3⃣
ثانیا به دلیل سهم دستگاههای مختلف، استفاده از ابزار نظارتی مذکور در این خصوص بهتر بود تا پس از تایید کمیسیون و صحن مجلس با ارجاع به رئیس محترم قوه قضاییه و رسیدگی خارج از نوبت، میزان دقیق سهم قصور و تقصیر دستگاههای مختلف تعیین و با خاطیان برخورد قانونی شود.
اما متاسفانه همکاران کمیسیون انرژی ضمن تایید محتوای گزارش اینجانب ترجیح دادند فعلا برخورد قانونی صورت نگیرد؛ لذا برای ارسال گزارش به صحن علنی از ۱۶ عضو حاضر فقط ۴ رای مثبت داده شد!
مردم صبور ایران عزیز!
تلاش شد برخی راهکارهای کوتاه و بلندمدت نیز احصا و به مجلس محترم تقدیم شود که به استحضار شما نیز میرسانم:
پ) پیشنهادات و راهکارها
۱. راهکارهای فوری و کوتاه مدت برای ایام باقیمانده از نیاز روزهای سرد سال:
۱.۱. وزارت نیرو از سوخت مازوت در حداکثر ممکن فنی و بدون محدودیت سیاسی در نیروگاهها استفاده کند.
۱.۲. وزارت نفت نسبت به مراقبت از پایداری شبکه گازطبیعی اهتمام ویژه بعمل آورده و با استفاده از توان سایر دستگاهها بویژه وزارت امورخارجه و وزارت صمت برای تامین سوخت مایع وارداتی اقدام کند.
۱.۳. با استفاده از اختیارات جلسه اقتصادی سران قوا، منابع لازم برای تامین سوخت بیشتر ازجمله از منابع صندوق توسعه ملی تمهید شود.
۱.۴. وزارت نفت و سایر وزارتخانه های دارای صنایع انرژی بر، نسبت به تحویل برق واحدهای یوتیلیتی خود به شبکه برق سراسری اقدام نمایند.
۱.۵. بخش خصوصی دارای صنایع انرژی بر با دریافت اوراق گواهی معادل در سازوکار بورس انرژی، نسبت به تحویل برق واحدهای یوتیلیتی خود به شبکه برق سراسری و احتمالا سوخت ذخیره شده خود به وزارت نفت اقدام نماید.
۱.۶. جرائم ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی با شرط مندرج در بند (ث) ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت بلافاصله اعمال و براساس آن سهمیه سوخت (با اولویت گازطبیعی) صنایع عمده انرژی بر با اولویت واحدهای غیربهینه و غیراقتصادی بویژه متانولی ها کاهش یابد.
۱.۷. تلاش برای احیای قرارداد بلندمدت خرید گازطبیعی از ترکمنستان.
۲. اقدامات میان مدت برای سال آینده، اوج مصرف برق در تابستان و اوج مصرف گازطبیعی در پاییز و زمستان:
۲.۱. دولت محترم، تاسیس و تصویب اساسنامه "سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی" را صرفا زیر نظر رئیس جمهور هرچه سریعتر نهایی نماید و به رئیس این سازمان (معاون رئیس جمهور) اختیارات اصل ۱۲۷ قانون اساسی، در حوزه مدیریت انرژی تفویض شود.
۲.۲. دولت ضمن تقویت فرهنگ مصرف بهینه در میان خانوارها، از طریق "سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی" با استفاده از منابع "حساب بهینه سازی مصرف انرژی" برنامه اعطای گواهی صرفه جویی انرژی و خرید تضمینی آنها را از بخش خانگی آغاز کند تا مردم طعم شیرین مالی مشارکت در برنامه های مدیریت مصرف انرژی را بچشند.
۲.۳. هرگونه اعمال تعرفههای جدید در بخش خانگی مشروط به عرضه معادل ۱۰ برابر ریالی صدور گواهی های صرفهجویی برای مردم و نیز به صورت قراردادهای پیشینی با کارورهای بخش خصوصی مطابق اجزاء ۲ و ۳ بند (پ) ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت مشروط شود. هرگونه افزایش نرخ حاملهای انرژی در بخش خانگی و در محدوده زیر الگوی مصرف به زیر ۱۰٪ محدود شود و به طور خاص در برق و گاز براساس الگوی افزایشی - پلکانی (IBT) در پله های بالاتر از الگو تعرفه های بالاتر بازدارنده اعمال شود.
۲.۴. "سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی"، برنامه اعطای گواهی صرفه جویی پیشینی به مردم و طرحهای تعویض تجهیرات پرمصرف با اولویت تجهیزات سرمایشی و سپس گرمایشی به تولیدکنندگان داخلی در ظرفیت کامل تولید و سپس تامین کنندگان تجهیزات وارداتی را به نحوی پیش ببرد که لااقل ۲۰٪ از این کولرها و بخاری ها تا پیش از آغاز فصل اوج مصرف متناظر آنها تعویض شده باشد.
۲.۵. به فوریت زیرساخت انتقال تمام یارانه های زنجیره بخش انرژی به حلقه ماقبل مصرف کننده نهایی تمهید و اجرایی شود به گونهای که تا پایان بهار ۱۴۰۴، سهمیه های بنزین و گازوئیل از کارت سوخت خودروها به حساب بانکی صاحبان خودرو منتقل شود و یارانه سوخت انتقالی به شبکه نیروگاهی، کشاورزی، معادن و نیروگاهی نیز در محل تحویل به مصرف کننده تسویه شود.
@malekshariati
ادامه 👇
4⃣
۲.۶. وزارت نیرو با کمک تمام ذینفعان بویژه بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی، ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر را تا قبل از تیر ۱۴۰۴ به ۵۰۰۰ مگاوات برساند که به همین منظور، تامین زمین برای این نیروگاهها و تسهیل تامین وثایق بانکی ضرورت بسیار دارد.
۲.۷. وزارت نیرو نسبت به انجام و تکمیل برنامه تعمیرات لازم در تمام نیروگاههای خود و نظارت بر بخش خصوصی اقدام و آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون مانع زدایی از صنعت برق را عملیاتی و جدول موضوع ماده ۳ این قانون را با همکاری وزارت صمت تا پایان سال جاری تهیه و ابلاغ نماید.
۲.۸. وزارت نفت بلافاصله پس از پایان فشار بر شبکه گاز و سوخت کشور در زمستان نسبت به تامین سوخت مایع برای مخازن نیروگاهی اقدام و برنامه تعمیرات شبکه گازرسانی و پالایشگاههای گاز کشور را زودتر از موعد مقرر آغاز نماید.
۲.۹. دولت باید به سرعت برنامه تخصیص سهمیه مشخصی از برق و گازطبیعی به صورت سرانه به سرپرست خانوار (نه واحد مسکونی) آغاز و امکان مبادله این سهمیه ها را در بازار انرژی فراهم نماید.
در پایان لازم به ذکر و تاکید است مجموعه پیشنهادات فوق و نیز برخی اقدامات بلند مدت مورد نیاز برای حل ریشهای ناترازیها، همگی در چارچوب احکام مصوب در برنامه هفتم پیشرفت قابل دستیابی، پیگیری و اجراست.
والسلام علی عبادالله الصالحین
مالک شریعتی نیاسر
نماینده مردم شريف تهران، ری، شميرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون انرژی
۲۴ بهمن ۱۴۰۳
@malekshariati
🔵 شنیدم برخی به آقای ترکی، معاون شجاع و انقلابی دادستان کل کشور خرده گرفتند که چرا در ماجرای تخلف واگذاری مدیریت ایران خودرو به #کروز، ورود و جنجال بپا کرده است:
"قوه قضائیه در مبارزه با مفاسد و مفسدین اقتصادی، به صورت واضح و گاهی حتی به صورت #جنجالی وارد شود"
رهبرانقلاب ۱۳۹۷/۴/۶
🆔 @malekshariati
⚫️ ضمن عرض تسلیت به خانواده و دوستان #امیرمحمدخالقی عزیز، این هفته انشاءالله موضوع ناامنی اطراف کوی دانشگاه و حوادث ناگوار سرقت برای دانشجویان عزیز دانشگاه تهران را در مجلس از آقای دکتر سیمایی، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و آقای مومنی، وزیر محترم کشور پیگیری خواهیم کرد.
🆔 @malekshariati
⭕️ به سارق بودن موتورسواران شک کنید!
پای منافقین وسط است؛
آنها که برای رسیدن به هدف، اتوبوس را با مسافرانش آتش زدند و دختر خردسال را در خیابان وحشیانه کشتند.
ان شاءالله بزودی نتیجه مشخص شود که در این صورت، #امیرمحمدخالقی، شهید شده است.
پ.ن: خطای بزرگ سرپرست دانشگاه تهران جبران شود.
🆔 @malekshariati
🔰تجارتگازی ایران با روسیه (۱)
🔸امروزه تجارت انرژی شامل خرید و فروش حاملهای متنوع انرژی یک امر مرسوم در دنیا بهویژه در میان قدرتهای بزرگ اقتصادی و انرژی جهان و حتی دارندگان ذخایر عظیم نفت و گاز در دنیا ازجمله آمریکا و روسیه است.
🔹پس از جنگ اوکراین، روسیه برای جبران عدمالنفع هنگفت قطع ارتباط با اروپا، نیازمند صادرات گازطبیعی مازاد خود تا حدود 110میلیارد مترمکعب در سال شده است. همچنین مطابق بند10 سیاستهای کلی برنامه هفتم و نیز بند«ت» ماده44 قانون برنامه هفتم پیشرفت، جمهوری اسلامی ایران نیز برای تبدیلشدن به هاب انرژی منطقه،نیازمند خرید گازطبیعی از روسیه است.
🔸لذا قرارداد دوجانبه تجارت گاز بین ایران و روسیه میتواند بهعنوان یک بردـ برد واقعی برای دو طرف امتیازات مهمی به همراه داشته باشد که در این مسیر توجه به الزامات زیر ضروری است:
🔹این قرارداد باید با اولویت بهصورت خرید گازطبیعی از روسیه و سپس سوآپ منعقد و بهطورکلی از شیوه ترانزیت اجتناب شود تا نحوه مدیریت گاز خریداریشده، صرفا در اختیار جمهوری اسلامی ایران باشد. میزان سوآپ نیز باید مشروط به کمک روسیه در بازاریابی گاز ایران و محدود به یکچهارم کل قرارداد باشد.
🔸مسیر خط لوله انتقال گازطبیعی روسیه به ایران ترجیحا باید مستقل دریایی (کف دریای خزر) باشد تا کشورهای احتمالی در مسیر زمینی آن (قزاقستان ـ ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان ـ ارمنستان) در بلندمدت اهرم فشاری بر ایران در اختیار نداشته باشند. ضمن آنکه احداث خط لوله از مسیر کف دریا هیچ منافاتی با رژیم حقوقی دریای خزر نیز ندارد.
ادامه 👇
🆔 @malekshariati
🔰تجارتگازی ایران با روسیه (۲)
🔸درصورت ضرورت احداث مسیرهای زمینی، علاوه بر احیای خط و قرارداد قدیمی با ترکمنستان، مسیر گرجستان ـ ارمنستان مزایای اقتصادی، امنیتی، رقابتی و سیاسی بیشتر و کاملا ترجیح دارد و نهایتا مسیر آذربایجان باید بهصورت ترانزیت این کشور برای روسیه و تحویل در مرز ایران باشد.
🔹 پیشنهاد مقدماتی روسیه برای آغاز فروش گاز به ایران به میزان 2میلیارد مترمکعب در سال، مشروط به آنکه قرارداد مستقلی نداشته باشد و یکی از بندهای قرارداد اصلی باشد، کاملا مطلوب خواهد بود که در این صورت، احداث یک خط لوله 56اینچی از مسیر نهایی باید مدنظر قرارگیرد.
🔸باتوجه به اینکه 70درصد نیاز مصرف کشور در نیمه شمالی کشور واقع شده است، از هماکنون باید دقت و برنامهریزی شود تا گازطبیعی روسیه برای جبران ناترازی گازطبیعی مصارف غیربهینه داخلی خریداری نشود که در این صورت وابستگی اروپا به روسیه، اینبار برای ایران تکرار خواهد شد. لذا برنامه مدیریت مصرف گازطبیعی در کشور همزمان با پیگیری پروژههای فشارافزایی میدان گازی پارسجنوبی نباید از کانون توجه دولت دور شود.
🔹مصارف گاز وارداتی از روسیه باید کاملا اقتصادی و درآمدزا برای کشور تعریف شود که ترکیبی از صادرات به کشورهای همسایه با قراردادهای بلندمدت از طریق خطوط لوله، جایگزینی با سوخت مایع مصرف داخل (مشروط به ارتقای بهرهوری) و نهایتا فروش به قیمت صادراتی به صنایع انرژیبر دارای محصولات صادراتی است. در هر صورت برای تحقق هاب انرژی، مصرف داخلی نباید از 20درصد میزان کل واردات تجاوز کند.
ادامه 👇
🆔 @malekshariati
🔰تجارتگازی ایران با روسیه (۳)
🔸صادرات گازطبیعی به سایر کشورها بهمنظور تحقق هاب گازی در ایران بهعنوان مهمترین راهکار، نیازمند اقداماتی است که استفاده از ظرفیت سرمایهگذاری و فناوری روسیه برای احداث خطوط لوله مورد نیاز خشکی و دریایی و انجام مذاکرات موازی با کشورهای هدف بهویژه عراق، پاکستان، عمان و هند، ازجمله آنهاست.
🔹قیمت گازطبیعی برخلاف نفت خام، بهصورت منطقهای تعیین میشود، لذا توجه به سایر قراردادهای منعقده در منطقه کاملا ضروری است که از گرانفروشی به کشورمان جلوگیری شود؛ اما به هرحال توجه به «هزینهـ فرصت»های گازطبیعی در مقابل سایر حاملهای انرژی و نیز مزایای کلان سیاسی، اقتصادی و امنیتی را نیز نباید از نظر دور داشت.
🔸در نحوه پرداخت و تسویه بهای گازطبیعی این قرارداد با روسیه لازم است به بستهای جامع از روشهای مالی و غیرمالی توجه شود که میتواند شامل تهاتر مستقیم یا غیرمستقیم گازطبیعی با نفتخام و فرآورده، انجام خدمات فنی و مهندسی ایران در روسیه، صادرات اقلام غذایی و کالای ایرانی به روسیه و پرداخت نقدی از طریق فعالسازی پیمان پولی دوجانبه باشد؛ چرا که یک قرارداد بزرگ مثل خرید گاز است که میتواند رابطه پولی دوجانبه بین 2کشور را زیر بار واقعی ببرد و عملیاتی سازد.
✍🏻 مالک شریعتی، نماینده مجلس
📍روزنامه همشهری، ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
🆔 @malekshariati
سید عزیز!
خطاب به رهبرانقلاب گفته بودی: "ما تَرَکناکَ یَابنَ الْحُسین!"
و یقین داریم که اینگونه است.
مثل حاج قاسم که امروز همچنان مدافع حرم است.
#سید_حسن_نصرالله
#شهید_سلیمانی
#انا_على_العهد
🆔 @malekshariati