#حدیث
🔴رسول خدا صلی الله عليه و آله فرمود:
🔹«وُدُّ المُؤمِنِ لِلمُؤمِنِ فِى اللّهِ مِنْ اَعْظَمِ شُعَبِ الإيمانِ، اَلا وَمَن أحَبَّ فِى اللّهِ وَ أبْغَضَ فِى اللّهِ وأعْطى فِى اللّهِ وَ مَنَعَ فِى اللّهِ فَهُوَ مِن أصْفياءِ اللّهِ»؛
🔹دوستى مؤمن با مؤمن براى خدا از بزرگترين شعبه هاى ايمان است. آگاه باشيد هر كه دوستى اش براى خدا، دشمنى اش براى خدا، عطايش براى خدا و منعش براى خدا باشد، از برگزيدگان الهى است.
📚 كافى، ج۲، ص۱۲۵
@marefatemahdavi
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت دویست
👤.. بعد از این موارد حاج آقا مجتبی تهرانی یکسری مسائلی را مطرح می کنند از جنبه های قولی دعا، آداب قولی دعا.
🔸این آداب قولی اگر بخواهیم
معنایش را پیدا بکنیم این است که شما بعد از اینکه دعا کردی یکسری ذکرهایی را بگویی که باعث بشود دعای تو به اجابت برسد.
⬅️مثلا روایتی هست از امام صادق علیهالسلام که می فرمایند؛ هیچ شخصی نیست که دعا 🤲 کند و در پایان دعا بگوید «ما شاءَ الله لا قوَّهَ إلّا باللهِ» که با گفتن این خدا دعایش را مستجاب می کند. (پس اثر میگذارد)
⬅️یا در روایت دیگری امام صادق میفرمایند؛ وقتی بنده ای این جملات را بعد از دعا بگوید «لا حَولَ وَ لا قوَّهَ إلّا باللهِ» خدا به ملائکه می گوید حاجتش را برآورده کنید.🌱
⬅️یا در روایتی امام صادق می گویند؛ اگر شخصی دعا بکند و بعد هم که دعا کرد بگوید «ما شاءَ الله لا حَولَ وَ لا قوَّهَ إلّا باللهِ» خدا به ملائکه می گوید حاجتش را برآورده کنید.
👌این جمله این را می رساند که شما به خدا می گویید خدایا تو می توانی، چون قادر هستی، چون قادر مطلق هستی و من می دانم که تو می توانی پیش تو آمدم. خدا هم وقتی این معرفت❣ را از ما ببیند دعای ما را مستجاب می کند. این حالت باید در دعا کننده باشد که خدا می تواند حاجت من را به من بدهد.
🔸جنبه قولی دوم بحث آمین است.
💠پیامبر می فرمایند؛ « إذا دَعا أحَدُكُم فَليُؤَمِّن عَلى دُعائِهِ» هر کس از شما دعا کرد آخرش را به آمین ختم بکند. آمین گفتن پیامبر می گوید مُهر پروردگار است، انگار پروردگار به دعای شما مُهر زد.
🗣از پیامبر سوال شد آمین به چه معناست❓آمین یعنی پروردگارا انجام بده. حالت مخاطبه هست، مخاطب میکنی خدا را. می گویی خدا این را بگیر انجام بده برای من اگر می توانی، خواهش و تمنا هست. مثلا در دعای وداع ماه رمضان ما داریم📜 که وقتی یکی از این دعاها، امام معصوم دعا را می کند آخرش سه بار میگوید «آمِینَ آمِینَ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ» یعنی در خود دعاها هم به ما یاد دادن که شما بعد از دعاها آمین را بگویید.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (51)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 200
💠☀️💠☀️💠☀️💠
___________________
@marefatemahdavi
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیا غیر از خدا منجی دیگری داریم؟
#استاد_کلباسی
#گامی_به_سوی_ظهور
🔶🔹🔶
معرفت مهدوی | استاد عبادی
🔘استمرار وجوب هجرت تا فتح مکه 🏜مسأله هجرت از مکه به مدینه، جدای از آنکه یک تکلیف سیاسی تلقی میشده،
🔰🔰اقدامات پیامبر (ص) پس از استقرار در مدینه..
1⃣- بنای مسجد
تأسیس مسجد باید یکی از نخستین اقدامات رسول خدا (ص) در مدینه شناخته شود.
"مسجد" که پیش از آن نیز در قبا تأسیس شده 🕌 بود با ساده ترین امکانات سرپا شده و بعدها نقش مهمی را در فرهنگ و تمدن اسلامی ایفا کرد. مسجد در دوران حیات رسول خدا (ص) مرکزیت عبادی، نظامی و سیاسی♻️ داشته و با توجه به فضایی که اسلام در اندیشه و عمل جامعه جاهلی ایجاد کرده بود، نقش اساسی در شکل دهی جامعه اسلامی جدید داشت.
2⃣-پیمان برادری میان مسلمانان
👈یکی دیگر از اقدامات نخست رسول خدا (ص) در مدینه -و در روایتی پیش از آن در مکه- برقرار ساختن پیمان برادری میان مسلمانان🤝 به صورت دوبه دو بود. این عقد برادری را مواخاه نامیده اند. قاعدتا مشکلی که مهاجران در مکه داشتند و هر کدام طبعا علقه های قبیله ای خود را تا حدودی قطع کرده بودند، ایجاب کرده بود تا پیوند مواخاه در میان آنان مطرح شود. اهمیت عقد🔖 مواخاه در شرایط سال نخست هجرت کاملا قابل درک است. این مسأله در درجه اول برای حمایت از مهاجران 👥 بی سر پناه بوده است.
⚠️از مهمترین اهداف این مواخاه میتوانست تأکید بر ایجاد اخوت ناشی از ایمان به خداوند باشد. این مسأله در کاستن از قدرت حلف ها و پیمانهای جاهلی اهمیت زیادی داشت، بویژه که این پیمان بر اساس حق بود در حالی که پیمانهای جاهلی❌ تعریف خاصی برای حق جز منافع قبیله ای نداشتتند (مگر در حلفی چون حلف الفضول).
👈ایجاد روحیه تعاون و همکاری و تأکید بر "الفت همگانی" و اتحاد جامعه بر اساس برادری اسلامی👉 از نتایج قطعی چنین عقدی بوده است.
در واقع باید این اقدام را پس از ساختن مسجد [خانه خدا و متعلق به همه مردم و همه قبایل] دومین اقدام ضروری برای تقویت بنیه جامعه اسلامی دانست. چنین تحولی از جامعه قبیله ای جاهلی به امت اسلامی، مهمترین مسأله برای رسول خدا (ص) در دعوت اسلامیش بوده است.
3⃣-نخستین قانون اساسی امت واحده
👨👩👧👦حضور قبایل مختلف و طوایف متعددی که در مدینه زندگی می کردند بر طبق سنتهای جاهلی، سبب نزاع و اختلاف بود. افزون بر آن، قبایل یهودی علاوه بر مسائل قبیله ای، تعارض تازه ای با مسلمانان پیدا کرده و بر زمینه های اختلاف و تعارض افزوده بودند. این اختلافات می بایستی از میان می رفت تا امکان تشکیل یک "دولت"🌐 فراهم شود.
در این قسمت در درجه اول، یهود، پس از آنها مشرکان مسلمان ناشده مدینه و پس از آنان مسیحیان نجران قرار داشتند. تشکیل چنین دولتی که بتواند در محیطی با این تشتت، قدرت برتر خود را حفظ کند مشروط بر ایجاد انسجام🔀 در میان مردم بود. تا آنجا که به اسلام و مسلمانان مربوط می شد، آموزه های اسلامی مهمترین رکن اتحاد به شمار می رفت.
با وجود این آموزه ها، و تنها با اعتماد بر آنها، می توان به "قوام دولت" امیدوار بود. دولت باید 📑دستورالعملهای مشخصی را نیز معین می ساخت و بر اساس آنها جریان عملی جامعه را تحت کنترل در آورد. برای این کار، افزون بر قدرت، 👈"قوانین" مشخصی مورد نیاز است که بر پایه آن آموزه ها، جریان عملی زندگی قبایل مسلمان شده را تنظیم کند. هم حکومت بداند چه میکند و هم توده های مردم مومن تکلیف خود را بدانند. جامعه نیاز به "فقه" دارد. فقه به معنای "قانون".
☑️به هر روی این درست است که قرآن در دسترس بود اما می بایست بر اساس آن، مجموعه ای از قوانین تدوین شود تا بتواند این جامعه را در ارتباط با این دولت سرپا نگاه دارد و از سوی دیگر راه را برای تربیت بهتر مردم هموار سازد.
⬇️⬇️⬇️
📃"پیمان عمومی" که رسول خدا (ص) در همان سال نخست هجرت میان مسلمانان، یهودیان و مشرکان یثرب به 🖊امضا رساند، نخستین گام برای ایجاد قانون اساسی مبتنی بر قرآن به شمار می رفت. حرکتی که بعدها باید در طول تمدن اسلامی ادامه می یافت و سرمایه ای عظیم برای اندیشه سیاسی در این تمدن سترگ می شد.
🔹متن این عهد نامه را سیره نگاران به طور کامل آورده اند. این عهد نامه به صورت یک متن مکتوب📝 در آمده و همه مسلمانان و یهودیانی که در آن عهدنامه، از ایشان نام برده شده محتوای آن را پذیرفته اند. بخشهایی از آن مربوط به مسائل داخلی مسلمانان، قسمتی مربوط به برخورد دوجانبه یهودیان و مسلمانان👥 و یکی دو نکته نیز درباره مشرکان مدینه است.
این صحیفه می توانست کمک بزرگی به دولت جدید التاسیس باشد. بخش عمده ای از آن در جلوگیری از مخالفت یهود با مسلمانان و محدود کردن آنان در ایجاد نفاق❌ و اختلاف در میان مسلمانان بود. آنها از تماس گرفتن با مشرکان و تجارت با آنان منع شده بودند و بدین ترتیب مانع مهمی بر سر راه اتحاد قریش و یهود بر ضد اسلام ایجاد شده بود.
📢این قرار داد فرصت مناسبی برای نشر دعوت اسلامی به شمار می رفت. از سوی دیگر مسلمانان که پیش از آن، فقط بر اساس ایمان خود از رسول خدا (ص) متابعت می کردند، اکنون وفاداری خود را نسبت به اصولی مشخص ابراز کرده و از لحاظ روحی بر اساس ضوابط جدید، آمادگی بیشتری برای "عمل" داشتند.
🔹ادامه دارد ...
✍بـرگرفته از کتاب : "تـاریخ
سیاسی اسلام، ج1، ص430-445"،
رسول جعفریان
#تاریخ_سیاسی_اسلام ۲۸
@marefatemahdavi
هدایت شده از احسان عبادی | ما و او
استاد عبادیبررسی تخصصی علائم ظهور 2.MP3
زمان:
حجم:
7.05M
🔰 برای اولین بار در فضای مجازی
✳️ بررسی تخصصی و دقیق #روایات_علائم_ظهور ( علائم غیر حتمی) 2
🌀 جلسه 2️⃣ ( بررسی روایات مربوط به #خراسانی و پاسخ به این سوال که آیا رهبری معظم همان خراسانی روایات است یا خیر )
🎤 با تدریس #استاد_عبادی از اساتید #مهدویت کشور و پژوهشگر علوم حدیث
🌺 با توجه به نشر روایات غلط درباره علائم ظهور در فضای مجازی، اینها فایلها را با هر نام و لینکی که شده پخش نمایید🌺
@ma_va_o
@marefatemahdavi
استاد عبادیبررسی روایات تولد امام زمان(عج) 2.MP3
زمان:
حجم:
5.97M
🎤🎤🎤
💠 سلسله دروس #مباحث_تخصصی_مهدویت 8
🎬 جلسه 8️⃣
📋 موضوع : بررسی تخصصی #روایات_تولد_امام_زمان (قسمت دوم)
🎤 با تدریس #استاد_عبادی ( از اساتید مهدویت کشور)
@marefatemahdavi
#یاصاحبالزمانادرکنی🌤
🍁پیراهنی بفرست شاید زنده ماندم من
🍁جز دل خوشی، یعقوب نابینا چه میخواهد؟
@marefatemahdavi
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت دویست و یکم
💠در ادامه مباحث مربوط به دعا که مطرح کردیم ... حاج آقا مجتبی تهرانی وارد بحث مقایسه می شوند آداب ابتدای دعا و انتهای دعا، اینها را بخواهیم در حالت مقایسه ای بحث بکنیم چطوری هست⁉️
👤محمدبن مسلم آن راوی معروف، ثقه و موثق نقل می کند امام صادق (ع) فرمودند؛ «فِی كِتَابِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ..» در نوشته های امیرالمومنین (ع) این جملات بود، «إِنَّ الْمِدْحَةَ قَبْلَ الْمَسْأَلَةِ، فَإِذَا دَعَوْتَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ فَمَجِّدْهُ» مدح و ثنای الهی قبل از این حاجت هاست (پس یعنی اول دعا مدح و ثنا است، وقتی خواستی چیزی از خدا بخواهی ابتدا خدا✨ را تمجید کن حمد کن).
💭«قُلْتُ كَيْفَ أُمَجِّدُهُ..» من چطور خدا را حمد کنم❓حضرت فرمودند اینطور بگو؛ «يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَیَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ يَا فَعَّالًا لِمَا يُرِيدُ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى».
کتاب ″کافی، ج2، ص484″.
🔰اینها همه جنبه های اثباتی دارد، یعنی اول دعا که می خواهی وارد بشوی موارد اثباتی راجع به خدا بگو، یعنی چیزهایی که در خدا وجود دارد و تو اینها را می گویی تا اثبات بکنی که خدا✨ اینها را دارد. البته خدا نیازی به اثبات من و تو ندارد!!
ولی می خواهیم به خدا نشان بدهیم که من می دانم تو رحمانی، من می دانم تو رحیمی 🌺، من می دانم تو خوبی، من میدانم تو از رگ گردن به من نزدیکتری، هر کاری از دست تو برمی آید.
👌پس می بینیم اول دعا موارد اثباتی است. همه این موارد بر همان مباحث عقلی است که در بحث های اوایل مطرح کردیم که تا تشخیص ندهیم خدا همه کاره هست نمی توانیم به سمتش برویم و اگر وجود ما این قضیه پر نشده باشد که خدا همه کاره هست و غیر او هیچ کاره، نمیتوانیم در دعاهایمان موفق باشیم.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (52)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 201
💠☀️💠☀️💠☀️💠
____________________
@marefatemahdavi
هدایت شده از احسان عبادی | ما و او
✳️ هر دم از این باغ بری می رسد...
🔰 باز هم متنی در فضای مجازی پخش شده است به عنوان اعمال روز چهارشنبه آخر ماه صفر!!!!
نویسندگان این پیام ، همان اعمال جعلی روز یکشنبه آخر ماه صفر را آورده اند و لطف کرده اند در کنارش چند نماز جدید هم اختراع کرده و اضافه کرده اند!!!!!!
👈 لطف بیشتر هم کرده اند و زیرش منبعی نوشته اند به نام مرقاه الجنان !
✅ در پاسخ باید بگوییم این کتاب ، قدمت خاصی ندارد و اخیرا چاپ شده و متنی هم که آورده هیچ سند قدیمی و حدیثی و روایی ندارد ، پس قطعا قابل اعتنا نیست
چرا عادت کرده ایم مطلب جعلی را بدون سند پخش کنیم؟ چرا؟
🌀 در ضمن پیشاپیش هم عرض کنیم که اینکه عده ای این مطلب که پیامبر قسم یاد کرده اند که هرکس در آخرین جمعه ماه صفر ، حدیث کسا بخواند و... هم جعلی هست و هیچ سندی ندارد و دروغ بزرگی هست که به پیامبر (ص) نسبت داده شده
پیشاپیش گفتیم که نگویند نگفتید 😊
🔰 منظور ما این حدیثی که به پیامبر نسبت دادند بود ، که جعلی هست، نه حدیث کسا ( بد برداشت نشود )
✳️ قرآن خواندن خوب است، حدیث کسا خواندن خوب است، اما اینکه بیاییم چیزی را به دروغ به دین و پیامبر (ص) و ... نسبت دهیم، قطعا کار بد و ناپسندی است
✍️ احسان عبادی
@ma_va_o
5.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کرونا از نشانه های ظهور نیست
#استاد_کلباسی
#گامی_به_سوی_ظهور
🔶🔹🔶