eitaa logo
تبیان مهدوی
2.8هزار دنبال‌کننده
17 عکس
15 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠كسی را كه شكيبایی نجات ندهد، بی تابی او را هلاك خواهد كرد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• : لطفاً حکمت را توضیح بفرمایید. : اگر انسان در حالتی که یا مصیبت بزرگی به او رو آورده، یا در مقابل معصیتی قرار گرفته، یا تلخی یک طاعتی می خواهد او را از حد خارج کند، با قدرت صبر و مراقبت و محافظت از نفس، نتواند خودش را نجات دهد، به طریق اولی در مقابل صبر که جزع و فزع ست، بیشتر او را به هلاکت می اندازد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 شگفتا! آيا معيار خلافت صحابی پيامبر بودن است؟ اما صحابی بودن و خويشاوندی ملاك نيست؟ (از امام شعری در همين مسئله نقل شد كه به ابابكر فرمود) اگر ادعا می كنی با شورای مسلمين به خلافت رسيدی، چه شورایی بود كه رای دهندگان حضور نداشتند؟ و اگر خويشاوندی را حجت می آوری ، ديگران از تو به پيامبر نزديك تر و سزاوارترند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 همانا انسان در دنيا تخته نشان تيرهای مرگ است، ثروتی كه دستخوش تاراج مصيبتهاست، با هر جرعه نوشيدنی، اندوهی گلوگیر و در هر لقمه ای استخوان شکسته ای قرار دارد، و بنده نعمتی به دست نياورد جز آن كه نعمتی از دست بدهد، و روزی به عمرش افزوده نمی گردد جز با كم شدن روزی ديگر، پس ما ياران مرگيم، و جانهای ما هدف نابودی ها، پس چگونه به ماندن جاودانه اميدوار باشيم؟در حالی كه گذشت شب و روز بنایی را بالا نبرده ،جز آن كه آن را ويران كرده و به اطراف پراكند! 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 1⃣:لطفاً قسمت اول حکمت رو هم توضیح دهید. : این حکمت یکی از جملاتی است که برای توصیف ناپایداری دنیا و عدم لیاقت دنیا برای دلبستگی بیان شده است. 2⃣: منظور حضرت از عبارت: « با هر جرعه نوشيدنی، اندوهی گلوگیر و در هر لقمه ای استخوان شکسته ای قرار دارد، » چیست؟ : یکی از صنایع ادبی، است. ✳️ استعاره یعنی عاریت گرفتن یعنی واژه ای را از جایی عاریت گرفتن و در جای دیگری که با آن جای اصلی نوعی مطابقت دارد، بکار بردن . در این حکمت حضرت برای توصیف پستی، تلخی و ناپایداری لذتهای زودگذر دنیا در نهج البلاغه از تعابیر گوناگونی استفاده فرموده اند؛ نظیر آب بینی بز، میوه تلخ درخت بلوط، استخوان خوکی در دست بیمار جذامی، لنگه کفشی که بارها پینه خورده و... در اینجا هم لذت دنیا را به جرعه ای گوارا تشبیه می کنند که ناگهان در گلو می پیچد و باعث آزار نوشنده می شود یا تکه استخوانی که لابلای لقمه ای خوشمزه به گلو می پرد و نزدیک است فرد را خفه کند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 ای فرزند آدم! آنچه را كه بيش از نياز خود فراهم كنی ، برای ديگران اندوخته ای. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈؛ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 دلها را روی آوردن و پشت كردنی است، پس دلها را آنگاه به كار واداريد كه خواهشی دارند و روی آوردنی ؛ زيرا اگر دل را به اجبار بكاری واداری كور می گردد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
╭┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╮ 1⃣: آیا منظور به کار گرفتن دل، در امور الهی است (واجبات و مستحبات و...) یا خطاب عام دارد؟ 2⃣: چه کنیم که دل های ما همیشه برای واجبات و مستحبات و ترک محرمات، اقبال داشته باشند؟ 3⃣: این را تا چه حد باید در عباداتمان مد نظر قرار بدیم؟ : ✅ بله مراد بکارگرفتن دل در واجبات و مستحبات است. ✅✅برای این کار: 🔴اول باید خود را حقیق و عمیق و گسترده کنیم که راهش انس با نهج البلاغه است. 🔴دوم باید با مراقبه خود را آرام آرام از مشغله های زاید و افکار پراکنده به تمرکز و جمعیت خاطر برسانیم. 🔴و سوم به نمازمان و سایر عبادتمان عشق بورزیم و برایشان برنامه ریزی داشته باشیم ✅✅✅حضرت در نهج البلاغه فرمول ساده ای ارایه می کنند به این صورت که درباره واجبات خیلی معطل اقبال قلب نباش ولی در مستحبات هرگاه قلب اقبال داشت برو سراغ مستحبات و به محض خستگی و ادبار قلب دست از مستحب بکش تا همیشه با لذت به سمت خوبیها بیاید. 4⃣: لطفاً این حکمت را توضیح بفرمایید. : ✅✅✅✅یکی از دلایل بی میلی افراد نسبت به معنویات اعم از واجبات و مستحبات، در مستحبات است. اصولا در منطق نهج البلاغه، افراط و تفریط دو روی یک سکه، دو کفّه ی یک ترازو و هر دو از نشانه های دائمی و ثابت جاهل هستند. 👈فرمودند:" جاهل را نمی بینی جز اینکه یا در حال افراط است و یا تفریط" 🔴بنابراین هر افراطی، تفریطی در پی دارد و هر تفریطی، افراطی. 🔴از طرف دیگر روح و قلب و نفس انسان مانند جسم او گاهی سرحال و بانشاط است، گاهی خسته و کسل است. گاهی میل عبادت دارد و گاهی ندارد. 🔴 قاعده عاقلانه این است که در واجبات ، ملاحظه حال و نشاط را نکنیم یعنی به بهانه بی میلی، واجبات را ترک نکنیم ولی در مستحبات با نفس خود مدارا کنیم هر گاه آمادگی و اقبال نشان داد، مستحبات را به میزانی که با نشاط و لذت انجام می دهد، بر او تحمیل کنم و به محض اینکه احساس کردیم ممکن است زده شود، دست برداریم تا دوباره در فرصت دیگری نفس میل و رغبت و اقبال نشان بدهد. با اینکار نه تنها زدگی و نفرت نسبت به مستحبات ایجاد نمی شود بلکه میل و رغبت آن برای دفعه بعد بیشتر خواهد شد؛ چون خاطره شیرینی دارد. 📢: صبح جمعه توفیق پیدا می کنید و برای شرکت در دعای ندبه به مسجد محل می روید. ابتدای برنامه خیلی سرحالید و اشک میریزید و می فهمید که چه میخوانید ولی کم کم احساس می کنید که دیگر با رغبت ننشسته اید گویا دارید با زجر و فشار ادامه می دهید حالا یا بخاطر طول دادن مداح یا هر دلیل دیگری. در چنین وضعیتی چه می کنید؟ یا همانجا کتاب دعا را ببوسید و ببندید و بروید یا ادامه دعا را خودتان سریعتر بخوانید و بروید 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 چون خشم گيرم، كی آن را فرونشانم؟ در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم؟ كه به من بگويند! (اگر صبر كنی بهتر است.) يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم؟ كه به من بگويند: (اگر عفو كنی خوب است.) 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ : لطفاً حکمت را توضیح مختصری بفرمایید. : حضرت با این بیان استفهامی و هنرمندانه میخواهند بگویند عفو در هنگام قدرت داشتن بر انتقام ارزشش خیلی بیشتر از عفو از روی عجز از انتقام است. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═