📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜
#نامه76
#سؤال: "سبک مغزی به تحریک شیطان است" منظور فقط تحریک شیطان در خشمگین شدن میباشد؟
#جواب:
✅ اولاً: ترجمه با توجه به متن عربی - فانه طیره من الشیطان - مقدار کمی نیاز به اصلاح دارد.
🔴ترجمه صحیح اینگونه است: پس همانا غضب نوعی از سبک مغزی است که از شیطان ریشه می گیرد.
✅ ثانیاً: خشم حتماً عامل و علتی دارد وگرنه نفس انسان بی بهانه به هیجان نمی آید یکی از بهانه هایش تحریک شیطان است.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به معاويه در روزهای آغازین بیعت، در سال٣٦ هجری
🔹فرمان اطاعت به معاويه
♦️از بنده خدا علی اميرمومنان، به معاويه بن ابی سفيان. پس از ياد خداو درود! می دانی كه من درباره شما معذور، و از آنچه در مدينه گذشت روی گردانم، تا شد آنچه كه بايد می شد، و بازداشتن آن ممكن نبود، داستان طولانی و سخن فراوان است. و گذشته ها گذشت، و آينده روی كرده است، تو و همراهانت بيعت كنيد، و با گروهی از يارانت نزد من بيا، با درود.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه75
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه پيمان ميان ربيعه و يمن
🔹مبانی صلح و سازش مسلمين
♦️اين پيمان نامه ای است كه مردم (يمن) و (ربيعه) آن را پذيرفته اند، چه آنان كه در شهر حضور دارند يا آنان كه در بيابان زندگی می كنند، آنان پيرو قرآنند، و به كتاب خدا دعوت می كنند، و به انجام دستورات آن فرمان می دهند، و هر كس كه آنان را به كتاب خدا بخواند پاسخ می دهند، نه برابر آن مزدی خواهند، و نه به جای آن چيز ديگری بپذيرند، و در برابر كسی كه خلاف اين پيمان خواهد، يا آن را واگذارد، ايستادگی خواهند كرد، بعضی بعض ديگر را ياری می دهند، همه متحد بوده و به خاطر سرزنش سرزنش كننده ای، يا خشم خشم گيرنده ای، يا خوار كردن بعضی ، يا دشنام دادن قومی، اين پيمان را نمی شكنند. بر اين پيمان، حاضران و آنها كه غايبند، دانايان و ناآگاهان، بردباران و جاهلان، همه استوارند، و عهد و پيمان الهی نيز بر آنان واجب گرديده است كه (همانا از پيمان خدا پرسش خواهد شد) و علی بن ابيطالب آن را نوشت.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه74
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به معاويه
🔹افشای سيمای دروغين معاويه
♦️پس از ياد خدا و درود!من با پاسخ های پياپی به نامه هايت، و شنيدن مطالب نوشته هايت، رای خود را سست، و زيركی خود را به خطا نسبت می دهم؛ و همانا تو كه مدام خواسته هایی از من داری و نامه های فراوان می نويسی، به كسی مانی كه به خواب سنگينی فرو رفته، و خوابهای دروغينش او را تكذيب می كند، يا چون سرگردانی كه ايستادن طولانی بر او دشوار می باشد، و نمی داند، آيا آينده به سود او يا به زيانش خواهد بود؟ گرچه تو آن كس نيستی اما به تو شباهت دارد. به خدا سوگند! اگر پرهيز از خونريزی در مهلت تعيين شده نبود، ضربه كوبنده ای دريافت می كردی كه استخوان را خرد، و گوشت را بريزاند، معاويه! بدان، كه شيطان تو را نمی گذارد تا به نيكوترين كارت بپردازی ، و اندرزی كه به سود تو است بشنوی. (درود بر آنان كه سزاوار درودند.)
📜 #نهج_البلاغه، #نامه73
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
─═इई🔹💠 ┄┅✼❁⚜❁✼┅┄ 💠🔹ईइ═─
#نامه73
1⃣: با توجه به ابتدای نامه منظور مولا از رأی سست و خطا نسبت دادن زیرکی خود چیست؟
#جواب:
✅این جمله کنایه است از اینکه تو یعنی معاویه اصلاً پندپذیر نیستی!
🔴نه اینکه حضرت واقعاً تصمیم اشتباهی گرفته که با جواب نامه هایش او را نصیحت کرده
👈نظیر همین کنایه در #خطبه240 نسبت به عثمان هست:
⭕️بخدا آنقدر از عثمان دفاع کردم که ترسیدم گنهکار باشم.
🔰یعنی کنایه از نهایت تلاش برای دفاع است نه گنهکار و خطاکار بودن.
2⃣:چرا حضرت بعد ذکر آن همه تشبیهات فراوان در قسمت اول نامه بعد به معاویه میفرمایند که "گرچه تو آن کس نیستی اما به تو شباهت دارد"؟
مشبه و مشبه به و وجه شبه در اینجا چگونه است؟
#جواب:
✳️ امیرالمؤمنین علیه السلام در این نامه در قالب یک صنعت ادبی خیلی خیلی عالی پستی و ذلت معاویه را به تصویر کشیدند.
🔴الف)تشبیه اول اینطور است که :
🔹۱- معاویه را به عنوان مشبه
🔹۲- کسی که به خواب سنگین فرو رفته و یا سرگردان شده را به عنوان مشبه به
🔹۳- درخواستهای واهی و دروغین را وجه شبه قرارداده
⭕️معاویه را تشبیه کرده به فردی که به خواب سنگین فرو رفته وخوابهای دروغینش او را تکذیب میکند یا چون سرگردانی که ایستادن طولانی برای او دشوار است و نمیداند آیا آینده به سود او یا به زیانش خواهد بود .
🔴ب) تشبیه دوم: برای اینکه بفهماند تو پست تر از این حرفها هستی و اصلا اساس سرگردانی و غفلت و خباثت تو هستی
🔹۱- معاویه را مشبه به گرفته
🔹۲- کسی که به خواب سنگین فرو رفتت مشبه کرده وبه معاویه تشبیه کرده است.
3⃣: منظور حضرت از " رأی خود را سست و زیرکی خود را به خطا نسبت میدهم" چیست؟
#جواب:
👈حضرت در واقع با این جمله که " رأی خود را سست و زیرکی خود رابه خطا نسبت میدهم "
💢نمیخواهند خدای نکرده بفرمایند که من در مورد تو اشتباه کردم در تشخیص این حیله گری تو بلکه این خودش در ادبیات یک نوع تأکید بر بدی های طرف مقابل است.
💯 حضرت میخواهد بگوید که اینقدر تو با این نامه هایى که مینویسی نشان میدهی که در سرمستی قدرت و توهم قرار داری که گویا شخصی مثل علی هم که هرگز فریب کسی را نمیخورد هرگز به چیزی شک ندارد هم شایسته است که در مورد این نوع برخورد با تو خودش را ملامت بکند و شک بکند که درست است این طور وقت بگذارد و جواب نامه های کسی که مثل تو در توهم غوطه ور شده را بدهد یانه؟
🔴و به کلامی دیگر:
✳️ در فصاحت و بلاغت گفته اند که کنایه اثرش بیشتر از سخن صریح است.
🔴الکنایه ابلغُ من التصریح این جمله شبیه تعبیرى است که قرآن مجید درباره نصایح پیغمبر به مشرکان بیان کرده مى فرماید: «(إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرینَ); مسلماً تو نمى توانى صداى خود را به گوش مردگان برسانى و نه سخنت را به گوش کران که روى برگردانند و دور شوند!».
💯طبیعى است هنگامى که انگیزه هاى شیطانى و هوا و هوس وجود انسان را پر کند روح او در برابر سخنان حق طلبان غیر قابل نفوذ مى شود و چیزى از سخنان آنها در او اثر نمى گذارد.
⏪حالا مولا در تعبیری فوق العاده هنری و ادبی بجای اینکه مستقیماً به معاویه بگوید تو نفهمی و فاقد شعور تا سخن مرا بشنوی در کنایه ای استثنایی خود را سرزنش می کند که گویا من یادم رفته که تو مرده ای و مرده که حرف نمی شنود.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
─═इई🔹💠 ┄┅✼❁⚜❁✼┅┄ 💠🔹ईइ═─
📜📜📜🌿🌹 ﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به عبدالله بن عباس
🔹انسان و مقدرات الهی
♦️پس از ياد خدا و درود! تو از اجل خود پيشی نخواهی گرفت، و آنچه كه روزی تو نيست به تو نخواهد رسيد، و بدان كه روزگار دو روز است، روزی به سود، و روزی به زيان تو می باشد، و همانا دنيا خانه دگرگونيهاست، و آنچه كه به سود تو(و از آن تو ) است هر چند ناتوان باشی خود را به تو خواهد رساند، و آنچه كه به زيان تو است هر چند توانا باشی دفع آن نخواهی كرد.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه72
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹 ﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به منذر بن جارودی عبدی، که در فرمانداری خود، خیانتی مرتکب شده بود.
🔹سرزنش از خيانت اقتصادی
♦️پس از ياد خدا و درود! همانا، شايستگی پدرت مرا نسبت به تو خوشبين، و گمان كردم همانند پدرت می باشی، و راه او را ميروی. ناگهان به من خبر دادند، كه در هواپرستی چيزی فرو گذار نكرده، و توشه ای برای آخرت خود باقی نگذاشته ای، دنيای خود را با تباه كردن آخرت آبادان می كنی، و برای پيوستن با خويشاوندانت از دين خدا بريدی، اگر آنچه به من گزارش رسيده، درست باشد شتر خانه ات، و بند كفش تو از تو باارزش تر است، و كسی كه همانند تو باشد، نه لياقت پاسداری از مرزهای كشور را دارد، و نه می تواند كاری را به انجام رساند، يا ارزش او بالا رود، يا شريك در امانت باشد. يا از خيانتی دور ماند پس چون اين نامه به دست تو رسد، نزد من بيا. ان شاء الله.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه71
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#نامه71
1⃣:باتوجه به گمانه ای که حضرت فرمودند یعنی حضرت شایستگی انتخاب افراد را سابقه پدر و جدشان میدانستند؟ در حالی که درادامه نامه توضیحی از رفتار و منش جارود بیان میکند، یعنی حضرت به ان توجه نکردند؟!
#جواب:
✅یکی از نشانه های صلاحیت افراد برای تصدی مسئولیت:
⭕️اصالت خانوادگی
⭕️و سابقه درخشان در انقلاب و اسلام است.
✳️حضرت در #نامه53 هم برای انتخاب فرماندهان نظامی همین توصیه را به مالک می کنند.
⏪بنابراین سابقه پدر فقط نشانه ای از نشانه هاست نه اینکه تنها دلیل و علت انتخاب باشد.
2⃣:منظور حضرت از جمله، "برای پیوستن با خویشاوندانت از دین خدا بریده ای"، چیست؟
#جواب:
✳️یعنی بخاطر خوشنود کردن اقوامت، رابطه بندگی را قطع کرده ای.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به سهل بن حنيف انصاری فرماندار مدینه در سال ٣٧ هجری آنگاه که گروهی از مردم مدینه گریخته و به معاویه پیوستند
🔹روش برخورد با پديده فرار
♦️پس از ياد خدا و درود! به من خبر رسيده كه گروهی از مردم مدينه به سوی معاويه گريختند، مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن كمك و ياريشان افسوس بخوری! كه اين فرار برای گمراهی شان، و نجات تو از رنج آنان كافی است، آنان از حق و هدايت گريختند، و به سوی كوردلی و جهالت شتافتند. آنان دنياپرستانی هستند كه به آن روی آوردند، و شتابان در پی آن روانند. عدالت را شناختند و ديدند و شنيدند و به خاطر سپردند، و دانستند كه همه مردم در نزد ما، در حق يكسانند، پس به سوی انحصارطلبی گريختند دور باشند از رحمت حق، و لعنت بر آنان باد.به خدا سوگند! آنان از ستم نگريختند، و به عدالت نپيوستند، همانا آرزومنديم تا در اين جريان، خدا سختی ها را بر ما آسان، و مشكلات را هموار فرمايد. ان شاء الله، با درود.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه70
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜