⬅️بررسی سیر تحول افولی روشنفکری دینی از تفسیر علمی دین تا عرفی گرایی دینی
🔰 گروه علمی فلسفه دین، جلسه۱۶۹
🎤 حجتالاسلام دانیال ملک محمدی
🗓 سهشنبه ۱۴۰۴/۰۷/۰۶، ساعت ۱۹:۳۰
📲جلسه به صورت مجازی برگزار میشود
💻لینک حضور در جلسه
ttr.ir/dinn
#نشست_تخصصی
#فلسفه_دین
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
🆔@meshkatnoor
15.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پاسخ به یک #شبهه
❓آیا اسلام طرفدار برده داری بوده است؟
🎙 استاد دکتر جباری
🆔@meshkatnoor
زمان:
حجم:
1.82M
📌آیا بارورسازی ابرها دخالت در اراده و کار خدا نیست؟
✅عیسی معلم دانش پژوه دکتراي کلام موسسه
🆔@meshkatnoor
🗒 ساختار ششضلعیِ تفکّر:
تکیه به دیوار بُتونی
مهدی جمشیدی
من از نوجوانی، شیفتۀ مباحثات معرفتی بودم، اما چون در آغاز راه قرار داشتم، نمیتوانستم میان مواضع و نظرات، قضاوت کنم و حق را از باطل تفکیک نمایم. «مطهری»، نخستین تکیهگاهِ معرفتی من بود که تاکنون نیز هست. او از همان دوره، در قامت عقلِ کلّ بر من ظاهر شد و دست تفکّر مرا گرفت و راه را نشانم داد. مطهری، بسیار پیشتر از زمانه بود و هست، اما موجی که لیبرالهای ایرانی در دهۀ هفتاد ایجاد کرده بودند، جوانی همچون مرا را دچار تشویش و تلاطم میکرد. زمانۀ عجیبی بود و آکنده از شبهه و مسأله و مشکله. هر روز، حملههای نظری صورت میگرفت و کسی چون من که در مواجهه، بیپروا و جسور بود، ذهنش درگیر دهها اشکال و پرسش میشد. من، مطهری را به تمامی نخوانده بودم و بهنظرم اگر هم خوانده بودم، باز قدرت تطبیقِ چندانی نداشتم و نمیتوانستم گلیمِ تفکّر خویش را از مردابِ «لیبرالیسمِ ایرانی» بیرون آورم. ساعتها، کتاب و مجله و روزنامه میخواندم و متهورانه، ذهنِ ابتدایی خود را در معرض همۀ تکانهها و تنشهای نظری قرار میدادم. پرسش و ابهام و سرگردانی، تا مغزِ استخوانِ ذهنم رسوخ کرده بود. گاهی احساس میکردم که حتّی دربارۀ اصل وجود خدا نیز، گرفتار شبهه و مسأله هستم؛ چنانکه پیشانی بر سجده داشتم، اما پُشت پیشانیام، وجود و ذات و صفات خدا، حلنشده و معلّق بود. مسألههای دیگر از قبیل نسبیّت، پلورالیسم، سکولاریسم و اومانیسم و راسیونالیسم و تاریخیّت و ... که همچون نُقلونبات، جزو واردات ذهنیِ روزانهام بود. چهبسا میرفت که من نیز به اردوگاه لیبرالهای ایرانی محلق شوم و از مطهری، درگذرم.
در این میان، ناگهان «مصباح» را شناختم و این شناخت، سرفصل تازه و تعیینکنندهای در حیات فکری و هویّتیام بود. من در مصباح، «مطهریِ اکنون» را دیدم و سخت، دلبستۀ وی شدم. هرچه که میگفت، مشتاقانه میخواندم و میشنیدم. گاهی عبارت وی را ناخواسته به حافظه سپرده بودم. این آشنایی، مرا مصون نگاه داشت و به تداوم هویّتم انجامید. من از «شش ضلعیِ مصباح» آغاز کردم: خداشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی، فلسفۀ اخلاق، فلسفۀ حقوق و فلسفۀ سیاست. این شش حوزۀ نظری، به ستون فقراتِ تفکّر من تبدیل شدند. من این مجموعه را در عمل آزمودهام و دیدهام که هیچ مباحثه و نقد و چالش و تقابلی، خالی از اتّصال مستقیم یا غیرمستقیم به آنها نیست. اینک، من به یک «دیوار بُتونی» تکیه داده بودم که فروریختی نبود. «قدرت تفکّر» به چنگ آورده بودم و میتوانستم در هر مواجهه و مناظرهای، از عهدۀ حل مسأله برآیم و مقاومت کنم. چندی بعد، قدرت تهاجمیِ عجیبی نیز به دست آوردم و تفکّرِ انتقادی در عمق ذهن من، متولّد شد. اینهمه، حاصل آموزشهای ششضلعیِ مصباح بود. تفکّر کنونی من، امتداد و بسط همان خط اوّلیّه است. من از مصباح، دیانتِ متفکّرانه را آموختم و توان رویارویی با تجدّد و انگارههایش را یافتم. این دستگاه معرفتی، کهنه نشده و همچنان، مورد حاجت است.
🖇 طرح ولایت، چکیدۀ همان تفکّر منسجم و گرهگشا و پیشبرنده است. از این قافلۀ توحیدی جا نمانید.
🆔@meshkatnoor
15.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽نزول رزق و روزی با تولد 📺
🔐 نظر اسلام در مورد جمعیت
🔐پاسخ به شبهات ازدواج و فرزندآوری
🔲این کلیپ را از دست ندهید 📺
🔗 پیوند قسمت اول
#جمعیت
#پاسخقرآنی
#دفتر_ارتباطات_فرهنگی
🌐 @difqom
┄┄┄┅═✧❁
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
#نقد_اندیشه
✍️محمد جعفری
اخیرا یک فایل صوتی از جناب دکتر صفری فروشانی به دستم رسید که ضمن دسته بندی رویکردهای مختلف در روش شناسی علم تاریخ، یکی از این رویکردها را رویکرد کلامی_تاریخی عنوان گذاشته و آن را این گونه توضیح می دهند که مورخ گزارشهای تاریخی را با گزاره های کلامی و باورهای اعتقادی تطبیق می دهد و در صورت مخالفت آن گزاره تاریخی با یک باور اعتقادی، اعتبار آن زیر سوال می رود.
ایشان در ضمن بیان این رویکرد با تعبیری طعنه آمیز و کنایه گونه می گویند که البته ما مورخان هر کجا که پا می گذاریم، می بینیم متکلمان
و اعتقادات دینی مورد نظر آنها، قبلا گلیم خودش را تا آن جا گسترانده اند و لذا مجال یک کار تحقيقي تاریخی محض سلب می شود.
بی آن که در مقام نقد تفصیلی فرمایش جناب دکتر صفری باشم، بدین نکته تذکار می دهم که عرصه اعتقادات، با بنیادی ترین باورهای فکری و دینی ما سر و کار دارد و همين باورهای اعتقادی و کلامی است که زیر بنای منظومه تفکر دینی ماست.
از این رو بدیهی است که سایر باورهای دینی ما باید در انسجام و انطباق با این زیر ساخت شکل بگیرد و اگر جز این باشد،ما یا دچار یک گسست معرفتی _ دینی می شویم و یا دینداری و دین مداری ما با ضعف و سطحی نگری مواجه می شود که آثار مخربی در فهم و رفتار دینی ما خواهد داشت.
بدیهی است که باید یک گزارش تاریخی و یا یک فتوای فقهی و یا یک توصیه اخلاقی دینی خود را با مبانی اعتقادی تطبیق دهد و اگر در برخی فرقه های اسلامی و یا افکار برخی اندیشمندان، گاهی اقوال و انظار شاذ می بینیم، ناشی از غفلت از همین نگاه منظومه ای و یا ضعف در مبانی اعتقادی است که به این روبناها سرایت کرده است.
جالب است که شخص آقای دکتر صفری هم گاهی برخی شذوذات تاریخی را پذیرفته اند و دلیل آن همین بی توجهی به مبانی کلامی مرتبط با آن واقعه است.
به عنوان نمونه روایت تاریخی را نقل کرده که پیامبر، زنی نا محرم را بر پشت مرکب خود سوار کرده و او را به منزل می رسانند.
اگر باورهای مربوط به عصمت پیامبر مورد توجه ایشان بود، هرگز این گزارش تاریخی را ( که از اهل سنت نقل می کنند و حتی از نظر خود اهل سنت، وثاقت تاریخی ندارد)، نمی پذیرفتند و آن را مبنای نقد عملکرد جامعه دینی و عالمان در عصر حاضر در مواجهه با ارتباط با نامحرم قرار نمی دادند و یا عدم وصایت حضرت امیر به امام حسن را به جهت موروثی نشدن امامت طرح نمی نمودند زیرا با مسلمات اعتقادی ما در عرصه امامت منافات دارد و موارد متعدد دیگر.
تفصیل این مطلب، مجالی دیگر را می طلبد...
🆔@mjafari_ir
✨📷| گزارش تصویری از نشست علمی «تحلیل الگوی مواجهه کلامی امام خمینی ره با دگراندیشان دین ستیز در کتاب کشف اسرار»
🔺نشست علمی «تحلیل الگوی مواجهه کلامی امام خمینی ره با دگراندیشان دین ستیز در کتاب کشف اسرار» به همت گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره برگزار شد.
🔸در این نشست حجتالاسلام والمسلمین مقدمی شهیدانی نویسندهٔ کتاب کشف اسرار؛ زمینهها و پیامدها به عنوان ارائه دهنده به ایراد سخن پرداخت.
🗓 چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۴
#️⃣#گزارش_تصویری
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
دو گزارش خبری متفاوت از این نشست را در 👈#فارس ( اینجا و اینجا) و رسا ببینید.
🆔@meshkatnoor