند، اما به روسها پناه می‌بردند؛ به باكو رفتند و بندوبست‌هایشان را كردند و به ایران برگشتند و سرسپرده‌ی آن‌ها شدند. اما میرزا كوچك‌خان قبول نكرد و حاضر نشد سازش كند؛ او، هم با انگلیسی‌ها جنگید، هم با قزّاقهای روس جنگید، هم با لشكر رضاخانی- و قبل از رضا خان، آن كسانی كه بودند- مبارزه كرد». 3⃣ برخلاف قرائت منحرفانه‌ای که امثال کسروی از «مارکسیست» خواندن، «تجزیه‌طلب» نامیدن و «ناسیونالیست» طلب کردن میرزا دارند، رفتار فردی و زیست اجتماعی وی، در مقابل این تفسیر است. روحیۀ آرمانگرایی و اصلاح‌طلبانۀ میرزاکوچک، در واقع برساخته از همان بن‌مایۀ دینی و شریعتی اوست. ✳️ نوع اخلاق و اعتقادات میرزا، به خوبی بیانگر این امر است: «منشأ حركت میرزا كوچك خان یك منشأ صددرصد دینی و اعتقادی است. رفتار او هم یك رفتار دینی و اعتقادی است، یعنی انسان مشاهده می‌كند با اینكه در درون تشكیلات خودشان مخالفینی داشت، بعضی از اقشار گوناگون ممتاز هم با او مخالفت می‌كردند، امّا مرحوم میرزا كوچك در برخورد با اینها كاملاً حدود شرعی را رعایت می‌كرده و اهل درگیری با داخل نبوده‌» (رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۱.۸.۲۹) 🔷 فارغ از خصوصیات اخلاقی میرزا، مرامنامۀ تشکیلاتی و مصوبات جمعی افراد حاضر در نهضت جنگل نیز، شاهدی کافی می‌تواند باشد بر اعتقادات دینی میرزا و اسلامی بودن وی. که ابراهیم فخرایی به صورت مفصل، در متون گوناگون بدان پرداخته است. 🖋یادداشت اختصاصی//حجت الاسلام علی رشیدی 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ