6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌐 قانون اساسی و حمایت از مظلوم
در اصل۳ -که در مذاکرات، خلاصه آرمانهای قانون اساسی بیان شده- در دو فراز از حمایتِ مظلوم سخن است:
۱.دفاع نظامی!
در فراز۱۱ اصل۳ آمده:"تقویت کامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور".
یکی به نقصان این بند اشکال کرد:"منظور دفاع از سرزمینهای اسلامی هم هست، یعنی همانطور که ملت و ارتش ایران برای استقلال و تمامیت ارضی ایران دفاع می کنند، از #فلسطین و سایر سرزمین های اسلامی هم باید دفاع کنند!"
شهید بهشتی جواب داد:"اصولا امروزه در دنیا چنین چیزی را میتوان در قانون اساسی کشوری گفت؟ ما الان این را در داخل دفاع از نظام اسلامی کشور #بصورت_مستتر آورده ایم ولی آیا با #صراحت در هیچ قانون اساسی کشوری میتواند باشد که ارتش ملی مسئول دفاع از سرزمین های دیگر است؟"(مذاکرات ج۱ص۲۹۷)
⬅️ اختلاف در تصریح و استتار بود نه اصل حمایت نظامی.
۲.حمایت از مستضعفان جهان!
در بند۱۶ این اصل درباره سیاست خارجی هم اول "حمایت همه جانبه از همه مستضعفان جهان" بود که حتی در پیشنویس "آزاد کردن همه..." آمده بود!
به قید "همه جانبه" اشکال شد که: دخالت در امور داخلی آنهاست(ص۳۰۰) این بند به بحث زیاد و رد چندباره عبارات انجامید و دست آخر با این عبارت تصویب شد: "تنظیم سیاست خارجی کشور براساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به مسلمانان و #حمایت_بیدریغ از مستضعفان جهان"(ص۳۱۳)
▫️پ.ن:
آقای #ظریف کمک نظامی و حتی جنگیدن کنار مردم غزه هر ملاحظه دیگر داشته باشد مغایر قانون اساسی نیست. یاری آنها هم جنگیدن بجای آنها نیست.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❓ چگونه شورای نگهبان، ناظر انتخابات مجلس و خبرگان هم شد؟
(مروری بر تصویب و بازنگری اصل۹۹ قانون اساسی)
1⃣ در پیشنویس قانون اساسی
پیش نویسی به وسیله گروهی از حقوق دانها در شورای عالی طرح های انقلاب نوشته و در شورای انقلاب بررسی و برای اطلاع عموم مردم و کسب نظر علماء و صاحب نظران منتشر شد. در اصل۱۴۶ آن، شورای نگهبان فقط ناظر انتخابات ریاست جمهوری و مراجعه به آرای عمومی(رفراندوم) بود.۱
2⃣ مجلس خبرگان قانون اساسی
مجلس خبرگان قانون اساسی، پیشنویس را به عنوان یکی از طرح ها تلقی و خود را صرفا محدود به بررسی آن نمی دانست.
در جلسه ۳۸ام به نظارت بر انتخابات پرداخت.
شهید بهشتی (نائب رئیس) نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و رفراندوم را چنین توضیح داد: "نظارت بر این قسمت صرفاً در اختیار دولت یا رئیس جمهوری قبلی نباشد. بلکه یک مقام مقننه ای یعنی مقامی که دور از مسائل اجرایی و دور از حب و بغض هایی است که در اجرا پیدا میشود او هم بر این قسمت نظارت کند"۲
بعد بین افزایش مسئولیت شورای رهبری و شورای نگهبان بر ترجیح دوم سخن گفت: "در مطالعات قبلی به این نتیجه رسیدیم که مناسب ترین آن همین شورای نگهبان است".۳
• آیت الله سبحانی اشکال عدم تناسب کرد: "به نظر بنده این اصل با شورای نگهبان تناسبی ندارد. شورای نگهبان کارشناسان احکام اسلامی یا کارشناسان تطبیق قوانین مصوب با قانون اساسی هستند که آیا تطبیق می کند یا نمی کند و آدمی که مغزش، عقلش، فکرش تطابق مصوبات مجلس شورای ملی با قانون اساسی است، گماردن این افراد بر اینکه بر انتخاب رئیس جمهور و یا رفراندوم نظارت کنند که تقلب نشود، آیا این کار از اینها بر می آید که بر دوششان می گذاریم یا باید فکر دیگری کرد؟ من فکر می کنم این از شورای نگهبان بر نمی آید".۴
در مقابل شهید آیت، اضافه شدن نظارت بر انتخابات مجلس را هم درخواست داد.۵
اصل بخاطر اشکالات و ابهامات به کمیسیون رفت تا بازنگری شود. در جلسه۶۴ام بدین صورت تصویب شد: "شورای نگهبان نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس شورای ملی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی را برعهده دارد".(اصل۹۹)۶
• بعد در ماده سوم قانون عادی انتخابات مجلس شورای اسلامی، "این نظارت، استصوابی، عام و در تمام مراحل" معین شد.
3⃣ در مجلس بازنگری قانون اساسی(سال۶۸)
در باز نگری، نظارت بر انتخابات خبرگان هم افزوده شد.
نکته حائز اهمیت این بود که فقط هشت مورد از سوی امام برای بازنگری معین شده بود که اصل۹۹ و اختیارات شورای نگهبان در آن نبود.
از اینجا بازنگری این اصل محل اختلاف اعضای مجلس بازنگری شد.
رئیس آن(آیت الله مشکینی) درباره دایره صلاحیت این نهاد از امام کسب تکلیف کرد. امام در ضمن پاسخ فرمود: "خواسته بودید نظرم را در مورد متمم قانون اساسی بیان کنم. هرگونه آقایان صلاح دانستند عمل کنند. من دخالتی نمی کنم". عمده نامه را در عدم نیاز شرط مرجعیت برای رهبری اختصاص دادند.۷
با آن جمله امام برخی از اعضاء ورود به غیر موارد هشتگانه اعلامی را بلااشکال خواندند؛ اما برخی قائل به این مطلب نبوده و خروج از موارد هشت گانه را جایز نمی دانستند.۸
با رحلت امام و جانشینی آیت الله خامنه ای در جلسه ۲۸ام دوباره امکان ورود به غیر از موارد هشت گانه مورد پرسش از ایشان هم واقع شد؛ ایشان پاسخ دادند: "سؤال این بوده که آنچه که مورد شک قرار می گیرد که آیا در محدوده آن هشت مورد حضرت امام هست یا روی آن بحث و تصمیم گیری بشود یا نه؟ بنده چون در جریان بحث قرار داشتم بعضی از چیزهاست که شاید مستقیماً هم به آنها ارتباط پیدا نمی کند اما غیر مستقیم ارتباط پیدا می کند یا مسائل بسیار مهمی است که همه آقایان هم قبول دارند دستشان بسته است؛ من گفتم که آن چیزهایی که اکثریت آقایان موافقند که مورد بحث قرار بگیرد مورد بحث قرار می گیرد..."۹
از اینجا کمیسیون، "نظارت بر انتخاب خبرگان" را هم به اصل۹۹ اضافه و به رای گذاشته و تصویب شد.
• البته پیش از بازنگری هم نظارت بر انتخابات خبرگان توسط شورای نگهبان انجام می شد؛ چون تبصره۱ ماده۹ "قانون انتخابات مجلس خبرگان"، نظارت بر این انتخابات را طبق "قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس" (مصوب مهر ۵۹) معلوم کرده بود!
....................................
۱تا۶. مشروح مذاکرات ج۱ص۲۶/ج۲ص۹۶۵/ همان/ ج۲ص۹۷۰/ ج۲ص۹۶۷/ج۳ص۱۷۶۲
۷.صحیفه امام ج۲۱ص۳۷۱
۸و ۹.مشروح مذاکرات ج۲ص۶۹۶تا۶۹۸/ همان ص۱۱۱۵
📝 محسن قنبریان ۲۲آبان۱۴۰۲
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مجموعه فرهنگی سرچشمه
6.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌استیلای بازار به چه معناست؟
🎙استاد قنبریان
#اقتصاد_اسلامی
🆔@sarcheshmeh_nour
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
7.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه تلوزیونی «علامت»
💠فریاد فرمند
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🕙 از چهارشنبه ۲۴ آبان به مدت سه شب | ساعت ۱۸:۴۵
◽️کاری از گروه معارف اسلامی | شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2
محسن قنبریان
زینبیات❗️
• زینب(س) برای عاشورا؛ بمثابه "نبی" برای "اسماء حسنای الهی" است!
خدا و اسمائش، همه زیبایی هاست؛ لکن خدا هم در بی خبری، "نبی" می خواهد! (نبی از نبأ بمعنی خبر)
• زینب(س) برای کربلا؛ "تماشاگر" و "راویِ صحنه ها" و روایت ها نیست؛ خودِ "کرب و بلا" ست!
تحریف بزرگی است که بنام #جنگ_روایتها ، فقط تماشاگر و راوی را زینب بخواهیم!
"تحملِ کرب و بلا" با "خَلق صبر و ولاء" ، "جوهره"ی زینب شدن است؛ نه هیچ چیز دیگر (رسانه، مخاطب، ضریب سایبری و...)!
• #زنِ_غزه این روزها زینبی ترین زینبِ زمین است! در خودِ کرب و بلا ست؛ خالق زیباترین صحنه های صبر و شکر و تمثال امروزینِ "ما رایت منه الا جمیلا"ست.
صدا و تصویرش را چشم ها و گوش های تیز شده از صبر و حلم اش، از باریکه تصاویر یک موبایل هم می بیند و عالمی را به هم می ریزد!
هیچ زن و کودکی -فضلاً از مردان- نتوانسته بود این چنین، جهان را به هم بریزد!
• اگر فقط شهید می داد و می گریست، هرگز "زینبِ وجدانها" نمی شد!
نمایش روحِ نشکن و متعالی و مومن اش در کنار آن ترحمِ جهانی، تعظیم آفرید! همه را ساکت کرد و همه را گوش!
بهترین "الگویِ پیروز" در روایت و جنگِ روایتها را زینبیات غزه دارند به مستضعفینِ امپراطوری های تبلیغاتی و رسانه های استکباری می دهند!
• پ.ن:
عکس، قطعه ای از پوستر فراخوان راهپیمایی اعتراضی علیه جنایات اسرائیل در غزه است که توسط اهالی لندن طراحی شده؛ اگر کمی مویش پیداست، برای زینبیات، خرده نگیرید نقاشی است و از سوی غیر مسلمان!
#میلاد_زینب_کبری
#زینبی_ترین
#غزه
محسن قنبریان ۲۶آبان۱۴۰۲
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
حاج آقا قنبریان شب ولادت حضرت زینب.mp3
زمان:
حجم:
1.8M
🎤 شب ولادت حضرت زینب(سلام الله علیها)
💢 حجت الاسلام قنبریان
📆 جمعه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲ | ۳ جمادی الاول ۱۴۴۵
🖇 قرار هفتگی هیئت
🔰 هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها)
🌐 @rah_fatemeh
محسن قنبریان
🔘 نسبت عدالت و آزادی ارائه حجت الاسلام قنبریان در نشست نقد و ارزیابی کتاب نسبت عدالت و آزادی در منظو
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نسبت آزادی و عدالت
- در عالم ثبوت، عدالت قید آزادی است
- در عالم اثبات، اگر آزادی نباشد عدالتی هم نیست
- عدم آزادی سیاسی، موجب حاکم شدن یک فهم و به تأویل رفتن عدالت می شود
- آزادی باید مدیریت شود اما به وسیله خود انسان های آزاد اندیش نه نهادهای دولتی
📃 برای مطالعه
حجت الاسلام قنبریان در نشست بررسی کتاب «نسبت عدالت و آزادی در منظومه فکری آیت الله خامنه ای»
☑️ @m_ghanbarian
حجت الاسلام قنبریان۱-علامت (زینب، فریاد فرمند).mp3
زمان:
حجم:
24.81M
🔉 فایل صوتی قسمت اول برنامه تلویزیونی «علامت»
💠 زینب(س)، فریاد فرمند
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸 چهارشنبه ۲۴ آبان | شبکه دو سیما
📺 فیلم کامل برنامه را اینجا ببینید
☑️ @m_ghanbarian
حجت الاسلام قنبریان۲-علامت (زینب، فریاد فرمند).mp3
زمان:
حجم:
20.93M
🔉 فایل صوتی قسمت دوم برنامه تلویزیونی «علامت»
💠 زینب(س)، فریاد فرمند
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸 پنجشنبه ۲۵ آبان | شبکه دو سیما
📺 فیلم کامل برنامه را اینجا ببینید
☑️ @m_ghanbarian
حجت الاسلام قنبریان۳-علامت (زینب، فریاد فرمند).mp3
زمان:
حجم:
21.42M
🔉 فایل صوتی قسمت سوم برنامه تلویزیونی «علامت»
💠 زینب(س)، فریاد فرمند
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸 جمعه ۲۶ آبان | شبکه دو سیما
📺 فیلم کامل برنامه را اینجا ببینید
☑️ @m_ghanbarian
حجت الاسلام قنبریان۲۹-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
زمان:
حجم:
20.2M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و نهم/ ۲۶آبان۱۴۰۲
▫️ فراز مربوط به تجار و صنعتگران ۳
توضیحات بیشتر درباره فراز:
وَلْيَکُنِ الْبَيْعُ بَيْعاً سَمْحاً بِمَوَازِينِ عَدْل وَأَسْعَار، لاَ تُجْحِفُ بِالْفَرِيقَيْنِ مِنَ الْبَائِعِ وَالْمُبْتَاعِ.
• بیع سمح مبتنی بر دو میزان عدالت و اسعار(نرخ ها)
• کشف ساختار اقتصادی ای که موجب بیع سمح شود اقلا توجه به سه جهت بیع را می خواهد:
1⃣ متعاملین
• بیع سمح بر سود جویی عوامل بازار (شح قبیح و ضیق فاحش) نیست
• نمای انسان اقتصادی اسلام از بین سه دسته احکام
2⃣ مبیعات (کالا و خدمات)
تحقق بیع سمح از این حیث اقلا دو چیز می خواهد:
- فراوانی
- هر چیز کالا نشدن
3⃣ معاملات
• معاملات منهیه در اسلام بیشتر از امضایی هاست
• مکانیزم اختصاصی قیمت گذاری
- سه طریق قیمت گذاری: دستوری، مبتنی بر شان اجتماعی، قیمت گذاری آزاد
- مکانیزم اسلام هیچ یک از اینها نیست!
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و نهم/ ۲۶آبان۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_اول
▫️ فراز مربوط به تجار و صنعتگران ۳
توضیحات تکمیلی درباره فراز:
وَلْيَکُنِ الْبَيْعُ بَيْعاً سَمْحاً بِمَوَازِينِ عَدْل وَأَسْعَار، لاَ تُجْحِفُ بِالْفَرِيقَيْنِ مِنَ الْبَائِعِ وَالْمُبْتَاعِ.
• جلسه پیش فرق بین این دستور با دستور "فامنع من الاحتکار" بیان شد. در منع احتکار، حاکم موظف است اما در "بیع سمح" با صیغه غایب دستور است. ساختارهای بازار باید موجب چنین بیع آسانی شود نه اینکه نهاد بازار، زایل و یک ایوان دولت شود.
• بیع سمح را مبتنی بر دو میزان "عدالت" و "اسعار(نرخ ها)" می کند.
برای کشف ساختار بازاری که بیع سمح نتیجه دهد اقلا به سه جهت بیع باید توجه کرد:
1⃣ متعاملین
بیع دو طرف دارد: فروشنده و مشتری. ایندو در اسلام شرایطی دارند که عدم لحاظ آن موجب میشود بیع سمح اتفاق نیافتد.
جلسه قبل بیان شد این "سمح و آسانی" مقابل "ضیق فاحش" است که از خصائص منفی این صنف بود.
نکته لطیف این بود که به رغم نظریات بازار آزاد، بیع (و مطلق معامله) نباید بر صرف سود طلبی کنشگران بازار مبتنی باشد . چون "شح قبیح" و "ضییق فاحش" آنها مانع "بیع سمح" می شود. بلکه معامله باید مبتنی بر "موازین عدالت" و "موازین نرخ ها" باشد. حضرت امیر(ع) بیع سمح را مقید به ایندو میزان می کند تا بخاطر شح قبیح(سودجویی) و ضییق فاحش(سخت معاملگی در کشیدن به سمت خود) ، بیع سخت و فقط به نفع یک طرف نشود.
در مقابل انسان سرمایه داری که خودخواه، محاسبه گر و سودجو و تن پرور است(تعریف هابز) اسلام هم انسان اقتصادی ای دارد.
• مقایسه سه دسته احکام شریعت، این انسان را نمایان می کند:
✔️ دسته اول برخی احکام حجر:
- بچه در معامله محجور است و حجر او امتداد دارد تا بلوغ و رشد
- صرف سن بلوغ، رشد او را ثابت نمی کند و باید اختبار و امتحان صورت گیرد!
- بزرگسال اگر دچار "سفه" شد، حجر و منع معامله برایش ثابت می شود (بی نیاز از حکم حاکم)!
- اما زوال سفه او نیاز به اختبار و حکم حاکم دارد!
✔️ دسته دوم: ساحت زندگی عقلایی-اجتماعی
- همان محجور اقتصادی، اقرارش در امور غیر مالی (مثل نسب و جنایت) صحیح و قبول است!
- تصرفات غیر مالی اش (مثل طلاق و...) هم نافذ است.
- وکالت و... او صحیح است
- حق عفو در قصاص دارد(بخلاف دیه)
- قسم خوردن او منعقد است.
✔️ دسته سوم: در حوزه عبادی:
- عبادت بچه ممیز، صحیح است.
- بچه را باید از ۶سالگی تمرین به عبادت داد.
- صرف رسیدن به بلوغ سنی موجب وجوب تکالیف عبادی بر اوست.
- همان محجور اقتصادی، از حج واجب منع نمی شود! کفاراتش هم به روزه و... درست است
⬅️ مقایسه این سه به روشنی می گوید انسان اسلام، اول عهد با خدایش درست می شود بعد زندگی عقلایی و اجتماعی اش (عهد و پیمان و اقرار و شهادت و...) بعد برای زندگی اقتصادی، اعتبار می گیرد.
2⃣ مبیعات (کالا و خدمات)
برای تحقق بیع سمح و روان، کالا و خدمات هم شرایطی دارند:
- اولا: فراوانی کالا و خدمات
در فراز مربوط به اهل خراج توضیح یافت که: باید نظرت به عمارت زمین بیشتر از جلب خراج باشد!
- ثانیاً هر چیزی اجازه کالا و خدمت شدن و ورود به بازار را ندارد.
یک نگاه ساده به فهرست مکاسب محرمه یا حدیث معروف تحف العقول می نمایاند که دسته هایی از کالا یا خدمات، ممنوع اند و نباید وارد بازار گردند! این طیف گسترده هم "نجس"، هم "مقدس"، هم "خدمت واجب" و هم "خدمت حرام" و... را شامل است.
❓می پرسید این منع چه اثری بر تحقق بیع سمح دارد؟!
❗️ بالعکس این تنوع کالا و خدمت، موجب بازار بزرگ و حتی کاهش نرخ برخی اقلام می شود!
توضیح اینکه در نظریه بازار، "قیمت گذاری آزاد" فقط قیمت را معلوم نمی کند بلکه به آزادی بازار می انجامد!:
- قیمت را در این نظریه، صرفا "عرضه و تقاضا" معلوم می کند!
- عرضه و تقاضا ملازم با عرضه "متنوع یک کالا" است تا با رقابت موجب بهینگی تولید و کاهش هزینه های آن و سود بیشتر شود.
- تنوع کالا، به "کالاهای بدیل" می انجامد. مثلا قیمت گوشت گوسفند با عرضه گوشت شتر مرغ یا خوک، تنظیم می شود چون مقداری از تقاضاها را جواب می دهد.
⬅️ از همین جا کالا و خدماتی که در هنجارهای جامعه ضد ارزش یا در شریعت حرام است هم وارد بازار میشود.
حضرت امیر(ع) قید موازین عدل را به همین خاطر افزودند. بیع سمح حتی اگر با تنوع کالا(حرام و حلال) تامین شود، بیع سمح مطلوب نیست؛ بگذریم که اغلب موجب بیع سمح هم نمی شود.
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian