eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
21.5هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
191 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 صیانت از هویت و اصالت طلبگی 📝 نقدی بر سخنان آقای بوسلیکی 🖋 اسماعیلی؛ دانش آموخته سطح ۴ حوزه علمیه قم 🔸 آقای حسن بوسلیکی، دانش‌آموخته حوزه علمیه و دارای مدرک دکترا از دانشگاه معارف اسلامی و مدیر گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در کلیپی که از ایشان با آرم مجموعه‌ای به نام «مرام» منتشر شده، به جامعه طلاب روحانیت با لحنی تمسخرآمیز مواردی را نسبت می‌دهد و چند انگاره را به جامعه حوزوی نسبت می‌دهد: ۱. طلاب خود را سرباز امام زمان می‌دانند. ۲. خدا را متکفل رزق خود می‌دانند. ۳. خود را خواص می‌دانند. ♨️ در رد و نقد این انگاره‌ها آنها را اینگونه تبیین می‌کند: ۱.‌ معنای سربازی امام زمان طلبه‌ها یعنی فقط ما سرباز هستیم و هر کس سرباز نیست دشمن است، و این باعث انگاره خودحق‌پنداری و دیگر دشمن‌پنداری می‌شود!! ۲. خواص بودن ما به معنای انعام بودن بقیه است: «العوام کالانعام»!! ✅ اما پاسخ مطالب ایشان: تعبیر «سرباز امام زمان» یک عنوان اختصاصی برای طلاب نیست؛ بلکه هر مؤمن منتظر، در هر شغل و جایگاهی، می‌تواند و باید خود را سرباز آن حضرت بداند. طلبه‌ها این عنوان را به دلیل مسئولیت ویژه در نشر دین بیشتر به‌کار می‌برند، نه برای نفی دیگران. بزرگان دین بارها تأکید کرده‌اند که هر کس در راه احیای دین و خدمت به خلق قدم بردارد، جندی از جنود امام عصر است. بنابراین، نسبت دادن «انحصارطلبی» و «دشمن‌پنداری دیگران» به طلاب، تحریف آشکار این مفهوم مقدس است. ❌ دوگانه «سرباز و دشمن» که ما سرباز و حق هستیم و هر کس جز ما باطل و دشمن است، اساساً در ذهن هیچ طلبه‌ای خطور نکرده است؛ جز در افراد . 🔺 علاوه بر این، این موارد پنداره‌های مسموم و خودساخته نیست، بلکه برگرفته از روایات و فرمایش علمای دین است. 🔻 رسول خدا (ص) فرمود: «هر کسی به دنبال علم برود، خداوند رزق وی را بر عهده می‌گیرد». ♨️ همچنین آن‌حضرت فرمود: «کسی که در دین خدا به تفقه بپردازد (به تحصیل علم بپردازد و در راه آموختن و فهمیدن دین خدا بکوشد) خداوند خواهش و روزی او را، از جایی که گمانش را هم نمی‌برد تأمین می‌کند». 💠 همچنین امام خمینی خطاب به طلاب فرمودند: «شما ـ هر کجا که باشید ـ سربازان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌باشید؛ و باید به وظیفۀ سربازی خود عمل نمایید» [منبع: https://khl.ink/f/13061]. در فرمایشات سایر علما هم چنین تعابیری فراوان است. ✅ به طور کلی، سربازی طلاب همان‌طور که از اسمش پیداست به معنای صیانت و حفظ مرزهای دین و خدمتگزاری به اهل دین و مکتب امام زمان (ارواحنا فداه) است، نه به معنای برتری‌جویی. گفته‌اند: سرباز، نه امیر. ✅ مفهوم «خواص» در ادبیات دینی به معنای کسانی است که به دلیل علم، تقوا یا مسئولیت، تأثیر بیشتری بر جامعه دارند. در مقابل، «عوام» به معنای توده مردم است و هرگز در متون دینی به معنای «انعام» تحقیرآمیز به کار نرفته است. تعبیر «العوام کالأنعام» برداشت نادرست یا تحریف معنایی است. اگر طلبه خود را در زمره خواص می‌داند، از آن روست که مسئولیت هدایت و آگاهی‌بخشی دارد، نه اینکه دیگران را بی‌ارزش بشمارد. @Manahejj
🌀 تأملی جامعه‌شناختی در باب نقدهای رسانه‌ای نسبت به نهاد روحانیت 🖋 محمد لیاقت فقه پژوه مقطع خارج در عصر رسانه‌ای کنونی که افکار عمومی به‌شدت تحت تأثیر بازنمایی‌های رسانه‌ای قرار دارد، نقد نهادهای سنتی از جمله سازمان روحانیت، نیازمند رویکردی جامعه‌شناختی، منصفانه و مبتنی بر تحلیل ساختاری و تاریخی است. بی‌تردید، نهاد حوزه به عنوان تنها نهاد نیابت از امام، با وجود کاستی‌هایی که _بخشی از آن معلول غیبت تاریخی حاکمیت دینی در ساختارهای رسمی جامعه در ادوار مختلف زندگی مومنین بوده_، امروزه میراث دار خدمات سترگ در تاریخ تشیع است. از این‌رو، هرگونه نقد عمومی و رسانه‌ای که فاقد چارچوب تحلیلی و ملاحظات اصلاح‌گرایانه باشد، ممکن است ناخواسته به فرسایش سرمایه اجتماعی این نهاد بینجامد؛ نهادی که در طول قرون، نقش هدایتگر و پناه‌بخش برای جامعه ایمانی ایفا کرده است. نویسنده این سطور معترف است که مصاحبه [آقای بوسلیکی] را به‌صورت کامل مشاهده نکرده، بلکه ارزیابی خود را بر اساس چند کلیپ منتشرشده بنا نهاده است لذا امیدوار است که به‌دلیل گسست از متن کامل، دچار سوگیری بازنمایی نشده باشد. برخی از مطالب مطرح‌شده در برنامه اخیر، هم از منظر محتوایی و هم از حیث غایت‌شناسی، نیازمند تأمل‌اند. برای نمونه، گوینده محترم در فرازی از سخنان خود با تأکید بر انصاف و صراحت، عنوان می‌کند: «کی گفته ما سرباز امام زمانیم؟ ما خادم امام زمانیم...» این نقد، هرچند از منظر نفی انحصارطلبی و تمایزطلبی صنفی درخور تقدیر است، اما دچار خطای تحلیلی در فهم انگاره‌های معنایی نهاد روحانیت شده است؛ انگاره‌هایی که در لایه‌های عمیق‌تر، نه به‌منظور امتیازطلبی، بلکه برای ایجاد تعهد، مسئولیت‌پذیری و کنشگری اخلاقی در ساختار حوزه طراحی شده‌اند. تعبیر «سربازی حضرت امام زمان (عج)» در ادبیات نهاد حوزه، حامل بار معنایی خاصی‌ست که به‌جای تمایز اجتماعی، بر مجاهدت، مسئولیت‌پذیری و فداکاری در میدان‌های تهذیبی، فرهنگی و اجتماعی دلالت دارد. بعید نیست که گوینده محترم در دوره تحصیل خود، این تعبیر را بارها در بسترهای تربیتی شنیده باشد، آن‌هم در زمینه‌ای که کنش اخلاقی و تعهد اجتماعی مورد توجه و تاکید بوده است. از همین‌رو، تذکر این نکته به دست‌اندرکاران این برنامه گفتگو‌‌محور ضروری‌ست که تعمیم تجربه‌های فردی، بدون برخورداری از موقف تحلیلی درست و شناخت ساختارهای نهادی، به کل نهاد حوزه، محل پرسش جدی‌ست. مسئولیت رسانه‌ای ایجاب می‌کند که تولیدکنندگان محتوا، نسبت به پیامدهای چنین تعمیم‌هایی حساس و تحلیل‌های فاقد زمینه اجتماعی، پرهیز کنند. نقد دیگری که در این گفت‌وگو محل مناقشه است، مربوط به الگوی ارتزاق الهی است که توسط برخی علمای دین مطرح شده است؛ اینکه خداوند متعال ضامن روزی اهل علم است. متاسفانه در تبیین صورت گرفته اینگونه بازنمایی می شود که این ادعا صرفا یک انگاره ی واهی و بدون دلیل است لذا مخاطب ناآگاه در سطحی از فهم، تصور می کند که این مطلب خودبافته و جعلی علماست. فارغ از صحت یا سقم آن مدعا، این تذکر لازم است که مدعیان آن مطلب علاوه بر استناد آن مفروض به برخی از روایات، آن را یک تجربه زیسته ای فهم کرده اند که بسیاری از حوزویان آن را زندگی کرده اند نه اینکه آن ادعا، صرفا یک باور ذهنی و انگاره ی القایی خود ساخته باشد. گویا عدم اطلاع کافی استاد بوسلیکی از این موضوع و ریشه های آن باعث شده تا این مطلب را انگاره ای واهی و بدون دلیل قلمداد کنند. فارغ از موقف ادراکی استاد بوسلیکی تذکر این مطلب لازم است که چنین لغزش‌هایی، گاه ناشی از تأثیرپذیری از پارادایم‌های علوم انسانی غربی‌ست، آن‌هم در شرایطی که فرد هنوز درک ژرفی از مبانی و نظام معرفتی دین نیافته است. و نهایتاً، تعبیر «العوام کالأنعام» که از سوی گوینده به‌عنوان یکی از پیش‌انگاره‌های حوزوی مورد نقد قرار گرفت، نیازمند بازخوانی زمینه‌ای‌ست. انصاف اقتضا می‌کند که به مخاطب گفته شود این تعبیر، هرگز از سوی یک عالم حوزوی متقی، برای تحقیر و تمسخر مردم به‌کار نمی‌رود. این جمله، پیش از آنکه پیش‌انگاره‌ای ناخودآگاه باشد، یک انگاره آگاهانه و زمینه‌مند است که در موقعیت‌های خاص، برای نقد تعطیلی عقلانیت و غیاب کنشگری عقلانی در مسئله ی مورد بحث به کار می رود. حذف زمینه جامعه‌شناختی این عبارت، موجب سوءبرداشت و تحلیل‌های تقلیل‌گرایانه می‌شود. در پایان آنچه که از یک رسانه ی حوزوی اصیل مورد انتظار است، این است که در نقدهای درون‌حوزوی علاوه بر برخورداری طرفین گفتگو از دانش کافی برای طرح بحث در موضوع، شأن روحانیت نیز حفظ شود تا این جلسات مقدمه ای بر گفتمان سازی برای اصلاحات اصیل و درست حوزه باشد. رسانه می تواند با اتخاذ رویکردی متعهدانه، تحول خواهی که امروزه در سطوح مختلف حوزویان دیده می شود را در مدار و مجرایی عالمانه به پیش ببرد. و العاقبه للمتقین @Manahejj
49.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 پاسخ استاد عالم زاده نوری به کلیپ پخش‌شده از کانال «مرام» با کارشناسی جناب آقای بوسلیکی 📝 پاسخ برخی انگاره‌ها درباره هویت طلبگی ❓سربازی امام زمان علیه السلام به چه معناست؟! ❓ اصلا کدام طلبه مردم را کالانعام می‌داند؟! ❓کدام طلبه‌ای هست که بگوید ما نظر کرده‌ایم؟! ♨️ پس از ۳۷ سال طلبگی و حضور در جمع‌های مختلف طلبگی از بزرگان و اساتید تا طلاب، این جمله "العوام کالانعام" را برای اولین بار است که شنیدم... کدام طلبه این جمله را شنیده تا برسد به اینکه در پستوی ذهنش جاگرفته باشد؟! ✅ طلاب از متواضع‌ترین، خاکسارترین و خدوم‌ترین اقشار جامعه نسبت به مردم هستند. از رئیس جمهور شهید ما تا این همه گروه‌های جهادی طلبه با وجود اینکه وظیفه ذاتی ما طلاب خدمت سخت به مردم نیست؛ با این حال این همه گروه جهادی در سیل و کرونا و زلزله متواضعانه در خدمت مردم هستند... 🔻 سربازی عام و خاص امام زمان: سرباز خاص امام زمان باید از کاری که امام زمان می‌خواهد انجام دهد (اقامه دین) سررشته داشته باشد. چه کسی درس دین و توحید خوانده غیر از طلبه؟! به معنای عام سربازی امام زمان شامل همه می‌شود. @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 آغاز ماه ربیع و شروع یک مسیر جدید با رادیو مناهج ♨️ ۳ روز تا انتشار قسمت اول پادکست جدید تاریخ از زبان علی 🔹 ماه ربیع‌الاول ماه از خود گذشتگی امیرالمومنین است، چه آن زمان که با خوابیدن در بستر پیامبر جان حضرت را حفظ کرد، و چه آن زمان که پس از رحلت رسول خدا با مظلومیت بخاطر حفظ اصل اسلام، خانه‌نشین شد. ❗️ پادکست جدید رادیو مناهج به زودی منتشر خواهد شد، درباره این مجموعه پادکست بیشتر خواهید شنید؛ 🔹 چطور با نهج‌البلاغه انس بگیریم؟! 🔹 چطور با یک سیر منظم با این کتاب مهم آشناتر شویم؟! 🔹 چطور پادکست جدید رادیو مناهج، بخشی از مطالبات رهبر انقلاب نسبت به این کتاب را پاسخ می‌دهد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 💚 شما هم در ثواب عظیم تولید و نشر معارف ناب سهیم باشید:👇
6037997750016314
توضیح کمک مالی:👇 eitaa.com/Manahejj_Radio/392 📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇🏻 @Manahejj_Radio
🔖 موضوع: تعرفه‌های بیمه تکمیلی مرکز خدمات و تحیر طلاب 📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 💬 ابو مصطفی: سلام خسته نباشید طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری دانشگاه ملی مشیت الهی بر آن قرار گرفت که حقیر مبتلا به دو بیماری خاص هستم. من و خانواده ام با شهریه و حق التبلیغ عمر میگذرانیم. تو را بخدا به آن مسئول خوش انصاف مدعی خدمت بفهمانید یک خانواده ۴ نفره چگونه مازاد حق بیمه را بپردازند. کاش حداقل تدبیری مینمودند تا در یک خانواده قابلیت انتخاب طرح ۱ برای افراد سالم و طرح ۲ برای افراد بیمار فراهم میشد البته تعجبی نیست که مسئولی که درآمد وی چندین برابر درآمد یک طلبه است، با یک اعلامیه پر طمطراق، ایجاد این وضعیت را منتی بر طلاب دانسته و پروردگار را برای حسن تدبیر خویش شکر نماید. خداوند هدایتشان کند 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. @Manahejj
🔖 موضوع: تعرفه‌های بیمه تکمیلی مرکز خدمات و تحیر طلاب 📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 💬 محقق حقیقت: سلام وقت بخیر واقعا این برای بنده سوال هست چه کسی یا کسانی در مرکز خدمات به سمت بیمه ما متمایل شدند و چرا؟! در شأن مرکز خدمات نیست که اینچنین براحتی پشت سرشان بازار شایعات داغ شود و حرف و حدیثهایی درباره پورسانت و ... باب شود. ای کاش مدیران مرکز خدمات هرچه سریعتر شاف سازی های لازم را اتخاذ کنند و رویه های غلط پیشین در استبعاد از گفتگوی بی پرده و شفاف و عمومی با طلاب را کنار بگذارند. نمیتوان خدای ناکرده با طلاب با تبختر رفتار کرد و خود را پاسخگوی طلاب ندانیم. این حق طلاب است که حقایق را بدانند تا بتوانند با مسؤولین همراه و دلگرم شوند... 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات خالصانه و دغدغه‌مندانه‌ی اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. متأسفانه تا این لحظه هیچ‌یک از مسؤولان مرکز خدمات توضیحی به رسانه حوزوی مناهج ارائه نکرده است. @Manahejj
🌀 جدول تعهدات بیمه تکمیلی یک نهاد حوزوی برای کارکنانش 📝 ماهانه فقط ۳۴۵ برای کارمند! 🔸 مقایسه کنید با بیمه مرکز خدمات برای طلاب! مگر یک نهاد حوزوی چند کارمند دارد؟! ولی توانسته این جدول تعهدات را با نهاد بیمه‌گر قرارداد ببندد. ولی برای بیش از صدهزار خانواده طلبه (متوسط هر خانواده سه تا چهار نفر) چه حجم پولی برای بیمه مازاد طلاب جابجا می‌شود؟! در این شرایط سازمان‌های بیمه برای ارائه خدمات و دریافت قرارداد دست و پا می‌شکنند. ❓آیا مرکز خدمات توان چانه‌زنی بیشتر با بیمه ما را نداشت؟! آیا کسی مرکز خدمات را اجبار کرده که حتما باید با بیمه ما قرارداد ببندی؟! ❓این شایعات درست است که بخاطر برخی اقدامات بیمه آسیا، مرکز خدمات از ادامه با آن منصرف شد؟! ❓آیا این درست است که مؤثرین در بیمه آسیا همان مؤثرین بیمه ما هستند؟! اگر این باشد که یعنی در بر همان پاشنه می‌چرخد! ♨️ شایعات و پرسش‌های زیادی در ذهن طلاب است؛ مخصوصا با حجم عظیم پولی که سالانه جابجا می‌شود؛ یک عدم دقت کافی است خدای ناکرده برای پدید آمدن فسادی عظیم. ❇️ از هیأت مدیره مرکز خدمات درخواست داریم به این موضوع ورود جدی داشته باشند و با تحقیق و تفحص دقیق از کارگزاران مرکز خدمات مشخص شود آیا نمی‌توان با این مبلغ عظیم، قرارداد بهتری متناسب با شأن و حال ایتام آل محمد بسته شود؟!! همچنین تحقیق و تفحص دقیق و موشکافانه شود که مبادا پورسانت و یا زد و بندی در کار باشد. 🔍 از دفتر مقام معظم رهبری تقاضای عاجل و آکد داریم که هیأت مدیره مرکز خدمات را ملزم به این تفحص نمایند و بر کار ایشان نظارت دقیق نمایند. @Manahejj
13.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 ربایش روحانیون؛ سناریوی تازه تروریست‌ها در شرق ایران 🎥 گزارش رسانه تصویری «آن» 🔸 تروریست‌ها با ربایش روحانیون در سیستان و بلوچستان امنیت اجتماعی و اعتماد مردم را هدف گرفته‌اند. در چند ماه اخیر، حداقل چهار روحانی در سیستان و بلوچستان ربوده شده‌اند. ♨️ آخرین مورد آقای مجید فلاح‌پور در شب شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله ربوده شد. 📌 مناهج: امیدواریم همه دستگاه‌های ذی‌ربط ظرفیت‌های جدی خود را به میدان بیاورند تا این روحانیون عزیز به آغوش خانواده خود بازگردند. @Manahejj
🌀 متن وصیتنامه اخلاقی آیت الله مقدس خیابانی (مشهور به آقا مقدس) رحمه‌الله خطاب به مؤمنان با دستخط ایشان 🇮🇷 نعمت عظمای الهی که پیروزی حاکمیت توحید بر حاکمیت طاغوت و تبلور آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گرفت قدر بدانید و با اعمال و رفتار اسلامی در استقرار آن تلاش کنید. 🇮🇷 از اطاعت ولایت فقیه که رکن اصیل جمهوری اسلامی است غفلت و سستی نداشته باشید. 📌 مناهج: استاد مقدس از شاگردان مرحوم آیت الله بروجردی، امام راحل و همچنین از مستفیدان محضر مرحوم آیت‌الله سید حسین قاضی و از علمای بسیار شاخص تهران بودند که جوانان و مردم بسیاری را هدایت کرده بودند؛ ایشان چند روز قبل دار فانی را وداع گفتند. ان‌شاءالله با اولیای الهی محشور باشند. @Manahejj