🔰#هجرت در اسلام
💠 س1: منظور از هجرت چیست؟ آیا لزومی دارد یا نه؟
🔸ج: هجرت دو جور است، یک هجرت در #قرآن_کریم مطرح است که زمان حضور #خاتم_انبیاء صلی الله علیه و آله بود، ایشان وقتی در #مکه نتوانستند بمانند و مسلمانان هم شرایط اقامتشان فراهم نبود خودشان مخفیانه آمدند مدینه. بعد هم دستور دادند مسلمانان تحت شرایط مختلف بیایند مدینه، چون هر کسی می ماند #کفار مجبورش می کردند از اسلام برگردد، این هجرت واجب بود، تا قبل از فتح مکه واجب بود همه راه بیافتند بیایند مدینه، محیط آزاد، دستورات اسلامی را عمل کنند، هر کسی می ماند نه تنها نمی توانست عمل کند بلکه از دین او را بر می گرداندند، شکنجه می کردند، اذیت می کردند. اما زمانی که مکه #فتح شد، شاخ بت و بت پرستی شکست، خود بت پرستها هم ظاهراً اظهار #اسلام کردند این هجرت دیگر واجب نیست دیگر.
یک هجرت دیگر داریم ما الآن، خُب خیلی ها از ایران رفته اند #آمریکا، کانادا رفته اند، سوئد رفته اند، اروپا زندگی می کنند، اینها دو جور هستند، گاهی می توانند وظائف اسلامی را آنجا پیاده کنند، نماز بخوانند، روزه بگیرند، #واجبات، #محرمات، نجاست، طهارت، ازدواج، همه اینها را می توانند طبق دستور اسلام عمل کنند، به آنها اجازه می دهند، این طوری نیست، اشکال ندارد. اما اگر نتوانند پاره ای از مسائل اسلامی را پیاده کنند یا با حجابش مخالف هستند آنها، یا مثلاً طوری است که نجس و پاکی در کار نیست، اینجا #واجب است ما هجرت کنیم بلند شویم بیاییم به کشور اسلامی ایران و آنجا وظیفه مان را انجام بدهیم.
💠س2: تَعَرُّب بعد از هجرت یعنی چه؟
🔸ج: تَعَرُّب بعد از هجرت، در اسلام یکی از #گناهان_کبیره است. خب مردم از بادیه ها صحراهای عربستان می آمدند مدینه طیبه ایمان می آوردند، #نماز، #روزه یاد می گرفتند، دستور رسید که برنگردند دوباره همانجا زندگی کنند اگر بروند برمی گردند به حال اوّلی، به حال جهل و نادانی. اینجا باشند وقتی وحی نازل می شود و پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله اعلام و ابلاغ میکند همه بشنوند و عمل کنند.
💠 س3: با توجه به شرایط سخت هموطنان آذربایجانی به خاطر حادثه #زلزله، آیا تکلیف اقتضاء می کند که مثلاً پنج روز- ده روز برای کمک به آنها هجرت کنیم؟ هر گونه کمکی، حتی برای تسریع در ساختن منازلشان؟
🔸ج: اولین کمک این است که خانه تان را چند روز بدهید دست آنها بیایند اینجا بنشینند، از سرما محفوظ باشند. این را حاضر هستی؟! بله! این است دیگر. کسی حاضر نیست. اینجور کارها مال #دولت است، دولت باید پیش بینی هایی داشته باشد، کشور ما زلزله خیز است، بیشتر نواحی اش روی گسل است، مرتب هی می آید، گاه گاهی نیست.
یکی از پیش بینی های دولت باید این باشد که اگر خدای نکرده زلزله ای آمد، ریشترش بالا بود، خرابی بار آورد، زمستان بود، تابستان بود، چکار باید کرد. باید اسباب کار را آماده داشته باشد، نه اینکه وقتی آمد بگوید چکار کنیم؟! یک جوری نباید بودجه را بست که فقط خرج موجود بشود، آن احتمال اگر آمد این جایش خالی است. باید طبق آن هم حساب کنی، یک مقداری برای چیزهای پیش بینی نشده بگذاری کنار، که وقتی آمد حالا باید دید پول کم است پول بگذاری، مصالح کم است مصالح نگه داری، لازم است همه اینها دیگر، آنوقت عقب می افتد، زمستان هم می رسد، دامها می میرند و مردم به زحمت می افتند مصلحت نیست.
#حکومت_اسلامی برای حفظ منافع امت اسلامی است، باید یک کاری کنی که این مشکل پیش نیاید، حالا گاهی آنجا می آید جای دیگر هم می آید، یکی می شود دو تا دو تا می شود سه تا، چکار می خواهی بکنی؟ باید از کفّار کمک بگیری، نمی دهند که، آنها منتظر همین هستند، خودت باید آماده شوی، آن هزینه های زائد را بزنی، نگه داری برای این، اما شما ببری خرج انتخابات بکنی چیزی ته آن نمی ماند، #مردم گرفتار می شوند، اینجوری است.
📌پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
انسان مطلوب6.mp3
زمان:
حجم:
2.82M
🔵حضرت آیت الله خوشوقت(ره): انسان مطلوب در قیامت در امن و امان است.
✅ تنها کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
📝ترویج #فرهنگ_اسلامی
💠 س1: آيا با برخورد نيروي انتظامي با #بد_حجابي موافقيد يا اينکه بدحجابي در جامعه بايد با کار فرهنگي اصلاح شود؟
🔸ج: الآن سي سال است که ميگويند: «با کار فرهنگي اصلاح کنيم»؛ ولي نشده. اصلاح فرنگي شد نه اصلاح فرهنگي. چارهاي نيست بايد جلوي آن گرفته شود؛ و الّا ديگران هم منتظرند و به اينها ملحق ميشوند. منکرات نبايد در جامعهي اسلامي ديده شود. دستور #اسلام اين است. #منکر نبايد وجود داشه باشد. اگر باشد، دنبالش ميآيند و جلوي آن را ميگيرند. اگر کسي خواست در اين شهر اسلامي، مشروبفروشي باز کند، ميگويند: «ببند!» اگر نبندد، همانجا دفنش ميکنند؛ چون ميگويند: «اگر تو باز باشي، پدر هزاران نفر از مردم را در ميآوري». لذا اجازه نميدهند. اين با اين قيافه، همهي دخترها را بهطرفِ خودش دعوت ميکند و اثر هم ميکند. بنابراين بايد جلوي آن را گرفت. اينها مغزهاي #غربي است که ميگويند: «کار فرهنگي».
💠 س2: اگر با اجبار وارد عمل شوند، با آيهي «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» منافات ندارد؟
🔸ج: معناي «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» اين نيست. «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» يعني در عقائد ديني #اکراه نيست. اگر کسي آمد و گفت: «اگر خدا را قبول کني، تو را ميکشم». و من ميگويم: «خدا را قبول ندارم»؛ در حالي که دلم قبول داشته باشد. او نميفهمد که اکراه به آن تعلق نميگيرد. اما اگر بگويد: «اگر نماز بخواني، تو را ميکشم»، نبايد بخوانم. اگر بخوانم، ميبيند و مرا ميکشد. از آنجا که عقائد قابل ديدن نيست، قابل اکراه هم نيست. منظور از آيه اين است؛ نه اينکه هر کس خواست، بت بپرستد و هر کس خواست، ستاره بپرستد. اين انسان است و #خدا او را خلق کرده و اجازه نميدهد. جنگهاي #پيغمبر_اکرم صلی الله علیه و آله با بتپرستها براي چه بود؟ بُت را نميشود پرستيد. بايد خدا را بپرستي. اگر گفتي نه، زبانت را چرب ميکنند؛ پس نميشود گفت: «نه». کجا ميخواهي بروي؟ انسان به اين خوبي را که خدا خلق کرده، آيا بايد بت بپرستد؟
💠 س3: چطور ميشود از طريق ترويج فرهنگ #شهدا در مقابله با تهاجم فرهنگي کار کرد؟
🔸ج: مردم را به #ترک_گناه دعوت کن، آنوقت مقابل فرهنگ غرب ميايستند؛ و الّا هيچ راه ديگري ندارد. #تقوا #ايمان را بالا ميبرد و ديگر انسان به اين زودي #دين خودش را عوض نميکند؛ و الّا زود کنار ميگذارد.
📌پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
🔴 #عجب و راه درمان آن
💠 س1: فرق عُجب و تکبّر چیست؟
🔸ج: عجب این است که #انسان از کار خودش خوشش بیاید و #تکبر این است که خودش را از دیگران بزرگتر ببیند. بینشان فرق زیاد است.
💠 س2: گفتند مرز بین اعتماد به نفس و عُجب چیست؟
🔸ج: اعتماد به نفس دو جور است؛ گاهی روانشناس های غربی می گویند، خب این مقابل توحید و #خدا_پرستی است. این نفس پرستی است. آدم خودش را ببیند و خدا را نبیند. اما یک اعتماد به نفس داریم که مزاحم با توحید نیست. انسان باور کند که خدا به او یک چیزهایی داده است، چشم داده، گوش داده، مغز داده، دست و پا داده، نیروی بدنی داده، این امکاناتی که خدا به او داده است اینها را ببیند و از اینها استفاده کند، این اعتماد به #نفس خوب است ولی باور کند که همه اینها را او داده است.
💠 س3: در اینجا باز عُجب به سراغ او نمی آید؟
🔸ج: آن یک چیز دیگر است. حالا که باور کرد خدا مغز داده است، فکر داده است، گوش داده است، پول داده است همه چیز داده است، ممکن است آنوقت نفس امّاره با دید خصوصی و استقلال نگاه کند عُجب پیش می آید. درست نیست خب شما هر چه هم نگاه کنی باز مال خداست، پشت آن را ببینی، روی آن را ببینی، زیر آن را ببینی، هر طوری بچرخی باز مال خداست، راهی برای عجب نیست الّا #جهل و ضعف #ایمان.
💠 س4: عُجب برای چه کسی است؟
🔸ج: عُجب برای کسی است که بدیهای خودش را نبیند، آدم وقتی چند تا کمال دارد ببیند و بدیهای خودش را نبیند عجب پیش می آید. نفس اماره که حاضر است بگوید:« بَه بَه»، اما اگر انسان بدی های خودش را ببیند خجالت میکشد و راحت میشود، عُجب نمی آید، عقب ماندگی های و ضعفها و عجزهای خودش را ببیند دیگر هیچوقت غلط می کند بگوید: « بَه بَه و همچنینم». اما اگر آنها را نبینیم نفس امّاره و #شیاطین، تنها آن دو سه تا خوبی ها را به چشم ما بیاورند آنوقت آدم گوش به حرف شیطان می دهد و می گوید: «مَن مِثلی».
💠 س5: برای این که گرفتار #عجب نشویم چه کنیم؟
🔸ج: آدم از صفر می آید بالا، از بالا که نمی رود پایین. ما اول هیچی نداریم، مادی خالی هستیم، کم کم می خواهیم بالا بیاییم و بالا. هر روز بدهکاری زیاد است، نواقص زیاد است، #بدی های ما زیاد است، تا یکمقدار نماز خواندیم نمی شود که بگوییم دیگر کار تمام شد، حالا حالاها باید خودمان را مُقصّر ببینیم وقتی اینجور شد دیگر عجب نمی آید. پس اگر انسان بدی هایش را ببیند همیشه خودش را بدهکار میبیند، دیگر طلبکار نمی بیند و راحت می شود. عجب بلای بزرگی است نمی گذارد انسان حرکت کند. #انسان متوقف می شود و می گوید حالا که من موفق شدم خوب هستم دیگر کجا بروم همینجا خوب است!
📌پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir