eitaa logo
تبیان مهدوی
2.8هزار دنبال‌کننده
17 عکس
15 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ از طریق این لینک دسترسی به 👈 https://eitaa.com/mahdavi_tebyan/766 در کانال تبیان مهدوی ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜 📜نامه به فرماندهان لشگر،پس از به دست گرفتن خلافت 🔹علل نابودی ملتها ♦️پس از ياد خدا و درود! همانا ملتهای پيش از شما به هلاكت رسيدند، بدان جهت كه حق مردم را نپرداختند، پس دنيا را با رشوه دادن به دست آوردند، و به راه باطلشان بردند و آنان اطاعت كردند. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
•┈••✾🔸◆✨💠✨◆🔸✾••┈• •┈••✾🔸◆✨💠✨◆🔸✾••┈•
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜جواب نامه ابوموسی اشعری، پیرامون حکمیت 1⃣علل سقوط جامعه ♦️همانا بسياری از مردم تغییر کردند، و از سعادت و رستگاری بی بهره ماندند، به دنياپرستی روی آورده، و از روی هوای نفس سخن گفتند، كردار اهل عراق مرا به شگفتی واداشته است، كه مردمی خودپسند در چيزی گرد آمدند، می خواستم زخم درون آنها را مداوا كنم، پيش از آنكه غير قابل علاج گردد. 2⃣تلاش امام در تحقق وحدت ♦️پس بدان در امت اسلام، هيچ كس همانند من وجود ندارد كه به وحدت امت محمد (صل الله علیه و آله وسلم) از من حريص تر، و انس او از من بيشتر باشد، من در اين كار پاداش نيك و سرانجام شايسته را از خدا می طلبم، و به آنچه پيمان بستم وفا دارم، هر چند تو دگرگون شده، و همانند روزی كه از من جدا شدی نباشی. همانا بدبخت كسی است كه از عقل و تجربه ای كه نصيب او شده است محروم ماند، و من از آن كس كه به باطل سخن گويد يا كاری را كه خدا اصلاح كرده برهم زند، بيزارم. آنچه را نمی دانی واگذار، زيرا مردان بدكردار، با سخنانی نادرست به سوی تو خواهند شتافت، با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ 1⃣: در مورد این جمله حضرت که میفرمایند:" آن کس که کاری را که خدا اصلاح کرده به هم میزند" لطفاً توضیح بفرمایید. : ✳️داستان حکمیت را می فرمایند. ⭕️حکمیت اگرچه اصلش خیانت یا سفاهت یاران امام بود مثل برجام. 👈 ولی در نهایت چون توافق جمعی بر پذیرش آن صورت گرفت حداقل مانع تفرقه بین یاران امام شد. ⚠️ یعنی بین موافقین و مخالفین و خدا به طور کلی صلح و وحدت را بر نزاع و اختلاف ترجیح می دهد. 2⃣: زخم درون و لاعلاج مردم عراق چه بود؟ دنیا پرستی یا بی بصیرتی؟ : ✅درد لاعلاج مردم عراق تغییر گفتمانشان بود. ⭕️یعنی همان مردمی که در ابتدای یاری پیامبر اسلام مردمی بسیار انقلابی، ساده زیست، ارزش گرا، آرمان گرا بودند؛ آرام آرام در دوره سه خلیفه گذشته چونان به دنیا دل بسته بودند چنان عافیت طلب ومنفعت طلب شده بودند که اگر از اول میدانستند امیرالمومنین دوباره همان منطق و گفتمان و روش و سیره پیامبر را احیا میکند احتمالاً هرگز برای بیعت با او به در خانه او هجوم نمی آوردند. 👈اما نشان دادند که به چنان درد لاعلاجی مبتلا هستند که حتی امیرالمومنین علیه السلام بالاسر این امت باشد آنها به فساد و تباهی و گرقتاری و به دنیا مشغول می شوند و نه تنها از توان و استعداد و ظرفیت امیرالمومنین استفاده نخواهند کرد بلکه تباه میکنند همه این فرصت ها را و دست آخر امیرالمومنین علیه السلام را هم ازدست میدهند. 3⃣:استفاده از عقل و تجربه به چه صورت مفید خواهد بود؟ جایگاه وحی کجاست؟ : ✅تجربه در واقع عبارت است از استفاده از عقل دیگران پس تجربه و عقل به معنای واقعی با هم منافاتی ندارند. ✳️دیگران مسیری را رفتند یا: 🔹الف) عاقلانه بوده نتیجه مثبت داشته ما ازش استفاده میکنیم 🔹ب) غیر عاقلانه بوده و نتیجه منفی داشته و ما از آن عبرت میگیریم و بر عکسش عمل می کنیم. ❇️جایگاه وحی دو جاست: 🔸۱- آنجایی که حس و تجربه و عقل ما به آن نمیرسد وحی آنجا را روشن میکند. 🔸۲- خود این وحی است که: 🔺الف)عقل حقیقی را به ما نشان میدهد وتعریف میکند 🔺ب)راههای رها شدن عقل از هوای نفس واوهام وخرافات را به ما یاد میدهد 🔺ج) ارزش و اعتبار مشاهدات و نتایج فهم عقلی را به مامیدهد 🔺د) در نهایت هم ما را تحریک میکند که بیش از پیش به عقلانیت حقیقی اعتقاد داشته باشیم و ملتزم باشیم. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜 📜 نامه عبدالله بن عباس 🔹روش مناظره با دشمن مسلمان ♦️به قرآن با خوارج به جدل مپرداز، زيرا قرآن دارای ديدگاه كلی بوده، و تفسيرهای گوناگونی دارد، تو چيزی می گویی ، و آنها چيز ديگر، لكن با سنت پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) با آنان به بحث و گفتگو بپرداز، كه در برابر آن راهی جز پذيرش ندارند. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
•┈••✾🔸◆✨💠✨◆🔸✾••┈• 1⃣: لطفاً نامه را توضیح بفرمایید. : ✅جدل یعنی گفتگویی که با استناد به چیز که طرف مقابل قبولش داره حرفش را رد کنی. ♨️بعد از پیامبر تفسیر به رأی از قرآن رواج پیدا کرد و هر گروهی برای اثبات ادعای خودش قرآن را به نفع خود تحریف می کرد. ⚠️خصوصاً خوارج لذا استناد به قرآن در آنها تأثیر نداشت ولی سیره پیامبر در آن روز قابل تفسیر به رأی نبود. 👈چون رفتارهایی بود که همه صحابه دیده بودند و کسی نمی توانست به راحتی آن را تأویل کند. 2⃣:منظور سنت پیامبر دراینجا چیست؟ 3⃣: صرف روایات و گفتار ایشان است یا نه عمل و کردار پیامبر هم شامل میشود؟ 4⃣: آیا سنت پیامبر قابل تفسیر به رأی نمیباشد؟ یعنی خوارج سنت پیامبر را طوری تفسیر نمیکردند که با منافعشان هم خوانی داشته باشد؟ : ✅اولاً: منظور از سنت پیامبر مجموعه گفتارها رفتارها وهرچیزی است که توسط پیامبر مورد تأیید گرفته باشد. 🔴به اصطلاح طلبه ها فعل، قول و تقریر پیامبر سنت میشود. ✅ثانیاً: چرا حضرت اصلاً به مأمور خودشان عبدالله بن عباس مینویسد که اگر رفتی با خوارج بحث کنی با آنها با قرآن جدل نکن بلکه با سنت پیامبر بحث کن. 🔰به جهت اینکه سنت پیامبر بخش زیادیش رفتارهای پیامبر بوده که: ⭕️ اولاً: اینها در همین نزدیکی ها توسط یارانش ازجمله امیرالمومنین علیه السلام کاملاً حس و لمس شده و معاویه نمیتواند با وجود این همه مسلمانی که آن رفتارها را از پیامبر مستقیماً دیدند؛ رفتار دیگری را به این سادگی به پیامبر نسبت بدهد درواقع تحریف کند. ⭕️ثانیاً: یا اینکه سنت قول و گفتار پیامبر است که هنوز خیلی تازه است. هنوز راویان بسیار زیادی مستقیما و راویان دیگری با یک واسطه آن فرمایشات را از پیامبر شنیدند و نقل میکنند و معاویه نمیتواند به این راحتی و با این سرعت تمام حافظه ها را تحت تأثیر قراربدهد وحرفی را به پیامبر نسبت بدهد که مردم باور کنند ولی دروغ باشد. 👈بنابراین سنت پیامبر در روزگار امیرالمومنین علیه السلام خیلی خیلی شفاف تر و صریح تر و روشن ترین چیزی است که با خوارج بشود با قرآن احتجاج کرد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈••✾🔸◆✨💠✨◆🔸✾••┈•
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به عبدالله بن عباس،هنگامی که او را در سال ٣٦ هجری به فرمانداری بصره منصوب فرمود 🔹اخلاق مدیریتی ♦️با مردم به هنگام ديدار، و در مجالس رسمی، و در مقام داوری، گشاده رو باش، و از خشم بپرهيز، كه سبك مغزی ، به تحريك شيطان است، و بدان! آن چه تو را به خدا نزديك می سازد، از آتش جهنم دور می كند، و آنچه تو را از خدا دور می سازد، به آتش جهنم نزديك می كند. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 : "سبک مغزی به تحریک شیطان است" منظور فقط تحریک شیطان در خشمگین شدن میباشد؟ : ✅ اولاً: ترجمه با توجه به متن عربی - فانه طیره من الشیطان - مقدار کمی نیاز به اصلاح دارد. 🔴ترجمه صحیح اینگونه است: پس همانا غضب نوعی از سبک مغزی است که از شیطان ریشه می گیرد. ✅ ثانیاً: خشم حتماً عامل و علتی دارد وگرنه نفس انسان بی بهانه به هیجان نمی آید یکی از بهانه هایش تحریک شیطان است. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به معاويه در روزهای آغازین بیعت، در سال٣٦ هجری 🔹فرمان اطاعت به معاويه ♦️از بنده خدا علی اميرمومنان، به معاويه بن ابی سفيان. پس از ياد خداو درود! می دانی كه من درباره شما معذور، و از آنچه در مدينه گذشت روی گردانم، تا شد آنچه كه بايد می شد، و بازداشتن آن ممكن نبود، داستان طولانی و سخن فراوان است. و گذشته ها گذشت، و آينده روی كرده است، تو و همراهانت بيعت كنيد، و با گروهی از يارانت نزد من بيا، با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾ ✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه پيمان ميان ربيعه و يمن 🔹مبانی صلح و سازش مسلمين ♦️اين پيمان نامه ای است كه مردم (يمن) و (ربيعه) آن را پذيرفته اند، چه آنان كه در شهر حضور دارند يا آنان كه در بيابان زندگی می كنند، آنان پيرو قرآنند، و به كتاب خدا دعوت می كنند، و به انجام دستورات آن فرمان می دهند، و هر كس كه آنان را به كتاب خدا بخواند پاسخ می دهند، نه برابر آن مزدی خواهند، و نه به جای آن چيز ديگری بپذيرند، و در برابر كسی كه خلاف اين پيمان خواهد، يا آن را واگذارد، ايستادگی خواهند كرد، بعضی بعض ديگر را ياری می دهند، همه متحد بوده و به خاطر سرزنش سرزنش كننده ای، يا خشم خشم گيرنده ای، يا خوار كردن بعضی ، يا دشنام دادن قومی، اين پيمان را نمی شكنند. بر اين پيمان، حاضران و آنها كه غايبند، دانايان و ناآگاهان، بردباران و جاهلان، همه استوارند، و عهد و پيمان الهی نيز بر آنان واجب گرديده است كه (همانا از پيمان خدا پرسش خواهد شد) و علی بن ابيطالب آن را نوشت. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜