آذربایجان
دلایل موافقت:
اتصال سرزمینی: این کریدور آذربایجان را به منطقه نخجوان متصل میکند و وابستگی این کشور به ایران برای دسترسی به نخجوان را کاهش میدهد.
تقویت اقتصادی: کریدور زنگزور میتواند تجارت و ترانزیت را بهبود ببخشد و آذربایجان را به یک مرکز ترانزیتی مهم در منطقه تبدیل کند.
افزایش نفوذ ژئوپلیتیک: این مسیر با اتصال به ترکیه و آسیای مرکزی، جایگاه ژئوپلیتیک آذربایجان را تقویت میکند
                
            ترکیه
دلایل موافقت:
تقویت روابط با کشورهای ترکزبان: کریدور زنگزور به ترکیه امکان میدهد روابط خود را با آذربایجان و کشورهای آسیای مرکزی گسترش دهد.
افزایش نفوذ در قفقاز: این کریدور به ترکیه کمک میکند تا نفوذ خود را در منطقه قفقاز بیشتر کند.
فرصتهای اقتصادی: ترکیه از طریق این مسیر میتواند دسترسی بهتری به بازارهای آسیای مرکزی پیدا کند.
                
            انگلستان
دلایل موافقت:
تقویت روابط با ترکیه و آذربایجان: انگلستان به دنبال گسترش روابط خود با این دو کشور است و این کریدور میتواند به این هدف کمک کند.
افزایش نفوذ در منطقه: این پروژه به انگلستان فرصت میدهد تا نفوذ خود را در قفقاز و آسیای مرکزی گسترش دهد.
                
            اسرائیل
دلایل موافقت:
تقویت روابط با آذربایجان: اسرائیل روابط نزدیکی با آذربایجان دارد و این کریدور میتواند این روابط را تقویت کند.
افزایش نفوذ در منطقه: این مسیر به اسرائیل کمک میکند تا بهعنوان یک بازیگر مهم در قفقاز مطرح شود.
                
            ارمنستان
دلایل مخالفت:
تهدید حاکمیت: ارمنستان معتقد است که این کریدور میتواند حاکمیت و تمامیت ارضیاش را به خطر بیندازد.
نگرانیهای امنیتی: این کشور نگران است که کریدور برای اهداف نظامی استفاده شود و امنیت ملیاش را تهدید کند.
                
            روسیه
دلایل مخالفت:
کاهش نفوذ در قفقاز: این کریدور ممکن است نفوذ روسیه در منطقه قفقاز را کاهش دهد.
تقویت رقبا: افزایش نفوذ ترکیه و ناتو از طریق این پروژه میتواند جایگاه روسیه را تضعیف کند.
                
            هند
دلایل مخالفت:
تقویت رقبا: هند نگران است که این کریدور نفوذ پاکستان و ترکیه را در منطقه افزایش دهد.
کاهش نقش در پروژههای ترانزیتی: هند در پروژههایی مانند کریدور شمال-جنوب سرمایهگذاری کرده و این کریدور میتواند جایگاه آن را تضعیف کند.
                
            ایران
دلایل مخالفت:
کاهش نقش ترانزیتی: این کریدور میتواند نقش ایران بهعنوان مسیر ترانزیتی بین آذربایجان و نخجوان را کمرنگ کند.
تقویت رقبای منطقهای: افزایش نفوذ ترکیه و آذربایجان از طریق این کریدور، جایگاه منطقهای ایران را تضعیف میکند.
نگرانیهای امنیتی: نزدیکی کریدور به مرزهای ایران و تقویت حضور ترکیه (عضو ناتو) میتواند امنیت ملی ایران را به خطر بیندازد.
                
            کریدور زنگزور پروژهای با اهمیت استراتژیک است که نگرانیهایی درباره امنیت، حاکمیت و تعادل قدرت در منطقه ایجاد کرده است. موافقت یا مخالفت کشورها با این پروژه به منافع ملی و اهداف بلندمدت آنها بستگی دارد.
این کریدور با تضعیف نقش ترانزیتی، تقویت رقبا و ایجاد تهدیدات امنیتی، برای منافع ملی ایران زیانبار است. نظام ایران با اتخاذ سیاستهای دیپلماتیک، تقویت روابط با ارمنستان و روسیه، و توسعه زیرساختهای ترانزیتی، به دنبال خنثیسازی این تهدیدات و تبدیل آنها به فرصت است. موفقیت این راهبردها میتواند جایگاه ژئوپلیتیک ایران را حفظ کرده و منافع بلندمدت کشور را تضمین کند.
✍ #آسد_مجاهد 
#تحلیل #ثامن #روشنگری #کریدور_زنگزور #یادداشت_تحلیلی
@tahlil_samen
                
            🌷﷽ 🌷
✳️موضوع کنفرانس:
هژمونی نیابتی رژیم صهیونیستی با ایجاد توازن وحشت و مقابله ج.ا.ایران با دور جدید شرارت ها
🎤باحضور: 
#جناب_استادمحمدحسن_ربانی
#استاددانشگاه
#تحلیلگرمسائل_سیاسی_بین_الملل
🗒 چهارشنبه :  ۱۴۰۴/۰۵/۰۸
🕙 ساعت :  ۲۱
🌍 مکان:  #گروه_وعده_صادق
لینک گروه:
http://eitaa.com/joinchat/1963524107C2412dc3224
🛑 برای #گفتگویآنلاین با میهمان برنامه  دراین سمینارمشارکت و ما راهمراهی بفرمائید 
🛑 سمینارها را در کانال #محرمانه_مدیا دنبال بفرمائید.  👇👇
@mahramane_media
🛑کانال محرمانه 👇
@secret_file
                
            