🔰تجارتگازی ایران با روسیه (۱)
🔸امروزه تجارت انرژی شامل خرید و فروش حاملهای متنوع انرژی یک امر مرسوم در دنیا بهویژه در میان قدرتهای بزرگ اقتصادی و انرژی جهان و حتی دارندگان ذخایر عظیم نفت و گاز در دنیا ازجمله آمریکا و روسیه است.
🔹پس از جنگ اوکراین، روسیه برای جبران عدمالنفع هنگفت قطع ارتباط با اروپا، نیازمند صادرات گازطبیعی مازاد خود تا حدود 110میلیارد مترمکعب در سال شده است. همچنین مطابق بند10 سیاستهای کلی برنامه هفتم و نیز بند«ت» ماده44 قانون برنامه هفتم پیشرفت، جمهوری اسلامی ایران نیز برای تبدیلشدن به هاب انرژی منطقه،نیازمند خرید گازطبیعی از روسیه است.
🔸لذا قرارداد دوجانبه تجارت گاز بین ایران و روسیه میتواند بهعنوان یک بردـ برد واقعی برای دو طرف امتیازات مهمی به همراه داشته باشد که در این مسیر توجه به الزامات زیر ضروری است:
🔹این قرارداد باید با اولویت بهصورت خرید گازطبیعی از روسیه و سپس سوآپ منعقد و بهطورکلی از شیوه ترانزیت اجتناب شود تا نحوه مدیریت گاز خریداریشده، صرفا در اختیار جمهوری اسلامی ایران باشد. میزان سوآپ نیز باید مشروط به کمک روسیه در بازاریابی گاز ایران و محدود به یکچهارم کل قرارداد باشد.
🔸مسیر خط لوله انتقال گازطبیعی روسیه به ایران ترجیحا باید مستقل دریایی (کف دریای خزر) باشد تا کشورهای احتمالی در مسیر زمینی آن (قزاقستان ـ ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان ـ ارمنستان) در بلندمدت اهرم فشاری بر ایران در اختیار نداشته باشند. ضمن آنکه احداث خط لوله از مسیر کف دریا هیچ منافاتی با رژیم حقوقی دریای خزر نیز ندارد.
ادامه 👇
🆔 @malekshariati
🔰تجارتگازی ایران با روسیه (۲)
🔸درصورت ضرورت احداث مسیرهای زمینی، علاوه بر احیای خط و قرارداد قدیمی با ترکمنستان، مسیر گرجستان ـ ارمنستان مزایای اقتصادی، امنیتی، رقابتی و سیاسی بیشتر و کاملا ترجیح دارد و نهایتا مسیر آذربایجان باید بهصورت ترانزیت این کشور برای روسیه و تحویل در مرز ایران باشد.
🔹 پیشنهاد مقدماتی روسیه برای آغاز فروش گاز به ایران به میزان 2میلیارد مترمکعب در سال، مشروط به آنکه قرارداد مستقلی نداشته باشد و یکی از بندهای قرارداد اصلی باشد، کاملا مطلوب خواهد بود که در این صورت، احداث یک خط لوله 56اینچی از مسیر نهایی باید مدنظر قرارگیرد.
🔸باتوجه به اینکه 70درصد نیاز مصرف کشور در نیمه شمالی کشور واقع شده است، از هماکنون باید دقت و برنامهریزی شود تا گازطبیعی روسیه برای جبران ناترازی گازطبیعی مصارف غیربهینه داخلی خریداری نشود که در این صورت وابستگی اروپا به روسیه، اینبار برای ایران تکرار خواهد شد. لذا برنامه مدیریت مصرف گازطبیعی در کشور همزمان با پیگیری پروژههای فشارافزایی میدان گازی پارسجنوبی نباید از کانون توجه دولت دور شود.
🔹مصارف گاز وارداتی از روسیه باید کاملا اقتصادی و درآمدزا برای کشور تعریف شود که ترکیبی از صادرات به کشورهای همسایه با قراردادهای بلندمدت از طریق خطوط لوله، جایگزینی با سوخت مایع مصرف داخل (مشروط به ارتقای بهرهوری) و نهایتا فروش به قیمت صادراتی به صنایع انرژیبر دارای محصولات صادراتی است. در هر صورت برای تحقق هاب انرژی، مصرف داخلی نباید از 20درصد میزان کل واردات تجاوز کند.
ادامه 👇
🆔 @malekshariati
🔰تجارتگازی ایران با روسیه (۳)
🔸صادرات گازطبیعی به سایر کشورها بهمنظور تحقق هاب گازی در ایران بهعنوان مهمترین راهکار، نیازمند اقداماتی است که استفاده از ظرفیت سرمایهگذاری و فناوری روسیه برای احداث خطوط لوله مورد نیاز خشکی و دریایی و انجام مذاکرات موازی با کشورهای هدف بهویژه عراق، پاکستان، عمان و هند، ازجمله آنهاست.
🔹قیمت گازطبیعی برخلاف نفت خام، بهصورت منطقهای تعیین میشود، لذا توجه به سایر قراردادهای منعقده در منطقه کاملا ضروری است که از گرانفروشی به کشورمان جلوگیری شود؛ اما به هرحال توجه به «هزینهـ فرصت»های گازطبیعی در مقابل سایر حاملهای انرژی و نیز مزایای کلان سیاسی، اقتصادی و امنیتی را نیز نباید از نظر دور داشت.
🔸در نحوه پرداخت و تسویه بهای گازطبیعی این قرارداد با روسیه لازم است به بستهای جامع از روشهای مالی و غیرمالی توجه شود که میتواند شامل تهاتر مستقیم یا غیرمستقیم گازطبیعی با نفتخام و فرآورده، انجام خدمات فنی و مهندسی ایران در روسیه، صادرات اقلام غذایی و کالای ایرانی به روسیه و پرداخت نقدی از طریق فعالسازی پیمان پولی دوجانبه باشد؛ چرا که یک قرارداد بزرگ مثل خرید گاز است که میتواند رابطه پولی دوجانبه بین 2کشور را زیر بار واقعی ببرد و عملیاتی سازد.
✍🏻 مالک شریعتی، نماینده مجلس
📍روزنامه همشهری، ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
🆔 @malekshariati
سید عزیز!
خطاب به رهبرانقلاب گفته بودی: "ما تَرَکناکَ یَابنَ الْحُسین!"
و یقین داریم که اینگونه است.
مثل حاج قاسم که امروز همچنان مدافع حرم است.
#سید_حسن_نصرالله
#شهید_سلیمانی
#انا_على_العهد
🆔 @malekshariati
🔰وقتی به توصیه رهبر حکیم انقلاب عمل نماییم، بلافاصله پس از انتخابات، رفاقت را جایگزین رقابت کنیم و در بیان و عمل به فکر کار، حل مشکل و خدمت مشترک با رقیب سابق خود در چارچوب اصول انقلاب باشیم، نتیجه اش به کام مردم شیرین و دلنشین خواهد شد.
بیش باد!
#تهران_دوستداشتنی
#برقی_سازی
🆔 @malekshariati
✅ مماشات در برابر فساد کروز؛ محور جدید استیضاح همتی
🔸 علاوه بر محورهای مطرح شده تاکنون برای استیضاح آقای همتی، بیش از ۴۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیهای خطاب به ملت ایران با بیان جزییات مماشات صورت گرفته در برابر فساد واگذاری سهام مدیریتی ایران خودرو به کروز، آن را به عنوان محور جدید مطرح شده برای استیضاح وزیر محترم اقتصاد مطرح کردند. باتوجه به آنکه تعدادی از این نمایندگان ازجمله بنده، قبلا استیضاح را امضا نکرده بودند، پیش بینی میشود تعداد امضاهای استیضاح دکتر همتی به بیش از ۱۰۰ تن برسد.
متن بیانیه بدین شرح است:
هوالحکیم
🔹 با عرض سلام و ارادت محضر شریف ملت عزیز ایران اسلامی؛ نکته ای مهم را با شما ولی نعمتان خود در میان می گذاریم.
ما نمایندگان شما در مجلس شورای اسلامی براساس قسم شرعی و تعهدات خود نسبت به حقوق مردم و رعایت قانون اساسی، موظفیم هرجا فسادی محرز شد، با آن مقابله و نسبت به مسوولان ذیمدخل در آن مماشات نکنیم.
در خصوص تغییرات اخیر در مدیریت شرکت ایران خودرو نکات مهمی را به استحضار شما ملت ایران می رسانیم:
1⃣ به سیاق فرمایش امام خمینی (ره) که ما با سینما مخالف نیستیم و با فحشا مخالفیم و نیز فرمایش اخیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی که ما با مذاکره مخالف نیستیم و با آمریکا مخالفیم، اعلام می کنیم که ما با خصوصی سازی و مردمی سازی اقتصاد مخالف نیستیم بلکه با فساد و مفسدان اقتصادی مخالفیم.
ادامه 👇
https://eitaa.com/malekshariati
https://eitaa.com/malekshariati
https://eitaa.com/malekshariati
ادامه 👇
2⃣ شرکت کروز یک شرکت قطعه ساز است که در بخش تولیدی خود قابل تقدیر است، اما در شئون اقتصادی و مالی و امنیتی دارای سوابقی از روابط ناسالم است که متاسفانه به دلیل همین روابط ناسالم (ازجمله خودروپاشی گسترده در سازمان ها و دستگاههای اجرایی، نظارتی کشور) مورد مماشات برخی مسوولان اجرایی و حتی نظارتی قرار گرفته است. ضمن آنکه در هیچ جای دنیا شرکت تامین کننده قطعات زنجیره تولید یک محصول نهایی بویژه خودرو، به دلیل تعارض منافع در مدیریت شرکت نهایی یعنی خودروسازی صاحب سهام و صندلی مدیریتی نیست.
3⃣ شرکت کروز که از سالها قبل تصاحب ایران خودرو را هدف گذاری کرده بود، در تامین قطعات مورد نیاز ایران خودرو، مرتکب ایجاد انحصار در برخی قطعات، گران فروشی و … شده است که به همین دلیل به اذعان سخنکوی وقت قوه قضاییه پرونده ای سنگین با بیش از ۲۲۲ میلیون دلار است که طبق مفاد آن از ۱۰۱ تا ۴۱۶ درصد گران فروشی نموده است. یعنی یکی از علل گران بودن خودروهای داخلی تا حدود ۵۰٪، این مساله بوده است.
4⃣ به دلیل همین پرونده و سایر مسائل ، یکی از شرکای اصلی کروز که دارای تابعیت مضاعف است، از کشور متواری و به آمریکا رفته است. این فرد همسری آمریکایی دارد که متاسفانه سالها قبل در غفلت صورت گرفته موفق به اخذ تابعیت ایرانی نیز شده است. فرد مذکور و خانواده اش در آمریکا از سرمایه داران کلان و از حامیان کمپین انتخاباتی حزب دمکرات آمریکا هستند بطوریکه در مقاطعی مورد تقدیر سران و نامزدهای این حزب ازجمله اوباما و بایدن قرار گرفته اند که باز کردن پای آنها در یک صنعت مهم کشور مصداق بارزی از نفوذ است که باید با آن برخورد قانونی لازم صورت پذیرد.
5⃣ برای تبیین عمق خسارت اقتصادی و ناکارآمدی این شرکت در صنعت خودروسازی کشور لازم به تاکید است که کروز از طریق گروه بهمن، مشغول مونتاژکاری خودرو و واردات خودرو به صورت CKD است و با تخصیص حدود ۲ میلیارد دلار طی سالهای فعالیت خود تنها ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو وارد بازار ایران کرده است، درحالیکه شرکت سایپا با همه مشکلاتی شما مردم از آن باخبر هستید، با تخصیص حدود ۵۵۰ میلیون دلار موفق به تولید بیش از ۱.۵ میلیون خودرو در همان بازه زمانی شده است. یعنی اساسا مالکین کروز اعتقادی به خودروسازی به معنای ارتقای کیفیت مصولات تولید داخل ندارند و چنانچه مدیریت آنها در ایران خودرو تثبیت شود، این شرکت را که به نوعی نماد توسعه صنعتی کشور است، به بهمن شماره ۲ تبدیل خواهند کرد که به جای خودروهای اقتصادی و مورد نیاز اکثریت جامعه، تنها خودروهای مجلل و گران قیمت با بلعیدن منابع ارزی کشور تحویل خواهند داد.
6⃣ خلاصه ماجرا نیز آن است که با رای شورای رقابت که مرجعی فرادستگاهی است، سهام مدیریتی کروز در ایران خودرو مورد اعتراض قرار گرفت و باطل شد که در فرایندی دوساله نهایتا با رای هیات تجدیدنظر قطعی شد که متاسفانه با تاخیر غیرقابل قبول رئیس این هیات که نماینده وزیر اقتصاد است، رای با تاخیر ابلاغ شد که اگر به موقع ابلاغ شده بود، مساله به پایان می رسید. در ادامه معاون محترم دادستان کل کشور، در دو نوبت به صورت کتبی بر عدم برگزاری مجمع عمومی ایران خودرو تاکید نمود که متاسفانه از سوی مدیرعامل بورس (منصوب وزیر اقتصاد) توجه نشد که ترک فعلی آشکار و مستلزم برخورد قانونی است. لازم به ذکر است مدیرعامل بورس، خود نیز بدون طی مراحل ذکر شده در قانون منصوب شده است که باید برکنار شود. ضمنا در زمان برگزاری مجمع نیز، مقررات و فرآیندهای پیش بینی شده از جمله ماده ۹۱ قانون تجارت رعایت نشده است.
7⃣ از همه مهمتر، عدم توجه شورای بورس و وزیر محترم اقتصادی و دارایی به حکم بند (ت) ماده ۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت است که به صراحت اعلام کرده است باید در شرایط تعارض منافع و ضد رقابت، ضمن سلب حق رای، سهام ذیمدخلان در زنجیره تولید باید در زمان مشخص واگذار شود.
با عنایت به موارد فوق الذکر و سایر نکاتی که از حوصله این نوشتار خارج است، فساد در واگذاری سهام مدیریتی ایران خودرو به کروز برای ما محرز است که متاسفانه وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز به تکالیف خود در ممانعت از این فساد عمل نکرده است. لذا ما نمایندگان به این دلیل بر استیضاح آقای دکتر عبدالناصر همتی، تاکید می کنیم.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
اول اسفند یکهزار و چهارصدوسه
@malekshariati
12.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 دبیرکل جدید حزب الله لبنان درقامت یک رهبر انقلابی و سیاستمدار باتجربه ظاهر شد.
🔸نه تنها جامعه شیعیان که بیش از یک چهارم لبنانیها در مراسم تشییع دو دبیرکل شهید حزب الله با #شیخ_نعیم_قاسم بیعت کردند.
🔹واکنش دردمندانه رژیم صهیونی چه بود؟ پرواز چند جنگنده!
#شهید_نصرالله🏴
#انا_علی_العهد✌️🏻
🆔 @malekshariati
⭕️ ناف #جریان_اصلاحات را با تحریف بریدهاند.
قبلا گفته بودم که اگر فساد محرز شود، هیچ تعللی برای #استیضاح جایز نیست.
در همین برنامه تلویزیونی گفتم از جهت عملکردی حرف همان است که گفته بودم: "با آنکه به #همتی رای اعتماد ندادم، معتقد بودم باید فرصت داد؛ اما فساد #کروز، نظرم را عوض کرد"
🆔 @malekshariati