معرفت مهدوی | استاد عبادی
📚🔍📚🔍📚 ⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی قسمت نوزدهم 📝بررسی احادیث یمانی 💠مکان قیام یمانی؛ روایت های متعددی
📚🔍📚🔍📚
⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی
قسمت بیستم
📝بررسی روایات سفیانی
⚠️خروج سفیانی از علائم حتمی ظهور و بسیار مهم است.
📖روایات سفیانی به صورت متواتر است، در منابع کهن و اصیل شیعه همچون کافی، کمال الدین، الغیبه نعمانی و الغیبه شیخ طوسی و حتی منابع کهن اهل سنت این احادیث آمده.
⁉️چند دلیـل می گوییم، برای اینکه چـرا در بین پنج نشانه حتمی ظهور سفیانی اهمیتش بیشتر است؟
1⃣- در روایات از علائم حتمی شمرده شده.
2⃣- از اساسی ترین اهداف قیام سفیانی حمله به مناطق شیعه نشین و کشتار شیعیان هست. خُب ما هم شیعه هستیم، سفیانی اصلا هدفش کشتن شیعه است، بنابراین وقتی کسی که اینطور دشمنی علیه شیعه می کند و یکی از اهداف قیامش حمله به مناطق شیعه نشین هست، ما باید بیشتر راجع به این شخص تحقیق و تفحص بکنیم.
3⃣- علائمی همچون صیحه ی آسمانی، نفس زکیه، خسف بیداء محدودند، در یک بازه زمانی کوتاه رخ می دهد و به پایان می رسد، اما سفیانی نه!
🔸قیام او مدت دار هست.
(حالا چند مدت و چند ماه را خدمت شما عرض خواهیم کرد) قیام سفیانی در تحولات و معادلات جهانی اثر بسزایی دارد، چون قبل از ظهور جنگش را شروع می کند و مناطق مختلفی را تصرف می کند.
4⃣- پیشوایان دینی ما نسبت به این نشانه زیاد حدیث ذکر کردند. از رسول خدا (ص) گرفته تا حضرت امیر (ع).. امام سجاد، امام باقر، امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد.. و خود حضرت، حدود یکصد روایت در بحث سفیانی داریم.
💽برگرفته از فایل
حدیث شناسی مهدوی شماره ۱۷
🎤استاد عبادی
#حدیث_شناسی_مهدوی ۲۰
#بررسی_روایات_سفیانی
📚🔍📚🔍📚🔍📚
==•==•==•==•==•==•=
@marefatemahdavi
⌛️وعده روزشمار ظهور ⏳
💞تابه امروزبیش از1000 اندی سال از غیبت بهارانسانیت گذشت...😔
🕚قرارشبانه رأس ساعت{ 23 }قراری که
سرچشمه ازکربلا گرفته.!
🌷اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌷
بحق حضرت زینب[س]
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍوَعَجِّلْ فرجهم
#دعای_سلامتی
حدیث شماره 0⃣0⃣1⃣
#سلسله_احادیث_کاسب_بهشتی
امام صادق عليه السلام
فرمودند:👇🏻👇🏻
🔆اسم اعظم خداوند در سوره حمد است. کسی که از روی قرآن آن را بخواند ٬ چشمش تقویت خواهد شد. و اگر چه پدر و مادرش کافر باشند ٬ عذاب آنها کمتر می شود.
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
#کتاب_ثواب_الاعمال_و_عقاب_الاعمال_شیخ_صدوق
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
_________________
@marefatemahdavi
💠💠💠💠
💠•💠•💠
🌤 #انواع_غيبت
⬅️قسمت 2⃣ از 2⃣
⬅️2. غیبت کبری 🌤
👈با فوت آخرین نایب حضرت در سال 329 ق. دورۀ طولانی غیبت کبری آغاز گردید و تا زمانی که مشیت الهی تعلق گیرد، ادامه خواهد داشت. در آخرین روزهای عمر نایب چهارم، امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) در نامهای خطاب به او فرمودند: «به نام خداوند بخشندۀ مهربان. ای علی بن محمّد سمری! خداوند پاداش برادرانت را دربارۀ تو بزرگ فرماید. تو در فاصلۀ شش روز میمیری، کارهای خود را انجام بده و به هیچ کس وصیت نکن که پس از تو جانشینات باشد، چون غیبت دوم (تامّه) واقع شده است...».[1]
💠بیمها و امیدها
✅امام علی(علیه السلام) در بیان ویژگیهای غیبت کبری میفرمایند: «لِلقائِمِ مِنَّا غَیبَةٌ أمَدُها طویلٌ کَأَنِّی بالشِّیعَةِ یجُولُونَ جَولانَ النِّعَم فی غَیبَتهِ یطلُبُونَ المَرعی فَلایجِدُونَه أَلا فَمَن ثَبَتَ مِنهُم علی دِینِهِ وَ لَمیقسُ قَلبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَیبَتِ إِمَامِهِ فَهُوَ معی فی دَرَجَتی یومَ القیامَةِ»؛[2]
🔰قائم(علیه السلام) را غیبتی است که زمانش طولانی خواهد بود. گویی شیعیان را میبینم که در زمان غیبت او به این سو و آن سو میروند. همانند گوسفندانی که چوپان خویش را گم کرده و به دنبال چراگاه هستند و چیزی نمییابند. آگاه باشید پس کسی که بر دینش ثابت قدم بماند و به خاطر طولانیشدن غیبت امامش، دچار قساوت قلب نگردد، پس او در روز قیامّت در رتبه و درجۀ من، با من خواهد بود.
👌وظیفۀ شیعیان در دوران غیبت کبری، طبق توصیۀ خود حضرت، مراجعه به فقهای جامع الشّرایط است -که نایبان عام ایشان محسوب میشوند. در توقیع صادر شده از حضرت آمده است: «وَ أَمّا الحوادِثُ الوَاقِعَةُ فَارجِعُوا فِیهَا إلَی رُوَاةِ أَحَادِیثِنَا فَإِنَّهُم حُجَّتِی عَلَیکُم وَ أَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِم»؛[3] و اما در پیشآمدها به راویان احادیث ما مراجعه نمایید که آنها حجت من بر شمایند و من حجّت خدا بر آنها هستم.
🔹امام صادق(علیه السلام) در این زمینه میفرمایند: «وَ أَمَّا مَن کَانَ مِنَ الفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفسِهِ حافظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً لهَواهُ مُطِیعاً لأَمرِ مَولَاهُ فَلِلعَوَامِ أَن یقَلِّدُوهُ»؛[4] و اما کسی از فقها که خویشتندار و نگهبان دینش و مخالف هوای نفسش و پیرو دستورات مولایش (ائمۀ اطهار (علیهم السلام)) باشد، پس بر مردم لازم است از او تقلید نمایند.
📝پینوشتها:
[1] غیبت، ص397.
[2] کمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص562.
[3] تاریخ عصر غیبت، ص47؛ به نقل از طبرسی: الإحتجاج، ص28 .
[4] الإحتجاج، ص459.
📡مرکز مجازی مهدویت
💠•💠•💠
@marefatemahdavi
🔸🔹🔶🔹🔸
⬅️سلسله سخنرانی های
📖علــوم قــرآنی
🔔قسمت چهل و سوم
(برگرفته از فایل شماره 10)
📖.. یا در بحث قصاص می گوید؛ «وَ لَكُمْ فِی الْقِصاصِ حَياةٌ» چقدر زیبا! با کلمات کم بلندترین معنا را گفت.
👌یکی از لغات زیبا در بلاغت،
این است که شما با کلمات کم مقصود خودتان را برسانید.
👤«وَ لَكُمْ فِی الْقِصاصِ حَياةٌ» را ببینید! شما بخواهید سه ساعت توضیح بدهید که بله اگر کسی، کسی را کشت خانواده مقتول می توانند قصاص بکنند، اگر ببخشند بهتر است، اگر قصاص بکنند حالا هست اشکالی ندارد، قصاص باعث می شود که مجرمین دیگر بترسند.. همه اینها را خدا در «وَ لَكُمْ فِی الْقِصاصِ حَياةٌ» آورد با همین چند جمله، به این بلاغت می گویند.
⁉️آیا می تواند از این لحاظ کسی کتابی مثل قرآن بیاورد؟ نمی توانند.❌
📖یا شما آیه [54] سوره الرحمن را نگاه بکنید؛ «وَ جَنَى الْجَنَّتَیْنِ دَانٍ» میوه رسیده دو باغ در دسترس هستند.🍒 دو باغ که میوه هایش رسیده و در دسترس شما هستند.🍊
💭حالا شما بگویید چه اشکالی داشت می گفت «وثمرُ الجنتین قریب»! ثمر هم به معنای جنی است به معنای میوه است. میوه الْجَنَّتَیْنِ، میوه دوتا باغ، قریبٌ، نزدیک است، می توانست این آیه را خدا به کار ببرد، به جای اینکه بگوید «وَجَنَى الْجَنَّتَیْنِ دَانٍ»..‼️
⚠️اما با سه دلیل نمی شد:
1⃣. اولا میان «الجنی و الْجَنَّتَیْنِ» جناس وجود دارد، جناس را در ادبیات خواندید کلمات شبیه به هم.
2⃣. واژه ثمر نشان نمی دهد که آیا میوه ها قابل چیدن هستند یانه! اما واژه جنی این را نشان می دهد. یا واژه دَانٍ هم این را نشان می دهد، که می گوید در دسترس شما هستند پس قابل چیدنند.
3⃣. بین فواصل آیات هماهنگی برقرار می شود. چون آیات قبلی همه به (الف و نون) ختم می شود. این می شود زیبایی و بلاغت قرآن.
🔸واژه ثمر عام است، هر نوع میوه ای! حتی میوه ای که تازه دارد باز می شود را ثمر می گویند. اما جنی به معنای میوه رسیده و تر و تازه است.
📍ادامه دارد ..
🎤استاد احسان عبادی
#متن_علوم_قرآنی 43
#لطفا_معرف_کانال_باشید
🔸🔹🔶🔹🔸
==============
@marefatemahdavi
@arshiv_link313
معرفت مهدوی | استاد عبادی
📚🔍📚🔍📚 ⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی قسمت بیستم 📝بررسی روایات سفیانی ⚠️خروج سفیانی از علائم حتمی ظهور و
📚🔍📚🔍📚
⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی
قسمت بیست و یکم
📝بررسی روایات سفیانی
⁉️بحث بسیار مهم در مورد سفیانی این است که آیا سفیانی نماد و جریان هست؟ یا حقیقت و یک انسان؟
🔹عده ای می گویند سفیانی نماد و جریان است، مثل جریان فراماسونری یا ماهواره، جریان غرب فرهنگی، جریان استکبار، اینطور جریان ها..
🔹عده ای هم می گویند نه سفیانی یک شخص هست.
🔰اگر ما فرضیه ی نمادین بودن سفیانی را در نظر بگیریم باید خیلی از روایات معتبر و متعدد را کنار بگذاریم و نادیده بگیریم. ما روایاتی داریم که نام و نسب، وضعیت ظاهری و جسمانی سفیانی را ذکر کرده، وقتی این احادیث معتبر وجود دارد چطور می توانیم بگوییم سفیانی یک جریان هست‼️
📜امام صادق (ع) در روایتی معتبر در کتاب ″کمال الدین، ص651″ می فرمایند: تو اگر سفیانی را ببینی پلیدترین مردمان را دیده ای، خباثت او به اندازه ای است که مادر فرزندش را زنده، زنده دفن می کند از ترس اینکه مبادا مکان او را گزارش دهند.
👌اینها ویژگیهای یک شخص هست، پس نمی توانیم سفیانی را یک نماد بدانیم، چون بعضی روایت ها از دین او، زمان و مکان قیام او و حکومتش خبر دادند.
⁉️حالا سفیانی انسان شخصی هست یا نوعی؟ یعنی یک شخص هست یا در طول تاریخ سفیانی های متعددی بودند؟ بعضی ها بر این باورند که در طول تاریخ سفیانی های متعددی بودند و سفیانی در حقیقت نوعی هست. اما وقتی در روایات خودمان تأمل می کنيم متوجه می شویم روایاتی که ویژگیهای سفیانی را گفتند به یک نفر بیشتر تطابق ندارد.
📚در روایات ما واژه ی السفیانی بکار رفته (یعنی معرفه هست یعنی یک نفر) و در روایات ذکر نشده که ائمه گفتند سفیانی اول یا دوم یا سوم ..
یکی از سخنرانان ما در سخنرانی خودش گفته سفیانی اول و سفیانی دوم، سفیانی اول را به صدام حسین تطبیق داده و سفیانی دوم را به آن سفیانی موعود. نه، چنین چیزی ما نداریم.
📖فقط سه حدیث داریم مبنی بر تعدد سفیانی (سفیانی های مختلف)👇
👈📕ابن حماد در کتاب ″الفتن خودش، ص226″ می گوید سفیانی پس از 39 سال خواهد بود. از آنجا که سفیانی در آخرالزمان قیام می کند با توجه به این روایت می توان گفت که تعدد سفیانی داریم.
👈📘در کتاب ″التشریف بالمنن، از الفتن سلیلی، ص271″ اینجا هم این فرد می گوید که آغاز آن فتنه های سفیانی است و آخر آن هم سفیانی است. پرسیدند این دو سفیانی که هستند؟ حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرمودند یکی هجری و دیگری شامی.
❌این دو روایت از لحاظ سندیت کاملا ضعیف اند و قابل استناد نیستند.
👈📗اما روایت سوم از امام سجاد (ع) است، در کتاب ″قرب الاسناد، ص374″ که فرمودند؛ ظهور از ناحیه خداوند قطعیست و خروج سفیانی نیز از جانب خداوند قطعیست و با هر قیام کننده یک سفیانی وجود دارد.
↖️این حدیث را از طریق حدیث زیر توضیح می دهیم👇👇
⚜در کتاب ″کمال الدین، ص378″ امام جواد (ع) می فرمایند: هیچ یک از ما نیست مگر اینکه قائم به امر الهی است. پس طبق این حدیث می فهمیم که هر امامی یک قائم است، ولی قائم موعود امام زمان (عج) است. پس در برابر هر امامی یک سفیانی بوده، یک ظالمی بوده. این روایت هم این حرف را تأیید می کند که در برابر قائم موعود که امام زمان می باشد یک سفیانی وجود دارد.
📑پس روایاتی که می گوید سفیانی های متعدد داریم و بعضی سخنرانان هم این را مطرح می کنند کاملا ضعیف است. سفیانی نماد نیست (دجال است که نماد هست) یک نفر و یک شخص و انسان هست که در مقابل امام زمان (عج) جنگ می کند.
💽برگرفته از فایل
حدیث شناسی مهدوی شماره ۱۷
🎤استاد عبادی
#حدیث_شناسی_مهدوی ۲۱
#بررسی_روایات_سفیانی
📚🔍📚🔍📚🔍📚
==•==•==•==•==•==•=
@marefatemahdavi