eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
863 ویدیو
309 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ محمد جعفری متاسفانه در فضای مجازی، گاه مطالبی به خورد مردم می دهند که هیچ پایه و اساس دینی ندارد و فقط برای جذب عضو و کسب درآمد می باشد. تاسف بارتر این که گاهی افرادی مانند کلیپ بالا در لباس روحانیت، به این مطالب کوچه بازاری و زرد روی می آورند و مردم هم به واسطه این لباس، به حرف آنها اعتماد می کنند. قرآن می فرماید : فَاسأَلوا أَهلَ الذِّكرِ إِن كُنتُم لا تَعلَمونَ/ انبیاءآية7 یعنی سوالاتتان را از عالمان دین بپرسید و طبعا کسی عالم دین است که بر اساس منابع صحیح، به مردم معارف دین را منتقل نماید نه بر حسب اجتهاد شخصی و مسائل ذوقی، من در آوردی و سلیقه ای. کوتاه سخن این که در مورد اذکار، غیر از مواردی خاص، هیچ قید و شرط زمانی و مکانی و مزاجی! 😊 نداریم و انسان می تواند با خداوند سبحان و عالم ملکوت بدون تکلف و ضوابط سخت گیرانه ارتباط برقرار نماید. در روایت داریم : كانَ رَسولُ اللّهِ صلى ‌الله ‌علیه‌ وآله لا یجلِسُ‌ ولا یقومُ إلّا عَلى‌ ذِكرٍ. از حضرت امام حسین علیه السلام نقل شده که فرمود: از پدرم درباره چگونگی نشستن او رسول خدا صلوات الله علیه پرسیدم. فرمود: پیامبر اكرم صلوات الله علیه نمى‌ نشست و بر نمى‌‌خاست مگر در حال ذکر و یاد خدا. خداوند سبحان هم در قرآن می فرماید هر گاه مرا بخوانید، پاسخ شما را می دهم: وَقالَ رَبُّكُمُ ادعوني أَستَجِب لَكُم غافر(آية: 60) 🆔@mjafari_ir
💢لباس خدمت روحانیت؛ کفن خونین شهادت ✍️استاد عباس کعبی بسم الله الرحمن الرحیم شهادت مظلومانهٔ حجت‌الاسلام حاج شیخ ولی‌الله حیدری (تغمده‌الله برحمته الواسعة) در محراب مسجد، نشانه‌ای از تداوم راه روحانیت مردمی و انقلابی است و یادآوری این حقیقت که هنوز محراب، میدان مبارزه با شیاطین است. او نه صاحب مقام دنیوی بود و نه جویای شهرت؛ بلکه عالمی مردمی، خدوم و مخلص بود که سال‌ها عمر خویش را وقف هدایت دینی، اقامهٔ نماز و خدمت بی‌منت به مردم کرد. خون او در محراب، همان نوری است که دل‌ها را بیدار می‌کند و راه را روشن‌تر از پیش می‌سازد. روحانیت اصیل شیعه، در عمق ایمان مردم، همواره در متن جامعه حضور داشته است؛ نه در حاشیه. از روزگار مشروطه تا انقلاب اسلامی، از جبهه‌های دفاع مقدس تا میدان‌های جهادِ خدمت، امنیت، مقاومت و جهادِ تبیین، روحانیون همواره شریک رنج و امید مردم بوده‌اند. با شهادت کینه‌توزانهٔ یک امام جماعت، ایمان مردم قوی‌تر و پیوندشان با روحانیت عمیق‌تر می‌شود. وقتی محراب، جایگاه عبادت و آرامش، به صحنهٔ شهادت بدل می‌شود، نشان می‌دهد که دشمن حتی از روشنایی سجاده‌ها نیز هراس دارد. مظلومیت این روحانی بزرگوار، مضاعف است؛ زیرا در میدان خدمت و عبادت شهید شد. این مظلومیت، ادامهٔ همان تاریخ پرافتخار روحانیت است که در تأسی به محراب شهادت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام، روحانیت در محراب نماز جمعه و جماعت، به‌دست منافقین و معاندین و کینه‌توزان شهید می‌شوند. دشمن می‌کوشد چنین حوادثی را کوچک جلوه دهد یا با تردید و فضاسازی منفی، اعتماد مردم به روحانیت را سست کند. جنگ روانی شیطانی و تخریب روحانیت، بستر‌سازِ شهادت روحانیت مظلوم، مردمی و خدوم است. روحانیت زنده است، مردمی است، و تا آخر در کنار مردم می‌ماند. رسانه‌های انقلابی با روایتگری صحیح، اجازه ندهند دشمنان تصویرسازی دروغین از این جنایت بسازند. مردم با تشییع باشکوه و تکریم و بزرگداشت این شهید والامقام نشان دادند که پیوند مردم و روحانیت، ناگسستنی است. با شهادت حجت‌الاسلام حیدری، پرچمِ خدمت، بصیرت، مقاومت و فداکاری بر زمین نمی‌ماند. شهادت این امام جماعت مردمی و انقلابی، خدمتگزار به دین و مردم، در محراب مسجد، موجب تأثر شدید مردم مؤمن و انقلابی گردید. اینجانب شهادت مظلومانهٔ ایشان را به حوزه‌های علمیه و روحانیت معظم، مردم وفادار ـ به‌ویژه فعالان مساجد ـ و خانوادهٔ محترم ایشان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. انتظار عموم مؤمنان از مسئولان قضایی و امنیتی، برخورد مقتضی با عاملان، آمران و زمینه‌سازان این جنایت است. رهبر انقلاب معظم انقلاب در باره شهید روحانی می فرماید: (شهیدِ روحانی یعنی کسی که با جان خود وارد میدان دعوت به خیر می‌شود و امروز نیز به تقویت این روحیه در بین طلاب و فضلای جوان نیاز داریم.)۱۴۰۱/۳/۴ ولا حول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ ﴿وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ﴾ (سورهٔ بروج، آیهٔ ۸) 🆔@meshkatnoor
1.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺دوگانه موهوم دین یا زندگی! حزب اللهی بودن، پایبندی به دین و احکام دینی با زندگی کردن قابل جمع نیست. پس برای اینکه بخواهیم یا بتوانیم زندگی مناسبی داشته باشیم باید احکام دینی را کنار بگذاریم. معلوم می‌شود نه معنای «دین» را فهمیده‌اید، نه معنای «زندگی» را. بله زندگی حیوانی و شیطانی نسبتی با دین ندارد، بلکه دین را مزاحم خود می‌داند، اما زندگی انسانی (حیات طیبه ای) که منظور خداوند متعال است جز در سایه احکام دینی محقق نخواهد شد. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ» (انفال:۲۴) ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما [حیات معنوی و] زندگی [واقعی] می بخشد، دعوت می کنند اجابت کنید. ایتا: https://eitaa.com/sayyedabolqasemkazemi روبیکا: https://rubika.ir/sayyedabolqasemkazemi 🆔 حجت الاسلام دکتر سید ابوالقاسم کاظمی، دانش آموخته گروه کلام موسسه امام خمینی 🆔@meshkatnoor
✅ هفتمین پیش نشست همایش ملی علوم اسلامی و انسانی دیجیتال ▫️ موضوع: بررسی هستی شناختی نظریه هوش مصنوعی قوی بر مبنای فلسفی علامه مصباح یزدی (ره) سخنران: 🔹حجت‌الاسلام دکتر مصطفی اسلامی ناقد: 🔸حجت الاسلام دکتر محمدحسن فاطمی‏ نیا دبیر جلسه: ◽️حجت الاسلام دکتر مرتضی رجبی 🗓 چهارشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۴ | 🕗 ساعت ۸ صبح الی ۱۰ 🟢 لینک شرکت در جلسه ✨🔗https://b8.iki.ac.ir/ 📌موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی طبقه منفی 2 سالن اندیشه روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
‼️تمدید شد‼️ 🔸 فراخوان مقالات همایش ملی منطق فهم دین 🔰 محورهای همایش: الف) فلسفه منطق فهم دین ▪️ مبادی و مبانی ▪️ ماهیت و موضوع ▪️ ساختار و مسائل ▪️ گستره و قلمرو ▪️ روش‌شناسی ▪️ نسبت و مناسبات با دانش های مرتبط ▪️ و ... ب) نظریه‌ها و مدلهای «منطق فهم دین» ▪️ فلسفه و مبانی ▪️ خاستگاه و تبار شناسی ▪️ آسیب‌شناسی ▪️ منابع و مستندات ▪️ قلمرو کاربرد ▪️ کارکردها و دست‌آوردها ▪️ و ... 📅 مهلت ارسال اصل مقالات: ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۴ 🗓 برگزاری همایش: ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۴ ⭕️ همزمان با روز جهانی فلسفه 📥 ارسال مقالات به ایمیل: mfd@iict.ac.ir 📲 کسب اطلاعات بیشتر: تماس با شماره ۰۹۳۰۸۶۹۹۳۷۵ (ساعت ۱۵ تا ۱۸) یا ارتباط از طریق پیامرسان ایتا 🔍 کسب اطلاعات بیشتر👇 🌐 iict.ac.ir/manteghfahmdin/ 🆔 @iictchannel 🆔@meshkatnoor
📚کتاب «معرفت و تجربه دینی» به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 📌این اثر ( در 540 صفحه) مطالب جدیدی در باره رئالیسم در تجربه دینی و ارتباط اندیشه مرحوم اقبال لاهوری با هاکینگ و جیمز در بردارد و محورهای تآثیر هاکینگ بر اقبال به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. 📌اثر مطالب گسترده‌ای در باره تجربه‌گرایی دینی (جریانی که گوهر دین را تجربه دینی می‌داند) و نقد آن در بردارد. 📌همچنین بخشی از اثر به نقد تجربه‌گرایان در ایران اختصاص دارد. @hekmatebaleghe 🆔@meshkatnoor
دستورالعمل استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش.pdf
حجم: 323.6K
دستورالعمل استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در پژوهش‌های علمی تصویب شد. 🆔@meshkatnoor
My Recording1404.07.09 - نشست علمي - كثرت گرايي در كتاب و سنت - دكتر حسن يوسفيان . حجت الاسلام احسان انبيائي. حجت الاسلام دانيال ملك محمدي. حجت الاسلام سجاد بقايي.mp3
زمان: حجم: 28.06M
💠نشست علمی گروه کلام و فلسفه دین 💠پلورالیسم (کثرت گرایی دینی) در کتاب و سنت 📌سخنرانان 🎙آقای دکتر حسن یوسفیان موضوع: تبیین کلیات دیدگاه اسلام درباره پلورالیسم 🎙آقای احسان انبیائی موضوع: بررسی فرجام اهل سنت از دیدگاه روایات از حیث نجات، حقانیت و رفتار 🎙آقای دانیال ملک محمدی موضوع: دیدگاه اندیشمندان شیعی درباره پلورالیسم در حقانیت، نجات و رفتار 🎙آقای سجاد بقایی هامانه موضوع: امکان وجود جاهل قاصر یا کثرت وجود جاهل قاصر 🎙 آقای محمد علی شریفی موضوع: مستضعفین و مرجون لامرالله بر اساس تفاسیر و روایات شیعه و سنی 🎙 آقای مهدی خسروی موضوع: آیات ناظر به حقانیت انحصاری (یا غیر انحصاری؟) اسلام 🕋مکان برگزاری : موسسه امام خمینی ره ⏰زمان برگزاری : چهارشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۴ 🆔@meshkatnoor
🔰نکوداشت اسوه علم، اخلاق، دانایی و پارسایی استاد محمدحسین حشمت‌پور 💠مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری جمعی از مراکز علمی و فرهنگی برگزار می‌کند: 📅 زمان ارسال: تا ۲۵ مهر ۱۴۰۴ 🔻نحوه ارسال: 📱پیام‌رسان ایتا با شماره
۰۹۱۹۱۵۱۸۵۳۴
📧 پست الکترونیکی: info@hekmateislami.com 🖋 حجم مطالب ارسالی: ▫️ارسال مقالات علمی: حداکثر ۳۰۰۰ کلمه ▫️ارسال یادداشت‌های علمی: حداکثر ۲۰۰۰ کلمه 📌 مقالات و مطالب ارسالی پس از بررسی و ارزیابی، در صورت تایید، در ویژه‌نامه علمی چاپ می‌شود. ☎️جهت کسب اطلاعات بیشتر با تلفن ۰۲۵-۳۷۷۵۷۶۱۰ (داخلی ۱۱۸) و یا تلفن همراه ۰۹۱۹۱۵۱۸۵۳۴ تماس حاصل نمایند. 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
39.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛡THE UNCALCULATED COST OF HONOR! وقتی پای عزت در میان باشد، "فداکاری" معنا دارد، نه "معامله"...! 📱این کلیپ رو از دست نده! ⁉️هفتم اکتبر؛ آیا نتایج آن، به بهای خون شهدایش می‌ارزید!؟ 💢 حجت الاسلام نجفی؛ دانش آموختهٔ گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره کانال منهاج🌱 🆔https://eitaa.com/menhaj_2 🆔@meshkatnoor
🔰شهید مطهری با برهان انّی و آیت‌اللّٰه جوادی آملی با برهان لمّی به اثبات نظام احسن جهان پرداخته‌اند 🔸یکی از مباحث مهم در کلام و فلسفه دین بحث از نظام احسن جهان است. برخی اندیشمندان مسلمان مانند شهید مطهری با برهان انّی به اثبات نظام احسن جهان پرداخته‌اند و برخی مانند غزالی و آیت‌اللّٰه جوادی آملی با برهان لمّی برای آن استدلال آورده‌اند. 🔹در فلسفه دین غربی، دیوید هیوم منکر نظام احسن جهان شده است و با ارائه دلایلی مبتنی بر شرور و تشکیکاتی که درباره و اوصاف کمالی مطلق خداوند کرده است، کوشیده که نظام احسن جهان را انکار کند. در مقابل، برخی از فلاسفه دین غربی مانند سویین برن به نقد دیدگاه در این زمینه پرداخته‌اند. 📚 خداباوری در گذر اندیشه‌ها 🖋 مجموعه مباحث ارائه شده از سوی اساتید و فضلای مختلف حوزوی و دانشگاهی در گروه علمی فلسفه دین 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
30.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰واحد پاسخگویی به شبهات مجمع عالی اسلامی حکمت تقدیم می‌کند: ⬅️ پرسمان فابک ۳ ❓ برخی روان شناسان مانند پیاژه معتقدند که کودکان زیر سن ۱۲ سال، توانایی درک مفاهیم انتزاعی را ندارند. با این توصیف آیا آموزش فلسفه به کودکان توجیهی دارد؟ 🎙 دکتر محمد خیاط زنجانی به سوال فوق پاسخ می دهند. 🔸 در سالیان گذشته، آموزش فلسفه اسلامی به کودکان و نوجوانان (فابک)، با چالش‌ها و شبهات متعددی همراه بوده و عده‌ای به همین دلیل به این پروژه با تردید نگاه می کنند و معتقدند که این برنامه می تواند آسیب‌های جدی به لحاظ نظری و عملی برای این نسل داشته باشد. واحد پاسخگویی به شبهات مجمع در راستای رسالت خویش، تلاش می کند در ضمن سلسله تولیداتی رسانه ای ، این شبهات را پاسخ دهد. 🆔@hekmateislami