eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
21.5هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
191 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
ـ﷽- عجل الله تعالی فرجه ◾️ اقامه عزا در شب شهادت علیه السلام 🎤 سخنران: استاد مهدی 🎤 مرثیه‌خوان: حجت الاسلام سید علی 🗓 شنبه ۱ شهریور از ساعت ۲۰:۳۰ 📍 پردیسان | بلوار مسلم | خیابان شهید احمد گلی‌صرمی | ک۱۳ | پ ۱۵ 🔻حسینیه امام رضا (علیه السلام) برادران و خواهران @ansarolmahdi_aj
🔖 موضوع: تعرفه‌های بیمه تکمیلی مرکز خدمات و تحیر طلاب 📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 💬 امید: سلام علیکم. امروز تعرفه ثبت‌نام برای بیمه تکمیلی طلاب از طرف مرکز خدمات اطلاع رسانی شده است. برای سال جدید که از اول شهریورماه شروع می شود دو نوع بیمه تکمیلی پیش بینی شده است که طلاب برای نوع اول به ازاء هر نفر باید صد و بیست و پنج هزار تومان پرداخت کنند و از تعهدات بسیار محدود بیمه تکمیلی بهره مند شوند. در مقابل برای نوع دوم که تعهدات بیشتری دارد هر نفر باید یک میلیون و نود هزار تومان در ماه بپردازد. یعنی یک خانواده پنج نفره هر ماه فقط پنج میلیون و چهارصد و پنجاه هزار تومان باید برای بیمه تکمیلی بپردازد. ❓این چه نوع خدمتی است که مرکز خدمات به طلاب ارائه کرده است؟!!! کدام طلبه با شهریه معمول طلبگی می‌تواند غیر از مخارج زندگی و احیانا اجاره یا اقساط متنوع این هزینه گزاف را برای بیمه تکمیلی پرداخت کند؟!! واقعا آقایان در مرکز خدمات در مورد طلاب چه فکر کرده اند؟ این نوع تعرفه عملا به انصراف طلاب از بیمه تکمیلی نوع دوم می انجامد و طلاب مجبور هستند که نوع یک را انتخاب کنند و چنانچه مشکل جدی در سلامتی پیدا کنند بیمه تکمیلی پوشش کافی نخواهد داد و طلبه هم رنج بیماری را دارد و هم رنج هزینه های سنگین درمان را. از رسانه مناهج درخواست داریم که صدای ما طلاب باشد و اعتراض و ناراحتی ما را به گوش تصمیم گیران برساند. متشکرم. یا علی 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. @Manahejj
🔖 موضوع: تعرفه‌های بیمه تکمیلی مرکز خدمات و تحیر طلاب 📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 💬 همسر طلبه: سلام ببخشید الان جدول پرداختی بیمه تکمیلی طرح یک و دو اومده ما باتوجه به اینکه خودم مشکل گوارشی و ریه دارم و مشکل زنان دارم و همسرم دیابت و آب مروارید داره که باید عمل بشه ومشکل پروستات، مجبوریم طرح دو را قبول کنیم مگر ی طلبه چقدر در آمد داره با این همه گرونی ؟ دوسال یخچالم سوخت نمیتونم برا خودم ی یخچال بگیرم منتظرم مرکز فروشگاه باز کنه متاسفانه هیچ خبری نیس ... درک نمیکنه؛ معترضیم نسبت به هزینه طرح دو؛ پارسال طرح سه بودیم دو نفر تقریبا ی میلیون بود. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. همچنین از انتشار پیام‌های دور از شأن و ساحت طلبگی معذوریم. @Manahejj
🌀 یا بی‌پولی را تحمل کنید، یا بیماری! 📝 نسخه حیرت‌انگیز مرکز خدمات برای بیمه تکمیلی طلاب 📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 💬 طلبه دغدغه مند تحصیل و تبلیغ: ▪️درحالی که در سال جدید نه شهریه‌ها افزایش یافت و نه سقف پرداختی مرکزخدمات بیشتر شد، برای قرارداد جدید بیمه تکمیلی از تعرفه‌های عجیب و غریب رونمایی شد! ▪️تعرفه‌هایی که منحصر در دو طرح است: • طرح اول: نفری ۱۲۵ هزار تومان؛ تعهدات: بود و نبودش فرقی نمی‌کند! • طرح دوم: نفری ۱,۰۹۰,۰۰۰ تومان!! تعهدات: قابل قبول؛ اما یک خانواده ۴نفره ماهی ۴,۳۶۰,۰۰۰ تومان و سالی ۵۲ میلیون تومان بدهد برای بیمه تکمیلی؟؟؟ ▪️واقعا نمی‌شد یک طرح سوم اضافه شود با هزینه‌ای بین این دو طرح و با تعهدات متوسط؟؟؟ حتما باید طلبه در دوراهی «بی‌پولی» و «بیماری» یکی را انتخاب کند؟؟ آن هم با این وضعیت هزینه‌های دارو و درمان! 🔻 ای کاش آقایان تصمیم‌گیرنده به جای حقوق‌های آنچنانی دولتی، شهریه طلبگی دریافت می‌کردند! آن وقت می‌فهمیدند با وجود هزینه اجاره و قسط و پوشک و شیرخشک، برای پرداخت این مبلغ برای بیمه تکمیلی یا باید از شکم شان بزنند، یا از وقتی که برای تحصیل و تبلیغ می‌گذارند بزنند و با مدرک سطح۳ بروند سراغ رانندگی اسنپ و عسل‌فروشی... 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. همچنین از انتشار پیام‌های دور از شأن و ساحت طلبگی معذوریم. @Manahejj
7.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 توصیه امام خامنه‌ای به مرحوم علامه حکیمی برای تربیت طلبه‌های فاضل 🔸 در دیدار سال ۶۹ رهبر انقلاب به جناب حکیمی فرمودند این کاری که شما در الحیاة انجام دادید، یک کار منحصربه‌فرد است. از شما می‌خواهم یک عده از طلبه‌ها را تربیت کنید که با این سبک و با این نگاه، سراغ معارف قرآن و سنت بروند. من حاضرم کمک کنم و امکانات در اختیار شما قرار بدهم تا جمعی از طلبه‌های بااستعداد فاضل و خوش‌فکر را جذب کنید و آن‌ها را آموزش بدهید. تا بتوانند مثل کتاب الحیاة سراغ قرآن و روایات بروند. 🎥 روایت‌ حجت‌الاسلام مروی از مراودات مرحوم علامه حکیمی با رهبر انقلاب👇 https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=48628 @Manahejj
🌀 همه باید از خدمتگزاران کشور بویژه رئیس جمهور پرتلاش حمایت کنند 📝 سپر پولادین اتحاد مردم و مسئولان و نیروهای مسلح نباید خدشه دار شود 📝 ملت ایران در برابر خواسته اهانت آمیز آمریکا برای گوش به فرمانی، با قدرت می ایستد 🔸 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در سالروز شهادت امام‌ رئوف حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم، با تبیین نکات مهمی درباره مسائل روز تأکید کردند: دشمنان ایران از «ایستادگی و اتحاد مقتدرانه ملت، مسئولان و نیروهای مسلح» و «تحمل شکست سخت در حملات نظامی» فهمیده‌اند که ملت ایران و نظام اسلامی را نمی‌توان با جنگ به زانو درآورد و گوش به‌فرمان کرد؛ بنابراین، اکنون این هدف را با «ایجاد اختلاف در کشور» دنبال می‌کنند که در مقابل، همه مردم و مسئولان و صاحبان حرف و قلم باید با همه وجود سپر پولادین اتحاد مقدس و عظیم ملی را حفظ و تقویت کنند. ❇️ رهبر انقلاب افزودند: همه باید از خدمتگزاران کشور بویژه رئیس جمهور پرتلاش حمایت کنند. ۱۴۰۴/۰۶/۰۲ 📌 مناهج: تکلیف ولایت‌مداران که مشخص بوده و هست؛ حجت بر بهانه‌جویان افراطی هردو سوی سیاسی که هر روز در اندیشه وسوسه‌های استیضاح و استعفا هستند نیز تمام است... @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 پادپخش خلاصه کتاب «ولایتعهدی امام رضا» علیه السلام 🔹 به مناسبت ایام متعلق به امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام رادیو مناهج پادکست خلاصه کتاب «ولایتعهدی امام رضا» تألیف آیت‌الله شهید مطهری را بازنشر می‌کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻 @Manahejj_Radio
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
خلاصه کتابگزیده ولایتعهدی.mp3
زمان: حجم: 4.18M
🌀 پادکست خلاصه کتاب «ولایتعهدی امام رضا» علیه السلام 🖋 تألیف آیت الله شهید مطهری 🎙 عطا یاوری 🔹 صوت کامل پادپخش در سایت👇 https://Manahej.ir/?p=10107 🔉 صوت کامل پادکست همینجا👇 https://castbox.fm/ep/803476687?eitaafly ♨️ آنچه خواهید شنید: 🔹 آیا قبول ولایتعهدی نوعی سازش است؟ 🔹 رفتار بنی‌العباس با علوی‌ها 🔹 مامون چطور شخصیتی داشته؟ 🔹 ۶ فرضیه در دلیل واگذاری ولایتعهدی به امام رضا علیه السلام 🔹 ۴ مقدمه در بررسی فرضیه ها 🔹 کدام فرضیه صحیح است؟ 🔹 امام رضا چرا و چطور ولایتعهدی را پذیرفت؟ 〰️〰️〰️〰️〰️ 💎 حمایت مالی از ساخت پادکست👇


📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇🏻 ایتا |سایت| castbox|ویراستی|اینستاگرام
🌀 صیانت از هویت و اصالت طلبگی 📝 نقدی بر سخنان آقای بوسلیکی 🖋 اسماعیلی؛ دانش آموخته سطح ۴ حوزه علمیه قم 🔸 آقای حسن بوسلیکی، دانش‌آموخته حوزه علمیه و دارای مدرک دکترا از دانشگاه معارف اسلامی و مدیر گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در کلیپی که از ایشان با آرم مجموعه‌ای به نام «مرام» منتشر شده، به جامعه طلاب روحانیت با لحنی تمسخرآمیز مواردی را نسبت می‌دهد و چند انگاره را به جامعه حوزوی نسبت می‌دهد: ۱. طلاب خود را سرباز امام زمان می‌دانند. ۲. خدا را متکفل رزق خود می‌دانند. ۳. خود را خواص می‌دانند. ♨️ در رد و نقد این انگاره‌ها آنها را اینگونه تبیین می‌کند: ۱.‌ معنای سربازی امام زمان طلبه‌ها یعنی فقط ما سرباز هستیم و هر کس سرباز نیست دشمن است، و این باعث انگاره خودحق‌پنداری و دیگر دشمن‌پنداری می‌شود!! ۲. خواص بودن ما به معنای انعام بودن بقیه است: «العوام کالانعام»!! ✅ اما پاسخ مطالب ایشان: تعبیر «سرباز امام زمان» یک عنوان اختصاصی برای طلاب نیست؛ بلکه هر مؤمن منتظر، در هر شغل و جایگاهی، می‌تواند و باید خود را سرباز آن حضرت بداند. طلبه‌ها این عنوان را به دلیل مسئولیت ویژه در نشر دین بیشتر به‌کار می‌برند، نه برای نفی دیگران. بزرگان دین بارها تأکید کرده‌اند که هر کس در راه احیای دین و خدمت به خلق قدم بردارد، جندی از جنود امام عصر است. بنابراین، نسبت دادن «انحصارطلبی» و «دشمن‌پنداری دیگران» به طلاب، تحریف آشکار این مفهوم مقدس است. ❌ دوگانه «سرباز و دشمن» که ما سرباز و حق هستیم و هر کس جز ما باطل و دشمن است، اساساً در ذهن هیچ طلبه‌ای خطور نکرده است؛ جز در افراد . 🔺 علاوه بر این، این موارد پنداره‌های مسموم و خودساخته نیست، بلکه برگرفته از روایات و فرمایش علمای دین است. 🔻 رسول خدا (ص) فرمود: «هر کسی به دنبال علم برود، خداوند رزق وی را بر عهده می‌گیرد». ♨️ همچنین آن‌حضرت فرمود: «کسی که در دین خدا به تفقه بپردازد (به تحصیل علم بپردازد و در راه آموختن و فهمیدن دین خدا بکوشد) خداوند خواهش و روزی او را، از جایی که گمانش را هم نمی‌برد تأمین می‌کند». 💠 همچنین امام خمینی خطاب به طلاب فرمودند: «شما ـ هر کجا که باشید ـ سربازان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌باشید؛ و باید به وظیفۀ سربازی خود عمل نمایید» [منبع: https://khl.ink/f/13061]. در فرمایشات سایر علما هم چنین تعابیری فراوان است. ✅ به طور کلی، سربازی طلاب همان‌طور که از اسمش پیداست به معنای صیانت و حفظ مرزهای دین و خدمتگزاری به اهل دین و مکتب امام زمان (ارواحنا فداه) است، نه به معنای برتری‌جویی. گفته‌اند: سرباز، نه امیر. ✅ مفهوم «خواص» در ادبیات دینی به معنای کسانی است که به دلیل علم، تقوا یا مسئولیت، تأثیر بیشتری بر جامعه دارند. در مقابل، «عوام» به معنای توده مردم است و هرگز در متون دینی به معنای «انعام» تحقیرآمیز به کار نرفته است. تعبیر «العوام کالأنعام» برداشت نادرست یا تحریف معنایی است. اگر طلبه خود را در زمره خواص می‌داند، از آن روست که مسئولیت هدایت و آگاهی‌بخشی دارد، نه اینکه دیگران را بی‌ارزش بشمارد. @Manahejj
🌀 تأملی جامعه‌شناختی در باب نقدهای رسانه‌ای نسبت به نهاد روحانیت 🖋 محمد لیاقت فقه پژوه مقطع خارج در عصر رسانه‌ای کنونی که افکار عمومی به‌شدت تحت تأثیر بازنمایی‌های رسانه‌ای قرار دارد، نقد نهادهای سنتی از جمله سازمان روحانیت، نیازمند رویکردی جامعه‌شناختی، منصفانه و مبتنی بر تحلیل ساختاری و تاریخی است. بی‌تردید، نهاد حوزه به عنوان تنها نهاد نیابت از امام، با وجود کاستی‌هایی که _بخشی از آن معلول غیبت تاریخی حاکمیت دینی در ساختارهای رسمی جامعه در ادوار مختلف زندگی مومنین بوده_، امروزه میراث دار خدمات سترگ در تاریخ تشیع است. از این‌رو، هرگونه نقد عمومی و رسانه‌ای که فاقد چارچوب تحلیلی و ملاحظات اصلاح‌گرایانه باشد، ممکن است ناخواسته به فرسایش سرمایه اجتماعی این نهاد بینجامد؛ نهادی که در طول قرون، نقش هدایتگر و پناه‌بخش برای جامعه ایمانی ایفا کرده است. نویسنده این سطور معترف است که مصاحبه [آقای بوسلیکی] را به‌صورت کامل مشاهده نکرده، بلکه ارزیابی خود را بر اساس چند کلیپ منتشرشده بنا نهاده است لذا امیدوار است که به‌دلیل گسست از متن کامل، دچار سوگیری بازنمایی نشده باشد. برخی از مطالب مطرح‌شده در برنامه اخیر، هم از منظر محتوایی و هم از حیث غایت‌شناسی، نیازمند تأمل‌اند. برای نمونه، گوینده محترم در فرازی از سخنان خود با تأکید بر انصاف و صراحت، عنوان می‌کند: «کی گفته ما سرباز امام زمانیم؟ ما خادم امام زمانیم...» این نقد، هرچند از منظر نفی انحصارطلبی و تمایزطلبی صنفی درخور تقدیر است، اما دچار خطای تحلیلی در فهم انگاره‌های معنایی نهاد روحانیت شده است؛ انگاره‌هایی که در لایه‌های عمیق‌تر، نه به‌منظور امتیازطلبی، بلکه برای ایجاد تعهد، مسئولیت‌پذیری و کنشگری اخلاقی در ساختار حوزه طراحی شده‌اند. تعبیر «سربازی حضرت امام زمان (عج)» در ادبیات نهاد حوزه، حامل بار معنایی خاصی‌ست که به‌جای تمایز اجتماعی، بر مجاهدت، مسئولیت‌پذیری و فداکاری در میدان‌های تهذیبی، فرهنگی و اجتماعی دلالت دارد. بعید نیست که گوینده محترم در دوره تحصیل خود، این تعبیر را بارها در بسترهای تربیتی شنیده باشد، آن‌هم در زمینه‌ای که کنش اخلاقی و تعهد اجتماعی مورد توجه و تاکید بوده است. از همین‌رو، تذکر این نکته به دست‌اندرکاران این برنامه گفتگو‌‌محور ضروری‌ست که تعمیم تجربه‌های فردی، بدون برخورداری از موقف تحلیلی درست و شناخت ساختارهای نهادی، به کل نهاد حوزه، محل پرسش جدی‌ست. مسئولیت رسانه‌ای ایجاب می‌کند که تولیدکنندگان محتوا، نسبت به پیامدهای چنین تعمیم‌هایی حساس و تحلیل‌های فاقد زمینه اجتماعی، پرهیز کنند. نقد دیگری که در این گفت‌وگو محل مناقشه است، مربوط به الگوی ارتزاق الهی است که توسط برخی علمای دین مطرح شده است؛ اینکه خداوند متعال ضامن روزی اهل علم است. متاسفانه در تبیین صورت گرفته اینگونه بازنمایی می شود که این ادعا صرفا یک انگاره ی واهی و بدون دلیل است لذا مخاطب ناآگاه در سطحی از فهم، تصور می کند که این مطلب خودبافته و جعلی علماست. فارغ از صحت یا سقم آن مدعا، این تذکر لازم است که مدعیان آن مطلب علاوه بر استناد آن مفروض به برخی از روایات، آن را یک تجربه زیسته ای فهم کرده اند که بسیاری از حوزویان آن را زندگی کرده اند نه اینکه آن ادعا، صرفا یک باور ذهنی و انگاره ی القایی خود ساخته باشد. گویا عدم اطلاع کافی استاد بوسلیکی از این موضوع و ریشه های آن باعث شده تا این مطلب را انگاره ای واهی و بدون دلیل قلمداد کنند. فارغ از موقف ادراکی استاد بوسلیکی تذکر این مطلب لازم است که چنین لغزش‌هایی، گاه ناشی از تأثیرپذیری از پارادایم‌های علوم انسانی غربی‌ست، آن‌هم در شرایطی که فرد هنوز درک ژرفی از مبانی و نظام معرفتی دین نیافته است. و نهایتاً، تعبیر «العوام کالأنعام» که از سوی گوینده به‌عنوان یکی از پیش‌انگاره‌های حوزوی مورد نقد قرار گرفت، نیازمند بازخوانی زمینه‌ای‌ست. انصاف اقتضا می‌کند که به مخاطب گفته شود این تعبیر، هرگز از سوی یک عالم حوزوی متقی، برای تحقیر و تمسخر مردم به‌کار نمی‌رود. این جمله، پیش از آنکه پیش‌انگاره‌ای ناخودآگاه باشد، یک انگاره آگاهانه و زمینه‌مند است که در موقعیت‌های خاص، برای نقد تعطیلی عقلانیت و غیاب کنشگری عقلانی در مسئله ی مورد بحث به کار می رود. حذف زمینه جامعه‌شناختی این عبارت، موجب سوءبرداشت و تحلیل‌های تقلیل‌گرایانه می‌شود. در پایان آنچه که از یک رسانه ی حوزوی اصیل مورد انتظار است، این است که در نقدهای درون‌حوزوی علاوه بر برخورداری طرفین گفتگو از دانش کافی برای طرح بحث در موضوع، شأن روحانیت نیز حفظ شود تا این جلسات مقدمه ای بر گفتمان سازی برای اصلاحات اصیل و درست حوزه باشد. رسانه می تواند با اتخاذ رویکردی متعهدانه، تحول خواهی که امروزه در سطوح مختلف حوزویان دیده می شود را در مدار و مجرایی عالمانه به پیش ببرد. و العاقبه للمتقین @Manahejj
49.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 پاسخ استاد عالم زاده نوری به کلیپ پخش‌شده از کانال «مرام» با کارشناسی جناب آقای بوسلیکی 📝 پاسخ برخی انگاره‌ها درباره هویت طلبگی ❓سربازی امام زمان علیه السلام به چه معناست؟! ❓ اصلا کدام طلبه مردم را کالانعام می‌داند؟! ❓کدام طلبه‌ای هست که بگوید ما نظر کرده‌ایم؟! ♨️ پس از ۳۷ سال طلبگی و حضور در جمع‌های مختلف طلبگی از بزرگان و اساتید تا طلاب، این جمله "العوام کالانعام" را برای اولین بار است که شنیدم... کدام طلبه این جمله را شنیده تا برسد به اینکه در پستوی ذهنش جاگرفته باشد؟! ✅ طلاب از متواضع‌ترین، خاکسارترین و خدوم‌ترین اقشار جامعه نسبت به مردم هستند. از رئیس جمهور شهید ما تا این همه گروه‌های جهادی طلبه با وجود اینکه وظیفه ذاتی ما طلاب خدمت سخت به مردم نیست؛ با این حال این همه گروه جهادی در سیل و کرونا و زلزله متواضعانه در خدمت مردم هستند... 🔻 سربازی عام و خاص امام زمان: سرباز خاص امام زمان باید از کاری که امام زمان می‌خواهد انجام دهد (اقامه دین) سررشته داشته باشد. چه کسی درس دین و توحید خوانده غیر از طلبه؟! به معنای عام سربازی امام زمان شامل همه می‌شود. @Manahejj