eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
863 ویدیو
309 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 دومین همایش بین‌المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت 🗓 ۲۲ تا ۲۴ مهرماه ۱۴۰۴ 📍 دفتر تبلیغات اسلامی، خیابان معلم، قم با مشارکت علمی بیش از ۱۰۰ استاد از ۲۵ کشور و ۵ قاره جهان و رونمایی از ۱8 اثر مشترک میان اندیشمندان مسلمان و مسیحی ⏰ از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰ ✨ گامی بزرگ در مسیر گفت‌وگوی ادیان 🆔@meshkatnoor
⬅️نظریه بیوت چارچوبی قرآنی برای تبیین مسیر رشد و تعالی انسان 🔰 گروه علمی فلسفه دین، جلسه۱۶۸ 🎤 دکتر مهدی کبیری نائینی 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۴/۰۷/۲۲، ساعت ۱۹ 📲جلسه به صورت مجازی برگزار می‌شود 💻لینک حضور در جلسه ttr.ir/dinn 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
📢 فراخوان جذب و تربیت پژوهشگر میز هویت نوجوان با همکاری دانشگاه باقرالعلوم (ع) از میان طلاب، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پژوهشگر جذب می‌کند. 📚 موضوع پروژه: تألیف دستنامه (هندبوک) هویت و زیست مجازی نوجوانمزایای همکاری: 🔹 آموزش حرفه‌ای مقاله‌نویسی و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در پژوهش 🔹 همکاری و راهنمایی مستقیم استاد راهبر 🔹 مشارکت در تألیف و انتشار یک اثر علمی ماندگار 🔹 دریافت حق الزحمه پژوهشی ⏳ آخرین مهلت ثبت‌نام: ۳۰ مهر ۱۴۰۴ 📞 نحوه ثبت‌نام: ارسال رزومه (رزومه تحصیلی، پژوهشی و علایق) به: @MA_NA_13 لینک عضویت:👇👇 https://eitaa.com/Anjoman_Hoviat_Nojavan 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1404.7.22.mp3
زمان: حجم: 25.76M
⬅️نظریه بیوت چارچوبی قرآنی برای تبیین مسیر رشد و تعالی انسان 🔰 گروه علمی فلسفه دین، جلسه۱۶۸ 🎤 دکتر مهدی کبیری نائینی 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۴/۰۷/۲۲ 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
14.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 آیا برای تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت هم آیات و روایاتی داریم؟ 🎙 حجت الاسلام دکتر صفدر الهی راد #️⃣ | 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی 🆔 @haghpajohi | صفحات دیگر ما 🆔@meshkatnoor
My Recordingبازنگری در معیار مادیت و پیامدهای آن-mc.mp3
زمان: حجم: 37.85M
صوت نشست علمی بازنگری در معیار مادیت جهان ما از چه ساخته شده؟ آیا واقعیت به دو بخش کاملاً مجزای «مادی» (سنگ و خاک) و «مجرد» (آگاهی و روح) تقسیم می‌شود؟ یا حقیقت، یک طیف پیوسته است؟ در این نشست بحث شده که چگونه فلسفه اسلامی از یک نگاه دوگانه‌ی صلب (فلسفه مشاء) به یک جهان‌بینی یکپارچه و طیفی (حکمت متعالیه) تکامل یافت. در این دیدگاه انقلابی، «مادیت» دیگر یک جوهر جدا نیست، بلکه صرفاً «مرتبه‌ی ضعیف» همان حقیقتی است که در مراتب شدیدترش، به آگاهی و تجرد می‌رسد. این نگاه چه اهمیتی برای امروز ما دارد؟ این چارچوب، راهی نو برای فهم بزرگترین معماهای علمی می‌گشاید: آگاهی چگونه از مغز ظهور می‌کند؟ یک ذره چطور همزمان موج و هم ذره است؟ مطالب مطرح شده در این صوت، پلی است میان متافیزیک کهن و پرسش‌های علم جدید. @sarbakhshi 🆔@meshkatnoor
💢 شماره ۲ چهارمین کنفرانس ملی فضای سایبر ✳️ مرکز تخصّصی دین و فضای مجازی با همکاری مرکز مطالعات فضای مجازی و هوش مصنوعی، قرارگاه جهادی اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مؤسسه حکمت بالغه برگزار می‌کند: ✅ موضوع: «الهیات دیجیتال» 👤 ارائه‌کننده: حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) دبیر: محمّدهادی علویان، پژوهش‌گر و دانش‌پژوه گرایش هوش مصنوعی مرکز تخصّصی دین و فضای مجازی 🗓 شنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۴ ⏰ ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ 🏢 مکان: قم، انتهای ۴۵ متری صدوق، مجتمع آموزشی شهید صدوقی (ره)، فاز ۷ (مجتمع تبلیغ)، طبقه سوم، سالن آزمایشگاه برای دریافت اطلاعیه‌های این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید: https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858 🌐 https://cysp2025.ut.ac.ir 🌐 https://conf.cysp.ir/links 🆔 @cysp_conf 🆔@meshkatnoor
🔅گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره برگزار می‌کند: 🔸به مناسبت گرامی داشت چهل و هشتمین سالگرد شهادت آیت‌الله شهید سید مصطفی خمینی ره 🔺عنوان نشست علمی : « تحلیل الگوی مواجهه کلامی امام خمینی ره با دگراندیشان دین ستیز در کتاب کشف اسرار » 🟢 ارائه دهنده: ◽️حجت‌الاسلام والمسلمین مقدمی شهیدانی ▫️نویسندهٔ کتاب کشف اسرار؛ زمینه‌ها و پیامدها ⚪️دبیر نشست: ▫️حجت‌الاسلام رضا کشاورز سیاهپوش (پژوهشگر کلام سیاسی) 🗓 چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۴ ساعت ۱۰ تا ۱۲ 📌 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، طبقه منفی ۲، سالن اندیشه ✨🖇لینک حضور مجازی در جلسه ✨🔗 http://iki.ac.ir/live #️⃣ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
🎞 پاسخ به یک ❓می‌گوید: «اگر ابراهیم بت‌های سنگی را شکست، پس چرا با سنگ، خانه خدا را ساخت؟» ✅پاسخ مختصر این شبهه، مغالطه‌ «تشبیه سطحی» است؛ یعنی صرفاً به شباهت ظاهری میان سنگ بت و سنگ کعبه تکیه می‌کند، درحالی‌که از نظر نیت و معنا، میان آن دو هیچ سنخیتی نیست. ابراهیم (علیه‌السلام) بت‌ها را شکست چون پرستشِ مخلوق را باطل دانست، اما خانه خدا را ساخت تا پرستشِ خالق محور وحدت شود. تفاوت این دو در یک جمله است: بت، «مانع خدا»ست؛ کعبه، «راه خدا». ✅پاسخ تفصیلی 1⃣ تفاوت مفهومی: پرستش در برابر جهت پرستش بت، موضوع پرستش است؛ یعنی خودِ سنگ یا مجسمه، اله و شفیع تلقی می‌شود: «ما نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى» (زمر، ۳). اما کعبه، معبود نیست؛ بلکه قبله و جهت عبادت است. قرآن صریح می‌فرماید: «فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ» (بقره، ۱۴۴). یعنی کعبه نه هدف عبادت، بلکه محور یاد خداست. 2⃣ کارکرد توحیدی کعبه کعبه نشانه‌ نظم و وحدت در پرستش خدای یگانه است، نه ابزار شرک: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ... هُدًى لِّلْعَالَمِينَ» (آل‌عمران، ۹۶). همه‌ مسلمانان با روی آوردن به یک جهت، وحدت معنوی و جهانی خود را در بندگی خدا ابراز می‌کنند. 3⃣ پاسخ به ادعای «واسطه بودن بت‌ها» بت‌پرستان نیز مدعی واسطه‌گری بودند، اما قرآن می‌فرماید همین واسطه‌سازی بدون اذن الهی، شرک است. در مقابل، کعبه، حج و سایر شعائر، همگی به فرمان مستقیم خداوند و در چارچوب توحید انجام می‌شوند. همکاران پژوهشی مدرسه علم و دین 💠 @ferghenews_com 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام برگزار می کند: سلسله نشست های آشنایی با الحاد مدرن نشست اول: "گونه شناسی الحاد معاصر" با حضور حجت الاسلام دکتر محمدجعفری، دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني (ره) زمان: سه شنبه 404/07/29، پس از نمازمغرب وعشاء مکان: پردیسان،ابتدای بلوار امام صادق(ع)، مرکز تخصصی علم کلام،طبقه دوم، سالن نشست ها @kalamcenter
هم اندیشیفروپاشی شناخت در عصر سایبر.mp3
زمان: حجم: 13.79M
💯🔊 📻 صوت هم اندیشی فروپاشی شناخت در عصر سایبر 💢 از سلسله نشست های جنگ شناختی 🎙 با ارائه: حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی ؛ از اساتيد و فارغ التحصيلان گروه کلام و فلسفه دين موسسه 📅 شنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۴ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی I 🆔@meshkatnoor