محسن قنبریان
            
            نیازِ وحدت ؛ وحدتِ نیاز!  ✊ رهبر انقلاب در کتاب "خون دلی که لعل شد" از هم سلولی ای در دوره پهلوی می
        
                                                    
                                
                            
                                            ⛵️ صُمود، غزه است!
ادوارد سعید شرق شناس فلسطینی-آمریکایی از جمله کسانی بود که در دهه های قبل باعثِ متداولشدنِ لغتِ عربیِ صُمود (=مقاومت، پایداری) شد.
این لغت بهمعنی خودداری ثابتقدمانۀ فرد از ترک سرزمینش است؛ آنهم صرفنظر از تلاشهای مذبوحانۀ دشمن برای اخراج فرد از سرزمین و حتی وقتی که فرد در محاصرۀ خطراتی پیدرپی است.
 صُمود لغتی است که بیش از همه با مکانهایی نظیر غزه و الخلیل پیوند دارد. (سخنرانی نوئامی کلاین در همایش ادوارد سعید در لندن)
گرچه شرق شناسانی مثل سعید در توضیح این مفهوم برای غرب سهیم بوده اند تا امروز کاروان صمود از کشورهای مختلف را شاهد باشیم؛ اما مقاومت اصلی را خود مردم غزه کرده اند. 
 #ناوگان_صُمود کاری عالی در یاری و توجه به صمودِ دائمی غزه بود. 
ظاهراً اینبار هم توقیف و این نمایندگان ملتها دستگیر شوند؛ لکن صُمود واقعی خود غزه است؛ نه غرق می شود و نه همه مردم مقاومش قابل دستگیری اند!
در آستانه ۷اکتبر سخن شهیدِ صمودِ غزه یحیی #سنوار بانگ میزند که:
باید در مسیری که شروع کردهایم پیش برویم... یا بگذار کربلای جدیدی رخ دهد!
#مرحله_جدید_صُمود ، مقاومت مقابل طرح غزه ی ترامپ-بلر است.
 غزه، کازینو یا منطقه توریستی و طرح ۲۰ ماده ای، پوشش برای شکست اسرائیل و اشغال به طریقی دیگر نمی شود.
غزه خانه اهالی قرآن است که مظلوم واقع شده از دیارشان اخراج شده اند؛ آنها هم به دستور قرآن، دفاع می کنند.
دفاع، مقاومت و صُمودشان نه فقط حافظ غزه و اسلام که مانع نابودی مسیحیت و یهودیت (غیرصهیونیزم) هم می شود! (۳۹و۴۰ حج) 
همین قدر انسانی و متعالی!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
                
            
                محسن قنبریان
            
            🎥 بر دوش بردن دانش آموزان برای حق آموزش!  🦋 در روستای قارخون آذربایجانشرقی مادران این روستا، دانشآ
        
                                                            
                                        9.07M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            توسعه عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم
🎥 رئیسجمهور:
در ماه مهر ۲هزار و ۲۰۰ مدرسه افتتاح شد که اعتبار دولتی خاصی نداشت.
هنوز مردم را باور نکردهایم، اگر مردم بدانند و باور کنند که ما میخواهیم فرزندان آنها با بهترین کیفیت و در فضا و روش مناسب آموزش دهند، حتما کمک میکنند.
......................................................
✍ شعار #عدالت_آموزشی دکتر پزشکیان و این پیگیری ها را باید قدر دانست.
۱. حق ، نه کالا!
آموزش خوب، "حق" است نه "کالا" ؛ لذا نباید "بازاری" شود؛ تا هرکه پول بیشتر داد، جنس بهتر ببرد! ثروت، رزومه و علم و بعد قدرت بسازد!
۲. مردم ، نه سرمایه گذار!
در "اعطاء" (= رایگان بخشی) یک حق به نسل بعد، در کنار دولت حتما خیل عظیم مردم "کمک" می کنند؛ چنانچه سابقه تمدنی در موقوفات علمی و درمانی نشان داده است.
مردم را نباید با "بخش خصوصی" و "سرمایه گذار" ، خَلط کرد.
سرمایه گذار، حقی اعطاء نمی کند؛ کالایی را به بازار عرضه می کند و تابع مکانیسم بازار در قیمت و سود است.
۳. مدارس پولی!
چگونه رواج "ربا" از "اعطاء قرض" می کاهد؟۱؛ "مدارس پولی" و طبقاتی هم از خیر و احسان و "صنائع معروف" در بخش آموزش می کاهد!
وقتی بتوان از مدرسه سود بُرد ، چرا "رایگان بخشی" کرد؟!!
.............................
۱)الإمامُ الباقرُ عليه السلام: إنّما حَرَّمَ اللّه ُ عزّ و جلّ الرِّبا لِئلاّ يَذهَبَ المَعروفُ. [وسائل الشيعة 12/425/10]
امام باقر عليه السلام: خداوند عزّ و جلّ ربا را حرام فرمود، تا احسان كردن از بين نرود.
✍🏻 محسن قنبریان ۱۴۰۴/۷/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
                
            هدایت شده از اجتهاد
                                                    
                                
                            
                                            💢الگوی حکمرانی در فقه شیعه؛ توزین ولایت میان حاکم شرعی و آحاد جامعه
🔹حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان در ششمین نشست از سلسله نشستهای «چیستی و چرایی حکمرانی اسلامی» به تبیین «نمایی از حکمرانی در فقه متعارف شیعه» پرداخت و تلاش کرد تا از دل ابواب فقهی رایج، الگوی حاکم بر مدیریت اجتماعی را استخراج و صورتبندی کند.
🔹این استاد حوزه و دانشگاه معتقد است: الگوی حکمرانی در فقه شیعه، نه حکومتی محض است و نه مردمی خالص؛ بلکه بر پایه اصل بنیادین «توزین ولایت» میان حاکم شرعی و آحاد جامعه بنا نهاده شده است. با وجود سابقه چهلساله در امر حکمرانی، فقه رایج شیعه گنجینهای از تصرفات حکمیه و اختیارات واگذارشده به مردم دارد که نیاز به صورتبندی مجدد دارد. این الگو، حتی در دورههای عدم تشکیل حکومت توسط فقیه، قابلیت اجرا و ردیابی داشته و چالشهای حکمرانی مدرن را به نقد میکشد.
👈 گزارش تفصیلی «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=79545
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
                
            
                محسن قنبریان
            
            💢الگوی حکمرانی در فقه شیعه؛ توزین ولایت میان حاکم شرعی و آحاد جامعه  🔹حجتالاسلام والمسلمین محسن قنب
        
                                        🎧 برای قضاوت دقیق تر فایل صوتی نشست را اینجا بشنوید
https://eitaa.com/doros_ghanbarian/162
☑️ @m_ghanbarian
                
            هدایت شده از بسیج مدرسه علمیه حقانی
                                                    
                                
                            
                                            📣#اطلاعیه
🌷 یادواره شهید سید حسن نصرالله و شهدای مقاومت
🎙 به کلام حجتالاسلام محسن قنبریان 
🎤 با نوای کربلایی ابوالقاسم زمانی
📆 سه شنبه ۱۵ مهر ماه 
⏰ بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا 
📍مدرسه علمیه حقانی _ حسینیه شهید ردانی پور 
«میهمان سفرهٔ اهلبیت علیهمالسلام هستیم»
                   (برادران)
#واحد_جهاد_و_شهادت 
#بسیج_مدرسه_علمیه_حقانی 
┏━━━🔸💠🔸━━━┓
  🆔 @basije_haghani
┗━━━🔸💠🔸━━━┛
                
            هدایت شده از کانال رسمی حوزه علمیه مروی
                                                    
                                
                            
                                            فرصتی نو برای کاوش در ریشههای میثاق ملّیِ ایرانیان🇮🇷
📜 درسگفتار «مذاکرات قانون اساسی»
با تدریسِ استاد برجستۀ الهیات سیاسی:
🎓 حجتالاسلام و المسلمین محسن قنبریان
✨ در این سفر فکری، دوباره به سالهای سرنوشتساز ۱۳۵۸ و ۱۳۶۸ بازمیگردیم و مبتنی بر مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی، به واکاویِ الهیات پشتیبانِ آن از منظر معارف اسلامی و فقه سیاسی میپردازیم.
❓ پرسشهای کلیدی این دوره:
🔸 کدام مبانی فقهی و کلامی، ساختار نظام جمهوری اسلامی را شکل داد؟
🔸 مباحثات اصلی در تدوین و بازنگریِ قانون اساسی چه بودند؟
🔸 چگونه میتوان امروز، با نگاهی روزآمد، این میثاق ملی را فهم و بازآرایی کرد؟
🎯 این دوره برای چه کسانی مفید است؟
دانشپژوهان، طلاب، دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتههای:
🔹 فقه و اصول
🔹 حقوق (بهویژه حقوق عمومی و اساسی)
🔹 علوم سیاسی و اندیشه سیاسی
🔹 تاریخ انقلاب اسلامی
🗓 یکشنبهها | 🕗 ساعت ۸ صبح
       شروع از ۲۰ مهر ۱۴۰۴
📍 تهران، بازار بزرگ، مدرسه علمیه فخریه مروی
📝 ثبتنام: ارسال مشخصات به شناسهٔ @OFashandii در پیامرسانها.
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران: 
 @Pajouheshgaranemarvi
🔰 کانال اطلاع رسانی حوزه علمیه مروی
                
            هدایت شده از به افق فلسطین 
                                                            
                                        10.76M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            🚩 جبهه مقاومت پیروز میدان بود
👤حجت الاسلام قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
درگیریها و مسائل منطقه، به زمان تاسیس رژیم صهیونیستی بر میگردد نه 7 اکتبر. «خاورمیانه جدید» و «اسرائیل بزرگ»، طرحهایی بودند که رژیم و آمریکا برای تحقق آنها، منطقه را از راههای مختلفی چون خلق داعش و اشغال افغانستان و عراق به چالش کشیدند. در کل، طرحهای غرب برای به زانو در آوردن جبهه مقاومت با شکست مواجه شده است.
📺 ویژه برنامه «به افق فلسطین»
#یک_روز_به_افق_فلسطین
     
🆔@beofogh_felestin
                
            هدایت شده از به افق فلسطین 
                                                            
                                        7.25M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            🚩 زنگ بلند 7 اکتبر، بشریت را از خواب غفلت بیدار کرد
👤حجت الاسلام قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
غزه به مدت 7 سال، بزرگترین زندان روباز دنیا بود و در آستانه فراموشی در دنیا قرار داشت. وقوع طوفان الاقصی، زنگ بلندی بود که بشریت را از خواب غفلت بیدار کرد.
📺 ویژه برنامه «به افق فلسطین»
#یک_روز_به_افق_فلسطین
     
🆔@beofogh_felestin
                
            
                محسن قنبریان
            
            📣#اطلاعیه  🌷 یادواره شهید سید حسن نصرالله و شهدای مقاومت   🎙 به کلام حجتالاسلام محسن قنبریان  🎤 با
        
                                        🎙 چکیده سخنرانی
۱۵مهر۱۴۰۴/ مدرسه علمیه حقانی قم
حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان
❓مقاومت چیست؟
واژه ها تکراری و دستمالی می شوند! بگذارید اول بگویم مقاومت چه نیست؟!
چون بعضاً با اینها اشتباه گرفته شده و میشود!
🔅 مقاومت، تَربُّص نیست!
مشتقات تربّص ۱۷ بار و در ۱۲ آیه قرآن آمده؛ صبر و انتظاری است که منتظر رخداد و تغییر حالتی در طرف مقابل است تا در نتیجه آن نفعی به این طرف برسد!
قرآن در حکم شرعی عدّه زنان (ایلاء و وفات و طلاق) از این واژه استفاده کرده؛ زن باید بنشیند تا زمان بگذرد، تا نامحرم امکان محرم شدن یابد!
نوعی بی تحرکی و سپری شدن ایام و تغییر شرایط در بقیه استعمالات درباره کافر و منافق و حتی مومن هست...
🔅 مقاومت ضد مذاکره نیست!
نه هر وقت مذاکره نمی کنیم، حتما مقاومت می کنیم (چه بسا تربّص بکشیم)!
نه هر نوع مذاکره و قرارداد با دشمن، الزاما خلاف مقاومت است (مثل حدیبیه و...)
🔅 مقاومت، در آمدن در "مستعجلون" و "معوقین" نیست!
مقاومت نه عجله کردن در اقدام است (هلک المستعجلون) و نه به تعویق انداختن اقدام به موقع است (۱۸و۱۹ احزاب)
🔅 مقاومت، مقاومت است!
مقاومت، ایستادگی در مقابل اراده بیگانه است. ایستادگی در مقابل نظم و طرح بیگانگان برای منطقه اسلامی -که ایران هم جزء آن است- می باشد. ایستادگی مقابل طرح خاورمیانه جدید، مقابل اسرائیل بزرگ، مقاومت است. 
سر این ایستادگی ممکن است در ادامه ی جنگ یا آتش بس و چگونگی های دیگر، مذاکره و حتی توافق های موضعی هم بشود.
پس:
🔅 مقاومت، جنگ و حتی دفاع نظامی نیست!
مقاومت، جنگ و دفاع هم دارد؛ اما فقط همان ها نیست. 
مقاومت مقابله با طرح بیگانگان است چه با دفاع نظامی چه توافق های موضعی و...
هسته های نظامی مقاومت، کارشان تحمیل اراده خود به دشمن است؛ اما مقاومت پیوست های غیر نظامی (دیپلماسی، اقتصادی، سیاسی و...) هم دارد.
🔅 مذاکره و توافق درون نظم تحمیلی، مقاومت نیست!
رقیب اصلی مقاومت(سازش)، پذیرش آن نظم بیگانه یا انفعال و تغافل از آن و بعد مذاکره و توافق با دشمن درون آن نظم است.
 مذاکره برای شراکت اقتصادی #درون_آن_نظم آمریکایی-صهیونیستی و رقابت با بازیگران خُرد دیگر (عربستان و امارات و قطر و...) خلاف مقاومت است!
میشود ایران را با پذیرش تجزیه (مصرّح در طرح خاورمیانه جدید) یک امارات کرد و شراکت کرد؛ اما با این پهنای سرزمینی و توان داخلی هرگز نمی پذیرند!
از ۲۰۰۱ به این سو هم دیگر راهبرد نظام سلطه، شراکت اقتصادی یا "راهبرد تغییر با تجارت" نیست!
 دو پرده اول آن، اشغال (افغانستان و عراق) / داعش (به نیابت از اسرائیل) بود و پرده سوم طغیان خودِ اسرائیل!
دوتای اول، مقابل مقاومت شکست خورد، سومی هنوز درون درگیری است!
بطور خاص تر از ۲۰۰۱ به اینسو بجای "تغییر با تجارت" ، راهبرد جنگ اقتصادی با "داده" و"دلار" (در موازات طرح های نظامی یادشده) شروع شد!
🔅 مقاومت بدون پیوست های اقتصادی و...، مقاومت نیست!
از این رو مقاومت با هسته های نظامی، بدون پیوست اقتصادی و سیاسی و دیپلماسی (عمومی و رسمی)، تقلیل و در واقع تربّص است نه مقاومت!
• برای مقابله با تحریم و جنگ اقتصادی، اول ایده بازار و پول مشترک اسلامی بود، که محقق نشد؛ الان ایده چرخش به شرق است.
در داخل هم سیاست های اقتصاد مقاومتی بدین منظور تدوین شد؛ اما میزان تحقق، بالا نیست!
• در دیپلماسی و افکار عمومی نیز چالش هایی داریم! در منطقه اسلامی، پروژه ایران هراسی و هلال شیعی و... اثر کرده و به حسب برخی پیمایش ها با فاصله ۴٪ بعد از اسرائیل، تهدید این منطقه ایم!
در داخل نیز تجربه ناکارآمد برجام، بدیل دیگری برای افکار عمومی نساخته است و عملا درصد قابل توجهی، غیرِبرجام را هنوز تربّص و بی طرحی می دانند!
• به لحاظ سیاسی، نسبت: مشارکت بالای مردم در امر سیاسی / کاهش فشارهای خارجی (رهبری:۱۴۰۰/۳/۲۶) با چالش مواجه است!
انتخاباتها با مشارکت پایین عملاً به تجاوز نظامی دشمن هم انجامید.
عجیب تر اینکه بدنه ای از اصحاب مقاومت، هنوز به بُن دندان، جمهوریت، انتخاباتِ مشارکتی و رقابتی را پیوست ضروری مقاومت نمی دانند!
⬅️ مقاومت، طرح و تدبیر برای چالش ها و اقدام جدی برای تحقق پیوست هاست؛ نه صرفاً جشن گرفتن رخدادها یا الهیات سوزی بجای پر کردن رخنه ها!
📎 مطالب مرتبط:
- پرسش از مقاومت ما
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5692
- استراتژی های قرن ۲۰، نوین نیست!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/6195
- سخنان یوسف رجی لخت بیانیه ۱۸۰ اقتصاددان https://eitaa.com/m_ghanbarian/6097
- ناکامی موافق و مخالف برجام، فرصت اجماع سازی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/6276
- نه مرجفون نه معوقین
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5862
☑️ @m_ghanbarian
                
            🛐 مساله نماز در غبار سیاست زدگی!
☆ پرداختن به "مساله نماز در ایران" دچار آفت "سیاست زدگی" شده است!
نه آن "سیاست" -که به تعبیر امام- اسلام همه چیزش سیاسی است!
و نه "خودِ نماز" (که البته سیاسی است)؛ بلکه پرداختن به "مساله نماز خواندن ایرانیان در عهد جمهوری اسلامی"! 
این دچار سیاست زدگی است!
☆ نمایشگر وضعیت نماز خواندن و نخواندن مردم، علی القاعده پیمایش های معتبر است؛ نه حباب های اطلاعات مجازی و حقیقی پیرامون تحلیل گر.
اما همین نمایه ها در سیاست زدگی موجود می افتد:
❗️ یکی روند کاهشی در برخی موارد را نشانه افول دینداری در عصر جمهوری اسلامی می خواند!
در حالیکه این تعمیم، دلالتش ناتمام است. شاخص دینداری فقط با یک عمل عبادی سنجیده نمی شود.
 در همین قسمِ مناسک هم بخش هایی با رشد بالا (بیش از ۸۰٪) وجود دارد.
❗️در مقابل، کسی دیگر به خاطر عدم تضعیف نظام یا حذر از سیاه نمایی و... اصلا پیمایش ها را سانسور یا زیر سؤال می برد!
در حالیکه این "سؤالی حسی" از مخاطب است که نماز می خواند یا نه؟! اگر هم پاسخ، ضریبِ محافظه کاری داشته باشد در جانب خواندن است نه نخواندن!
این دو رویکرد غلط مانع کار تحقیقی و عملی دقیق و نقطه زن درباره بهبود وضعیت نماز در جامعه می شوند! عملاً کلیشه گی و شعار زدگی جای کار نقطه زن را می گیرد!
☆ به حسب آخرین پیمایش ها (۲۲شهریور ۱۴۰۴):
 فقط ۱۵/۷٪ "هیچ گاه نماز نمی خوانند"! 
در مقابل ۴۸٪ "همیشه می خوانند".
وضعیت زنان و دختران در هردو از مردان بهتر است.
نکته جالب دیگر اینکه در مجموعِ پیمایش ها نسبت مستقیمی بین نماز خواندن و دوری از گناهان وجود دارد.
"این به خاطر تشخّص و برجستگی این فریضهی پُرمعنی و حیاتبخش در میان فرایض اسلامی است".
♨️ جایی که به تمرکز و کار جدی نیاز دارد :
1⃣ روند کاهشیِ طیف "همیشه می خوانیم" از ۵۸٪ در سال۱۴۰۱ به ۴۸٪ در سال ۱۴۰۴!
همچنین روند افزایشی طیف "هیچ گاه نمی خوانیم" از ۱۱/۲٪ در سال ۱۴۰۱ به ۱۵/۸٪ در سال۱۴۰۴!
⬅️ معلوم است تمام آن ۱۰٪ به طیف "هیچ گاه نمی خوانیم"، نریخته است و بیشتر آن به طیف های وسط (کاهل نماز) ریخته است.
تحقیق و مطالعه در شناخت عوامل این ریزش می تواند موضوع پایان نامه ها و هسته های #حل_مساله باشد.
در پیام اخیر رهبر انقلاب هم گروه هایی موظفند:
"دستگاههای تبلیغ دین و رجال دینی و سپس همهی متدیّنین، این را #تکلیف_حتمی خود بشمارند و از ابزارهای نوین و مشوّقها برای آموزش نماز و ترویج نماز و تبیین ظرافتهای پُرمعنی در نماز، و سرانجام نیاز دنیوی و اخروی هر فرد مسلمان به نماز بهرهگیری کنند".
2⃣ گزینه های وسط (بیشتر اوقات می خوانیم/ گاهی اوقات و به صورت نامنظم می خوانیم/ به ندرت و یا تنها در مواقع خاص می خوانیم) نیز هرکدام درصدهایی (حول ۱۵ و ۱۰ درصد) به خود اختصاص می دهند.
⬅️ این جمعیت وسط هم معلوم است بی اعتقاد به نماز یا حتی کاملاً غیر ملتزم نیستند.
ای بسا سبک زندگی و عادات جدید در آن بی تاثیر نباشد.
رهبر انقلاب اسلامی هم در پیامشان به این عامل توجه دادند:
"پدران و مادران و سپس معلّمان و معاشران و آنگاه مقرّرات و #عادات_زندگیِ_مرتبط_با_نماز، در انتشار و التزام به آن نقش دارند."
• پ.ن:
درصدها براساس پیمایش مرکز تحلیل اجتماعی #متا در شهریور۱۴۰۴ بود که هنوز انتشار عمومی نیافته است!
✍🏻محسن قنبریان ۱۴۰۴/۷/۱۷
#پیام_رهبری
#اجلاس_نماز
☑️ @m_ghanbarian
                
            هدایت شده از کانال اطلاع رسانی بنیاد شیخ انصاری ره
                                                            
                                        11.47M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            🎥#ببینید
💠 آیا حل مسئله کار فقیه است؟ 
🔹حجت الاسلام والمسلمین قنبریان 
🔸کلیپها و موشنهای تبیینی الگوی حل مسئله بنیاد را دنبال کنید.
#الگوی_حل_مسئله
📡 بنیاد شیخ انصاری|@bsheikhansari
                
            