eitaa logo
یک حرف| مالک شریعتی
1.3هزار دنبال‌کننده
497 عکس
95 ویدیو
2 فایل
🔰نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی🇮🇷 🔹️دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی✌🏻 🔸️دکتری مهندسی سیستم‌های انرژی⚡️ 🌐 وبسایت: www.malekshariati.com 📢 کانال بله: ble.ir/malekshariati
مشاهده در ایتا
دانلود
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟡 بنزین کم داریم و LPG را نیز می‌سوزانیم؛ تنوع سبد سوخت را عمداً صفر کرده‌اند⚠️ 🔹 در قانون تصریح شده که سبد سوخت کشور باید متنوع شود، اما ۸۵ درصد حمل‌ونقل ما همچنان «بنزین‌پایه» است. این وابستگی علاوه‌بر آسیب پدافندی، برخلاف تجربه جهانی است. 🔸 درحالی‌که کشور بنزین کم دارد و وارد می‌کند، سالانه صدها هزار تن LPG مازاد را می‌سوزانیم (فلر می‌کنیم). 🔹 کدام عقل می‌پذیرد بنزین را دو برابر قیمت LPG وارد کنیم، اما LPG مازاد داخلی را بسوزانیم؟ بعضی‌ها از صادرات LPG نفع دارند و نمی‌خواهند مصرف داخلی شکل بگیرد. 🔸 ما در ماده۴۶ برنامه، تنوع سبد سوخت را تصویب کردیم و در بودجه۱۴۰۴ تا ۵۰۰ هزارتن برای LPG سهم تعیین کردیم، اما سازمان برنامه در آیین‌نامه خود این سهم را یک‌صدم درصد از کل گذاشته؛ یعنی عملا صفر! و گفته در پایان دوره برنامه بشود دوصدم درصد. این شوخی است، نه تنوع. 🔹 قیمت LPG را هم در بودجه۱۴۰۴ معادل نرخ بنزین اول تعیین کردیم تا مانع تقویت CNG نشود و با بنزین و گازوییل رقابت کند، ولی در آیین‌نامه دولت نوشتند غیر یارانه‌ای تا هیچ‌کس سراغش نرود. وقتی بنزین و گازوئیل یارانه‌ای است، چه کسی LPG آزاد مصرف می‌کند؟ یک حرف | مالک شریعتی نیاسر 🇮🇷 🆔 @malekshariati 🌐 malekshariati.com
✍🏻 در نامه‌ای به دکتر مسعود ‌، پیشنهاد کردم: 🔹 مطابق مجوز اصل ۱۲۶ قانون اساسی، با سپردن اداره دو سازمان "برنامه و بودجه" و "اداری و استخدامی" کشور به ‌، اختیارات او را هم‌تراز مسئولیت‌‌هایش کند. 🔸 این اقدام موجب چابک‌تر شدن دولت و نیز کارآمدتر شدن این دو سازمان خواهد شد ✅ یک حرف | مالک شریعتی نیاسر 🇮🇷 🆔 @malekshariati 🌐 malekshariati.com
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نطق اضطراری درباره مصوبه بنزینی دولت متن نطق اضطراری 👇🏻 https://eitaa.com/malekshariati/702 یک حرف | مالک شریعتی نیاسر 🇮🇷 🆔 @malekshariati 🌐 malekshariati.com
🟡 نطق اضطراری درباره مصوبه بنزینی دولت: 🔸 از دولت تشکر میکنم که بالاخره تصمیم گرفت یک کاری انجام دهد؛ اما چرا یک تصمیم کم فایده و پرهزینه؟! 🔹 وزیر نفت و رئیس سازمان بهینه‌سازی انرژی گفتند مخالف بودند! چرا سازمان برنامه و بودجه بعنوان قبول مسوولیت نمی‌کند؟ آقای پورمحمدی از سال ۸۳ تاکنون در رده اول مدیریتی بانک و اقتصاد و بودجه کشور بوده، از ناترازی‌ها عذرخواهی کند! 🔸 آقای پورمحمدی دوهفته قبل گفت از ۶ میلیارد دلار صادرات بنزین در سال ۹۹ به واردکننده تبدیل شدیم. مسوول این مساله خود ایشان است که آن سال مانع ساماندهی سهميه سوخت با کدملی شد. 🔹مصوبه اخیر دولت نه مصرف و نه قاچاق را کم نمی‌کند؛ چرا حکم قانون بودجه در انتقال سهمیه سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو انجام نمیشود؟ 🔸 امروز ۴۳ درصد سوخت گیری با کارت جایگاه انجام می‌شود که با اجرای قانون بودجه کاملا شفاف می‌شود. حالا چه کسانی مخالف احرای این قانون هستند؟ سفره‌دارها؛ ۱. شرکت‌های پشت صحنه در شرکت ملی پخش که مسئول ساماندهی و تعمیر و نگهداری کارت‌ها و سامانه‌ها هستند، پروژه‌ شان جمع می‌شود. ۲. جایگاه‌داران: درحالی‌که ما ۳۱ میلیون کارت شخصی داریم و فقط ۶۰ هزار کارت جایگاه، ۴۳ درصد سوخت گیری با کارت جایگاه انجام می‌شود، طبیعی است که با شفاف سدن تسویه یارانه، این سفره جمع می‌شود. ۳. یک بانک خاص هم که امروز ۷۰ درصد تراکنش‌های جایگاه‌های سوخت را در اختیار دارد، طبیعتاً متضرر می‌شود. ۴.قاچاقچی‌ها نیز که جای خود دارند؛ آن‌ها قطعاً مخالف هستند، چون مسیر سوءاستفاده‌شان بسته می‌شود. 🔹سخنی هم با سازمان پدافندغیرعامل دارم؛ نمی‌دانم چرا وضعیت کارشناسی در این سازمان تا این حد ضعیف است. بارها توضیح داده‌ایم که سیستم تسویه سهمیه یارانه یک سیستم مستقل است. مگر امروز قبوض برق و گاز با حساب بانکی پرداخت نمی‌شود؟ آیا شرکت‌های توانیر و گاز هک می‌شوند؟ دوستان توجه داشته باشند. 🔸اما سه اشکال دیگر نیز در مصوبه بنزینی وجود دارد: ۱. برای خودروهای نوشماره سهمیه حذف شده؛ آیا این عدالت است که خانواری که با زحمت و قرض توانسته یک خودروی داخلی - که البته «ارزان» هم محسوب نمی‌شود - بخرد، از سهمیه یارانه محروم شود، اما خانواری که به نام اعضای خانواده چند خودرو دارد، برای همه آنها سهمیه بگیرد؟ شما لااقل سهمیه را باید بر اساس خانوار می‌دادید، نه به ازای هر فرد حقیقی. ۲. فقط سهمیه خودروهای CNGسوز را نصف کرده‌اید؛ اما در قانون برنامه، تنوع سبد سوختی شامل خودروهای LPGسوز، هیبریدی برقی هم آمده است. چرا سهمیه آنها نصف نمی‌شود؟ آیا دولت نمی‌خواهد این سازوکار را اعمال کند؟ ۳.امروز ۲۹ درصد خودروها در کشور خودروهای کار هستند و امرار معاش می‌کنند. چرا اینها وارد سامانه عمومی نمی‌شوند تا بر اساس پیمایش واقعی سهمیه دریافت کنند؟ چرا باید رانت را برای شرکت‌های اینترنتی در نظر گرفت، اما واقعیت معیشت مردم نادیده گرفته شود؟ 🔹نکته نهایی که به وزیر محترم نفت هم گفتم ایجاد تنوع در سبد سوخت با استفاده از LPG است که طبق قانون بودجه۱۴۰۴، در سقف ۵۰۰ هزار تن LPG با نرخ اول یارانه بنزین را باید توزیع کنند که هیچ اجازه و کار جدیدی هم در دولت نمی‌خواهد. یک حرف | مالک شریعتی نیاسر 🇮🇷 🆔 @malekshariati 🌐 malekshariati.com