eitaa logo
نوشته‌های مهدی جمشیدی
11.6هزار دنبال‌کننده
13 عکس
52 ویدیو
6 فایل
۱. نویسنده‌ و محقق در زمینۀ فرهنگ هستم. ۲. تنها رسانۀ رسمی‌ و معتبری که مواضعم در آن منتشر می‌شود، این کانال است. ۳. مسئولیت مواضعم، بر عهدۀ خودم است، نه هیچ نهاد یا جریانی. ۴. درج عناوین حقوقی را در کنار نامم تأیید نمی‌کنم.
مشاهده در ایتا
دانلود
هم اندیشی علمی وقوع علوم انسانی اسلامی - بخش دوم_2.mp3
زمان: حجم: 3.63M
🔻گفتار کوتاه: معقولیّت علوم انسانی اسلامی (تجربه و جهان انسانی) https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
واگرایی‌های فرهنگی در دهه هفتاد؛ خوانش آوینی.mp3
زمان: حجم: 47.08M
🗒 گفتار: واگرایی‌های فرهنگی در دهه‌ی هفتاد (خوانش شهیدسیّدمرتضی آوینی) 🖇 در این گفتار، درباره‌ی لایه‌ای از تفکر مواجهه‌ای و تقابلی آوینی سخن گفته‌ام که به‌گمانم تا به حال نشنیده باشید. آوینی، یک چهره‌ی مغفول و مهجور دارد که همچنان پنهان مانده است؛ هر چند در نوشته‌هایش، آشکار و صریح است. وجه انتقادی و چالشی آوینی را باید در اینجا دید و دریافت که وی چگونه در لحظه‌ی تاریخی شبه‌ترمیدور، کنشگری منحصربه‌فرد داشته است. در این پاره از هویتش، صدای محزونش را در روایت فتح، فراموش کنید؛ چون به‌راستی، با یک منتقد نقطه‌زن و بی‌پروا روبرو می‌شوید که به جان لیبرالیسم رسمی افتاده است. امروز باید این لایه را بازخوانی کرد؛ چراکه هنوز در آن موقعیت تاریخی قرار داریم و انقلاب و لیبرالیسم، در کشاکش با یکدیگر هستند. https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
🗒 به چاپ سوم رسید.‌ شمارگان اندک است، اما گویا اصحاب علوم اجتماعی آن را خوانده‌اند. البته این نوشته برای همه‌ی آنانی که به انگاره‌ی علوم انسانی اسلامی تعلق دارند، سخن‌ها و دقایق فراوانی دارد که جملگی، حاصل سرنخ‌هایی هستند که از علامه مرتضی مطهری -رحمه‌الله‌علیه- به دست آمده‌اند. تاکنون چنین اثری نگاشته نشده و این نخستین مطالعه، برآیند پنج سال تأمل و درنگ معرفتی است. من تمامیت هویت نظری خویش را در چهارچوب این تفکر تعریف کرده‌ام و می‌خواهم بر همین مدار بمانم و درون‌مایه‌های آنها را بسط و امتداد بدهم. https://poiict.ir/product/k-13829/
🗒 منطق مواجهه استاد مطهری با گفتمان شبهه (مطالعه موردی التقاط مارکسیسم با اسلام) نوع مقاله: مقاله پژوهشی نویسنده: مهدی جمشیدی چکیده: تجربه تقابل مرتضی مطهری با جریان مارکسیستیِ الحادی و التقاطی در دهه‌های چهل و پنجاه شمسی یکی از برجسته‌ترین و نیرومندترین تجربه‌های رویارویی معرفتی با گفتمان شبهه و تجدد وارداتی و تحمیلی در ایران متأخر بوده است. این تجربه حتی اکنون نیز به‌کار می‌آید و می‌توان درس‌ها و عبرت‌های آن را بازیابی و استخراج کرد و در برابر ایدئولوژی لیبرالیستی به‌کار بست. بااین‌حال چندان ازاین‌منظر به کنش‌گری تاریخی و غنیِ مطهری نگریسته نشده است و اصطکاک‌ها و تضادهای مبتنی بر شبهه، بازنمایی نشده است. تحقیق حاضر قصد دارد ازطریق تحلیل کتابخانه‌ای و اسنادی، شمه‌ای از این تجربه تقابلی و چالشی را به‌تصویر بکشد. واکاوی حاضر نشان داد درس‌آموخته‌های ذیل از مواجهه مطهری با شاخه‌های گوناگون مارکسیسم ایرانی، قابل احصا هستند: «لایه‌بندی اجتماعی درباره خاستگاه اصلی برآمدن شبهه»، «تولد شبهه از طریق تغییر غیرمعرفتی در صورت مسئله»، «سازوکارهای راهیابی شبهه به بافت فکریِ خودی»، «ارجاع شبهه به ریشه‌ها و رگه‌های عمیقِ فلسفی»، «اجتماع شبهه با روایت تقلیل‌گرایانه و گزینشی از دین»، «بضاعت تبدیل‌شدن شبهه به موج اجتماعیِ فزاینده»، «غلبه علت بر دلیل در روند گفتمان‌شدگی شبهه»، «شدت ویران‌گری شبهات التقاطی در مقایسه با شبهات الحادی» و «اصالت مواجهه فکریِ شبهه‌ستیزانه نسبت به مبارزه سیاسیِ محض». کلیدواژه‌ها: مرتضی مطهری، ایدئولوژی مارکسیستی، مکتب اسلام، التقاط، الحاد. 🖇 از اینجا دانلود کنید: https://www.shobhepajouhi.ir/article_219502.html ▪️جمشیدی, مهدی . (۱۴۰۴). منطق مواجهه استاد مطهری با گفتمان شبهه (مطالعه موردی التقاط مارکسیسم با اسلام). مطالعات شبهه‌پژوهی, ۲(۵), ۵-۳۰.
🗒 این کتاب از پژوهش‌های جدید است. چند سال برای تکوین و نگارش آن وقت صرف کردم. تاکنون کسی از این زاویه به علامه مطهری نگاه نکرده. این، نخستین قدم است. از نظریه به سوی نظام حرکت کردم تا به وجه عینی و عملی بپردازم. این اثر، بیشتر از سنخ حکمت عملی است. طرحی است برای نظام‌سازیِ دینی، اما از رهگذر نقادی و ابطال لیبرالیسم. همچون خود علامه مطهری که در همۀ مباحث خویش، دیگری‌ها را به صحنه می‌آورد و نظر خویش را پس از تجزیه و تحلیل رهیافت‌های رقیب و معارض، مطرح می‌کند. در این اثر، سخن نو و حرف متفاوت انقلاب در قلمرو نظام‌سازی بیان شده است. صورت‌بندی بحث، استدلالی است و همه‌چیز، با تکیه بر دلایل معرفتی، نفی و اثبات شده است. به‌گمانم دین می‌تواند در ساحت نظام‌سازیِ اجتماعی، چنین ظهور و هندسه‌ای داشته باشد. من علامه مطهری را به چشم سرنخ دیده‌ام و آن‌گاه مبنا و منطق ایشان را بسط و تفصیل داده‌ام. در این پژوهش، علامه مطهری نشان می‌دهد که همچنان می‌تواند اکنون را توضیح بدهد و به‌مثابه یک اندوختۀ معرفتی، ما را در صف‌آرایی با لیبرالیسم، تجهیز کند. زمانه، زمانۀ لیبرالیسم است و من علامه مطهری را به اکنون و متن منازعۀ کنونی آورده‌ام تا نشان بدهم که او بسیار پیشتر از زمان بود و در گذشتۀ تاریخی، محبوس نمی‌ماند. https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
🔻 گفتگو با موضوع: انقلاب دینی، سبعیت تجدّدی (صهیونیسم به‌مثابه امتداد غرب وحشی) 🖇 شبکۀ چهار، برنامۀ سراب ۲۴ خرداد ۱۴۰۴ اینجا ببینید: https://telewebion.com/episode/0x137935bf
312.mp3
زمان: حجم: 64.99M
🔻گفتگو با عنوان: جنگ کنونی در قاب فهم اشراقی: تجربۀ شهید آوینی در روایت فتح 🎙مهدی جمشیدی 🔗 کانال‌ها: 🆔️@hoseinie_gofteman_ghiam_javanan 🆔️ @neshastebayenat 🆔️@asre_zohoor_tv 🆔️@najma_313 🌐 صفحهٔ پیشخوان حرکت: 🆔️https://harekat.net
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جنگ کنونی در قاب فهم اشراقی: تجربۀ شهید آوینی در روایت فتح @hoseinie_gofteman_ghiam_javanan @neshastebayenat @asre_zohoor_tv @najma_313 https://harekat.net
🔻گفتگو با عنوان: جامعۀ ایران و جنگ تحمیلی (کندوکاو در احساسات جمعی) 🖇 در اینجا ببینید: https://telewebion.com/episode/0x13841a17
🔻گفتگو دربارۀ بیانیۀ ۱۸۰ استاد دانشگاه: عقب‌ماندگیِ تحلیلیِ روشنفکران (لیبرالیسم، علم نیست) 🖇با حضور مهدی جمشیدی 🖇 ۱۷ تیر، شبکۀ چهار، برنامۀ نصرالله 🖇 در اینجا ببینید: https://telewebion.com/episode/0x13a6724c ▪️به گمانم هیچ‌یک از گفتارهایم در تلویزیون، این اندازه صریح و گزنده نبوده. چون دریافتم که از پشت خنجر می‌زنند، شمشیر کشیدم و تضادها و دوگانگی‌ها و اغلاط را عیان کردم.‌ شخصیت‌ شبه‌فکری‌شان را در برابر دیدگان مردم، برهنه ساختم. این صدوهشتاد نفر، در اوج قشری‌گری و عوام‌فریبی به‌سرمی‌برند. با استدلال، بیگانه‌اند و از حقیقت، پروا دارند. با تاریخ و تجربه و عینیت، همۀ سطرهای عقیم و هجوگونه‌شان را ابطال کردم. بر انقلاب تاختند، اما به عقب رانده شدند. آشکار کردم که آکادمی و استادی، پوششی برای فروختن شبه‌علم‌شان به جامعه است. این سیلی تئوریک را از یاد نخواهند برد. جبهۀ انقلاب در برابر وقاحت و فضیلت‌سوزی و اغواگری اینان سکوت نخواهد کرد. جامعه شنید آنان که خود را استاد می‌خوانند، درخور شاگردی هم نیستند. شدت ناپخته‌نویسی و غلظت خامی‌شان، حد ندارد. به خطا پنداشته‌اند که اصحاب انقلاب، نظاره‌گر لجن‌پراکنی خواهند بود و اینان، روایت ناصواب خویش را بر ذهنیت جامعه تحمیل خواهند کرد. دریغ از یک استدلال، شکستن شبه‌استدلال که دشوار نیست. استادی کجا و بافته‌های قشری و پریشان اینان کجا. بر غرب‌زدگی و انفعال و فقدان‌تفکر، جامۀ علم پوشانده‌اند و قصد فریب مردمان دارند؛ که البته رسوای خلق شدند. آن چند سطر نوشتۀ ناچیزشان، شایستۀ نقد نبود اما وقاحت‌شان، درخور ملامت بود. https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
49.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گفتگو دربارۀ بیانیۀ ۱۸۰ استاد دانشگاه: عقب‌ماندگیِ تحلیلیِ روشنفکران ـ۱ 🖇با حضور مهدی جمشیدی 🖇 در اینجا ببینید: https://telewebion.com/episode/0x13a6724c https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60