🔻چرا مرگ الهه حسیننژاد بیشتر از زهرا میرزایی دیده شد؟
🔻پرسشی در شبکههای اجتماعی توجهم را جلب کرد: چرا ماجرای قتل الهه حسیننژاد بیش از زهرا میرزایی بازتاب یافت، با اینکه هر دو زن و هر دو قربانی سرقت بودند. برخی دلیل را تفاوت در حجاب دانستهاند، برخی ورود رسانههای معاند را عامل میدانند؛ اما ماجرا ریشهایتر است.
چه بسا ورود این لاشخورهای سیاسی ریشه در همین روانشناسی ادراکی داشته باشد.
🔻در رسانه، مفهومی به نام ژورنالیسم غوطهوری وجود دارد که توضیح میدهد چگونه مخاطب دچار غرقگی (فلو) در خبر میشود. این وضعیت زمانی رخ میدهد که مخاطب چنان درگیر یک روایت میشود که مرز واقعیت و بازنمایی برایش کمرنگ میشود. چند عامل کلیدی در ایجاد این غوطهوری نقش دارند:
1⃣۱. درگیری شدید عاطفی: در ماجرای الهه، روایت چندروزه ناپدیدشدن، تعلیق و رمزگشایی تدریجی، هیجان و عاطفه مخاطب را درگیر کرد. در حالیکه روایت زهرا یکباره و خطی بود.
2⃣۲. تجربه اولشخص: قتل الهه در فضای عمومی و توسط رانندهای ناشناس رخ داد؛ مخاطب راحتتر خود را جای او میگذاشت. در مقابل، قتل زهرا در محیط خصوصی و توسط یک آشنا (پسرخاله) رخ داد و به اندازه کافی احساس ناامنی عمومی ایجاد نکرد.
3⃣3.خرده روایت ها و بازتولید جمعی: پرونده الهه، بهدلیل قابل تجسم بودن، امکان روایتهای شخصی و بازنشر فراوان را فراهم کرد؛ الگوریتمها آن را بیشتر پخش کردند. اما روایت زهرا چنین ظرفیتی نداشت.
4⃣۴. ابرروایت ها یا طرحوارههای ذهنی: ترس از "ماشین ناشناس" عمومیتر و پررنگتر از ترس از "آشنای خانوادگی" است. در نتیجه، روایت الهه به یک خطر اجتماعی بدل شد، نه صرفاً یک تراژدی فردی.
🔻اما نکته اصلی اینجاست: آیا واقعاً این دو مرگ متفاوت بودند؟ نه. هر دو فاجعهبار بودند. اما شبکههای اجتماعی اغلب ما را در وضعیت "فلو" یا غرقگی قرار میدهند؛ جایی که واکنش ما از روی آگاهی نیست، بلکه از روی غریزه و موج رسانهای است.
🔻همین حالت باعث میشود از یک خبر متأثر شویم و از دیگری عبور کنیم؛ یا به شهادت روزانه دهها زن و کودک در غزه بیتفاوت شویم. این بی حسی خبری نتیجهی همین غوطهوری بیخودآگاه است.
🔻برای اینکه احساس و رفتار ما اسیر موجهای شبکهای نشود، باید یاد بگیریم خودآگاه در رسانهها حضور داشته باشیم. تمرین کنیم. مهم است.
@mahdian_mohsen
🔻لطفاً قانون سگگردانی را اجرا نکنید
در اخبار آمده که قرار است با پدیدهی اجتماعی «سگگردانی» در شهر برخورد شود. این خبر نشاندهندهی عزم ساماندهی است، اما پیشنهاد من این است: لطفاً فعلاً این قانون را اجرا نکنید. نه از سر مخالفت با قانون، بلکه از سر دغدغه برای حفظ حرمت و اقتدار آن.
🔻۱. مردم را قانونشکن نکنید
صدور قوانینی که بستر اجرای آنها فراهم نیست، شهروندان را در تنگنای انتخاب میان نیاز و قانونگریزی قرار میدهد. چنین قوانینی، اگر جامع و دقیق تدوین نشوند، جامعه را به بنبست میکشاند و افراد ناگزیر به تخلف میشوند.
برای بسیاری از کسانی که سگ نگهداری میکنند، سگگردانی فقط یک تفریح نیست؛ ضرورتی است برای حفظ سلامت حیوان. نمیتوان از یکسو مجوز نگهداری حیوان خانگی صادر کرد، دامپزشک تعیین نمود، غذای وارداتی فراهم کرد، و از سوی دیگر ابتداییترین امکان مراقبت از آن را منع کرد.
در این شرایط یک شبه و با یک تصمیم، جماعتی را قانون شکن می کنیم. درحالیکه میتوان با تدبیری ساده، مانند اختصاص فضاهای مشخص با ضوابط معین برای سگگردانی، هم نیاز این گروه را پاسخ داد و هم حرمت قانون را حفظ کرد.
🔻۲. پاس گل به خناسها ندهیم
نکتهی مهمتر چگونگی اجرای قانون است. قرار است چه نهادی مانع سگگردانی شود؟ پلیس؟ نگهبان پارک؟ مأمور شهرداری؟ یا چه؟ و اگر قرار بر برخورد باشد، با چه شیوهای؟ در برخی خبرها از «جمعآوری سگ از دست مردم» گفته شده است. آیا به تبعات اجتماعی، فرهنگی و رسانهای این تصمیمات فکر کردیم؟ آیا باز هم قرار است بهانه دست خناسان رسانه ای دهیم؟
اگر بناست تخلفی ثبت شود، آیا زیرساخت لازم مانند دوربینهای هوشمند فراهم است؟ یا قرار است به شیوههای پرهزینه و بیاثر گذشته بازگردیم؟
🔻۳. از همه مهمتر: اقتدار قانون را حفظ کنیم
نگرانی اصلی درباره روزهای بعد از انتشار این اخبار است؛ اینکه خبری منتشر شود و بعد هم همچنان همه چیز سرجای خودش باقی بماند. همان سگ گردانی ها و همان قانون شکنی ها. مثل دهها مورد که اجازه دهید فهرست نکنیم.
قانونی که اعلام شود اما اجرا نشود، یا اجرا شود اما اثر نگذارد، اقتدار قانون و قانونگذار را میشکند.
عزیزی میگفت: "من از چراغ قرمز عبور نمیکنم؛ نه بهخاطر پلیس و جریمه، نه برای رعایت قانون و نه حتی حرمت شرعی آن؛ این سه حتما هست اما فراتر از آن اقتدار نظام اسلامی است.
اگر اقتدار قانون در ذهن جمعی شکسته شود، دیگر فقط این قانون نیست که آسیب میبیند؛ اعتماد عمومی فرو میریزد و راه برای بیتفاوتی به هر قانون دیگری باز میشود.
پس اگر هنوز نتوانستهایم به موضوع سگگردانی نگاهی جامع داشته باشیم و لوازم اجرای آن را فراهم کنیم، لطفاً فعلا اجرا نکنیم.
همشهری
@mahdian_mohsen
14.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸ما با پدیده عبور از الهه مواجیهم
🔸 چرا کسی سراغ کلثوم خانم نرفت
🔸مراقب باشیم "آدم کش های رسانه ای"، "گریه کن مجلس" نشوند
@mahdian_mohsen
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بجای 30 ثانیه 20 ثانیه شد
ولی مهم
@mahdian_mohsen
6.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نتایج جالب مقایسه امنیت میان تهران و بمبئی و لندن
@mahdian_mohsen
🔻بپذیریم این تذکرات متفاوت بود
🔻رهبر انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس چند تذکر مهم و کلیدی مطرح کردند. اما واقعیت این است که این تذکرات جدید نبودند؛ ایشان طی سالهای گذشته بارها نکاتی مشابه را به مجلس گوشزد کردهاند. با اینحال، تفاوتی مهم در این نوبت وجود داشت که تأمل در آن ضروری است.
🔻دو تفاوت اصلی و چرایی
1️⃣یک. تذکرات اینبار کاملاً مصداقی بود. برای مثال، توصیه همیشگی رهبر انقلاب به همراهی و تعامل با دولت، اینبار با مصادیق مشخصی همراه شد؛ از جمله تأکید بر عدم دستکاری گسترده لوایح اقتصادی دولت، کاهش احضار وزرا به مجلس.
2️⃣دو. سخنان ایشان کاملاً صریح بود. بهروشنی فرمودند که اقدامات نظارتی باید به موارد ضروری محدود شود؛ و اینکه انقلابیگری با جنجالآفرینی، یقهگیری و دعوا یکی نیست.
🔻تذکر صریح و مصداقی موجب میشود قرائتهای غیرواقعی و خوانشهای سلیقهای دیگر مجال بروز پیدا نکنند. اما این موارد، ظرفیت تحلیلهای بیشتر نیز دارند.
🔻چرایی این تفاوت
1️⃣یک. شرایط این روزهای کشور.
خود ایشان تصریح کردند که امروز، بیش از هر زمان دیگری، نیاز به انسجام داریم. همچنین فرمودند که اختلاف، همواره مضر است، اما امروز بیش از همیشه زیانبار خواهد بود.
چرایی این تأکید روشن است؛ وقتی دشمن در بالاترین سطح شیطنت و خباثت نسبت به گذشته قرار دارد، وحدت و انسجام ضرورتی انکارناپذیر است.
2️⃣دو. تصحیح یک برداشت نادرست.
اجازه دهید یکبار دیگر به ابتدای سخنان ایشان بازگردیم. رهبر انقلاب در آغاز فرمودند مجلس ما نسبت به مجالس دیگر کشورها با فاصله جلوتر است. سپس توضیح دادند که مجلس دو جایگاه دارد: یکی حقوقی و دیگری حقیقی. شأن حقوقی، همان جایگاه قانونی مجلس است که اهمیت آن روشن است؛ اما شأن حقیقی نمایندگان بسیار مهمتر است، و همین شأن ما را از دیگر مجالس بهمراتب پیشتر میبرد.
🔻اما این جایگاه حقیقی چه شاخصی دارد؟ نمایندگان چگونه باید باشند تا جلوتر محسوب شوند؟ رهبر انقلاب در پاسخ به این پرسش دو شاخص را معرفی کردند: عقلانیت و انقلابیگری.
🔻بند اول، درباره انسجام و پرهیز از اختلاف، ذیل عقلانیت قرار میگیرد. ضرورت وفاق منطق روشن عقلی و البته انقلابی دارد.
🔻اما بند دوم، مربوط به انقلابیگری است. رهبر انقلاب نسبت به این شاخص، یک تذکر صریح و روشنگرانه داشتند. نخست اینکه مرزبندی کردند با تلقی رایج و سطحی از انقلابیگری که آن را صرفاً در داد زدن و هیاهو میبیند. ایشان تصریح کردند که انقلابیگری به سروصدا نیست.
فرمودند مجلس باید مشی انقلابیگری داشته باشد، اما در فهم انقلابیگری نباید خطا شود. تأکید کردند که پایه اول انقلابیگری، حرکت به سمت آرمانهاست. همچنین شجاعت در ابراز عقیده، ضروری است، اما با بیانی درست، محترمانه و غیر اهانتآمیز؛ و نیز با پرهیز جدی از دخالت سلیقهها و اغراض شخصی.
رهبر انقلاب راه فهم صحیح انقلابیگری را رجوع به حضرت امام دانستند و فرمودند که نباید فراموش شود برای چه آرمانهایی انقلاب صورت گرفت.
🔻در نهایت، برای این دو شاخص، عقلانیت و انقلابیگری دو ثمره مهم و کلیدی بیان کردند: اینکه عملکرد مجلس باید امیدآفرین و آرامشبخش باشد.
دست آخر اینکه انسجام در تقاطع این چند کلیدواژه است. عقلانیت و انقلابی گری و از سویی امیدآفرینی و آرامش بخشی. دقیق شویم روشن است.
نیت صادق، سلامت نفس نمایندگان و تلاش مجاهدانهی آنان، همه محفوظ است. اما امروز، بیش از هر زمان، باید در موضوع عقلانیت و انقلابیگری دقیق و هوشیار بود. باید توجه داشت که صدایی که از مجلس صادر میشود، فراتر از اقلیت و اکثریت است. باید برای این صدای واحد تدبیری اندیشید تا هم امیدآفرین باشد و هم آرامشبخش.
@mahdian_mohsen
🔻قطعنامه امروز و پیش بینی آینده به زبان ساده
🔸شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی، با فشار سیاسی آمریکا و سه کشور اروپایی، یه قطعنامه علیه ایران تصویب کرد.
🔸ثمرهاش چیه؟
فعلاً هیچی! این قطعنامه توی وضعیت فعلی فقط یه قطعنامه غیراجرایی و غیرالزامآوره که ایران رو به همکاری با آژانس «دعوت» میکنه.
برای همینم همون چهار کشور اصلی یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، سریعاً یه بیانیه مشترک دادن که این قطعنامه قرار نیست تنشزایی باشه یا به روند دیپلماسی لطمه بزنه؛ برعکس، گفتن قراره دیپلماسی رو تقویت کنه!
🔸واکنش ایران چی بود؟
جواب ایران انصافاً محکم بود؛ دیگه از اون واکنشهای لفطی و صرفاً محکومکننده خبری نبود.
ایران اعلام کرد قراره یه سایت سوم غنیسازی توی یه «مکان امن» راه بندازه و تعداد سانتریفیوژها رو توی سایت فردو بالا ببره.
کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم گفت که نسل اول سانتریفیوژها قراره بره کنار و نسل ششم بیاد، و سطح غنیسازی هم به شکل قابل توجهی افزایش پیدا میکنه.
🔸حالا واقعاً دلیل این قطعنامه چی بود؟
هیچی. گفتند که چرا به برجام عمل نکردید. همان که خودشان یک طرفه لغوش کردند. انتظار دارند ما همچنان برجام پاره شده رو عمل کنیم.
همون ادعاهای ۲۵ سال پیش رو علم کردن؛ در حالی که اون مسائل قبلاً بسته شده بودن. حتی از گزارش گروسی – مدیرکل آژانس – هم جلو زدن.
همون گروسی که طبق اسناد بهدستاومده وزارت اطلاعات، همکاریهاش با اسرائیل اثبات شده.
🔸یعنی مذاکره با آمریکا تمومه؟
نه، این موضوع ربط مستقیمی به اون نداره. دور جدید مذاکرات هم قراره شروع بشه، ولی معلوم نیست به کجا برسه.
🔸اروپا وسط این دعوا چه کارهست؟
احساس میکنن عقب موندن. توی دور جدید مذاکرات عمان، عملاً کنار گذاشته شدن. واسه همین، مکرون – رئیسجمهور فرانسه – رسماً گفته نگران منافعشونه؛ میترسن سرشون بیکلاه بمونه.
🔸بعد از این قطعنامه چی میشه؟
فعلاً هیچی. ولی از دید اونها، اگه ایران همکاری نکنه، ممکنه پرونده بره شورای امنیت.
🔸اگه پرونده رفت شورای امنیت چی میشه؟
اون موقع، ماجرا وارد فاز حقوقی میشه و ممکنه مکانیزم ماشه فعال بشه.
🔸مکانیزم ماشه یعنی چی؟
یعنی هر کشور عضو توافق میتونه بگه ایران برجام رو نقض کرده، و بعدش تحریمهای سازمان ملل علیه ایران بهصورت خودکار برمیگرده.
🔸ینی یهویی همه چی تحریم میشه؟
نه دقیقاً. اولش یه شمارش معکوس 75 روزه شروع میشه. توی این مدت، شورای امنیت فرصت داره یه قطعنامه جدید بده که جلوی برگشت تحریمها رو بگیره. ولی حتی اگه یه کشور اون قطعنامه رو وتو کنه، باز هم تحریمها خودبهخود برمیگردن.
🔸تحریمهای سازمان ملل با تحریمهای الان چه فرقی دارن؟
الان بیشتر تحریمها از طرف آمریکاست. ولی اگه تحریمهای سازمان ملل برگردن، یعنی همه کشورها – از نظر حقوقی – موظفن اونها رو اجرا کنن. حتی چین و روسیه هم نمیتونن راحت با ما معامله کنن.
🔸ایران تا اون موقع چه کاری میتونه بکنه؟
احتمالاً سعی میکنه روابطش با اروپا و آژانس رو بهتر کنه و شفافسازی کنه که نشون بده قصد تنشزایی نداره. البته بعضیا میگن فایدهای نداره چون تصمیمشون سیاسیه. ولی یه عده هم معتقدن اروپاییها آخرش سمت ماشه نمیرن.
🔸آمریکا چی؟ اون میتونه ماشه رو بچکونه؟
نه، چون از برجام خارج شده و دیگه "عضو مشارکتکننده" نیست؛ پس حق استفاده از مکانیزم ماشه رو نداره.
🔸حالا واکنش ایران در برابر ماشه قراره چی باشه؟
ایران توی بالاترین سطوح رسمی اعلام کرده که اگه ماشه فعال بشه، از پیمان NPT خارج میشه و دیگه هیچ همکاریای با آژانس انرژی اتمی نخواهد داشت.
🔸یعنی چی؟ یعنی بریم سراغ ساخت بمب؟
بالاخره مقامات مختلف از رئیس مجلس گرفته تا کمال خرازی و لاریجانی گفتن اگه شرایط به اون سمت بره، ممکنه ایران دکترین هستهایش رو تغییر بده و تصمیم بگیره مثل بقیه کشورها سلاح هستهای داشته باشه.
🔸تأثیرش چیه؟
خب، یه اجماع جهانی علیه اروپا شکل میگیره که باعث این مسیر شدن. خود آژانس هم همین حالا گفته ایران فقط یه قدم با ساخت بمب فاصله داره و حتی میتونه ۱۰ تا بمب بسازه.
در واقع، اگه ایران به این مرحله برسه، توازن قدرت توی منطقه عوض میشه. یه ایران هستهای نهتنها قدرت نظامی بیشتری داره، بلکه توی مذاکرات اقتصادی هم دست بالا رو پیدا میکنه.
@mahdian_mohsen
🔻این روزها 10 کار نکنیم:
1⃣۱. پای رسانههای ضدانقلاب نرویم؛ هر فارسیزبانی، ایرانی نیست.مزدور، مشغول کار است.
2⃣۲. همدیگر را بابت مواضع گذشته نکوبیم؛ وقت انسجام است. نه مچ گیری
3⃣۳. برای مردم، سکینه و مرهم باشیم؛ روان جامعه خط قرمز است.
4⃣۴. این روزها در شبکههای اجتماعی با هوشیاری کامل باشیم. هرچی را از هرکس نپذیریم
5⃣۵. به نهادهای امنیتی طعنه نزنیم؛ وقت حمایت است، نه تضعیف.
6⃣6. به هیچ وجه در موضع ضعف نرویم. جنگ است و پیروزی قهرا از آن ماست
7⃣7. چنان احساساتی نشویم که دست از کار بشوریم. وقت روشنگری است
8⃣8. منکوب کردن دولت هیچ آورده ای ندارد. نکنیم
9⃣9. نگران نباشیم. هیچ کم و کسری در اقتصاد نیست
🔟10. نسبت به دشمن دچار بزرگنمایی نشویم
@mahdian_mohsen