📌لبنان و جای خالی جهاد مردمی
🔻در ایرانِ اوایل انقلاب، وقتی روستاها جاده و مدرسه و درمانگاه نداشتند، جوانها بیل و کلنگ برداشتند و به اسم «جهاد سازندگی» راهی شدند. امام همان زمان گفتند که ما دستمان برای آباد کردن کشور به سمت مردم دراز است.
گروههای جهادی کوچک که از قبل از انقلاب به مناطق محروم می رفتند، در کنار شهید بهشتی، به طرح جهاد سازندگی رسیدند و منشا خیر کثیر شدند و بسیاری از گردنه های ابتدای انقلاب را همین تشکیلات مردمی ذیل حضرت امام حل و فصل کرد.
این حرکت آنقدر عمیق بود که بعدها، حتی با انحلال رسمی نهاد جهاد سازندگی، فرهنگ و روحیهی جهادی همچنان در بحرانها و حوادث کشور زنده ماند و مطالبه حضرت آقا از گروههای جهادی، ترویج گفتمان پیشرفت و عدالت شد.
🔻در لبنان ماجرا کمی متفاوت است. حزبالله ساختاری به نام «جهادالبنا» دارد که کارهای عمرانی و بازسازی را دنبال میکند. بعد از جنگ ۳۳ روزه هم، همین مجموعه بود که خانههای ویرانشده را بازسازی کرد. که البته عدد و کیفیت خرابی های امروز قابل مقایسه با جنگ ۳۳ روزه نیست. با این وجود ولی چیزی به نام «جنبش مردمی جهادی» ـ به معنایی که در ایران تجربه شد ـ وجود ندارد.
جوان لبنانی هنوز آن صحنه را ندیده که گروهی بیادعا، بدون مزد و حساب ساعت، بیایند و فقط برای خدا و مردم کار کنند.
امروز لبنان به چنین تجربهای نیاز فوری دارد. جنگ اخیر صدها هزار خانه و زیرساخت را ویران کرده است. حزبالله زیر فشار سیاسی برای خلع سلاح است، و در عین حال به بازسازی سریع نیاز دارد.
البته بدنهی اجتماعی حزبالله تنها از شیعیان نیستند لکن باید از «هواداری سیاسی» عبور کنند و به «یاری میدانی» برسند.
🔻اینجاست که یکی ازجدیترین ماموریت های حوزه علمیه، مجموعه های خودجوش و جهادی شکل می گیرد. یعنی انتقال تجربهی جهاد مردمی ایران به مقاومت لبنان. البته نه با درس و توصیه، بلکه در میدان عمل.
وقتی گروههای جهادی ایرانی شانه به شانهی حزبالله پروژهای را پیش ببرند، هم کار روی زمین تمام میشود، هم جوان لبنانی مزهی جهاد را میچشد، و همین میتواند هستههای جهادی تازه در لبنان شکل دهد.
این یعنی صدور مکتب امام در عمل: مردمسالاری دینی، خدمت بیمنت و مقاومت مردمی.
رسالت طلبهی انقلابی، فقط تدریس و منبر نیست؛ او باید روایتگر و پیشران چنین تجربههایی باشد، تجربههایی که امت اسلامی را از دل آوار بیروت تا افق تمدن اسلامی پیوند میزند.
#لبنان
💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید:
🌐 @khanetolab
هدایت شده از حسینیه ارشاد | علیاصغرمحمدی راد
❓چه چیزی را روایت کنیم، مسئله این است
🔹رهبر به کسی میگویند که راهبری میکند یک جماعتی را، یعنی جهت را نشان میدهد و بقیه در همان جهت قدم برمیدارند.
قاعدتا رهبر باید قادر باشد وقایع را درست تحلیل کند تا در بین مسیرهای گوناگون راه درست را تشخیص دهد.
🔸 مدتهاست رهبری از امید و امید بخشی به جامعه سخن میگویند. در بیانیه گام دوم امید را کلید اساسی همهی قفلها معرفی کردند، در دیدار دانشجویان در سال ۱۴۰۲ امید را سوخت موتور حرکت کشور دانستند. بیشتر بیانات ایشان در سالهای اخیر حاوی همین نکته بوده که مجال نوشتن آن نیست. امروز نیز روایت نقاط قوت و امیدآفرین را وظیفهی دولت و صاحبان تریبون و قلم، تشخیص دادند.
🔹با این اوصاف وظیفهی ما چیست؟ الان جوان انقلابی باید راوی کدام نقطه باشد؟ برخی معتقدند باید نقاط ضعف را روایت کنیم تا هم مردم مطالبهگر شوند و هم مسئولین مجبور شوند به سمت حل آن بروند.
🔸اما رهبری صراحتا میگویند روایت ضعف در حال حاضر سمی مضر برای کشور است، دلیلش هم این است که دشمن در آن نقطه ایستاده و تو باید دقیقا در نقطه مخالف او بایستی.
🔹دشمن، راوی نقاط ضعف است تا مردم را خسته کند، پس میدان مبارزه اینجاست. آیا ما در این میدانیم، و مشغول روایت قدرت و امید هستیم؟ یا برای حمایت از انقلاب در این نقطهی حیاتی نیستیم؟
🔸اگر در جای دیگری مشغول شمشیر زدن هستیم، بدانیم که ضربههایمان به دشمن آسیبی نمیزند بلکه انقلاب و انقلابی را زخمی میکند.
♦️از رییس جمهور و مسئولان تا جوانان انقلابی متوجه باشند که محل درگیری در حال حاضر همینجاست. الان زمان جنگ روایتهاست. مواظب باش راوی چه چیزی هستی، قدرت یا ضعف!
@hoseynie_ershad
«ولادت ها مختلف است، یک تولدی است که مبدأ خیرات است، مبدأ برکات است، مبدأ کوبیدن ظالم است، مبدأ خاموش شدن آن بتکدهها و آتشکدههاست، مثل ولادت رسول اکرم
دو قوه بوده است آن وقت، یکی قوه حکومت جائر؛ و یکی هم قوای روحانی آتش پرست؛
تولد ایشان مبدأ شکست این دو قوه است.
به تولد رسول اکرم، این پایه ها؛ یعنی مبدأ پایه های ظلم و خاموش شدن آتشهای دوگانه پرستی و شرک و آتش پرستی فرو ریخت، با آمدن ایشان هر دو مبدأ شکست.»
صحیفه امام، ج۴، ص۱۶۲
💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید:
🌐 @khanetolab
هدایت شده از نشریه خط
💢 به همت طلاب یزدی انجام شد
🔸 روز شنبه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه استان یزد، همه طلبههای دارالعباده در مدرسه مدینهالعلم کاظمیه دور هم جمع شدند تا پای بیانات استادی بنشینند که عمر شریف خودش را در مسیر کسب علوم حوزوی صرف کرده است. استاد علیدوست از مسیر طیشده برایشان سخن گفت، از سختیهای راه که توام با حلاوتاند.
🔹 در حاشیه این دیدار طلاب یزدی اردوی مثل خمینی، نمایشگاهی از محصولات مکتوب خانه طلاب جوان را برپا کردند که با استقبال خوب طلبههای جوان و اساتید بزرگوار همراه بود.
💢 ضمنا امکان برگزاری چنین نمایشگاهی برای طلاب مثلخمینی استانهای دیگر نیز فراهم است، کافی است برای هماهنگی با این حساب کاربری ارتباط بگیرید.
🆔 @ASepehran
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
#دعوت_به_همکاری
خانه طلاب جوان جهت تکمیل کادر اجرایی خود به افراد زیر نیازمند است:
۱- گرافیست خلاق ( ماهر در نرم افزارهای گرافیکی چون فتوشاپ و ایلاستریتور و...)
۲- نویسنده و مدیر فضای مجازی با سابقه فعالیت در مدیریت سایت (وردپرس) و شبکه های اجتماعی(ایرانی و خارجی)
لطفا رزومه خود را به آی دی @hadigholamzadeh ارسال نمایید.