eitaa logo
تبیان مهدوی
2.8هزار دنبال‌کننده
17 عکس
15 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به فرماندار سپاه شريح بن هانی که او را در سال ٣٦ هجری به سوی شام حرکت داد. 🔹اخلاق فرماندهی ♦️در هر صبح و شام از خدا بترس، و از فريبكاری دنيا بر نفس خويش بيمناك باش، و هيچگاه از دنيا ايمن مباش، بدان اگر برای چيزهایی كه دوست می داری، يا آنچه را كه خوشايند تو نيست، خود را باز نداری، هوسها تو را به زيانهای فراوانی خواهند كشيد، سپس نفس خود را باز دار و از آن نگهبانی كن، و به هنگام خشم، بر نفس خويش شكننده و حاكم باش. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
═════ ೋღ💎ღೋ════ : منظور مولا از شکننده بودن بر نفس خویش به هنگام خشم چیست؟ : ✅یعنی وقتی نفست تو را به خشم واداشت، با برخورد قاطع و بی ملاحظه علیه نفس خود اقدام کن. ⭕️در روایتی از وجود نازنین پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله میخوانیم: 📢" اعدی عدوّک نفسُکَ التی بینَ جَنبَیک ": بدترین دشمن تو همان نفس اماره ای است که بین دو پهلویت قرار دارد. پس با این دشمن قاطعانه مبارزه کن. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ💎ღೋ════
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به معاویه در سال٣٧ هجری پیش از نبرد صفین 🔹اندرز دادن به دشمن ♦️پس از ياد خدا و درود! همانا خداوند سبحان دنيا را برای آخرت قرار داده، و مردم را در دنيا به آزمايش گذاشت، تا روشن شود كدام يك نيكوكارتر است، ما را برای دنيا نيافريده اند، و تنها برای دنيا به تلاش فرمان داده نشديم، به دنيا آمديم تا در آن آزمايش گرديم. و همانا خداوند مرا به تو، و تو را با من آزمود، و يكی از ما را بر ديگری حجت قرار داد، تو با تفسير دروغين قرآن به دنيا روی آوردی ، و چيزی از من درخواست می كنی كه دست و زبانم هرگز به آن نيالود (قتل عثمان) تو و مردم شام، آن دروغ را ساختيد و به من تهمت زديد تا آگاهان شما مردم ناآگاه را، و ايستادگان شما زمينگيرشدگان را بر ضد من تحريك می كنند. معاويه! از خدا بترس! و با شيطانی كه مهار تو را می كشد، درآويز، و به سوی آخرت كه راه من و تو است باز گرد، و بترس از خدا كه بزودی با بلایی كوبنده ريشه ات را بركند، و نسل تو را براندازد. همانا برای تو به خدا سوگند می خورم، سوگندی كه بر آن وفا دارم، اگر روزگار من و تو را در يكجا گرد آورد، هم چنان بر سر راه تو خواهم ماند. 《تا خدا ميان ما داوری كند و او بهترين داوران است.》 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به طلحه و زبير 🔹پاسخ به ادعاهای سران جمل ♦️پس از ياد خدا و درود! شما می دانيد -گرچه پنهان می داريد-كه من برای حكومت در پی مردم نرفته، آنان به سوی من آمدند، و من قول بيعت نداده تا آنكه آنان با من بيعت كردند، و شما دو نفر از كسانی بوديد كه مرا خواستيد و بيعت كرديد.همانا بيعت عموم مردم با من نه از ترس قدرتی مسلط بود، و نه برای به دست آوردن متاع دنيا، اگر شما دو نفر از روي ميل و انتخاب بيعت كرديد تا ديرنشده (از راهی که پیش گرفته اید )باز گرديد، و در پيشگاه خدا توبه كنيد، و اگر در دل با اكراه بيعت كرديد خود دانيد؛ زيرا اين شما بوديد كه مرا در حكومت بر خويش راه داديد، اطاعت از من را ظاهر، و نافرمانی را پنهان داشتيد. به جانم سوگند! شما از ساير مهاجران سزاوارتر به پنهان داشتن عقيده و پنهان كاری نيستيد، اگر در آغاز بيعت كنار می رفتيد(و بیعت نمی کردید ) آسان تر بود كه بيعت كنيد و سپس به بهانه سر باز زنيد. شما پنداشته ايد كه من كشنده عثمان می باشم؛ بياييد تا مردم مدينه بين من و شما داوری كنند، آنان كه نه از من طرفداری کرده نه به یاری شما برخاسته اند، سپس هر كدام به اندازه جرمی كه در آن حادثه داشته است مسئووليت آن را پذيرا باشد. ای دو پيرمرد، از آن چه در انديشه داريد باز گرديد، هم اكنون بزرگترين مسئله شما عار است، پيش از آنكه عار و آتش خشم پروردگار دامنگيرتان گردد. با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾ 1⃣:در این نامه " عار" به چه معناست که مولا علی میفرمایند : بزرگ ترین مسئله ی شما، عار است ؟ : ✅امیرالمومنین در متوجه هستند که طلحه و زبیر در مقابل یک دو راهی قرار گرفتند که به نظر خود طلحه و زبیر هر دو تا راه باید سخت و غیر قابل تحمل باشد اما آنها متوجه نیستند. ⭕️۱) اینکه بیایند دست بردارند از لجاجت و دشمنی با امیرالمومنین که برایش بهانه های واهی ساختند و در افکار عمومی منتشر کردند خب معلوم است طلحه و زبیر دو تا پیرمردی که این همه سوابق دارند و برای خودشان اسم و رسمی جمع کردند بعد از این همه دشمنی و مخالفت با امیرالمومنین علی علیه السلام میگوید میخواهند بیایند اعلام کنند که اشتباه کردند خب یک عار و ننگی جلوی مردم خواهند داشت. ⭕️۲) اما اگر این کار را نکنند و به لجاجتشان ادامه بدهند قطعاً نتیجه اش به جهنم رفتن آنهاست. 📢حضرت میفرمایند امروز که در دنیا هستید بزرگترین مسئله تان حداکثر این است که احساس سرشکستگی و عار و ننگی در مقابل مردم میکنید که آمدید اعتراف به اشتباهتان کردید. ⁉️اما اگر این کار را امروز نکنید مسأله دوم و مهمتر شما این است درمقابل امیرالمومنین می‌ایستید ومبتلا به جهنم می شوید.. 2⃣:حضرت در این نامه میفرمایند" بیعت عموم مردم با من نه از روی ترس قدرتی مسلط بود نه برای بدست آوردن متاع دنیا " درحالی که شما در توضیح فرمودید مردم اگر میدانستند امیرالمومنین همان سیره پیامبر را دارد با او بیعت نمیکردند چون دنیا طلب و منفعت طلب شده بودند. این دو باهم در تضاد است. لطفاً توضیح بفرمایید. : ✳️آنچه حضرت در میفرمایند ناظر بر این مطلب است که من نه مردم را با ترساندن وادار به بیعت با خود کردم و نه با ایجاد طمع به متاع دنیا! 🔴اما آنچه بنده در عرض کردم ناظر بر این واقعیت بود که در طول 25 سال فاصله ای که دشمنان بین حکومت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و حکومت امیرالمومنین علیه السلام ایجاد کردند، فرهنگ، سبک زندگی و گفتمان عمومی جامعه تغییر کرده و مردم ضمن رعایت اکثر ظواهر شریعت در باطن ، به دنبال رفاه و آسایش و تن پروری افتاده بودند. 💯آنها در ذهن خود از روی کارآمدن مولا این تصویر را داشتد که او می آید و به رانت خواری ها و فامیل بازیها و غارتگریهای عثمان و طایفه اش بنی امیه پایان می دهد و مردم و حاکم از این به بعد همگی با هم میخورند و می چاپند! 👈اما اگر می دانستند که سیره مولا علی علیه السلام همان سیره پیامبر و اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله است و او در اولین سخنرانی های خود پس از بیعت می گوید :"اگر بیت المال مسلمین کابین دخترانتان شده باشد پس خواهم گرفت" ♨️و اگر می دانستند که علی بن ابیطالب بجای رفاه و سازش جهاد با معاویه و سایر دشمنان را رقم خواهد زد، چه بسا برای بیعت با حضرت اینگونه اشتیاق نشان نمی دادند. ⚠️همانطور که در فاصله اندکی از بیعت، نامردیها و جفاکاریهای آنان آشکار شد تا جایی که حضرت خطاب به همین مردم می فرمودند:" یا اشباحَ الرّجالِ و لارجال" یعنی ای شبه مردانِ نامرد!!! ⏪خلاصه در حضرت خبر از عدم فریب دادن مردم با تطمیع برای بیعت کردن می دهد. ‼️ولی در سخن ما درباره تغییر گفتمان مردم از گفتمان اسلام حقیقی به اسلام مرفهین بی درد بود. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜(نامه به مالك اشتر، در سال ۳۸ هجری هنگامی كه او را به فرمانداری مصر برگزيد، آن هنگام كه اوضاع محمد بن ابی بكر متزلزل شد، و از طولانی ترين نامه هاست كه زيباييهای تمام نامه ها را دارد). {قسمت_اول} ♦️به نام خداوند بخشنده و مهربان، اين فرمان بنده خدا علی امير مؤمنان، به مالك اشتر پسر حارث است، در عهدی كه با او دارد، هنگامی كه او را به فرمانداری مصر بر می گزيند تا خراج آن ديار را جمع آورد، و با دشمنانش نبرد كند، كار مردم را اصلاح، و شهرهای مصر را آباد سازد. 1⃣ضرورت خود سازی ♦️او را به ترس از خدا فرمان ميدهد، و اينكه اطاعت خدا را بر ديگر كارها مقدّم دارد، و آنچه در كتاب خدا آمده، از واجبات و سنّتها را پيروی كند، دستوراتی كه جز با پيروی آن رستگار نخواهد شد، و جز با نشناختن و ضايع كردن آن جنايتكار نخواهد گرديد. به او فرمان ميدهد كه خدا را با دل و دست و زبان ياری كند، زيرا خداوند پيروزی كسی را تضمين كند كه او را ياری دهد، و بزرگ دارد آن كس را كه او را بزرگ شمارد. و به او فرمان ميدهد تا نفس خود را از پيروی آرزوها باز دارد، و به هنگام سركشی رامش كند، كه: «همانا نفس همواره به بدی وا ميدارد جز آن كه خدا رحمت آورد» پس ای مالك بدان من تو را به سوی شهرهایی فرستادم كه پيش از تو دولتهای عادل يا ستمگری بر آن حكم راندند، و مردم در كارهای تو چنان می نگرند كه تو در كارهای حاكمان پيش از خود می نگری، و در باره تو آن می گويند كه تو نسبت به زمامداران گذشته ميگویی، و همانا نيكوكاران را به نام نيكی توان شناخت كه خدا از آنان بر زبان بندگانش جاری ساخت. پس نيكوترين اندوخته تو بايد اعمال صالح و درست باشد، هوای نفس را در اختيار گير، و از آنچه حلال نيست خويشتن داری كن، زيرا بخل ورزيدن به نفس خويش، آن است كه در آنچه دوست دارد، يا برای او ناخوشايند است، راه انصاف پيمایی 2⃣ اخلاق رهبری (روش برخورد با مردم) ♦️مهربانی با مردم را پوشش دل خويش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حيوان شكاری باشی كه خوردن آنان را غنيمت دانی، زيرا مردم دو دسته اند، دسته ای برادر دينی تو، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش می باشند. اگر گناهی از آنان سر می زند يا علّتهایی بر آنان عارض می شود، يا خواسته و ناخواسته، اشتباهی مرتكب می گردند، آنان را ببخشای و بر آنان آسان گير، آن گونه كه دوست داری خدا تو را ببخشايد و بر تو آسان گيرد. همانا تو از آنان برتر، و امام تو از تو برتر، و خدا بر آن كس كه تو را فرمانداری مصر داد والاتر است، كه انجام امور مردم مصر را به تو واگذارده، و آنان را وسيله آزمودن تو قرار داده است. هرگز با خدا مستيز، كه تو را از كيفر او نجاتی نيست، و از بخشش و رحمت او بی نياز نخواهی بود. بر بخشش ديگران پشيمان مباش، و از كيفر كردن شادی مكن، و از خشمی كه توانی از آن رها گردی شتاب نداشته باش. به مردم نگو، به من فرمان دادند و من نيز فرمان می دهم، پس بايد اطاعت شود، كه اين گونه خود بزرگ بينی دل را فاسد، و دين را پژمرده، و موجب زوال نعمتهاست. و اگر با مقام و قدرتی كه داری، دچار تكبّر يا خود بزرگ بينی شدی به بزرگی حكومت پروردگار كه برتر از تو است بنگر، كه تو را از آن سركشی نجات می دهد، و تند روی تو را فرو می نشاند، و عقل و انديشه ات را به جايگاه اصلی باز می گرداند. ↩️ادامه دارد.... 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ 1⃣:در قسمت اخلاق رهبری حضرت خطاب به مالک اشتر میفرمایند : " به مردم نگو به من فرمان دادند ومن نیز فرمان میدهم" مگر فرماندار نباید خود از فرمانده دستور بگیرد همینطور که در قسمت بالا در مورد کارههایی به مالک فرمان داده اند؟ : ✅منظور از این بخش از این نیست که فرماندار از مقام مافوقش دستور نمی گیرد و به زیردستان دستور نمیدهد ، بلکه منظور نوع و ادبیات مواجه با مردم است. 🔴حضرت میخواهند بفرمایند: مواجهه تو با مردم اینطور نباشد که تو با روش حاکمان ظالم و مأموران حکومت ظالم به مراجعه کنندگان و رعیت بگویی که به من ربطی ندارد ، هرچیز میگویم از بالا به من دستور داده شده و من مأمورم و معذور... 👈بلکه با مردم با تواضع ، اخلاق حسنه و.. گفت وگو کن، و آنها را با روش اخلاقی مجاب کن که نسبت به اوامر حکومت با طیب خاطر و رضایت تسلیم بشوند. 2⃣:در مردم گرایی آیا خصوصیات خواص این است؟ در اجرای عدالت از همه ناراضی تر....و تا آخر... اگر جواب مثبت است پس چگونه خواص اند؟ : ✳️مراد از خواص در این فراز خواص شخصی حاکم است از خانواده و اقوام و دوستان که غالباً از او انتظارات غیر قانونی دارند و در عوض کمتر پیش می آید که خدمت ویژه ای هم بکنند. مراد خواص اجتماعی نیست. 3⃣:در اصول روابط اجتماعی آنجا که میفرمایند: "آدابی که به سنتهای خوب گذشته زیان می آورد، پدید نیاور که پاداش برای آورنده سنت و کیفر برای توست " اگر کیفری دارد چرا برای آورنده پاداش است؟ : ✳️حضرت میفرمایند که اگر در گذشته کسانی در جامعه سنت های حسنه و نیکویی را گذاشتند ، وظیفه ی همه حفظ و ترویج این سنت های نیکو است . ⭕️اما اگر تو سنتی را در برابر سنت خوب قرار دادی، و سنت بدی را پایه گذاری کردی و آن سنت حسنه کم کم از بین مردم رفت، پاداش آن سنته حسنه ی گذشته همچنان برای پایه گذار آن می ماند و کیفر به هم ریختن سنت حسنه و از بین بردنش هم گردن تویی خواهد ماند که یک سنت سیئه و زشتی را در مقابل یه سنت خوب پایه گذاری کرده ای 4⃣:در قسمت آخر سیمای کارگزاران دولتی مگر امامان اهل بخشش نبودند پس چرا میگویند درمورد خیانتکار می فرمایند: " او را خوار دار و طوق بدنامی به گردنش بیفکن " شاید او فریب خورده و با مجازات اصلاح شود : ✳️درست است که اهل بیت علیهم السلام بلکه حتی شاگردان و شیعیانشان اهل عفو و بخشش هستند اما عفو و بخشش درباره حق شخصی است نه حق اجتماع و حکومت و ملت. 👌اتفاقا بخشش بی اساس و قاعده در مورد ظلم مسئول خیانتکار به مردم خودش جرم و خیانتی بزرگ تر است که هم خیانت را تقویت و تشویق می کند و هم مردم را نسبت به عدالت حاکم دلسرد و ناامید 5⃣:چرا در زمان ما رعیت از همه تنگدست تر ند؟ : ✅به نظر ما تمام مشکلات زمان ما و امت اسلام و حتی بشریت این است که ما از روز غدیر تا حال به امیرالمومنین (علیه السلام ) پشت کردیم، به قول شهید مطهری(ره) اسم و یاد و نامش را خیلی با عظمت تکرار میکنیم و بزرگداشت میگیریم اما به خود حضرت اعتنایی نکردیم. 🔰امیرالمومنین (علیه السلام ) هنوز در بین شیعیانش غریب است و کتاب نهج البلاغه اش هم مثل خودش غریب می باشد . 👈اگر علیرغم تمام زیبایی ها و امتیازاتی که الحمدلله در جامعه اسلامی وجود دارد ، هنوز هم در جامعه اسلامی مشکلات فراوان داریم و بار سنگین مشکلات بر دوش رعیت و مردم مظلوم سنگینی می کند ، مهمترین دلیلش این است که ما و مسوولین و نخبگان ما به نهج البلاغه که عصاره ی اندیشه و روش حکومت داری امیرالمومنین(ع) هست مراجعه ی جدی نداریم . 🔹ما علی(ع) رو می ستاییم اما تبعیت نمیکنیم. 6⃣:حکمتِ بیان سیمای گرو ه های مختلف در کلام حضرت ، مثل این که ابتدا سیمای نظامیان و بعد قضات و... بیان میفرمایند ،چیست؟ آیا نشان دهنده اهمیت و اولویت جایگاه آنان است؟ : ❇️حضرت در یک جامعه شناسی بی نظیر تمام اقشار و اصناف جامعه را مثل تار و پود یک فرش ، در هم تنیده و وابسته به یکدیگر معرفی می کنند و بیان میفرمایند که اصلاح امور هر یک از این اقشار بدون توجه به سایر اقشار ممکن نیست. 💯این نشان دهنده حساسیت کار در جامعه و مواجهه با مردم و اصناف و اقشار متنوع است. 7⃣:حضرت در بیان سیمای کارگزاران میفرمایند: " روزی فراوان بر آنان ارزانی دار ، که با گرفتن حقوق کافی در اصلاح خود بیشتر می کوشند .." میزان و معیار این پرداخت چیست ؟ : ✅هر جامعه ای در هر دوره ای از وضعیت اقتصادی خاصی برخوردار است حقوق کافی برای اداره بی دغدغه زندگی در هر زمانه متناسب با وضعیت اقتصادی و اجتماعی حد نصاب خودش را دارد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ 8⃣:حکمتِ بیان سیمای گروههای مختلف در کلام حضرت ، مثل این که ابتدا سیمای نظامیان و بعد قضات و... بیان میفرمایند ؛ چیست؟ آیا نشان دهنده اهمیت و اولویت جایگاه آنان است؟ : ✅حضرت در یک جامعه شناسی بی نظیر تمام اقشار و اصناف جامعه را مثل تار و پود یک فرش ، در هم تنیده و وابسته به یکدیگر معرفی می کنند و بیان میفرمایند که اصلاح امور هر یک از این اقشار بدون توجه به سایر اقشار ممکن نیست. این نشان دهنده حساسیت کار در جامعه و مواجهه با مردم و اصناف و اقشار متنوع است. : 9⃣:مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده را لطفا توضیح دهید. : ✅عبارت عربی این فقره این است: « و اَشعِر قَلبَکَ الرافَهَّ للرَّعِیّه» یعنی به قلب خود این مطلب را بفهمان که با رعیت مهربان و رئوف باشد. 0⃣1⃣:"که همانا خشم عمومی مردم ،خشنودی خواص(نزدیکان)راازبین می برد اما خشم خواص را خشنودی همگان بی اثر می کند" این قسمت را بیشتر توضیح بفرمایید. : ✳️حاکم جامعه گاهی بین دو امر مردّد می شود: اگر تصمیم الف را بگیرد عده ای اندک از خواص پر توقع و کم خاصیت سود می برند و خوشحال می شوند ولی در عوض عموم مردم که غالبا بار نظام و کشور بر دوش آنهاست متضرر شده و ناخشنود می شوند. ♨️ولی اگر تصمیم ب را بگیرد برعکس عموم خوشحال و عده ای خواص ناراحت می شوند. ⏪حضرت می فرمایند جایی که عموم خرسند بشوند تلخی ناراحتی خواص را جبران می کند ولی اگر عموم ناراضی بشوند با خرسندی خواص این ناراحتی برطرف که نمی شود هیچ، حتی ممکن است طبق سطر آخر و نیز موجبات طغیان و شورش فراهم شود : 1⃣1⃣:ضرورت رازداری چرا حضرت از لفظ رعیت استفاده کردند و معنای رعیت چیست؟ : ❇️رعیت یعنی کسانی که رعایت حال آن ها بر حاکمان واجب است. مسئولین راع هستند و مردم رعیت. 2⃣1⃣:منظور حضرت از جمله حریص را در مشورت کردن دخالت مده که حرص را با ستمکاری در نظرت زیبا جلوه میدهد چیست؟ : ✳️امام(عليه السلام) مالک اشتر را از مشورت با سه گروه به شدّت برحذر مى دارد و آثار سوء مشورت با آنها را گوشزد می کند. ⭕️در واقع او را به سه اصل توصيه مى کند: ⏪ سخاوت، شجاعت و قناعت و توکل. 💯روشن است که مشورت با فرد بخيل جلوى سخاوت را مى گيرد و با شخص ترسو پايه هاى شجاعت را سست مى کند و با حريص، قناعت را متزلزل مى سازد که لازمه آن ستم کردن بر رعايا است. ◀️از سوى ديگر، در برابر امور رفاهى رعايا بخيلان مانع مى شوند و در امور نظامى و نبرد با دشمنان ترسوها سنگ مى اندازند و در امور اقتصادى حريصان سدّ راهند. ⬅️بنابراين مشاوران والى بايد از ميان کسانى انتخاب شوند که در شئون مختلف کشور او را يارى دهند و اراده و تصميم وى را تقويت کنند و از امورى که مصالح مردم را برباد مى دهد برحذر دارند. ↩️آن گاه امام در پايان اين بحث به ريشه هاى اين سه صفت زشت و ناپسند پرداخته و همه آنها را به يک اصل باز مى گرداند. 📢مى فرمايد: «زيرا «بخل» و «ترس» و «حرص»، تمايلات گوناگونى هستند که جامع آنها «سوء» ظن به خداوند است» 🗯امام(عليه السلام) در اين جمله در واقع به روانکاوى عميقى دست زده، مى فرمايد: بخيلان اگر بخل مى ورزند براى آن است که به فضل و مواهب الهى سوء ظن دارند و چنين مى پندارند که اگر امروز بخشش کنند فردا فقير مى شوند و در مى مانند؛ و ترسوها به وعده الهى در مورد نصرت ياران حق بدگمانند و چنين مى پندارند که اگر عقب نشينى نکنند ممکن است تنها بمانند و نابود شوند؛ و حريصان اگر حرص را پيشه کرده اند به سبب آن است که توکل بر خدا ندارند و در واقع به قدرت خدا سوء ظن دارند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ : 3⃣1⃣:در این قسمت توصیه شده آداب گذشتگان را برهم مزن. آیا شامل همه آداب و سنتها میشود ؟ : ✳️خود حضرت عبارتشان خیلی واضح و روشن است لطفاً با دقت دوباره بخوانید. اصول روابط اجتماعی رهبران سطر آخر: 4⃣1⃣: فرق گفتگو با بحث چیست؟ و چرا با دانشمندان گفتگو آمده و با حکیم ان بحث آمده؟ و فرق دانشمند و حکیم چیست؟ : ✅اگرچه اکثر شارحان نهج البلاغه فرقی بین این دو عبارت یعنی با عالمان گفتگو و با حکیمان بحث کن قائل نشده اند ولی به نظر حقیر تفاوت لطیفی بین این دو هست. ⭕️برای درک این تفاوت ناگزیر باید عبارت عربی را ملاحظه کرد : ♨️و اَکثِر مُدارَسَهّ العُلماء و مُناقَشَهّ الحُکَماء: یعنی با دانشمندان زیاد مجالست درسی داشته باش و با حکیمان زیاد مناقشه و بحث کن. 👈علما یعنی کسانی که علم را از منابع می گیرند و تعلیم می دهند مانند ریاضی و فقه و اصول و ... 👆اما حکما کسانی اند که حکمت و فلسفه پنهان در گزاره ها را کشف و بیان می کنند. 💢درباره علما کافی است در مجلس درسشان حاضر شده و بیاموزی ولی درباره حکما باید عمیق تر شده و حکمتهایی که بیان می کنند را با مناقشه و بحث ، به دست آوری و البته برخی را هم ردّ کنی. ⏪ زیرا حضرت در حکمتها فرمودند:" کلام حکیمان اگر درست باشد، دوای دردهاست و اگر نادرست باشد، درد بی درمان است" سوم 5⃣1⃣: در برخورد با کارگزار خیانتکار که فرمودند او را با تازیانه کیفرکن و.... آیا این برخورد موجب تضعیف اصل حکومت اسلامی نمیشود؟ و اگر نمی شود چرا در حکومت اسلامی فعلی چنین برخوردی صورت نمیگیرد نه تنها با کارگزاران و مسوولین بلکه با بستگانشان. : 🔴اولاً :مراد در متن همانطور که حضرت تصریح فرموده اند، خیانت است و خیانت یک عنوان حقوقی است که مفهوم خاص خودش را دارد. 🔴 ثانیاً: اجرای حدود الهی حتی در زمان خود حضرت، تابع شرایط و مصالح نظام و امت اسلامی است؛ 🔰مثلاً همین که حضرت در دوران حکومت خود حاضر نشدند قاتلان خلیفه سوم را محاکمه کنند دلیلش خطری بود که نظام اسلامی را تهدید می کرد لذا مصلحت نبود. 🔴ثالثا: امروز در نظام اسلامی خیلی از کارگزاران فاسد و خائن محاکمه و مجازات می شوند؛ کرباسچی و رفیق دوست در دولت هاشمی، بهزاد نبوی و ... در دولت خاتمی، رحیمی و جهرمی و ... در دولت احمدی نژاد و ... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به فرمانداران شهرها درباره وقت نماز 🔹وقت های نماز پنجگانه ♦️پس از ياد خدا و درود! نماز ظهر را با مردم وقتی بخوانيد كه آفتاب به طرف مغرب رفته، سايه آن به اندازه ديوار آغل بز گسترده شود، و نماز عصر را با مردم هنگامی بخوانيد كه خورشيد سفيد و جلوه دارد، و پاره ای از روز مانده كه تا غروب می توان دو فرسخ راه را پيمود. و نماز مغرب را با مردم زمانی بخوانيد كه روزه دار افطار، و حاجی از عرفات به سوی منی كوچ می كند. و نماز عشاء را با مردم وقتی بخوانيد كه شفق پنهان می گردد و يك سوم از شب بگذرد و نماز صبح را با مردم هنگامی بخوانيد كه شخص چهره همراه خويش را بشناسد، و در نماز جماعت در حد ناتوان آنان نماز بگذاريد، و فتنه گر مباشيد. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
•┈••✾🔸◆✨💠✨◆🔸✾••┈• : چرا حضرت از دیوار آغل بز مثال زده اند ؟ : ✅حضرت در این نامه وقت فضيلت نمازها را برای امیران خود در بلاد که عهده دار امامت جمعه و جماعت هم از طرف امیرالمومنین علیه السلام هستند، بیان می فرمایند. ⚜وقت فضیلت نماز ظهر در بعضى از روايات به اندازه ذراع تعيين شده و ذراع یعنی فاصله بین آرنج تا نوک انگشتان دست با محلى که يک بز هنگام خوابيدن روى زمين اشغال مى کند (البته از عرض نه از طول) چندان تفاوتى ندارد . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈••✾🔸◆✨💠✨◆🔸✾••┈•