🌺شرح #غزلیات_حافظ
🌺 #غزل143
🔺ما و حضور در شور ایمانی
🔮استاد اصغر طاهرزاده
✅بسم الله الرحمن الرحیم
🌸دمی با غم به سر بردن، جهان یک سر نمیارزد
🌸به میّ بفروش دلق ما کز این بهتر نمیارزد
🌸به کوی میّ فروشانش به جامی بر نمیگیرند
🌸زهی سجادۀ تقوا که یک ساغر نمیارزد
🌸رقیبم سرزنشها کرد کز این باب رخ برتاب
🌸چه افتاد این سر ما را که خاک در نمیارزد
🌸شکوه تاج سلطانی که بیم جان در او درج است
🌸کلاهی دلکش است اما به تَرک سر نمیارزد
🌸چه آسان مینمود اول غم دریا به بوی سود
🌸غلط کردم که این طوفان به صد گوهر نمیارزد
🌸تو را آن بِه که روی خود ز مشتاقان بپوشانی
🌸که شادیِ جهانگیری غم لشکر نمیارزد
🌸چو حافظ در قناعت کوش و از دنیایِ دون بگذر
🌸که یک جو منّتِ دونان، دو صد مَن زر نمیارزد
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🌸دمی با غم به سر بردن، جهان یک سر نمیارزد
🌸به یّ بفروش دلق ما کز این بهتر نمیارزد
🔺همه معنی حیات باید در آن باشد که انسان ماورای غمهایی که غم دنیایی است، بتواند از آنها عبور کند، حتی اگر به قیمتِ به فروشرساندن دلق و خرقۀ زهدی باشد که انسان را مشغول ظاهر عبادت کرده، به میّ که همان شور ایمانی است باید از آن زهدبازیها دست برداشت، تنها و تنها باید خود را در جهانی دیگر و میدانی دیگر حاضر کرد که جهان اُنس با حقیقت است. در این حالت است که انسان نه تنها از غمهای دنیایی آزاد خواهد بود بلکه به سُروری میرسد ماورای داشتنها و نداشتنها. جناب حافظ متذکر عبور از غمهایی است که انسان به جهت محبت به دنیا به سراغاش میآید و در آن حالت احساس پوچی میکند، غافل از آنکه خداوند انسان را برای اُنس با حقیقت آفریده است، حقیقتی که در انسانیت انسانها قابل درک است، آنگاه که برای دفاع از آنها خود را در ناوگان صُمود به خطر میاندازد. در این راستا شور ایمان را که دفاع از مظلوم است و مقابله با ظالم احساس میکند، امری که در این زمانه برای ما پیش آمده است و جناب حافظ به دنبال آن میّ و سرور ایمانی بود.
🌸به کوی میّ فروشانش به جامی بر نمیگیرند
🌸زهی سجادۀ تقوا که یک ساغر نمیارزد
🔺این ما هستیم و شور ایمانی که همان جام اُنس و حضور با حقیقت است، در این حالت آن نوع تقواهایی که ما را از اُنس و حضور در محضر حق محروم میکند و مشغول ظاهر عبادات مینماید؛ به چیزی نمیارزد، زیرا تقوا باید نوعی خودنگهبانی باشد برای حفظ حضور و بیشتر حاضرشدن در محضر حق، با احساسی که احساس درک رحمت الهی است، به همان معنایی که حضرت روح الله«رضواناللهتعالیعلیه» در آن بیت مشهور خود عرضه داشتند: «درِ میخانه گشایید به رویم، شب و روز / که من از مسجد و از مدرسه، بیزار شدم» خواستند برایشان درِ میخانۀ حضور گشوده شود و متوقف در ظاهر عبادات و علم مفهومی نباشند. راستی آن کدام تقوا است که جناب حافظ میفرماید آن تقوا آنچنان نیست که به یک ساغر و به یک حضوری که برای انسان پیش آید نمیارزد؟ آیا این همان تحجّری نیست که حضرت روح الله«رضواناللهتعالیعلیه» از شرّ آن به خدا پناه میبرد؟ تحجّری که نوعی خودبنیادی و خود محورشدن را به بار میآورد، به جای شور ایمانی که انسان از آن طریق با انسانیتِ انسانها روبهرو میشود، حضوری بیکرانه جاودانه در اکنون خود
💠 https://lobolmizan.ir/leaflet/1731
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸رقیبم سرزنشها کرد کز این باب رخ برتاب
🌸چه افتاد این سر ما را که خاک در نمیارزد
🔺آری ! رقیب من، هم او که به نحوی نگهبان حالات من است، مرا سرزنش میکند که از این مسیر رخ برتابم و برای بنده این سؤال هست که ما را چه شده است که در مسیر دینداری به جایی رسیدهایم که سر ما به خاک در نمیارزد و ما را به آن دعوت میکنند، زیرا معنی دینداری را در همان محدوده ظاهر آن و با باورهای ذهنی متوقف کردهایم، عجیبتر آنکه حتی اگر گامی به سوی شور توحیدی و ایمانی برداریم رقیب ما، ما را سرزنش میکند که از آن منصرف شویم، غافل از آنکه آن نوع دینداری که ما را به آن دعوت میکنند جواب جان حقیقت طلبّ آخرالزمانی ما نبوده و نیست و امروز بیش از دیروزمیتوان آن را احساس کرد، با بازخوانی آنچه برایمان برای حضور در شور ایمانی کافی نیست، حضوری که با قرارگرفتن در تاریخ انقلاب اسلامی ذیل ارادۀ الهی ممکن است و لا غیر.
🌸شکوه تاج سلطانی که بیم جان در او درج است
🌸کلاهی دلکش است اما به تَرک سر نمیارزد
ما 🔺را چرا باید هوای طلب داناییهایی بکنیم که بیشتر عامل فخر فروشی میباشد؟ اگر تاج سلطانی، فخری را برای سلطان به همراه دارد و به ظاهر برای او کلاه دلکشی میباشد، مگر نه آن است که مرگ و نیستی و تهدیدِ به قتل و ترک سر، همه و همه در آن فخر فروشی نهفته است؟ از این جهت آن نوع دنیاداری چیزی نیست که ما در طلب آن باشیم و این یعنی در نسبت با حقیقت، ما را هوای خودنمایی و فخر فروشی نیست. پس چرا در طلب آن حضور و آن اُنس که از طریق شور ایمانی حاصل میشود، نباشیم؟ حضوری که با نظر به سیره و شخصیت مولایمان حضرت امام المتقین«علیهالسلام» و فرزندان آن حضرت پیش میآید. به همان معنایی که حضرت روح الله«رضواناللهتعالیعلیه» فرمودند در این مسیر «ولو بلغ ما بلغ» هرچه میخواهد پیش آید ما ایستادهایم.
🌸چه آسان مینمود اول غم دریا به بوی سود
🌸غلط کردم که این طوفان به صد گوهر نمیارزد
🔺همواره این چنین است که برای به دست آوردن دنیا و افتخارات دنیایی، گمان میرود که کار آسانی است و از خود میپرسیم چرا بدان تن ندهیم؟ غافل از آنکه اگر انسان به خود آید مییابد که اتفاقاً چه اندازه زندگی آنگاه که دنیا مقصد و مقصود باشد سخت و سهمگین است، همانند حضور در دریای طوفانی است به امید آنکه گوهرها بیابیم، در حالیکه انسان در آن مسیر با بسی طوفانهای سهمگینی روبهرو میشود، مصیبتهایی که اگر انسان به خود آید متوجه میشود به صد گوهر نمیارزد، زیرا عملاً در این مسیر به راهی که خداوند در مقابل انسان گشوده است پشت کردهایم و این نوعی مقابله و خصومت با خداوند و پیامبر خدا«صلواتاللهعلیهوآله» میباشد . به همان معنایی که خداوند فرمود: «إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ كُبِتُوا كَمَا كُبِتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ قَدْ أَنْزَلْنَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ وَ لِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُهِينٌ»(مجادله/5) بیتردید کسانی که با خدا و پیامبرش دشمنی و مخالفت می ورزند، خوار و سرنگون میشوند، چنان که کسانی که پیش از آنان بودند، خوار و سرنگون شدند، و همانا ما آیات روشنی نازل کردیم تا هرکس متوجۀ خطرات دشمنی با حقیقت را بیابد، و البته برای کافران که انکار حقیقت میکنند عذابی خوارکننده است. و در نهایت مییابند گرفتاری در طوفانِ دنیا به فرض هم که صد گوهر سود عایدشان شود، نمیارزد، ولی فرصت را از دست دادهاند.
🌸تو را آن بِه که روی خود ز مشتاقان بپوشانی
🌸که شادیِ جهانگیری غم لشکر نمیارزد
🔺هان! حضرت محبوب! همان بهتر که جمال خود را، حتی از مشتاقان میپوشانی که نکند آن حضور موجب غرورشان گردد و همچون اهل دنیا به آن حضور شاد شویم که این شادیِ جهانگیر همانند همان غم اهل دنیا و گرفتاری آن است. پس «تو را آن بِه که روی خود ز مشتاقان بپوشانی» و ما در دل این اجمال به سوی آن تفصیل نظر کنیم و باز آن تفصیل نسبت به حقیقتی که در پیش است اجمال خواهد بود و این یعنی روی خود را ز مشتاقان پوشاندن و همچنان در حیات ایمانی زندگیکردن که ایمان به غیب است و غیب یعنی مقام پنهانبودنِ خداوند و ادامۀ دینداری.
🌸چو حافظ در قناعت کوش و از دنیایِ دون بگذر
🌸 که یک جو منّتِ دونان، دو صد مَن زر نمیارزد
🔺و این است راهی که جناب حافظ در نسبت با حقیقت یافته است و در گزارش خود متذکر میشود که باید در نسبت با دنیا قناعت پیشه کرد تا در حضور میخانهای خود پایدار بمانیم، حضوری که انسان متوجه میشود منّت اهل دنیا به صد من طلا نمیارزد و این یعنی خود را در آزادگیِ ایمان حاضرکردن و این یعنی سرنوشت خود را به میل و هوس اهل دنیا گره نزد، با نظر به سلحشوری شهدا و امام شهدا که تسلیم در مقابل اهل دنیا را به هیچ وجه نپذیرفتند.
زیرا زندگی مهلت کوتاهی است که باید با میِّ شور ایمان در آن حاضر شد و نباید با برجستهکردن امور دنیایی و غمِ نداشتن دنیا، فرصت حضور در شور ایمانی را از بین برد. والسلام
💠 https://lobolmizan.ir/leaflet/1731
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🏴🏴🏴🏴
باسمه تعالی
با توجه به مراسم دهۀ فاطمیه در مسجد انبیاء،
⚠️ جلسۀ تفسیر قرآن شنبه 17 آبان ماه تشکیل نمیشود.
🍃🍃🍃🍃
🌾 @MatalebeVijeh
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🔮استـــاد اصغـــر طاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۴۰۷۶۷
💠انقلاب مردم ایران و شروع انقلاب جهانی
⁉️میشل فوکو (درباره انقلاب اسلامی): زمانی فراخواهد رسید که این پدیده که تلاش میکنیم درکش کنیم و ما را به شدت مجذوب خود کرده است - یعنی تجربه ی انقلابی ـ خاموش خواهد شد. دقیقاً نوری بود که در همه ی این مردم روشن بود و درعین حال همه ی آنان را در خود غرق کرد. این نور خاموش خواهد شد. آنگاه نیروهای متفاوت سیاسی و جریانهای متفاوت سربر خواهند آورد، سازشهایی صورت خواهد گرفت و من به هیچ وجه نمیدانم چه کسی پیروز خواهد بود و گمان نمی کنم زیاد باشند کسانی که بتوانند از هم اکنون این را پیش گویی کنند. این نور محو خواهد شد. فرایندهایی متعلق به سطحی دیگر و به نوعی متعلق به واقعیتی دیگر وجود خواهد داشت. منظورم این است که آنچه شاهدش بودیم نتیجه ی نوعی ائتلاف مثلاً میان گروههای متفاوت سیاسی نبود، نتیجه ی سازش میان دو طبقه ی اجتماعی هم نبود که یکی با عقب نشینی بر سر این موضع و دیگری بر سر موضعی دیگر سرانجام بر سر مطالبه ی این یا آن انتخاب به توافق برسند. ابداً. چیزی دیگر روی داد. پدیده ای همه ی مردم را در بر گرفت و روزی از حرکت بازخواهد ایستاد. در آن زمان دیگر فقط محاسبه های سیاسی باقی خواهد ماند. کتاب «آیا قیام کردن بیفایده است؟»، گفتگوی ایران: روح جهان بیروح، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، ص۴۶ بیایید نظر کنیم، نه به غوغای سیاست و نزاعهای روزمره، بلکه به آن لحظهی آغازین، آن دمِ نخستینِ انقلاب اسلامی که به تعبیر حضرت امام، نوری بود در قلب امت؛ نوری که نه از سازش طبقات برآمد، نه از محاسبههای سرد سیاست، بلکه از عمق جان مردم جوشید و همه را در خود غرق کرد. افسوس که امروز، آن نور در پس پردهی دعواهای سیاسی پنهان گشته است؛ و تحلیلها، به جای آنکه از حقیقت وجودی این تجربه سخن گویند، در سطح منازعات روزمره متوقف ماندهاند. این حجابِ سیاست، ما را از شهود آن لحظهی ناب بازمیدارد. پس اگر میخواهیم بفهمیم، باید از نو نظر کنیم؛ با چشم دل، با نگاه تاریخی و وجودی، به آن نوری که روزی در قلبها شعله کشید و هنوز میتوان پژواکش را در جانهای بیدار شنید. و مگر نه آنکه هر انقلابی، اگر از جنس حقیقت باشد، نه تنها ساختارها را دگرگون میکند، بلکه جانها را نیز به لرزه میافکند؟ آن نور، آن لحظهی بیبدیل، نه در شعارها بود و نه در صفآراییهای سیاسی؛ در سکوتی بود که دلها را فرا میگرفت، در اشکهایی که بیدلیل جاری میشد، در گامهایی که بیمحاسبه به سوی خطر میرفتند، تنها به امید چیزی که نامش را نمیدانستند، اما حضورش را حس میکردند. اکنون، در روزگاری که تحلیلها به آمار و تفسیرهای سطحی فروکاسته شدهاند، و هر تجربهی تاریخی در قالب جناح و جریان بازخوانی میشود، وظیفهی ماست که از نو به آن لحظه بنگریم؛ نه برای بازگشت به گذشته، بلکه برای فهم آن حقیقتی که در دل آن لحظه نهفته بود. شاید آن نور خاموش شده باشد، چنانکه فوکو گفت؛ اما خاموشیاش نیز خود نشانهای است. نشانهی عبور از شور به شعور، از انفجار به تأمل، از جمع به فرد. و شاید اکنون، در این سکوتِ پس از طوفان، وقت آن رسیده باشد که از نو بپرسیم: آن نور چه بود؟ از کجا آمد؟ و آیا هنوز میتوان ردّش را در جانهای مشتاق یافت؟ @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! اگر تاریخی در دل ظلمات آغاز شود آنچنان نیست که حجابهای ظلمانی او را به راحتی رها کنند، ولی همچنان هم نیست که بتوانند خاموشش نمایند و از افقی که در مقابل مردمان گشوده شده است، مردمان را منصرف نمایند حتی خانم سمیه حیدری، اولین بانوی مدال آور در رقابتهای جهانی در رشتهی جودو که رهبر به ایشان فرمودند: خیلی کار خوبی کردید که با چادر روی سکو رفتید. باعث افتخار مملکت ایران هستید. https://eitaa.com/syasatmahdaviyat/737433 . نه! همانطور که میفرمایید انقلاب اسلامی نوری است که بعضاً با سیاستبازیهای عدهای به حجاب میرود ولی افقی با انقلاب اسلامی در مقابل مردم ما گشوده شده است که آنان را به انسان و انسانیت دعوت میکند. وقتی زیبایی هستیِ خود را با حضور در هستی خود احساس کردیم، معلوم است که هر آنچه از چنین انسانی با چنین حضوری ظاهر شود، زیبا است؛ چه در سخنگفتن و چه در حرکات و سکنات و تعاملات با دیگران. در همه موارد، این هستی است که به صورتی خاص در این تاریخ با افقی که انقلاب اسلامی مقابل ما گشوده است، به ظهور آمده تا ما را با هستی خود آشنا کند و هرچه بشر جلو و جلوتر رود، بیشتر به هستی خود نزدیک و در آن حاضر میشود.
این راهی است برای انسانی که خودش برای خودش مسئله شده، تا خود را با خودآگاهیِ تمام و همه چیز را در آن حضور بازبینی کند، به همان معنایی که در آخرالزمان، گویا آن عالیترین انسان، دین جدیدی آورده، زیرا انسان آماده نگاهی دوباره به آخرین دین است، برای آخرین انسان در نهاییترین حضور. و اینجا است که حضرت روح الله «رضواناللهتعالیعلیه» فرمودند: « مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت- ارواحنا فداه- است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظهای مسئولین را از وظیفهای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.» موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/40767
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🔮استـــاد اصغـــر طاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۴۰۷۶۸
⁉️بنام خدای انقلاب فاطمی و فرزندان پیروز انقلاب: حقیقتا فاطمیه خاص ترین جهانه تاریخه که نظیر نداره و از اصالات و حتمیات حضور انسان آخرالزمانی برای ظهورات و استقرار انسانهاست که بهترین روزهای زندگیم میباشد. دو نکته ای که در سخنان حضرت آقا مدتهاست بهش توجه کردم و شما هم بسیار اشاره میفرمایید اولاً سخنانی است که جنگ نرم و تاریخ و جهان را متذکر میشود مثلاً فرمودند: «اگر آمریکاییها تعاملی میخواهند باید پایگاه های خود را در منطقه جمع کنند و از اسرائیل پشتیبانی نکنند» این رو بنده اینطور فهم میکنم در مثال که هر شخصیتی بعنوان پایگاه خواسته های آمریکاییه نباید عامل و پایگاه اعمال اراده های آمریکا باشه برای مثالی روشن آقای دکتر زیبا کلام که هرچه ترامپ میگوید را اصل قرار داده و از آنها طرفداری و اعمال قدرت هایی میکند. دوماً دقت کردم رهبری در جنگ براحتی میتوانستند اسرائیل را تمام کنند اما! جنگ نرم را اصل قرار میدادند و صبری از روی حکمت را پیشه کردند در حالیست که سخنان ایشان اینطور شده که امکان ظهور انسان آخرالزمانی در میدانی را میبینند و شروع میکنند به گفتن و چند ماه بعد به واقعیت میرسد! گویا میگویند و کن فیکون میشود (این نیز نشانه ای است که حرکت نرم و جهانی برای معنا و حضور زندگی انسانها در جهان مورد اراده خداوند را اولویت میدانند). بنده به این مسائل فکر میکنم و خود را در این مرتع از فهم قرار میدهم و حس میکنم نوعی ترقی از سطحی نگری به اصالت اندیشی هاست. هرچند راهی خاص است و نیاز به زمان دارد ولی چاره چیست حد اقل های فهم کردن از شرایط تاریخی است تا زندگی را متحول کند.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همینطور است. چه اندازه جای تأسف است که امثال آقای صادق زیباکلام متوجۀ نورانیت انقلاب نیستند و به بهانۀ حضور جریانهای منفی که حقیقتاً حجاب انقلاب میباشد، از حضور تاریخی انقلاب اسلامی که حضوری جهانی شده، در غفلتاند. حضوری که مردم جهان متوجه آن شدهاند که با نظر با انقلاب اسلامی میتوانند به آیندۀ دیگری فکر کنند. به نظر بنده آقای دکتر محمد مرندی که بیشتر متوجه جریانهای حاضر در جهان میباشند به خوبی متوجۀ آن حضور هستند و در مناظرهای که با آقای علیزاده داشتند نکاتی در این رابطه متذکر شدند. https://eitaa.com/jedaaltv/4900 موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/40768
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🔮استـــاد اصغـــر طاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۴۰۷۶۹
⁉️سلام علیکم و عرض ادب: بنده حدود ۱۰ سال پیش دچار وسواس شدم. طی چند سال تشدید پیدا کرد و از این جهت پیگیر درمان شدم. طرق مختلفی برای درمان طی شد؛ از طب جدید و سنتی گرفته تا... . از هر طریقی فوایدی برای بنده حاصل شد منتها هنوز بهبودی کامل بدست نیامده بود. نهایتاً آنچه برای بنده به شدت مفید بود، استفاده از نگاه عرفانی و بهرهگیری از علوم عقلی فلسفی بود که بحمدالله تا حد زیادی به بنده کمک کرد. با این وجود همچنان مقداری آشفتگی فکری وجود دارد که البته چندان بروزی ندارد که اطرافیان متوجه مشکل شوند. توصیههای حضرتعالی هم مطالعه شد. اگر توصیهی خاصی بابت مشکل بنده دارید بفرمایید لطفاً و اینکه در یکی از توصیهها اجتناب از تحریک احساسات را فرموده بودید که در بعضی مصادیق برای بنده مبهم است؛ یکی اینکه، بنده شخصیت شاد و خوشذوقی دارم که با خونگرمی و معاشرت و خندیدن با دوستان شناخته میشوم این رویه برای بنده مضر است؟ (ترک این شخصیت برای خودم نگرانکننده میباشد) همچنین اینکه روضه و درددل با اهل بیت علیهم السلام را برای خود ضروری میدانم، اجتناب از این مجالس برایم مشکل است، آیا ترک این مجالس ضرورت دارد؟ تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همانطور که متوجه شدهاید هر اندازه ذهن خود را در امور معرفتی و تدبّر در قرآن صرف کنیم، تأثیر امور وهمی ضعیف و ضعیفتر میشود و در این رابطه کتاب «ادب خیال و عقل و قلب» که روی سایت هست، متذکر نکاتی میباشد. اتفاقاً روحیۀ شاد و حضور در مجالسی که نظر به سیره و شخصیت اهل البیت در آن هست، بسیار مفید خواهد بود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/40769
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🔮استـــاد اصغـــر طاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۴۰۷۷۲
⁉️ با سلام و احترام: علاقه دارم که شرح کتاب سرح العیون را از بیان شما بیاموزم. لطفاً راهنمایی بفرمایید.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: توفیق شرح آن کتاب شریف پیش نیامده، ولی مباحث «ده نکته در معرفت نفس» و «معاد؛ بازگشت به جدّیترین زندگی» که روی سایت هست تا حدّی میتواند جایگزین شود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/40772
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🔮استـــاد اصغـــر طاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۴۰۷۷۳
⁉️با عرض سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار: من از جامعه کادر درمان هستم، همه میگن ما به واسطه شغل مون میتونیم به بندگان خدا کمک کنیم اما زمانیکه کسی به مطب مراجعه میکند خب برای من جنبه مالی اون بزرگ میشود مثلا میدانم اگر دارم خدمتی میکنم به خاطر پولش است پس جنبه ی کمک به بنده چیست من چه کمکی میکنم، در واقع من به فکر اینم که در قبال خدمت من وجه دریافت شود البته حواسم هست که ناحقی نشود یا اگر فرد نیاز ندارد بیجا کاری انجام نشود اما زمانیکه مثلا گاهی مراجعان برای من دعا میکنن نزد خودم میگویم چه فایده من که برای پول اینکار را کردم. چگونه این دیدگاه رو تغییر دهم یا چگونه باید کار کنم؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به نحوی این مسئله برای ما به عنوان معلمان معارف اسلامی پیش آمد که چگونه برای تدریس معارف دینی، حقوق دریافت کنیم. مسئولان مربوطه، موضوع را با حضرت امام در میان گذاشتند، در جلسهای که در محضر امام بودیم فرمودند: برای خدا درس بدهید و حقوق هم دریافت کنید. و در رابطه با مسئلۀ جنابعالی میتوان در همین وادیها وارد شد که انگیزۀ اصلی خدمت به ارباب رجوع باشد و در عین حال حقوق هم دریافت شود در عین رعایت مراجعین. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/40773
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🔮استـــاد اصغـــر طاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۴۰۷۷۴
⁉️باعرض سلام و ادب: بنده از زمانی که جوان تر بودم همیشه براهین اثبات خدا رو دنبال میکردم و از نظر عقلی قبول دارم اما احساس میکنم از نظر قلبی وارد اثبات نشده به دلیل اینکه در زمانیکه احساس میکنم با خدا ارتباط گرفته ام یا مثلا دارم با اهل بیت ارتباط میگیرم یا دعایی میخوانم ناگهان این به ذهنم می آید که نکند همه ی اینها دروغ باشد نکند وهم و خیال باشد و حال روحی من رو خراب میکند چه باید بکنم از شر شک خلاص شوم؟ همسرم زیاد اهل مطالعه برهان و اثبات و ... نیست اما با تمام وجود برای خدا و اهل بیت همه کار میکند اما من همیشه در نزد خودم در حال مبارزه و اثبات و شک هستم و تلاش میکنم از شبهات ذهنی خودم و شبهات جامعه رها شوم.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به هر حال این پرسشگری پیش میآید بخصوص برای نسل جدید که نسل پرسشگری است و به همین جهت باید در میدانی حاضر شد که انسان، خدا را در نزد خود احساس کند و این غیر از آن است که به خدا باور داشته باشیم. در این راستا بود که در ابتدای مهرماه امسال بحث با عنوان «در موضوع توحید و ایمان» به میان آمد که میتوانید آن مباحث را دنبال کنید. https://lobolmizan.ir/search?search=%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9&tab=sounds. علاوه بر آن اگر سری به کتاب «بشر جدید و آیندۀ قدسی آن» که روی سایت هست، بزنید خوب است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/40774
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🔮استـــاد اصغـــر طاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۴۰۷۷۵
⁉️با عرض سلام و وقت بخیر: استاد گرامی سوالی در مورد ذهن انسان داشتم. در سخن علوم جدید یکی از ویژگی های ذهن این است که دائم در گذشته و آینده، در غم گذشته و ترس آینده سیر می کند و به نظرم اغلب این موارد ذهنی هم با قیافه و شکل مراقبت از شخص و دلسوزانه ظاهر می شود. حال اینکه با بررسی این موارد این ویژگی های شیطان است که دروغی را زینت می دهد. استاد ذهن در چه مرتبه ای از وجود انسان است؟ با تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: ذهن، مرتبهای از مراتب نفس ناطقه است. در این مورد خوب است به کتاب «ادب خیال و عقل و قلب» رجوع فرمایید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/40775
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan