eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
865 ویدیو
309 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست نقد کتاب دکتر رسول رضوی.m4a
زمان: حجم: 42.65M
. 🎙پوشه‌شنیداری نشست نقد کتاب: کلام تطبیقی بین الادیان با حضور مؤلف محترم حجت الاسلام و المسلمین دکتر رسول رضوی ناقدین: جناب آقای دکتر امیر خواص حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد کاشانی دوشنبه ۱۲خرداد ۱۴۰۴ـ سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐سایت پژوهشگاه_ مطالعات اسلامی https://pm.jz.ac.ir/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
آيا اقدام به ذبح اسماعيل به دست پدر در ، عملی ضد اخلاقی بود؟ پاسخ: خير. تلقی تقابل دين و اخلاق (كه برخی نویسندگان داخلی، خودشان، یا به تبع امثال كی يركگور «انديشمند مسيحي» با تكيه به مثال ذبح حضرت اسماعيل (ع)، پذیرفته اند،) صحيح نيست زيرا: 🔹اولا امر خداوند به حضرت ابراهیم (ع) برای ذبح فرزندش، امر واقعی نبوده بلكه امتحانی بوده است و لذا، اسماعيل، قرباني نشد. 🔹ثانيا اين حكم، دستوري عام براي همه مسلمانان نبوده بلکه اختصاصی است و لذا تكرار آن براي ديگران حرمت شرعي دارد و مستوجب عقوبت است. 🔹ثالثا اين نوع اقدام به ذبح و كشته نشدن، از مصاديق معجزات و كرامات الهي است كه نمي تواند با قواعد نظام اسباب و مسببات مادي مقايسه شود. در صورتي دين با اخلاق تعارض پيدا مي كند كه با معجزه الهي، مانعي براي بريدن كارد حاصل نشود. 🔹رابعا در خصوص حضرت ابراهیم نیز ضد اخلاقی نیست چرا كه بنا بر ديدگاه صحيح در فلسفه اخلاق، بالاترين كمال اخلاقي كه ارزش ذاتي دارد (يعني ارزش آن بخاطر خودش است نه چيزي ديگري) رضا و قرب الهي است. ساير رفتارها در صورتي خوب و اخلاقي خواهند بود كه ما را به اين هدف برسانند. لذا پای نهادن بر خواسته های نفسانی برای نیل به كمال (نزدیک شدن به خدا)، از مصادیق آشكار رفتار اخلاقی است؛ بلكه قربانی جان خود یا فرزند و شهادت در راه خدا، برترین نمونه‌ی آن به شمار می‌رود. 🔹خامسا در همين مورد خاص نيز ابراهیم فرزند خویش را به این كار مجبور نكرد بلكه اسماعیل بود كه به استقبال اجرای فرمان معشوق شتافت. به فرموده قرآن، اسماعيل خطاب به پدر گفت: قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ يعني ای پدر، هر چه مأموری انجام بده که ان شاء اللّه مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت. 🔹در نهایت نیز می‌بینیم كه آنان در این آزمون كامیاب شدند و آنچه قربانی شد نه تن جسمانی كه نفس آنان بود. ✍️ابوالفضل ساجدی 🌹عيد قربان مبارک 🔰 @Sajedi_ir
🔴با توجه به جو رسانه ای که در مورد قتل مرحومه الهه حسن نژاد ایجاد شده چند تا نکته حائز اهمیته: ✅نکته اول: همدردی مردم عزیزمون جای تقدیر داره و این همبستگی مردم رو نشون میده. ان شاءالله ما رو هم در غمشون شریک بدونن و خدا به خانواده شون صبر بده.🖤🖤 ✅نکته دوم: وقتی عده ای برای چهل هزار زن و کودک توی غزه حتی یه دونه پست و استوری نگذاشتن چطور الان باور کنیم که از قتل یک دختر ناراحت شدند؟ وقتی جو رسانه ای ایجاد شده رو رصد کنی میفهمی که اینا دردشون از دست رفتن یک دختر نیست. پس چیه؟ ✅نکته سوم: این قضیه هم مثل قضیه مهسا امینی یه گزینه است برای موج سواری رسانه ای، یه گزینه است برای خودتحقیری که آقا ما اصلا دخترامون امنیت ندارن یا اینکه فقر اینقدر زیاد شده که حاضر میشن دختری رو به خاطر گوشیش به قتل برسونن. به جای سرزنش قاتل بی رحم، دارن قتلش رو توجیه میکنن و یه آدم مجبور جلوه میدن. الان هر کس دستش تنگ شد باید بره آدم بکشه؟ بعد اصلا کدوم کشور توی دنیا وجود داره که فقیر نداشته باشه؟ ✅نکته چهارم: دوباره داره حمله میشه به یک حکم منطقی و معقول اسلام که دیه زن رو نصف دیه مرد قرار داده اما باید توجه کرد که دیه از نظر اسلام، ارزش انسانی فرد رو مشخص نمیکنه وگرنه باید دیه مرد و زن دانشمند یا رئیس جمهور بیشتر از دیه یه مرد و زن بی سواد و معتاد میبود. دیه یک حکم حقوقیه. اسلام تامین هزینه های زندگی رو روی دوش مرد انداخته برای همین اگر مردی خرج خانواده رو تامین نکنه توی دادگاه محکوم میشه و حالا اگر خانواده ای مردی رو از دست بده ستون اقتصادی خانواده به هم میریزه برای همین اسلام به خاطر حمایت از زن و بچه قاتل، به خانواده مقتول میگه حقته ستون اقتصادی اون خانواده رو قصاص کنی اما این وسط خانواده قاتل داره حقی ازشون ضایع میشه باید اون رو پرداخت کنی. ✅✅ دقت کنید که دیه به قاتل نمیرسه بلکه به خانواده قاتل میرسه. یعنی این حکم برای حمایت از مرد قاتل نیست برای حمایت از زن و بچه اون قاتله. ✅✅✅ضمن اینکه طبق ماده ۴۲۸ قانون مجازات اسلامی در  مواردی که جنایت، نظم و امنیت عمومی را بر هم زند یا احساسات عمومی را جریحه دار کند و مصلحت در اجرای قصاص باشد لکن خواهان قصاص تمکن از پرداخت فاضل دیه یا سهم دیگر صاحبان حق قصاص را نداشته باشد، با درخواست دادستان و تایید رئیس قوه قضائیه، مقدار مذکور از بیت المال پرداخت می‌شود. 🔴نکته آخر: صفحات ضد انقلاب هر چقدر هم روی این قتل موج سواری کنند دیگه نمیتونن مردم رو مثل قضیه مهسا امینی بازی بدن. 🤲باز هم ان شاءالله خدا خانم الهه حسین نژاد رو رحمت کنه که همه مردم از شنیدن خبرش ناراحت شدند. عیسی معلم 🆔@meshkatnoor
‌ 🔹 معرفی چند سامانه‌ی مشابهت‌‌یاب ایرانی ۱- سامانه همانندجو ۲- سامانه سمیم نور ۳- سامانه همتاجو ۴- سامانه همسانا ۵- سامانه همیاب ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔@meshkatnoor
My Recording1404.03.06 - نشست علمي - آشنايي مقدماتي با عصب شناسي دين - محسن انبيايي, روح الله شيخاني, محمد اروجلو, ميثم حق پرست, محمدعلي جوكار فر.mp3
زمان: حجم: 22.38M
💠 نشست علمی گروه کلام و فلسفه دین 💠 آشنایی مقدماتی با عصب شناسی دین 📌سخنرانان 🎙حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی با موضوع مباحث مقدماتی عصب شناسی دین 🎙حجت الاسلام آقای روح الله شیخانی با موضوع بررسی نظریه پردازش پیش بینی در دین و معنویت 🎙حجت الاسلام آقای محمد اروجلو با موضوع بررسی چالش عصب‌شناختی برای اراده آزاد از منظر استاد مصباح یزدی 🎙حجت الاسلام آقای جوکار با موضوع نورون های آیینه ای و آموزه های هنجاری دین 🎙حجت الاسلام آقای میثم حق پرست با موضوع بررسی تاثیر متقابل ساختارهای مغزی و تصویر سازی ذهنی از خدا 🕋مکان: موسسه امام خمینی ره ⏰زمان: سه شنبه 6 خرداد 🆔@meshkatnoor
1404.03.13.mp3
زمان: حجم: 39.79M
🔅💠 نشست علمی گروه کلام و فلسفه دین 🔺عنوان نشست علمی : « چالش هوش مصنوعی قوی و اشرفیت انسان » 🟢 سخنران: ▫️حجت‌الاسلام احسان انبیایی 🟠ناقد: ▫️حجت‌الاسلام مجتبی ارشدی ⚪️ دبیر نشست: ▫️حجت‌الاسلام حسن ملک محمدی 🗓 سه‌شنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۴ 📌 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، 🆔@meshkatnoor
🔹دوفصلنامه علمی مطالعات دینی نبوت و امامت آماده دریافت پژوهش اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران گرانقدر در عرصه نبوت و امامت در قالب مقاله علمی است. 📩 دوفصلنامه علمی مطالعات دینی نبوت و امامت نخستین نشریه علمی مورد تایید از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در عرصه نبوت و امامت و دارای اعتبار علمی پژوهشی است. 📎شما می توانید پس از ثبت نام در سایت مجله، ضمن مطالعه راهنمای نویسندگان، نسبت به ارسال مقاله اقدام نمایید. 🖥 لینک آدرس مجله: rahnama.isri.ac.ir
17.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ازطرف همسر مرحوم حجت الاسلام دکتر سید مرتضی موسوی از فارغ التحصیلان گروه کلام موسسه به مناسبت اولین سالگرد ارتحال ایشان👇👇 هو الباقی امروز روزیست که همسر و همدمم برای همیشه از بین ما پر کشید و آسمانی شد🥀 ممنون میشم فاتحه نثار روح عزیز سفر کرده من بکنید خداوند تمام عزیزان این گروه را رحمت کند و سر سفره جد بزرگوار امام زمان امام علی النقی علیه السلام مهمان کند این دکلمه را هم همسرم همیشه در تمام روضه‌های خود می‌خواند و من هم آن را با صدای خودش روی این کلیپ گذاشتم انشالله که این جمعه، جمعه ظهور باشد .... 🆔@meshkatnoor
📔معرفی کتاب | درآمدی بر فلسفه فرزندآوری در آیات و روایات 💠 کتاب «درآمدی بر فلسفه فرزندآوری در آیات و روایات» نوشته محمدجواد سقای بی‌ریا، اثری پژوهشی و جامعه‌شناسانه است که در سال ۱۴۰۴ منتشر شده و در قطع رقعی با شمارگان ۲۱۶ صفحه در نوبت چاپ اول به علاقه‌مندان ارائه شده است. 🔺به گزارش روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، این کتاب باهدف واکاوی دقیق دیدگاه اسلام در باب فرزندآوری و جمعیت، به طور تخصصی چرایی و فلسفه فرزندآوری را از منظر آیات قرآن و روایات معتبر معصومان (علیهم‌السلام) موردبررسی قرار می‌دهد و نویسنده تلاش کرده است تا فراتر از صرف بیان ماهیت و دیدگاه‌های کلی درباره جمعیت، به تحلیل اهداف متنوع و عمیق فرزندآوری بپردازد؛ موضوعی که تاکنون کمتر به شکل جامع و مستند در ادبیات دینی و جامعه‌شناسی به آن پرداخته شده است. 🔸در این اثر، ضمن بهره‌گیری از منابع دینی و اسلامی، رویکردی علمی و تحلیلی در تحلیل مسائل جمعیتی و خانواده ارائه شده که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه سیاست‌های فرهنگی و جمعیتی متناسب با ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی باشد. 🔹کتاب «درآمدی بر فلسفه فرزندآوری در آیات و روایات» علاوه بر هدف آموزشی و پژوهشی، رویکردی عملی نیز دارد و می‌کوشد تا الگوهایی کاربردی برای نهادهای اجرایی و فرهنگی کشور فراهم آورد. 👈🏻🖇 مطالعه کامل گزارش معرفی کتاب ــ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با این نگاه، باید در برخی از خوشحالی هایمان تجدید نظر کنیم... «به یک لحظه زنده بودنشان راضی نباش!» 🔸در زمان امام کاظم(سلام الله علیه) شتردارهایی بودند که شتر کرایه می‌دادند. [اگر] کسی می خواست مسافرت برود، می رفت آن جایی که شتر نگهداری می‌کردند، شتری کرایه می کرد. 🔸شخصی بود به نام صفوان جمّال که کارش شتربانی بود و شتر کرایه می‌داد. یک روز حاکم مدینه که منسوبِ هارون الرشید بود به صفوان گفت: «شترهایت را به ما کرایه بده. می‌خواهیم به حج برویم.» 🔸جمّال هم کارش همین بود؛ شتر کرایه داد و آن هم برگشت و کرایه‌اش را هم گرفت. بعد از مدتی خدمت امام کاظم(علیه السلام) شرفیاب شد. 🔸حضرت(علیه السلام) فرمودند: «شنیدم شترهایت را به دستگاه خلافت کرایه می دهی.» 🔸گفت: «من شتربان هستم و کارم همین است. شترها را هم برای رفتن حج می خواست.» 🔸حضرت فرمود: «آن وقتی که شترها را گرفت، آیا در دلت می گفتی خدا کند او زنده باشد و برگردد، هم شتر ما را بیاورد و هم کرایه ما را بدهد؟» 🔸گفت: «[بله؛ بلأخره] شترهایم هستند و کرایه‌اش را می‌خواستم.» 🔸حضرت فرمودند: «معنایش این است که دوست داری یک دشمن خدا چند روز دیگر زنده باشد. دوست داری دشمنان خدا زنده باشند و تا وقتی زنده‌اند به بندگان خدا ظلم ‌کنند.» 🔸شخصی ممکن است بگوید کار من [در حکومت ظالم و غاصب] این بود که برای نظم مردم، حفظ امنیت و جلوگیری از خیانت، پشت میز نشسته بودم؛ سوءاستفاده ای هم نکردم. نه دزدی کردم، نه رشوه گرفتم. کار خودم را انجام دادم و هر حکومت دیگری هم باشد، همین کار را می‌کنم. امروز هم در حکومت اسلامی باشم کارم همین است. 🔸صفوان هم همین را گفت که «آقا من شتربانم شتر کرایه می‌دهم.» 🔸حضرت فرمودند: «این اندازه که آدم دوست داشته باشد که یک ظالمی زنده بماند برای اینکه حقش را بدهد، لازمه‌اش این است که به دیگران هم ظلم کند. ارزش این تجارت پایین می‌آید.» 🔸شاید هم صفوان از حاکم مدینه پول خوبی گرفت اما از نظر خدا: «فما ربحت تجارتهم؛ تجارت‎شان سود ندارد.»(بقره، ۱۶) این تجارت سودی نداشت. فردا کتک هم دارد. دلت آلوده می‎شود به محبت دشمنان خدا. 🔸خب الان الحمدلله نظام اسلامی هست و دستگاه طاغوت برچیده شده است. یک نفر وقتی کارمند نظام باشد، افتخار دارد؛ اما خیال می‌کنید هر کس در این نظام هر جا کار کند، به این موضوع افتخار می کند؟ نه اینطور نیست. ارزش بعضی کارها یک واحد است. همان کار با نیت دیگری صد واحد است. 🔺 آیت‌الله مصباح یزدی ۱۳۶/۰۸/۱۵ (علیه السلام) (علیهم السلام) 🇮🇷 @mesbahyazdi_ir ــ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
❓از نظر جنابعالی تعارض بين اين دو (علم و دين) در کجا می‌تواند رخ دهد؟ علامه مصباح یزدی(ره): 🔻 میان علم و دین زمانی رخ می‌دهد که این دو حوزه اشتراک و هم‌پوشی داشته باشند؛ یعنی با دو پدیده مواجه باشیم که دو حوزه مستقل و یک حوزه مشترک میان آن‌ها وجود دارد. اشتراک در موضوع، مسائل، روش یا هدف موجب می‌شود امکان پیدایش نظریات مشابه، مکمل یا متعارض وجود داشته باشد. 🔸 تعارض بیشتر در صورتی رخ می‌دهد که معرفت‌های غیریقینی، درباره موضوعی واحد و از جهتی واحد باشند. در این حالت، ممکن است تعارض ناشی از خطا در مبادی تصوری، تفسیر نادرست، عدم توجه به قرائن، اعتماد به منابع غیرموثق، انتخاب مقدمات غیریقینی، چینش اشتباه مقدمات، استفاده از روش استدلال غیرمنتج و نظایر آن باشد. 🔹 گزاره‌های بدیهی و یقینی غیرقابل خدشه‌اند و معرفت‌های مطابق با واقع هرگز با هم تعارض پیدا نمی‌کنند، خواه از راه عقل، نقل، تجربه یا شهود به دست آمده باشند. اما اگر یکی از معرفت‌ها یقینی و دیگری ظنی باشد، معرفت یقینی مقدم است و اگر هر دو ظنی باشند، آن که قوی‌تر است مقدم می‌شود. در صورت تساوی، نباید قضاوت کرد تا دلیل جدیدی پیدا شود. ⬅️ در مواجهه با تعارض باید اختلاف‌نظرها را با هدف دستیابی به واقعیت و شناخت ، به دور از تعصب و با روشی منطقی نقد و ارزیابی کرد و آن معرفتی را پذیرفت که دلایل قوی‌تر و درجه اعتبار بالاتری دارد. 📚رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان 🖋دکتر مهدی گلشنی 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor