eitaa logo
حوزه و انقلاب اسلامی
5.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
993 ویدیو
270 فایل
﷽ 💠 مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی 📢 تبیین #نسبت_حوزه_و_انقلاب_اسلامی، مبتنی‌بر بیانات امامین انقلاب 📲 ارتباط با مدیر: 🆔 @mmhe_admin 🖥 تارنما: 🌐 www.mmhe.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی ولایت مداری 🔳 یکی از سخت‌ترین آزمایش‌های الهی برای امتحان اهل ایمان، آزمون ولایت و پایداری در کنار ولی است. در زیارت حضرت فاطمه(س) می‌خوانیم: «السلامُ علیکِ یا مُمتَحِنة امْتَحَنَک الَّذِی خَلَقَک فَوَجَدَک لِمَا امْتَحَنَک صَابِرَةً» یعنی سلام بر تو ای بانوی آزموده شده‌ای که خالقت، تو را در این آزمایش صابر یافت. 🔲 بنابراین حضرت زهرا(س) نه تنها به آزمایشات و بلاهای متعددی دچار گشت بلکه با سخت‌ترین و بالاترین درجه آزمایش یعنی آزمون ولایت سنجیده شد. در دوره‌ای که به فرموده امام صادق(ع) حتی عمار نیز در حمایت از امیرالمؤمنین به شک افتاده بود، حضرت زهرا(س) تا پای جان برای حق و حقانیت پایمردی نمود. 🔳 حضرت فاطمه(س) اقدامات زیادی برای دفاع از ولایت انجام دادند که از جمله‌ی آنها می‌توان به یاری خواهی شبانه اشاره نمود. حضرت فاطمه(س) به خوبی آگاه بود که به خاطر ذکر علنی فضائل ایشان در نزد مردم مدینه توسط پیامبر(ص)، ایشان جایگاه والایی در بین عموم مردم برخوردار هستند و به همین دلیل خود حضرت زهرا(س) به همراه امیرالمومنین(ع) و حسنین(ع) به درب خانه‌ی انصار و بعدها مهاجرین می‌رفتند و ضمن یادآوری واقعه‌ی غدیر بسیاری از خواص را به خاطر تنها گذاشتن امیر المؤمنین بازخواست می‌نمودند، اما مهاجرین و انصار در پاسخ به ایشان می‌گفتند: « فَكَانُوا يَقُولُونَ يَا بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ‌ قَدْ مَضَتْ بَيْعَتُنَا لِهَذَا اَلرَّجُلِ لَوْ كَانَ اِبْنُ عَمِّكِ‌ سَبَقَ إِلَيْنَا فلان مَا عَدَلْنَا بِهِ » یعنی پاسخ همه آنها چنین بود که اگر زودتر پسرعمویت (امام علی) از ما بیعت می‌خواست ما با کسی دیگری بیعت نمی‌کردیم!!! ◾️این پاسخ بیانگر بهانه جوئی‌های کودکانه مهاجرین و انصار در پاسخ به حضرت را نشان می‌دهد. 🔲 در اقدامی دیگر حضرت زهرا(س) به گریه و بُکا در مقابله‌ی با این ظلم بزرگ روی آوردند، ایشان که در اوایل واقعه‌ی غصب خلافت، در منزل خود که در کنار مسجد پیامبر(ص) واقعه شده بود به گریه‌های شبانه روزی روی آوردند که این کار منجر به اعتراض برخی از اهل مدینه به ایشان گردید و عده‌ای به سراغ حضرت آمدند و گفتند: ای دختر پیامبر(ص) گریه تو باعث اذیت ما شده است!! ◽️ طبیعتاً حضرت زهرا(س) آنقدر صدای بلندی نداشت که منجر به اذیت شدن مردم شود، بلکه چون عده‌ای به خوبی می‌دانستند که دلیل گریه‌های ایشان چه چیزی است، این اعتراض را به حضرت(س) روا داشتند و همین امر موجب شد که حضرت فاطمه(س) نزد قبور شهدای اُحد برود و در آن مکان به گریه بپردازد. 🔲 اقدام دیگر یگانه دخت پیامبر اکرم(ص) برای دفاع از ولایت روی آوردن ایشان به جهاد تبیین با رسواسازی غاصبین خلافت بوده است، ایشان پس از غصب فدک که به گفته‌ی ابن ابی الحدید معتزلی، ده روز پس از رحلت پیامبر(ص) توسط غاصبین صورت گرفته بود به مسجد النبی می‌رود و چنان خطبه‌ای آتشین و محکمی ایراد می‌کنند که در پاسخ یکی از غاصبان روی به جمعیت کرده و می‌گوید: «دَعواها أنّها مُعَلَّمة» یعنی رهایش کنید، این حرف‌ها را به او یاد داده‌اند!! 🔳 حتی حضرت فاطمه(س) در ضمن دورانی که نزد قبور شهدای احد می رفتند و به گریه می‌پرداختند نیز از جهاد تبیین لسانی نیز غفلت نداشت. در گزارشی آمده است که فردی به نام محمود بن لُبَید سراغ حضرت می‌رود و درباره این وقایع غصب خلافت با ایشان به گفتگو می‌پردازد؛ حضرت فاطمه(س) در سخنانش با لبید نیز ضمن یادآوری واقعه‌ی غدیر به او می‌گویند: «مَثَلُ الإمَامِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ إذْ تُؤْتَى وَ لاَ تَأْتِى» یعنی مَثَل امام همچون کعبه است و دیگران باید به سوی بیایند نه اینکه امام به سوی مردم برود؛ هرچند در ادامه نیز حضرت اشاره می‌کنند که این مردم بودند که امام را تنها گذاشتند. ▫️در نهایت نیز وقتی حضرت فاطمه زهرا(س) ، امیرالمؤمنین را تنها یافتند با گذشتن از جان خود و دستور به دفن مخفیانه و شبانه ایشان این خلأ را در تاریخ برای آیندگان جای گذاشتند که چرا یگانه دخت پیامبر اکرم(ص) به طور مخفیانه و شبانه دفن شدند؟ و اینکه چرا ایشان در حالی از دنیا رفتند که غضبناک بوده و هیچگاه از غاصبین خلافت رضایت پیدا نکردند؟ ▪️دفاع از ولایت، دفاع با همه چیز است، حضرت فاطمه(س) تمام آبرو، توان و در نهایت جان خود را در دفاع از ولایت گذاشت و به تمامی انسان‌ها و زنان مسلمان آموخت که در سنین پایین چه کارهایی برای دفاع از ولایت می‌توان انجام داد. 🖋حجت الاسلام سید حامد یاهوئیان 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰حدیث ولایت 🔸حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف: خداوند محمّد را برانگیخت تا رحمتی برای جهانیان باشد و نعمت خود را تمام کند بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۹۴ 🔹انقلاب اسلامى در ايران ناگهان همه‌ى چُرتهاى اينها را پاره كرد! يك حادثه‌اى پيش آمد، انقلاب يك ضربه‌ى مهلكى به اين سياست استعمارى وارد كرد، اينها گيج شدند. ۱۴۰۱.۹.۵ 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰 دَم مسیحایی رهبری در احیاء مرحوم نایینی ✅ برخی اندیشه‌ها و نظریه‌های سیاسی - اجتماعی فقها هر چند در زمان آنان مطرح شده‌اند و تا حدودی مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند اما به دلایلی نمی‌توان آنها را «نظریه نهایی» برخاسته از مبانی این فقها دانست. ❇️ برخی از این عوامل را می‌توان این‌چنین برشمرد: 1. گاه یک نظریه و اندیشه سیاسی- اجتماعی که مطرح می‌شود هنوز در ابتدای راه است لذا پختگی و جامعیت لازم را پیدا نکرده و فرصت نهایی شدن آن توسط فقیه فراهم نشده است. 2. گاهی یک نظریه در زمان تسلط حکام جور و متناسب با شرایط «اضطرار» و «تقیه» توسط فقیه مطرح شده لذا اساسا ناظر به شرایط «تاسیس و استقرار حکومت اسلامی» نبوده بنابراین چنین نظریه‌ای در دوران حکومت اسلامی حتما باید ارتقاء یابد و اگر خود آن فقیه نیز در این دوران بود، قطعا اندیشه سیاسی - اجتماعی خود را متناسب با شرایط جدید، به روز می‌کرد. 3. برخی اوقات نیز حوادث سیاسی و اجتماعی، بعضی از نظریه‌های فقیهان را دستخوش تغییر می‌کند به این معنا که آن نظریه ناظر به آن حوادث تغییر جهت می‌دهد و لذا نمی‌توان آن را به صورت مطلق، اندیشه سیاسی آن فقیه تلقی کرد. ✳️ فقهای متعددی در طول تاریخ با چنین مسائلی مواجه بودند به خصوص در زمانه مرحوم میرزای نایینی برخی از این زمینه‌ها و عوامل پر رنگ بود که مهم‌ترین آنها «وجود حکومت استبدادی» و «حوادث مشروطه» بود که همه چیز را از جمله اندیشه سیاسی ایشان پیرامون حکومت و حاکمیت را تحت‌الشعاع قرار داد. ✳️ برخی روشنفکران و غربگرایان با علم به این موضوع و بدون در نظر گرفتن این شرایط و عوامل، با نقل دیدگاه‌ها و نظریه‌های این فقیه برجسته، و با تحمیل نظرات خود بر اندیشه‌ سیاسی ایشان، لوازمی را بر آن مترتب کردند که به هیچ وجه مورد نظر و رضایت این فقیه نیست. 🔷 کثرت بیان این لوزام نادرست و روایت تحریف‌شده توسط این افراد و همچنین کم‌توجهی برخی علما و نخبگان به این روایتگری ناصواب، موجب شد که متاسفانه «روایت روشنفکری و مُدرن» تا حدودی تبدیل به روایت غالب در رابطه با مرحوم نایینی شود در حالی که اساسا نوعی «توافق بر کذب و تحریف» از سوی غربگرایان در این زمینه وجود داشت. 🔶 در علوم عقلی یکی از «بدیهیات» را، قضایا و گزاره‌های «متواتر» دانسته‌اند به این معنا که اگر افراد فراوانی نسبت به یک موضوع، خبری را نقل کردند معمولا از نقل آنان به دلیل کثرت نقل، برای انسان علم و یقین نسبت به آن موضوع ایجاد می‌شود. البته این تواتر یک شرط اساسی و مهم دارد و آن اینکه این افراد «توافق بر کذب» نداشته باشند. در رابطه با مرحوم نایینی دقیقا این توافق بر کذب صورت گرفت و اندیشه سیاسی ایشان مورد تحریف عامدانه قرار گرفت. 🔷 در طول این سال‌ها هر چند برخی از علما و فضلا تلاش داشتند از شخصیت و اندیشه سیاسی نایینی دفاع کنند و تحریفات غربگرایان را برملا سازند لکن در این رابطه توفیق چندانی نیافتند اما سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با «دست‌اندرکاران برگزاری گردهمایی بین‌المللی بزرگداشت میرزای نائینی»، کلا ورق را برگرداند. سخنان ایشان مانند دم مسیحایی، موجب احیاء مرحوم نایینی شد. 🔶 تبیین صحیح اندیشه سیاسی - اجتماعی این فقیه نامدار، بیان ابعاد مختلف شخصیت ایشان، اشاره دقیق به وضعیت و شرایط زمان این عالم، هماهنگی نظریه مرحوم نایینی با ولایت فقیه و نظام اسلامی و ... از جمله مواردی بود که رهبری با دقت هر چه تمام مطرح کردند که موجب ناکام ماندن پروژه غربگرایان در مصادره مرحوم نایینی بود. ✅ رهبر معظم انقلاب مانند همیشه در این رابطه نیز افکار و اندیشه‌ها را راهبری و هدایت کردند به گونه‌ای که بعد از سخنان ایشان، موج تقریر و تبیین نظریه و اندیشه سیاسی مرحوم نایینی توسط علما، اساتید و فضلای حوزه و برخی نخبگان به راه افتاد و همچنان ادامه دارد که نتیجه آن بازشناسی دقیق شخصیت و نظرات میرزای نایینی است. این اتفاق مبارک لوازم متعددی نیز دارد که یکی از آنها به حاشیه رفتن جریان روشنفکری بعد از چندین سال تحریف این عالم بزرگ است. 1404/9/4 🖋 به نقل از کانال اندیشه دینی 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰حدیث ولایت 🔸رسول خدا صلی الله علیه و آله: داناترين مردم كسى است كه با مردم بيشتر مدارا كند و خوارترين مردم كسى است كه به مردم اهانت كند. بحار الانوار، ج۵۲، ص۷۵ 🔹براى صف‌بندى و مقابله كردن با جريان حق، صدها شيوه برگزيده مى‌شود، ... و يكى از اين شيوه‌ها همين تحقير مردم و تحقير مؤمنين است و آنها را در سطح پائين‌ترى از معرفت انگاشتن و آنها را رد كردن. ۱۳۷۰.۹.۶ 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ
🔰 بسیج؛ تجلی مردمی‌بودن انقلاب و استمرار فرمان تاریخی امام ✅ بسیج یکی از ژرف‌ترین ابتکارات امام خمینی(ره) در معماری نظام جمهوری اسلامی است؛ نهادی که فلسفه آن، حضور دائمی مردم در پاسداری از انقلاب و ارزش‌های آن است. زمانی که امام در پنج آذر ۱۳۵۸ فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر کردند، در حقیقت «مردم» را در مقام پاسداران انقلاب قرار دادند؛ پاسدارانی که رسالت آنان تنها به امور نظامی محدود نمی‌شود، بلکه تمام عرصه‌های فرهنگی، علمی، اجتماعی و سازندگی را در بر می‌گیرد. امام خمینی(ره) در تبیین جایگاه بسیج، مهم‌ترین شاخصه آن را ایمان، اخلاص و مردمی‌بودن دانسته‌اند. حضرت امام در بیانیه معروف خود درباره بسیج فرمودند: «بسیج باید مثل دانشگاهی باشد که در آن مردم با ایمان و با تعهد برای دفاع از اسلام و جمهوری اسلامی تربیت می‌شوند.» این تعبیر، ماهیت بسیج را فراتر از یک سازمان نظامی نشان می‌دهد؛ بسیج مدرسه‌ای برای پرورش انسان‌هایی است که خود را وقف حقیقت و خدمت می‌کنند. ❇️ چنین تعبیراتی از زبان امام خامنه ای نیز در وصف بسیج و روحیه ی انقلابی آن بیان شده است. «مطلب اساسی این است که بسیج، یک حرکت بی‌ریشه و سطحی و صرفاً از روی احساسات نیست. بسیج یک حرکت منطقی و عمیق و اسلامی و منطبق بر نیازهای امروز دنیای اسلام و - به طریق اولی - جامعه اسلامی است.» این تعبیر، عمق نقش‌آفرینی بسیج در عرصه‌های اقتصاد، علم، امنیت و مدیریت فرهنگی را نشان می‌دهد؛ عرصه‌هایی که امروز به میدان‌های اساسی جهاد تبدیل شده‌اند. ✳️ رهبر انقلاب همچنین بسیجیان را چنین توصیف می‌کنند: «سازماندهی بسیج، یکی از نوآوریهای امام بزرگوار بود. سازمانی به نام بسیج بعد از آنکه بسیج عبارت بود از مجموعه‌ی انگیزه‌های مقدس و احساس مسئولیت و تعهد، آن را در قالب یک سازمان درآوردن، این جزو ابتکارات ماندگار امام بزرگوار بود. ما دیدیم برخی از سران کشورهای اسلامی نسبت به این قضیه با صراحت اظهار کردند که این کارِ بسیار بزرگی است. حقیقتاً هم کار بزرگی بود که امام انجام دادند..» این تعریف، هم شاخصه‌های اخلاقی و ایمانی بسیج را بیان می‌کند، هم شاخصه‌های معرفتی همچون آگاهی و بصیرت را که ستون‌های اصلی جهاد امروز هستند. 🔷 برآیند این تعابیر نشان می‌دهد که بسیج نه یک یادگار دوره‌ای خاص، بلکه الگوی دائمی انقلاب اسلامی است؛ الگویی که مردمی بودن، ایمان، اخلاص، خودباوری، خدمت، مجاهدت و مسئولیت‌پذیری را در هم می‌آمیزد. به همین دلیل، هر زمان انقلاب با چالش روبه‌رو شده، «روحیه بسیجی» موتور حرکت و پیشرفت آن بوده است. 🔶 امروز نیز، بسیج همچنان نقشه راه انقلاب است؛ نیرویی که در میدان فرهنگ، جنگ شناختی، علم، امنیت، سازندگی و عدالت‌طلبی نقش‌آفرینی می‌کند و مصداق همان فرمان بلند امام است که خواستار حضور دائمی مردم در پاسداشت ارزش‌ها و ساخت آینده کشور بودند. 🔷 با مرور بیانات امامان انقلاب روشن می‌شود که بسیج نه یک تشکل اداری مقطعی، بلکه روح جاری انقلاب اسلامی و یکی از پایدارترین سرمایه‌های اجتماعی کشور است. اندیشه امام، از همان آغاز، بر مردمی‌بودن انقلاب تکیه داشت؛ انقلابی که قرار نبود در مرزهای یک ساختار حکومتی محدود بماند، بلکه باید در متن جامعه امتداد پیدا کند. فرمان امام برای تشکیل بسیج، دقیقاً تحقق چنین نگاهی بود؛ نگاهی که مردم را نه تماشاگر رویدادها، بلکه «فاعلِ اصلی تاریخ» می‌داند. 🔶 در طول چهار دهه گذشته، بسیج نشان داده است که این فلسفه تنها یک ایده نظری نبود، بلکه به یک واقعیت مؤثر تاریخی تبدیل شد. در دفاع مقدس، بسیج ستون اصلی مقاومت ملت بود؛ در دوران بازسازی کشور، نیروی سازندگی و کار جهادی شد؛ و امروز در عرصه‌های علم، امنیت، فرهنگ، جنگ نرم، خدمت‌رسانی اجتماعی، عدالت‌خواهی و مدیریت بحران، نقش‌آفرینی می‌کند. این گستردگی حضور، مصداق همان تعریف رهبر انقلاب است که بسیج را «یک هویت» و «کلید حل مشکلات کشور» معرفی می‌کنند. ✅ روح بسیج، روح ایمان، مسئولیت‌پذیری، غیرت انقلابی، آمادگی برای فداکاری، و خدمت بی‌چشم‌داشت است. این روحیه است که باعث می‌شود بسیج، برخلاف بسیاری از نهادهای مشابه در دنیا، محدود به یک سن، یک قشر یا یک نقش نباشد؛ بلکه از دانشجو تا کارگر، از استاد دانشگاه تا طلبه، از هنرمند تا کارآفرین، از نوجوان تا پیشکسوت جهاد و دفاع را در بر بگیرد. به عبارت دیگر، بسیج تصویری از «خود مردم» است؛ مردمی که با هویت ایمانی و انقلابی خود به میدان آمده‌اند. به‌بیان دیگر، بسیج الگوی دائمی انقلاب اسلامی برای ساخت تمدن نوین اسلامی است؛ الگویی که با تکیه بر مردم، تربیت ایمانی، بصیرت سیاسی، آمادگی برای فداکاری، و روحیه جهادی، می‌تواند بستر تحقق آرمان‌های انقلاب را فراهم سازد. 🖋یادداشت اختصاصی//محمد رحیمی 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا
4.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هم‌اکنون؛ رهبر انقلاب اسلامی: گسترش مقاومت در جهان از ایران پایه‌گذاری شد. ۱۴۰۴/۹/۶ 📹 از اینجا ببینید👇 💻 Farsi.khamenei.ir/live
🔰 رهبر معظم انقلاب(حفظه الله): در جنگ ۱۲ روزه برنامه‌ریزی ۲۰ ساله دشمن شکست خورد/ حتی کسانی که با نظام زاویه داشتند هم متحد شدند. 📺 حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دقایقی پیش در سخنرانی تلویزیونی: ✅ در جنگ دوازده‌روزه، ملت ایران هم آمریکا را شکست داد هم صهیونیست‌ها را شکست داد؛ بدون تردید. آمدند شرارت کردند کتک خوردند و دست خالی برگشتند. این شکست به معنای واقعی کلمه این است. بله، شرارت کردند، اما دست خالی برگشتند، یعنی به هیچکدام از هدفهای خودشان نرسیدند. بنا به قولی رژیم صهیونی بیست سال برای این جنگ برنامه‌ریزی و آماده‌سازی کرده بود. ✳️ بعضی این جور نقل کردند. بیست سال برنامه‌ریزی برای اینکه یک جنگی در ایران رخ بدهد و مردم تحریک بشوند و با آنها همراهی کنند، با نظام بجنگند، برای این برنامه‌ریزی شده بود. دست خالی برگشتند قضیه به‌عکس شد و ناکام شدند و حتی کسانی که با نظام زاویه هم داشتند در کنار نظام قرار گرفتند، یک اتحاد عمومی در کشور به وجود آمد که باید این را قدر دانست و نگه داشت. ❇️ بله ما خسارتهایی دیدیم، جانهای عزیزی از دست ما رفتند، تردیدی در این نیست، خب این طبیعت جنگ است. «فیَقتُلونَ و یُقتَلون»، در آیه‌ی شریفه‌ی قرآن. در طبیعت جنگ همین هست لکن جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی نشان داد که کانون اراده و قدرت است، میتواند تصمیم بگیرد، میتواند قدرتمندانه بایستد و از های‌وهوی این و آن واهمه نکند. خسارتهای مادی‌ای که بر دشمن وارد شد بسیار بیشتر بود از خسارتهای مادی‌ای که بر کشور ما وارد شد. ما هم البته خسارت دیدیم اما او که حمله را او شروع کرد بیشتر خسارت دید از ما. ۱۴۰۴/۹/۶ 🖥 ســــــــــــــایــــــــتــــــــــــــــــ 📲 ایــــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــا 📽 آپـــــــــــــــــــاراتـــــــــــــــــــــ 📚 انـــــتـــــشـــــاراتـــــــــــــــــ