🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹☘🌹🌹🌹🌹🌹
#تربیت_علوی
اخلاق و تربیت در نهج البلاغه 1⃣
موضوع: بنیادهای تربیت
مقدمه
برای رسیدن به یک نظام تربیتی شایسته از نهج البلاغه، باید مسائل زیر به ترتیب از این منبع عظیم استخراج شود:
1⃣ بنیادهای تربیت
2⃣ اصول تربیت
3⃣ شیوها و روشهای تربیت
4⃣ آسیب شناسی تربیت
در این بخش ما به اختصار به معرفی ⚒ بنیانهای تربیت می پردازیم و در یادداشت های بعدی به شرح تک تک آنها از نهج البلاغه اقدام می کنیم.
🖍 بنیادهای تربیت :
1⃣ توحید؛ خداباوری و خدامحوری
2⃣ اراده و اختیار؛ آگاهی،آزادی و مسئولیت
3⃣ ضعف انسان ؛ضعف علمی _شناختی
4⃣ فطرت
5⃣ نبوت و ولایت؛ ارشاد و هدایت و ایضال به مطلوب
6⃣ معاد؛ اعتقاد به وجود دورانی از حیات که لایق شکوفایی همه ظرفیت هاست.
#اخلاق_و_تربیت
#نهج_البلاغه
#مهدوی_ارفع
@mahdavi_arfae
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹☘🌹🌹🌹🌹🌹
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
#سروش_بیداری
بصیرت سیاسی 1⃣
سوال: در فتنه ها چه کنیم؟
پاسخ:
اولا بابد دید مرادتان از فتنه، کدام معنای آن است؟
در نهج البلاغه «فتنه» در چند معنا به کار رفته است:
۱. آزمایش و اختبار؛ مثلا حضرت به اشعث که در مرگ فرزندش، عزادار شده است، می فرمایند:«... یا اشعث! ابنک سرک و هو بلاء و فتنه...» یعنی فرزندت تو را شاد می کرد در حالی که وجودش برای تو مایه ابتلاء و آزمایش بود. ۱
(این فرمایش اشاره است به آیه شریفه « انما اموالکم و اولادکم فتنه»۲ )
۲.عذاب و عقاب؛ مثلا در نهج البلاغه می خوانیم:« کم من مستدرج بالاحسان الیه ...و مفتون بحسن القول فیه..»یعنی چه بسا کسی که به واسطه ستایش مردم گرفتار می شود.۳
۳. آشوبهای اجتماعی بویژه در حکومت اسلامی. اکثر موارد کاربرد واژه فتنه در نهج البلاغه در این زمینه است.
اکنون مشخص شد که مراد از فتنه در پرسش « در فتنه ها چه کنیم؟» همین معناست.
ثانیا باید دانست که این نوع فتنه _آشوب و نزاع اجتماعی_ غالبا در جامعه ای که حکومت اسلامی در آن مستقر شده است، توسط مخالفان طراحی و ایجاد می شود. ریشه آن «هواپرستی و بدعت گذاری در احکام آسمانی۴» است و همواره با ایجاد شبهه در اصل حکومت دینی یا فروع آن آغاز می شود « ان الفتن اذا اقبلت شبهت: فتنه ها آنگاه که روی می آورند با حق مشتبه میشوند.»۵ یعنی سران و طراحان فتنه به مدد سوابق مثبت ( مانند طلحه و زبیر، پایه گذاران فتنه جمل ۶) یا شعار بظاهر حق (مانند خوارج و شعار لاحکم الا لله ۷) یا امثال این حربه ها، مردم را به تردید می اندازند تا جایی که خیلی ها در تشخیص اینکه کدام گروه حق است و کدام، باطل ناتوان می شوند.
در چنین شرایط شبهه گونی یکی از شیطنت های اصحاب فتنه این است که القا کند اگر نمی توانی حق را کشف کنی، ساکت باش و از فتنه کناره گیری کن و بی طرف باش. همین استراتژی باعث می شود که نه حق یاری شود و نه باطل خوار گردد. مثل چهار شخصیت مطرح در زمان امیرالمومنین علیه السلام( سعد ابی وقاص، محمد بن مسلمه، اسامه بن زید و عبدالله بن عمر ) که در فتنه جمل ادعای تردید کرده و از یاری حضرت کناره گیری کردند. ۸ و سبب شدند افراد دیگری مانند حارث بن حوط هم مردد شده و پشت حضرت را خالی کنند.۹
در چنین شرایط فتنه آلودی ما باید چه کنیم؟
اولا باید حق و باطل را از طریق شاخص ها شناخت نه اشخاص « ای حارث! تو زیر پایت رادیدی ولی به پیرامونت نگاه نکردی، پس سرگردان شدی. تو حق را نشناختی تا بدانی که اهل حق چه کسانی هستند و باطل را نشناختی تا اهل باطل را بشناسی.» ۱۰
امام صادق علیه السلام می فرمایند:: « من دخل في هذا الدين بالرجال أخرجه منه الرجال كما أدخلوه فيه و من دخل فيه بالكتاب و السُّنَّةِ زالَتِ الجبالُ قَبلَ أن يَزولَ : هر کس بواسطه افراد داخل این دین بشود، همان افراد هم از دین خارجش می کنند ولی کسی که به واسطه کتاب و سنت داخل دین شود، کوهها متزلزل می شوند و او نمی شود.» ۱۱
ثانیا باید در روزگار فتنه ضمن حضور در جبهه حق و دفاع جانانه از حق بگونه ای رفتار و موضعگیری کرد که باطل نتواند سوء استفاده کند؛ مانند بچه شتر نر دو ساله که نه هنوز پشت محکمی دارد تا از او سواری بگیرند و نه پستانی دارد که شیرش را بدوشند ۱۲ و این معنای حکمت اول نهج البلاغه است و پاسخ سوال این نوشتار.
______________________
پ.ن:
۱. نهج البلاغه؛ حکمت ۲۹۱
۲. سوره مبارکه تغابن؛ آیه ۱۵
۳. نهج البلاغه؛ حکمت ۲۶۰
۴. نهج البلاغه؛ خطبه ۵۰
۵. نهج البلاغه؛ خطبه ۹۳؛ بند ۲
۶. نهج البلاغه؛ حکمت ۴۵۳
۷.نهج البلاغه؛ خطبه ۴۰
۸. نهج البلاغه؛ حکمت های ۲۶۲، ۱۸، ۱۵
۹.نهج البلاغه؛ حکمت ۲۶۲
۱۰. همان.
۱۱. غیبت نعمانی؛ ج۱؛ ص۲۲
۱۲. نهج البلاغه؛ حکمت ۱
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#مهدوی_ارفع
@mahdavi_arfae
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
زوج فعال نهج البلاغه ای (خانم فلاح نژاد) در برنامه زنده باد زندگی همین الان شبکه دو
🖍🖍🖍🖍🖍🖍🖍🖍🖍🖍🖍🖍🖍
کنگره بین المللی #گام_دوم_انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث
کانال اطلاع رسانی گام دوم انقلاب آدرس سایت:http://hamayesh.miu.ac.ir/hadith/fa/ ارتباط با مدیر کانال:https://eitaa.com/haghighatsemnani
https://eitaa.com/Conferencegam2
@Conferencegam2
آدرس کانال ایتای کنگره
حمیدرضا مهدوی ارفع:
لطفا عزیزان پژوهشگر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی حتما در این کنگره شرکت نمایند. ضروری چکیده مقاله خود را حداکثر تا پایان مرداد ماه به دبیرخانه کنگره ارسال فرمایید
🌹 فقط حیدر امیرالمومنین است!!
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#مهدویارفع
🆔 @mahdavi_arfae
🔺چرا امام زمان ظهور نمی کند⁉️
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#مهدوی_ارفع
🆔 @mahdavi_arfae
🌹 فقط حیدر امیرالمومنین است!!
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#مهدویارفع
🆔 @mahdavi_arfae
حضرت صادق علیه السلام از پدرانش نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند متعال برای برادرم، علی بن ابی طالب، فضائلی قرار داده که جز خودش نمیتواند آنها را شمارش کند. هر کس به یکی از فضائل علی اقرار کند، خداوند گناهان گذشته و آینده اش را می بخشد حتی اگر در روز قیامت به اندازه گناهان همهی جن و انس گناه کرده باشد.
هرکس یکی از فضائل او را در جایی بنویسد، تا زمانی که نشانهای از آن نوشته به جا بماند، ملائکه برایش استغفار می کنند. هر کس گوش به فضیلتی از فضائل علی بدهد، خداوند گناهانی را که او با گوش خود مرتکب شده، میبخشد؛ و هر کس به نوشتهای بنگرد که فضائل علی در او نوشته شده است، خداوند گناهانی را که او با چشمش مرتکب شده میبخشد.»
آنگاه رسول خدا فرمود:« نگاه کردن به چهرهی علی بن ابی طالب عبادت است، یادش نیز عبادت است و ایمان هیچ بنده ای جز با دوستی او و بیزاری از دشمنانش پذیرفته نیست.»
📒 منابع:
بحارالانوار، ج 38، ص 196، حدیث 4 ------ امالی صدوق
#غدیر
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#مهدوی_ارفع
🆔 @mahdavi_arfae