eitaa logo
کشکول|محسن مهدیان
4.4هزار دنبال‌کننده
426 عکس
152 ویدیو
3 فایل
روزنامه‌نگار. ارتباط با ادمین @mohsen_mahdian
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻این پیشنهاد را یک جا ذخیره کنید 🔸این سوال خیلی هاست که برای کمک به انقلاب چه کتابی بخوانیم؟ 🔸برای تقویت تحلیل سیاسی چی؟ 🔸 یا اینکه اگر بخواهیم نظام اندیشه مان را تقویت کنیم، چه کتبی و با چه ترتیبی باید خوانده شود؟ 🔻اولا باید به شما تبریک گفت. کسی که دنبال نظام اندیشه است و تصمیم گرفته است خود را با کتاب مجهز کند انسان دغدغه مند و فرهیخته و ماموریت گرایی است. نداشتن نظام اندیشه آسیب و آفت جبران ناپذیری دارد. تا جائیکه بدون تعارف فقدان آن تهدیدی جدی برای عاقبت بخیری است. 🔸دقت کردید برخی افراد ظاهرا مذهبی و انقلابی، در بزنگاه های روزگار مسیرشان از امام جامعه جدا می شود؟ حالا یا تندتر می روند و جلو می زنند و رهبر و نظام و انقلاب را متهم به عقب ماندن می کنند ویا فاصله می گیرند و به امام جامعه نمی رسند. 🔸یا اینکه خیلی ها در حوادث سیاسی دچار تعلل و سرگشتگی می شوند. حتما از این دست آدم ها هم زیاد دیدید. آدم هایی که با یک خبر و یک رخداد وا می مانند که چه کنند و چه نکنند و نمی دانند درست و غلط چیست. 🔸برخی دیگر هم هستند که حرف حق را می دانند و زبان شان کوتاه است . اینها نیز مشکل نظام اندیشه دارند. کسی که نظام اندیشه نداشته باشند اعتماد به نفس بیان حرف حق ندارد. 🔸عده دیگری هم هستند که آنچه در نظام اعتقادی شان می فهمند را نمی توانند در عرصه عمل و زندگی امتداد بخشند. اینها نیز دچار نقص نظام اندیشه اند. اساسا تفاوت اعتقاد و نظام اندیشه در همین است که اعتقادات امری ذهنی و نظام اندیشه امتداد یافته در زندگی و عمل است. 🔸برخی دیگر را هم شاید توجه کردید که همواره در فهم اصل و فرع امور دچار اشتباه می شوند. متوجه نیستند در یک نظام دینی اصل چیست و فرع کجاست؟ جائی که باید رگ گردنشان برجسته شود ساکت اند و جایی که باید سکوت کنند همه جا را بهم می زنند. 🔸برخی هم هستند که گیر اصلی شان اخلاق است. فکر می کنند کار انقلاب را می توان با بی اخلاقی جلو برد. مثل آب خوردن تهمت می زنند ودروغ می گویند آنهم به اسم دفاع از دین و مذهب و انقلاب. 🔻از این دسته افراد کم نیستند و تلخ تر اینکه درباره خودمان هم باید نگران باشیم. خلاصه این روزها نظام اندیشه برای جوان مومن انقلابی از نان شب واجب تر است. 🔻حالا در موسسه همشهری یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم. 🔸مجله همشهری ماه در شماره اخیر خود ویژه نامه ای را منتشر کرده است به نام " این کتاب ها را حتما بخوانید" این ویژه نامه هر آنچه شما لازم دارید برای تقویت نظام اندیشه ای تان با رعایت ترتیب و اولویت معرفی کرده است. ضمن اینکه توضیح می دهد دقیقا هر کتابی چه مساله ای را در ذهن شما حل می کند و کجا به کارتان می آید. در هر بخش نیز برشی از کتاب آمده است که با ادبیات کتاب بیشتر آشنا شوید. 🔻دسته بندی کتاب از نظام معارفی و اسلام شناسی است تا اخلاق و سلوک و حتا هنر و ادبیات. هرآنچه یک جوان مومن انقلاب نیاز دارد که بداند. حتما این مجله کتاب را تهیه و اگر فرصت دارید از نمایشگاه کتاب، کتب معرفی شده را تهیه کنید و اگر نه سرفرصت سراغ این کتاب های پیشنهادی روید . @mahdian_mohsen 🔻بااین ادرس به کتاب دسترسی دارید: https://hamshahrimarket.com/product/مجله-ماه-ویژه-نامه-نمایشگاه-کتاب/
🔻امنیت عاریتی 1⃣یکم. دو جمله معروف از ترامپ درباره کشورهای عربی وجود دارد. یکی همان گاو شیردهی است که چند سال پیش به عربستان گفت. یکی هم همین جمله ای که در سفر اخیر به یکی دیگر از کشورهای عربی گفت که بدون آمریکا دو هفته هم دوام نمی آورید. 2⃣دوم. در ادبیات نظری وابستگی یک جمله معروف وجود دارد که می گوید توسعه یافتگی در توسعه نیافتگی است. به سخن دیگر روی دیگر توسعه یافتگی برخی کشورها در توسعه نیافتن برخی کشورهای دیگر است. حالا برگردید به بند اول. دو جمله ترامپ کنار هم همین نظریه وابستگی است. "گاو شیرده" روی دیگر "دوام تان باماست". 3⃣سوم. دوازده میلیارد دلار صادرات نفت عربستان به آمریکاست و در قبال آن 19 میلیارد دلار وارد می کند. 80 درصد کالای مصرفی عربستان واردات از آمریکاست. طی چند سال گذشته میزان سرمایه گذاری آمریکا در عربستان 15 میلیارد دلار است و میزان سرمایه گذاری عربستان در آمریکا 600 میلیارد دلار. تنها 135 میلیارد دلار از آمریکا تسلیحات وارد کرده است. بزرگترین قرارداد خرید اسلحه. به اعداد و توازن و مقایسه آنها توجه کنید تا مسائل روشن شود. 4⃣چهارم. وضعیت امارات نیز از این بهتر نیست. برای سرمایه گذاری در آمریکا رقابت می کنند. اگر عربستان 600 میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند او باید 1200 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند. چرا؟ تا دل ارباب را بدست آورد. تضمین ؟ هیچ. ممکن است بایدن بعد از ترامپ بیاید و هواپیمای اف 35 که ترامپ وعده داده بود را ندهد که نداد. اما سفیر امارات در واشنگتن همچنان با افتخار می گوید 3000 سرباز آمریکایی ما را محافظت می کند. 5⃣پنجم. امنیت عاریتی چیست؟ امنیتی که درونزا نیست و خارج از مرزهای یک کشور تعیین تکلیف می شود. امنیتی که بند به تصمیم گرفتن یا نگرفتن دیگر کشورهاست. مبادله نامتوازن و نامتقارن اقتصادی ناشی از همین نگرانی برای امنیت است. ارباب نباشد امنیت شان به خطر می افتد. 6⃣ششم. توافق ابراهیم در امارات با فشار آمریکایی ها بسته شد تا رژیم صهیونیستی را به رسمت بشناسند. احدی در امارات حق اعتراض نداشت. احدی اعتراض کرد و 5 سال زندان و احدی مصری از مهاجرین اعتراض کرد و ظرف 48 ساعت از امارات اخراج شد. همان زمان یک نظرسنجی آمریکایی نشان می داد 80 درصد مردم امارات با این توافق مخالفند اما ناچار بودند سکوت کنند. 7⃣هفتم. سرنوشت امنیت عاریتی، وابستگی است. پایش برسد عزت و انسانیت شان را هم ناچارند بدهند. حالا روشن شد چرا در مقابل جنایات غزه منفعل اند؟ 8⃣هشتم. راز در چشم کردن برج خلیفه و دبی مال روشن است. برق بزنند تا تاریکی ها دیده نشود. 9⃣نهم. سعدی علیه رحمه از دو برادر گفت که یکی خدمت سلطان کردی و دیگر به زورِ بازو نان خوردی.. توانگر گفت درویش را که: چرا خدمت نکنی تا از مشقّتِ کار کردن برهی؟...دیگری گفت: تو چرا کار نکنی تا از مَذَلَّتِ خدمت رهایی یابی؟ که خردمندان گفته‌اند: نانِ خود خوردن و نشستن به که کمرشمشیرِ زرّین به‌خدمت بستن. 🔟دهم. از برادر اهل خدمت نزد سلطان، نسلی تربیت می شود که به ناچار و از سر ذلت مقابل کدخدای موهوم رقص مو می کند و از برادری که اهل مشقت است و اتکا به زور بازو، نسلی تربیت می شود که از سر عزت، دامن شهید پروری دارد. 🔻این هم فرق ما و آنها؛ کافی نیست؟ همشهری @mahdian_mohsen
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا مقایسه ما و ژاپن اشتباه است؟ @mahdian_mohsen
16.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر مشکل توسعه ما بخاطر تقابل با امریکاست چرا قبل انقلاب عقب مانده بودیم؟ @mahdian_mohsen
14.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سه دلیل برای دروغ بودن توسعه امارات و عربستان @mahdian_mohsen
13.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مشکل امریکا، ایران است یا جمهوری اسلامی؟ @mahdian_mohsen
🔻فناوری تربیت مسوول رهبرانقلاب به مسوولین فرمودند به میان مردم بروید و حتا اگر تندی کردند با حوصله بشنوید. در ادامه فرمودند این کار تمرین می خواهد. اجازه دهید دو نکته کلیدی از ثمره این تذکر را مختصرا اشاره کنم. 🔻یکم. فناوری شکست زبان بیگانه دقت کردید که در مواردی میان مردم و مسوولین گویا یک زبان بیگانه حاکم است؟ نه مسوول مساله و نیاز مردم را می شناسد و نه مردم کارها و اقدامات مسوول را می بینند. چرا؟ اساسا سه چالش میان مردم و مسوولین وجود دارد. 🔸یک.چالش و نیاز حقیقی مردم را مسوول نمی بیند 🔸دو.اقدامات مسوول را مردم نمی بینند 🔸سه. رسانه ها اعم از رسانه جاهل و رسانه دشمن، تصویری غیر واقعی از نیاز مردم و کارهای انجام شده و نشده نشان می دهد. اما راه شکست این سه در ارتباط چهره به چهره است. چطور؟ در عصری به سر می بریم که مسوول و مردم از لنز رسانه و شبکه های اجتماعی همدیگر را قضاوت می کنند. طبیعت این عرصه بدفهمی و شناخت نادرست است؛ خاصه که دستکاری ادراکی دشمن نیز اضافه شود. با این توضیح راه شکست این محاصره شناختی در ارتباط موثر و حقیقی است. 🔸مردم اعتماد پیدا می کنند و مسوول هم اعتبار. 🔸مردم نیاز حقیقی شان را می گویند و مسوول اثر تصمیمش را می بیند. 🔸مردم احساس ارزشمندی پیدا می کنند و مسوول احساس تواضع و فروتنی. 🔸در نتیجه مردم امیدوار می شوند و مسوول در مسیر تلاش. 🔻و اما دوم فناوری سلوک مسوول رهبرانقلاب سالها پیش فرمودند: " امروز بهترین چیزی که ممکن است ما بتوانیم برای تصحیح اخلاق و رفتار و منش خودمان یعنی مسئولان کشور ملاک قرار دهیم، مردم‏سالاری دینی است" یکی از جلوه های مردم سالاری دینی همین چهره به چهره با مردم است. ثمره این دیدار فناوری تربیت مدیر و حاکم است. مدیری که اهل سلوک و رشد اخلاقی نباشد نمی تواند به مردم خدمت کند؛ ولو متخصص باشد. باید تلاش کند خودساخته شود لذا فرمود "تمرین کنید" 🔸بین مردم رفتن تکبرها را می شکند و فروتنی می آورد. 🔸تمرین مدارا و مراعات است. هم نفسی با اقشار ضعیف است و دوری از خاص نشینی. 🔸 تقویت روحیه جهادی است و تمرین صبر و تحمل. 🔸صداقت و شفافیت است و تلاش برای عدالت. 🔸اگر تربیت یابیم و بزرگ شویم، اهل خدمت حقیقی خواهیم بود. 🔻خلاصه اینکه میراث خمینی کبیر برای مسوولین امروز، همین مردمسالاری است که یکی از مهمترین ثمراتش سلوک و تمرین تقوا است. ان‌شاءالله امانت دار باشیم. همشهری @mahdian_mohsen
🔻خمینی و انقلاب در سلوک 1⃣یکم. سالها پیش یکی از رفقای انقلابی و پرشور جهادی غافلگیرانه از صحنه فعالیت اجتماعی ناپدید شد. سراغش را گرفتیم و سوال کردیم و علت خواستیم. دلش نبود و پاسخ نداد. تا روزی روزگاری باب درددلش باز شد. گفت در دو راهیم. گفتم کدام دو راه؟ گفت مگر رهبرانقلاب نگفتند اگر خواستی از سیم خاردار عبور کنی ابتدا باید از سیم خاردار نفست عبور کنی؟ گفتم بله. گفت من هنوز از منیت و نفسم عبور نکردم. چطور حرف از انقلاب و جهاد بزنم؟ از سویی نیز وامانده ام. می بینم کشور و مردم و دینم مدد می خواهد و حالا حیرت زده ام چه کنم. در ظاهر دوگانه درستی بود. سالها برای من هم سوال بود. چه باید کرد؟ اول جهاد با نفس و بعد جهاد با دشمن؟ خب چه کنیم؟ بیتوته کنیم؟ تا چه وقت؟ تا کجا؟ 2⃣دوم. ما چه تعریفی از دنیا داریم؟ از آخرت؟ از ظهور؟ از معنویت؟ از مبارزه با نفس؟ از سلوک؟ از انقلابی گری؟ چه بسا تصویر ذهنی ما از معارف انقلاب نقص‌های فراوان دارد. در بهترین حالت خیال مان بر این است که دنیا فتنه است. باید عبور کرد تا آخرت. ظهور نیز زمان رهایی است. باید دعا کرد تا امام از راه برسد و نجات مان دهد. سلوک نیز یعنی عبا به دوش انداختن و سرسجاده نشستن. انقلابی گری نیز امری است اجتماعی که در اوقات فراغت مان بعد از کار و تلاش برای زندگی، باید برایش فکری کرد. ماجرا چنین نیست. واقعیت اینست که معارف حقه انقلاب به هر دلیل دست ما نرسیده است. خودمان هم اهمال کردیم. اما آموزش و پرورش و مسجد و منبر و غیره و ذلک هم کم گذاشتند. دین را باید با تمام اجزایش از دست امام گرفت. خمینی به دین رنگ دیگری زد و اسلام را از سر طاقچه روی زمین آورد. 3⃣سوم. امام خمینی نشان داد سلوک فردی جدا از سلوک اجتماعی نیست. مبارزه با نفس، منحصر به نفس نیست. مبارزه با نفس با جمع و در اجتماع میسر است. 🔻 امام نشان داد اگر امتی سلوک کند و بلند شود مسیر تاریخ عوض می شود. برای همین انقلاب اسلامی را یقظه و بیداری یک ملت می دانست. ملتی بیدار شد و قیام کرد. بهمن 57 ثمره سلوک در ابعاد یک ملت بود. 🔻امام نشان داد شیطان روی زمین چیست و کیست؟ شیطان یک موجود در ساحت خیال نیست. شیطان در سطح حکمرانی و دولت ها و ابزارها و نهادها امتداد دارد. 🔻امام مهدویت را نیز به نحو دیگری توضیح داد. ظهور صرفا با دعا محقق نمی شود. ظهور ثمره سلوک فردی و اجتماعی ماست. برای ظهور باید حرکت کرد. مقدمات ظهور در حرکت ماست نه نشستن ما. 🔻امام سلوک و رشد معنوی را از سر سجاده تا کف خیابان ها کشید. 🔻 امام مبارزه با نفس را در مبارزه با آمریکا نشان داد. 🔻 امام عبادت را در خدمت به مردم شرح داد. 🔻امام تقوای فردی را با استقامت و مقاومت یک ملت توضیح داد. 🔻امام ذکر و تسبیح را تا شهرسازی و معماری بسط داد. 🔻امام توضیح داد سلوک و رشد معنوی در سلوک انقلابی و اجتماعی است. برای رشد کردن باید به میدان آمد. برای مبارزه با نفس باید با شیطان بزرگ مبارزه کرد. انقلابی گری اوقات فراغت ما نیست. همه زندگی ماست. دین ماست. سجده و رکوع و قیام ماست. حرف تمام است. 4⃣چهارم. سالها گذشت و آن رفیق خوب ما یک روز گفت مزه کردم و چشیدم که سلوک با انقلاب عمق و سرعتش بیشتر است. وسط میدان جهاد و مبارزه و کاراجتماعی و خدمت رسانی باید حواس مان به خودمان باشد. اما این حواس جمعی در حرکت اجتماعی است. 🔻 مبارزه با نفس در عبور از دنیا است و نه ترک دنیا. 🔻 مبارزه با اهریمن در چنگ انداختن با شیطان کبیر است نه غفلت از آن. 🔻تقوا در مقاومت سیاسی و اجتماعی است نه سرسجاده نشستن. 🔻ذکر گفتن در به چشم آوردن اجتماعی اسماءالله است؛ نه صرفا ورد و تکرار زبان. انقلاب 57 ثمره سلوک امام خمینی بود. قیام او یک ملت را به قیام رساند. قیام انفسی اش، قیام آفاقی ساخت. تک تک مردم بلند شدند و امروز اگر انقلاب زنده است به مقاومتی است که ثمره تقوای یک ملت است. 🔻 او ابتدا در سلوک انقلاب کرد..... اکیدا پیشنهاد می کنم شماره آخر خردنامه را با همین عنوان بخوانید: "انقلاب در سلوک" با یادداشت ها و گفت‌وگوهایی از آیت الله یزدان پناه و آیت الله ممدوحی و آیت الله عابدینی و حجت الاسلام پناهیان و بانو فاطمه طباطبائی و غیره... @mahdian_mohsen خردنامه: https://hamshahrimarket.com/?p=13954
اینفوگرافی سخنان رهبرانقلاب به زبان ساده 🔻این هنر رهبرماست که مفاهیم سخت و پیچیده را گوئی تصویری بیان می کنند. 🔻شروع کنیم 🔸درباره جایگاه امام چه گفتند؟ 🔹 امروز هرانچه از مقاومت و افول آمریکا می بینیم ثمره انقلاب امام است. 🔸کدام امام؟ 🔹امامی که هیچ چیز نداشت؛ تنها و بدون منابع مالی 🔸قدرتش در چه بود؟ 🔹امام توانست یک ملت را وارد میدان کند 🔸چطور توانست؟ 🔹با تقویت عقلانیت 🔸عقلانیت چیست؟ 🔹استقلال و ولایت فقیه 🔸استقلال چیست؟ 🔹مقاومت و قدرت و استقامت مقاومت یعنی ایستادن مقابل مشکلات. قدرت یعنی قوی شدن در همه امور. ایستادن یعنی ادامه راه 🔸ثمره این عقلانیت چه شد؟ 🔹هویت یک ملت را تشکیل داد. هم رفاه ایجاد می کند و هم پیشرفت و هم امنیت پایدار 🔸عقلانیت انحرافی چیست؟ 🔹برخی عقلانیت را سازش قلمداد می کنند 🔸امام چطور این هویت را ایجاد کرد؟ 🔹با تبیین 🔸تبیین امام چه ویژگی داشت؟ 🔹هم احساسات را درگیر می کرد و هم عقل ها. احساسات را هدایت می کرد و عقلها را قانع 🔸تبیین از چه زمان شروع شد؟ 🔹از آغاز نهضت تا پایان عمر امام. 🔸ثمره تببین چه بود؟ 🔹امام با ایجاد اعتماد به نفس ملی، "ما می توانیم" را در ملت زنده کرد 🔻تا اینجا کل ماجرای انقلاب و مکتب امام را به زبان ساده توضیح دادند. در انتها به یکی از ثمرات این عقلانیت اشاره کردند؛ چه؟ هسته ای 🔸ما چرا هسته ای می خواهیم؟ 🔹به همان حکم عقلانیت و استقلال و به جهت "ما می توانیم" 🔸چه ثمره ای دارد؟ 🔹صنعت هسته ای یک صنعت مادر است که همه حوزه ها را از انرژی تا پزشکی و کشاورزی در گیر می کند. 🔸طرح آمریکا برای هسته ای چیست؟ 🔹صد در صد ضد ما "می توانیم" 🔸حرف شان چیست؟ 🔹غنی سازی نداشته باشید 🔸غنی سازی چه اهمیتی دارد؟ 🔹کلید اصلی صنعت هسته ای است. بدون غنی سازی چرخه کامل هسته ای بی فایده است 🔸بهانه شان چیست؟ 🔹شما نداشته باشید ما به شما می دهیم 🔸دادند؟ 🔹دهه هشتاد تجربه کردیم و مثل همیشه خلف وعده کردند. 🔸نتیجه؟ 🔹همین را می خواهند. همواره دست مان مقابل آنها دراز باشد. 🔸چه کردیم؟ 🔹دانشمندان هسته ای ما چرخه سوخت را کامل کردند 🔸حالا حرف شان چیست؟ 🔹کلا غنی سازی نداشته باشید 🔸پاسخ ما؟ 🔹پاسخ ما به این یاوه گوئی ها اینست که هیچ غلطی نمی توانید بکنید 🔻یکبار دیگر این منظومه را مرور کنید. پشتوانه "هیچ غلطی نمی توانید کنید" عقلانیت است. عقلانیتی که از هویت یک ملت حرف می زند. ملتی که به حکم استقامت و مقاومت و قدرتش امروز استقلال دارد و زیربار حرف زور نمی رود. حق همین است. زور دارد به این مردم حرف زور زدن. @mahdian_mohsen
🔽باقی‌مانده از حادثه تلخ الهه حسین‌نژاد 🔽آنقدر ماجرا دردناک است که تا مدتها تلخی آن آزار دهنده است. دختر معصومی که در چنگال هرزگی و شرارت گرفتار می شود و چنین یک خانواده و بلکه یک شهر و کشور را داغدیده و غمزده می کند. 🔽اما چند نکته که نباید از کنار آن ساده گذشت: 1⃣یکم. کفتارها و لاشخورهای سیاسی حق ندارند ندبه کنند. از روز اول تلاش کردند ماجرا را مثل همیشه به حجاب ربط دهند که هو شدند. جلوتر تلاش کردند ماجرا را به دوگانه ایرانی-افغانی بکشند که موفق نشدند. بعد گفتند مقتول را به حکم گرایش سیاسی اش کشتند که محل نگرفتند. حالا دست و پا می زنند که قاتل در فلان نهاد شاغل بوده و یا گرایش چنان و چنین داشته است که باز هم بی آبرو می شوند. مردم شما ها را شناختند. دور شوید که سراسر خباثتید. 2⃣دوم. آنها که علیه قصاص صف می کشیدند امروز زبان به کام گرفتند. نه از شعار "نه به اعدام" شان خبری است و نه گزافه گوئی های حقوق بشری. حق دارند لب گزیده و لکنت بگیرند. اینها نیز خواسته یا ناخواسته در چنین فجایعی سهم دارند. این واماندگی ثمره ایستادن مقابل حکم خداست. امیدوارم در جاهای دیگر هم درس بگیریم. 3⃣سوم. حادثه تلخ است ولو یک مورد آن. این روزها مردم ما از دست به دست شدن ایندست اخبار روح شان آزرده است. متاسفانه هیچ قانون مشخصی نیز در انتشار و حدود و ثغور این اخبار وجود ندارد. فیلم دردناک جنازه مقتول هم منتشر می شود و یک نفر نیست بپرسد چرا و چگونه و به چه حقی؟ خبر کشته شدن مقتول را هم باید یک خبرنگار به خانواده داغدیده بدهد. جزئیات بازجوئی از قاتل هم باید منتشر شود. زشت نیست؟ همه جای دنیا انتشار چنین اخباری قاعده مند است و حساب وکتاب دارد. خلاصه اینکه فکری برای روح و روان مردم کنیم. 4⃣چهارم. ماجرا سیاسی نیست. اما مسئولین امنیتی و انتظامی تماشا کنند که خناسان نشسته بر کمین روح و روان ملت، چه کره ای از این حادثه تلخ می گیرند. سخن بر سر اینست که فتنه آینده قطعا فتنه اوباش خواهد بود. وقتی آمریکایی ها و صهیونیست ها در بی نقاب ترین حالت اهریمنی شان جلو آمدند، یقین بدانید عوامل داخلی شان، پست ترین جاهل ها یعنی اراذل و اوباش خواهد بود. از امروز فکر کنیم. @mahdian_mohsen
🔻به شما چه ربطی داره؟ "به شما ربطی ندارد". یک وقتی تذکر لازم است. خیلی وقت ها ما درگیر جزئیات یک اختلاف می شویم و از تحلیل کلان آن غفلت می کنیم. مثال ساده بزنم. فرض کنید یک نفر ولگرد از راه برسد و تندی کند که چرا رنگ خانه شما آبی است. پاسخش چیست؟ درباره روان شناسی رنگ آبی بحث می کنید؟ یا محکم و مقتدر جواب می دهید:" به تو چه" 🔻ماجرای صنعت هسته ای و غنی سازی نیز کم وبیش همین است. آنقدر غرق جزئیات هسته ای و غنی سازی و درصد و سانتریفیوژ شدیم که لازم بود بزرگی از راه برسد و به طرف آمریکایی بگوید اصلا به تو چه؟ اما این تندی از سر عصبانیت نیست و دارای یک منطق بااهمیت است که رهبرانقلاب در همان سخنان مربوط به سالگرد امام توضیح دادند. خوب دقت کنیم. 🔻تا به حال غنی سازی را با منطق هویتی یک ملت تحلیل کردیم؟ سخنان رهبرانقلاب از عبارت عقلانیت شروع شد و توضیح دادند که عقلانیت یعنی قانون و عزت نفس و یا ولایت فقیه و استقلال. چرا ولایت فقیه و چرا استقلال؟ ولایت فقیه یعنی قانون. یعنی حد و مرز. انسان عاقل به حکم خرد می فهمد پایبندی به قانون محدودیت نیست و بلوغ انسان است. اما استقلال چه ربطی به عقلانیت دارد؟ انسان رشدیافته، اول از همه عزت نفس پیدا می کند. عزت نفس نقطه آغاز همه فضائل است. یک جامعه اگر عزت نفس پیدا کرد آماده بزرگترین تحولات و پیشرفت ها می شود. اینکه ملت انقلابی ایران در بدو امر گفتند نه این و نه آن ثمره رشد عقلی شان است. اما ایندو چیست؟ ایندو هویت یک ملت است. 🔻هویت ملت ما آنقدر رشد یافته است که ضرورت قانون الهی را می فهمد و آنقدر عزت نفس دارد که روی پای خودش بایستد. از این جهت شعار ما می توانیم شعار هویتی ملت ماست. امنیت و پیشرفت و رفاه یک ملت که نمی تواند خارج از هویتش رقم بخورد. می شود؟ ما که مثل برخی کشورهای عربی نیستیم که امنیت و توسعه مان عاریتی باشد. بگذریم. حرف تمام است. 🔻رهبرانقلاب این صدای هویتی را به گوش غربی ها و آمریکایی ها رساند. اینکه چرا مردم ما برای پیشرفت کشورشان باید از دیگری اجازه بگیرند؟ و اینکه به چه حقی دخالت می کنند؟ این تذکر رهبرانقلاب کمک کرد وسط این مباحث فنی و سیاسی فراموش نکنیم که هویت ملت ایران بر پایه همان عقلانیت انقلابی اجازه زورگویی نمی دهد. همین. ساده است. همشهری @mahdian_mohsen
🔻چرا مرگ الهه حسین‌نژاد بیشتر از زهرا میرزایی دیده شد؟ 🔻پرسشی در شبکه‌های اجتماعی توجهم را جلب کرد:  چرا ماجرای قتل الهه حسین‌نژاد بیش از زهرا میرزایی بازتاب یافت، با اینکه هر دو زن و هر دو قربانی سرقت بودند. برخی دلیل را تفاوت در حجاب دانسته‌اند، برخی ورود رسانه‌های معاند را عامل می‌دانند؛ اما ماجرا ریشه‌ای‌تر است. چه بسا ورود این لاشخورهای سیاسی ریشه در همین روانشناسی ادراکی داشته باشد. 🔻در رسانه، مفهومی به نام ژورنالیسم غوطه‌وری وجود دارد که توضیح می‌دهد چگونه مخاطب دچار غرقگی (فلو) در خبر می‌شود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که مخاطب چنان درگیر یک روایت می‌شود که مرز واقعیت و بازنمایی برایش کمرنگ می‌شود. چند عامل کلیدی در ایجاد این غوطه‌وری نقش دارند: 1⃣۱. درگیری شدید عاطفی: در ماجرای الهه، روایت چندروزه‌ ناپدیدشدن، تعلیق و رمزگشایی تدریجی، هیجان و عاطفه مخاطب را درگیر کرد. در حالی‌که روایت زهرا یک‌باره و خطی بود. 2⃣۲. تجربه اول‌شخص: قتل الهه در فضای عمومی و توسط راننده‌ای ناشناس رخ داد؛ مخاطب راحت‌تر خود را جای او می‌گذاشت. در مقابل، قتل زهرا در محیط خصوصی و توسط یک آشنا (پسرخاله) رخ داد و به اندازه کافی احساس ناامنی عمومی ایجاد نکرد. 3⃣3.خرده روایت‌ ها و بازتولید جمعی: پرونده الهه، به‌دلیل قابل تجسم بودن، امکان روایت‌های شخصی و بازنشر فراوان را فراهم کرد؛ الگوریتم‌ها آن را بیشتر پخش کردند. اما روایت زهرا چنین ظرفیتی نداشت. 4⃣۴. ابرروایت ها یا طرح‌واره‌های ذهنی: ترس از "ماشین ناشناس" عمومی‌تر و پررنگ‌تر از ترس از "آشنای خانوادگی" است. در نتیجه، روایت الهه به یک خطر اجتماعی بدل شد، نه صرفاً یک تراژدی فردی. 🔻اما نکته اصلی اینجاست: آیا واقعاً این دو مرگ متفاوت بودند؟ نه. هر دو فاجعه‌بار بودند. اما شبکه‌های اجتماعی اغلب ما را در وضعیت "فلو" یا غرقگی قرار می‌دهند؛ جایی که واکنش‌ ما از روی آگاهی نیست، بلکه از روی غریزه و موج رسانه‌ای است. 🔻همین حالت باعث می‌شود از یک خبر متأثر شویم و از دیگری عبور کنیم؛ یا به شهادت روزانه ده‌ها زن و کودک در غزه بی‌تفاوت  شویم. این بی حسی خبری نتیجه‌ی همین غوطه‌وری بی‌خودآگاه است. 🔻برای اینکه احساس و رفتار ما اسیر موج‌های شبکه‌ای نشود، باید یاد بگیریم خودآگاه در رسانه‌ها حضور داشته باشیم. تمرین کنیم. مهم است. @mahdian_mohsen