تبیان مهدوی
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ #نامه31_قسمت_چهارم #سوال5⃣1⃣:"و از هرحادثه ای؛ زیبا و شیرین آن را برای تو برگزیدم
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
#نامه31_قسمت_پنجم:
#سؤال0⃣2⃣:حضرت میفرمایند:« هرگز از تأخیر دعا نامید مباش ، زیرا بخشش الهی به اندازه نیت است » منظور چیست؟
#جواب:
✳️یعنی خداوند بنده ی خودش را میشناسد و به هر مقدار که نسبت به خدا حسن ظن داشته باشد، برخورد خدا و کرم و لطف خدا هم بیشتر میشود.
♨️ و هرچقدر نسبت به خدا باورش کم باشد و لذا سوءظن داشته باشد و خیال کند که نه خدا نمیتواند رزقش را بدهد ، نمیتواند آنگونه که او میخواهد حاجاتش را برآورده کند، آبرو و عزت به او بدهد ، خداهم به اندازه ی همین نیت و درکش با او برخورد میکند.
⏪بنابراین هم در اینجا و هم در روایات بسیار دیگری توصیه شده تا میتوانید حسن ظن خودتان را به خدا بالا ببرید.
⭕️یعنی آن حال قلبی، باور قلبی خودتان که در اینجا تعبیر به نیت شده را دائما تقویت کنید و به خدا باور کامل پیدا کنید چون خداوند به اندازه باور و نیت قلبی شما با شما رفتار میکند.
#سؤال1⃣2⃣: حضرت میفرمایند:« طالب دین نه اشتباه میکند و نه در تردید و سرگردانی است»
▪️۱. آیا منظور هر انسان در جستجوی حقیقت دین است یا منظور طلاب هستند؟
▪️۲.چه ویژگی ها و شاخصه هایی لازم است تا طالب دین ( طلاب یا غیر طلبه) در جستجوی دین به یقین برسند ؟
▪️۳.باچه میزان و شاخصی میتوان مطمئن بود تصمیمی که گرفته ایم ، راهی که انتخاب کرده ایم ، کلا انتخابهای ما درست و مورد رضایت خداست و عامل سعادت و فلاح ما خواهد شد ؟
#جواب :
✅عبارت عربی این قسمت از #نامه31 این است: « ولیس طالبُ الدین من خَبَط او خَلَط » یعنی کسی که در مسیر شناخت دین، دایم دچار شک و تردید و اشتباه میشود؛ این فرد طالب حقیقی دین نیست .
💢یعنی اگر انسان حقیقتا طالب دین باشد با استفاده از امکانات و فرصت ها و مبانی که حضرت در چند سطر قبل بیان فرمودند ، حتما گام به گام طلب دین را با یقین برمی دارد .
✳️فرمودند:" قبل از پیمودن راه پاکان ، از خداوند یاری بجویی "
🔴یعنی اولاً: طالب دین کسی است که با اعتماد به خودش حرکت نمی کند ، بلکه با استمداد دائمی و تضرع از خدا ، طلب یقین در فهم دین میکند.
🔴دوم فرمودند: "در راه او با اشتیاق عمل کن تا پیروز شوی ."
⏪این که اگر با کسالت ، تردید و بی میلی وارد مسیر طلب دین شوی ، به نتیجه نخواهی رسید .
*⃣باید با شوق و اشتیاق وارد مسیر طلبگی شود ، طلبگی به معنای عام منظور می باشد نه طلبه رسمی .
❇️بعد میفرمایند:" از هرکاری که تو را به شک و تردید اندازد ، یا تسلیم گمراهی کند ، بپرهیز . "
🔰گاهی مسیر درست است ، امکانات و مبانی درست و یقین آور است ؛اما طالب دین کاری میکند که شک و تردید در او ایجاد میشود .
⁉️مثل همنشینی با انسان هایی که اهل شبهه افکنی هستند . این افراد انسان را وارد فضای شبهه و تردید خواهند کرد.
‼️یا انسان هایی که بی دلیل در معارف غور میکند ، که خداوند و پیامبر عزیز اسلام و ائمه اطهار واجب نکرده اند که بیش از این در آن غور کنند که انسان را دچار حیرت میکند .
🔰مثل موضوعات جبر و اختیار و قضا و قدر که فرمودند اگر در ابتدای ورود فهمیدی ، فبه المراد ، اما اگر متوجه نشدی و احتمال ایجاد شبهه در تو هست ، رها کن و بگو اجمالا همین قدر یقین دارم که نه جبر مطلق است ، نه اختیار مطلق .
👈ولی این که این دو چگونه جمع میشوند در درک و فهم من نیست .
#سؤال2⃣2⃣: حضرت میفرمایند: «اگر مستمندی را دیدی کن توشه ات را تا قیامت میبرد ، » منظور چیست؟
#جواب:
✳️یعنی کمک کردن به مستمندان یکی از بهترین راه های جمع آوری توشه ی قیامت و ذخیره ی آنست.
💠اگر مستمندی را دیدی که میتوانی به او کمک کنی؛ حتی حضرت میفرمایند بیش از آنچه که او نیاز دارد به او کمک کن .
🔴چون روزی که در قیامت دستت خالی است و نگران مسیر بهشت خودت هستی، میبینی که اجر و پاداش دست گیری از همین مستمندان است که سر بزنگاه به داد تو میرسد و قلب تورا شاد و راه تورا به سمت بهشت هموار میکند.
↩️ادامه دارد...
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
تبیان مهدوی
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ #نامه31_قسمت_پنجم: #سؤال0⃣2⃣:حضرت میفرمایند:« هرگز از تأخیر دعا نامید مباش ، زیرا
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
#نامه31_قسمت_ششم:
#سؤال3⃣2⃣: حضرت میفرمایند:«گاهی نامیدی ، خود رسیدن به هدف است »
لطفاً توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅اگر دقت کنید جمله در متن #نامه31 ادامه دارد.
‼️میفرماید: که گاهی نا امیدی خود رسیدن به هدف است. چه زمانی ؟! آنجا که طمع ورزی هلاکت باشد.
💯یعنی اگر قرار باشد طمع ورزی باعث شودکه آبرو، عزت و ایمانت به هلاکت و نابودی کشیده شود ، همین که نا امید شوی از رسیدن به طمع و درخواست بالاتر، قدرت بالاتر، مادیات بالاتر، لذت بالاتر خود این ناامیدی و نرسیدن خیلی برای تو بهتر است .
💢مثل یک هدف و غرضی برای حفظ شدن تو از هلاکت میماند ، در حالیکه اگر امید به آن آرزو داشته باشی و برای نیل به آن بخواهی با طمع تلاش کنی، حتما در راه بدست آوردنش به هلاکت می افتی.
#سؤال4⃣2⃣: حضرت می فرمایند: «مبادا در گرامی داشت زن زیاده روی کنی.........» منظور از برای دیگران به ناروا شفاعت کند چیست؟
#جواب:
❇️اشاره به اینکه هر گاه براى او این و آن را اکرام کنى ممکن است رابطه اى عاطفى میان آنها پیدا شود، رابطه اى که در آینده ممکن است منشأ فسادى شود .
♨️لذا در ادامه مى فرماید: «و احترامش را به حدى نگه دار که او را به این فکر نیندازد که براى دیگران (بیگانگان) شفاعت کند»؛ (وَلاَ تُطْمِعْهَا فِی أَنْ تَشْفَعَ لِغَیْرِهَا)، چرا که این گونه شفاعت ها نیز مى تواند منشأ رابطه عاطفى گردد و ضرر و زیان آن قابل انکار نیست.
⏪خلاصه اینکه احترام زن واجب است ولى با رعایت جوانب احتیاط اخلاقی و در حد خودش و از آنها به دیگران تجاوز نکند خواه
به صورت قبول شفاعت باشد و یا بدون شفاعت؛
↔️زیرا از نظر روانى آثار منفى در آنها می گذارد و آنها را تشویق به ارتباط با دیگران مى کند.
🔴بعضى از شارحان در تفسیر «وَلاَ تَعْدُ بِکَرَامَتِهَا نَفْسَهَا» گفته اند: منظور این است که بیش از حد آنها را احترام نکن و در تکریمشان اندازه نگه دار؛ ولى این تفسیر با ترکیب این جمله و کلمات آن سازگار نیست .
📚با اقتباس از شرح آیت الله مکارم
#سؤال5⃣2⃣: حضرت میفرمایند: «روزی دوقسم است......اگر تو به سوی او نروی او به سوی تو خواهد آمد» پس در اینجا سوال پیش میاید که بدون تلاش هم روزی میرسد مگر نه اینکه میگوییم از تو حرکت از خدا برکت؟
#جواب:
✳️بله یک رزق مقسوم محتوم داریم که خداوند از باب لطف برای هر جانداری بر خود واجب فرموده است .
⏪ولی یک فضل و زیادت در رزق داریم که برایش باید از راههای مورد پسند خداوند تلاش کرد.
💢راههایی مثل کار و تجارت، صدقه، صله رحم ، ترک گناه و ...
#سؤال6⃣2⃣: لطفاً این قسمت ازنامه را توضیح بفرمایید. (#بند5 : تلاش کن تا درخواستهایت از روی درک باشد... پرهیز از کاری که تو را به تردید اندازد...)
#جواب:
✅اگر عبارتهای پیش و پس از این فقره را بخوانیم، جواب به وضوح به دست می آید.
📣حضرت پیش از این فرموده اند:" چه بسا خواسته هایی داری که اگر داده شود، مایه هلاکت دین تو خواهد شد"
⛔️ و این یعنی زشتی و پستی ابدی را برای تو باقی خواهد گذاشت و وِزر و وبالش در دنیا و آخرت گریبان گیرت خواهد شد.
⏪پس از این عبارت هم مهم ترین مصداق اینگونه درخواستها را، درخواست مال معرفی کرده
🔴 فرموده اند:" نه مال دنیا برای تو باقی می ماند و نه تو برای مال دنیا"
↔️پس درخواست مال دنیا بیش از حد رزق حلال طیب واسع، وبال دنیا و آخرت می شود نه جمال دنیا و آخرت!
↩️ادامه دارد...
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
تبیان مهدوی
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• #نامه31_قسمت_ششم: #سؤال3⃣2⃣: حضرت میفرمایند:«گاهی نامیدی ، خود رسیدن به هدف است
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
#نامه31_قسمت_هفتم:
#بند11
#سؤال 7⃣2⃣: خواسته های تو بگونه ای باشد که جمال و زیبایی تو را تأمین و رنج و سختی را از تو دور کند منظور حضرت از خواسته و تامین جمال و زیبایی و دور شدن رنج و سختی چیست؟ لطفاً توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅اگر عبارتهای پیش و پس از این فقره را بخوانیم، جواب به وضوح به دست می آید.
📣حضرت پیش از این فرموده اند:" چه بسا خواسته هایی داری که اگر داده شود، مایه هلاکت دین تو خواهد شد" و این یعنی زشتی و پستی ابدی را برای تو باقی خواهد گذاشت و وِزر و وبالش در دنیا و آخرت گریبان گیرت خواهد شد.
🔴پس از این عبارت هم مهم ترین مصداق اینگونه درخواستها را، درخواست مال معرفی کرده فرموده اند:" نه مال دنیا برای تو باقی می ماند و نه تو برای مال دنیا"
⏪پس درخواست مال دنیا بیش از حد رزق حلال طیب واسع، وبال دنیا و آخرت می شود نه جمال دنیا و آخرت!
#بند14
#سؤال 8⃣2⃣: حضرت می فرمایند: با نیکان نزدیک شو و از آنان باش و با بدان دور شو و از آنان دوری کن آیا شامل اقوام هم میشود؟
#جواب:
✳️بله شامل اقوام هم می شود منتهی با این شرط که دوری از اقوام بد نباید منجر به قطع رحم شود.
⛔️صله رحم با تعریف و شرایط خاصش واجب و قطع آن، حرام است.
💯اما انسان چنانچه خویشاوندان نزدیک اهل شر دارد می تواند از راههایی با او صله رحم کند که شرّش دامنگیر وی نشود؛ مثلاً تلفنی ، حضور در اماکن عمومی و ...
#سؤال:8⃣2⃣: امام میفرمایند آن نیک که جز با شر به دست نیاید نیکی نیست
لطفاً این قسمت را توضیح بفرمایید.
#سؤال 9⃣2⃣:چه بسا دارو که بر درد افزاید و بیماری درمان باشد را لطفا این قسمت راتوضیح بفرمایید.
#جواب:
❇️گاهی کوتاه آمدن در برابر بدی فردی، باعث جلوگیری از یک شرّ بزرگتر یا اصلاح فرد خطاکار می شود.
⚠️اما گاهی مدارا و کوتاه آمدن و نرم خویی در مقابل مستکبر، او را جری تر و برای ظلم بعدی و بالاتر مصمم می کند.
◀️در چنین مواردی، رفق و مدارا جایز نیست و بر بیماری تکبر و اجحاف او می افزاید.
*⃣پس مدارا که در غالب موارد، داروی اختلافات است در این مورد خاص، عامل افزایش بیماری اخلاقی می شود.
#سؤال:8⃣2⃣: امام میفرمایند آن نیک که جز با شر به دست نیاید نیکی نیست
لطفاً این قسمت را توضیح بفرمایید.
#سؤال 9⃣2⃣:چه بسا دارو که بر درد افزاید و بیماری درمان باشد را لطفا این قسمت راتوضیح بفرمایید.
#جواب:
❇️گاهی کوتاه آمدن در برابر بدی فردی، باعث جلوگیری از یک شرّ بزرگتر یا اصلاح فرد خطاکار می شود.
⚠️اما گاهی مدارا و کوتاه آمدن و نرم خویی در مقابل مستکبر، او را جری تر و برای ظلم بعدی و بالاتر مصمم می کند.
◀️در چنین مواردی، رفق و مدارا جایز نیست و بر بیماری تکبر و اجحاف او می افزاید.
⬅️پس مدارا که در غالب موارد، داروی اختلافات است در این مورد خاص، عامل افزایش بیماری اخلاقی می شود.
#بند۱۵
#سؤال 0⃣3⃣: حضرت می فرمایند: افراد خانواده ات بدبخت ترین مردم نسبت به تو نباشند.
لطفاً این سطر را توضیح بفرمایید.
#جواب:
❇️ یعنی اینطور نباشد که دیگران از وجود تو بهره مند شوند و از معاشرت با خوشنود و راضی باشند ولی خانواده ات از اخلاق ناپسند تو بدبخت و ناخشنود باشند.
🔴یعنی مانند مردانی نباش که با غریبه ها مهربان و حوش اخلاقند ولی با خانواده و در خانه بداخلاق و ترشرو.
#بند۱۶
#سؤال 1⃣3⃣: حضرت می فرمایند: که چه زشت است فروتنی به هنگام نیاز ؛این جمله چطور با مناعت طبع معنی می شود؟
#جواب:
💯اتفاقاً این عبارت در تأیید و تأکید بر مناعت طبع و عزت نفس است.
⏪حضرت می فرمایند:« اینکه کسی در موقع تنگدستی و نیاز مالی، در مقابل ثروتمندان خضوع و فروتنی و اظهار ضعف کند خیلی زشت است»!
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈
#تبیین_نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی:
#طرح_علی_یاوران
👇👇👇👇
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛