📢 مرور گذرای رهبر انقلاب بر روند حرکت حوزه علمیه
👈 از انزوا تا تبدیل به کانون مبارزه با استبداد رضاخانی
🔹رهبر انقلاب اسلامی در پیام به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم:
✏️حوزهی علمیّهای که یک روز طلّابش برای حفظ جان خود از سحرگاه به زوایایی در بیرون شهر پناه میبردند و به درس و بحث میپرداختند و شبانگاه به حجرههای تاریک در مدرسهها بازمیگشتند، در چهار دهه پس از آن، کانونی شد که شعلههای مبارزه با دودمان خبیث رضاخان را به سراسر ایران میفرستاد و دلهای افسرده و ناامید را برمیافروخت و جوانان منزوی را به میانهی میدان میکشاند.
🖼 #بسته_خبری ۴ از ۳۳ | #حوزه_پیشرو_سرآمد
📥متن کامل پیام | دریافت نسخه PDF مطالعه | نسخه ویژه چاپ A4
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 مرور گذرای رهبر انقلاب بر روند رشد و ثمردهی حوزه علمیه
👈 نشاندن اسلام در جایگاه حاکمیت سیاسی کشوری مستعد
🔹رهبر انقلاب اسلامی در پیام به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم:
✏️همین حوزه [علمیه قم] بود که چندی پس از درگذشت مؤسّسش، با قدوم مرجع عظیمالشّأن، آیتاللّه بروجردی، قلّهی علمی و تحقیقی و تبلیغیِ تشیّع در سراسر جهان شد. و سرانجام همین حوزه بود که در کمتر از ششدهه، قدرت معنوی و وجههی مردمی خود را به آنجا رساند که توانست رژیم خائن و فاسد و فاسق پادشاهی را به دست مردم ریشهکن کند و پس از قرنها، اسلام را در جایگاه حاکمیّت سیاسیِ کشوری بزرگ و بافرهنگ و دارای همهگونه استعداد بنشاند.
🖼 #بسته_خبری ۵ از ۳۳ | #حوزه_پیشرو_سرآمد
📥متن کامل پیام | دریافت نسخه PDF مطالعه | نسخه ویژه چاپ A4
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 مرور گذرای رهبر انقلاب بر روند رشد و ثمردهی حوزه علمیه
👈 تبدیل ایران به پیشرو دینگرایی در سراسر جهان به دست حضرت روحالله
🔹رهبر انقلاب اسلامی در پیام به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم:
✏️متخرّج همین حوزهی پُربرکت بود که ایران را الگوی اسلامخواهی در جهان اسلام، بلکه پیشروِ دینگرایی در سراسر جهان ساخت؛ با خطاب پیامبرانهی او خون بر شمشیر پیروز شد؛ با تدبیر او جمهوری اسلامی متولّد شد؛ با شجاعت و توکّل او ملّت ایران در برابر تهدیدها سینه سپر کرد و بر بسیاری فائق آمد؛ و امروز با درسها و مواریث او کشور در بسیاری از ابعاد زندگی، مانعها را درمینوردد و پیش میرود.
🖼 #بسته_خبری ۶ از ۳۳ | #حوزه_پیشرو_سرآمد
📥متن کامل پیام | دریافت نسخه PDF مطالعه | نسخه ویژه چاپ A4
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 رهبر انقلاب با تمجید از مقام والای حضرت آیتاللّهالعظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری
👈 رحمت و رضوان خدا بر بنیانگذار شجره طیبه حوزه علمیه قم
🔹رهبر انقلاب اسلامی در پیام به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم:
✏️رحمت و رضوان پیوستهی خدا بر بنیانگذار این حوزهی پُربرکت و باعظمت و این شجرهی طیّبهی پُرثمر؛ انسان والا و دانا و مبارک، عالِم دین و آراسته به آرامشِ یقین، حضرت آیتاللّهالعظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری.
🖼 #بسته_خبری ۷ از ۳۳ | #حوزه_پیشرو_سرآمد
📥متن کامل پیام | دریافت نسخه PDF مطالعه | نسخه ویژه چاپ A4
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 رهبر انقلاب با برجستهسازی «مرکزیت علمی» حوزههای علمیه تأکید کردند:
👈 لزوم پیشرفت علمی در تحولات سریع فکری و عملی دوران معاصر
🔹رهبر انقلاب اسلامی در پیام به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم:
✏️پیشرفت تدریجی علم فقه در طول این دورهی طولانی، از زمان شیخ طوسی تا عصر محقّق حلّی، و از آنجا تا شهید، و از آنجا تا محقّق اردبیلی، و از آنجا تا شیخ انصاری و تا دوران کنونی برای اهل فن محسوس است. معیار در پیشرفت فقه، افزودن به داشتهها یعنی تولیدات علمی فاخر و ارتقاء سطح علم و یافتههای جدید است؛ ولی امروز با نگاه به تحوّلات سریع و شدید فکری و عملی در دورانهای معاصر، مخصوصاً در سدهی اخیر، انتظاراتی بیش از این را در زمینهی پیشرفت علمی حوزه باید مورد توجّه قرار داد.
🖼 #بسته_خبری ۸ از ۳۳ | #حوزه_پیشرو_سرآمد
📥متن کامل پیام | دریافت نسخه PDF مطالعه | نسخه ویژه چاپ A4
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 رهبر انقلاب با برجستهسازی «مرکز علمی» بودن حوزههای علمیه تأکید کردند:
👈 متناسبسازی کتب درسی برای دوران محدود پیش از ورود به مرحله تحقیق
🔹رهبر انقلاب اسلامی در پیام به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم:
✏️دورهی متنخوانی طلبه به شیوهای سؤالبرانگیز میگذرد؛ طلبه ناگزیر است کتاب قطور و محقّقانهی یک عالِم بزرگ را به عنوان کتاب درسی بیاموزد. این کتاب در واقع مربوط به هنگام ورود او به مرحلهی تحقیق اجتهادی است و سپردن آن به او پیش از این مرحله، تنها اثرش، طولانی کردن زمان متنخوانی است. کتاب درسی باید حاوی مطلب و زبان مناسب طلبه برای دوران محدود پیش از ورود به مرحلهی تحقیق باشد.
🖼 #بسته_خبری ۹ از ۳۳ | #حوزه_پیشرو_سرآمد
📥متن کامل پیام | دریافت نسخه PDF مطالعه | نسخه ویژه چاپ A4
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 رهبر انقلاب با برجستهسازی «مرکز علمی» بودن حوزههای علمیه
👈 توجه کافی به اولویتهای فقهی در شیوهی کار کنونیِ حوزه دیده نمیشود
🔹رهبر انقلاب اسلامی در پیام به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم:
✏️امروز با تشکیل نظام اسلامی و مطرح شدن حکمرانی به شیوهی اسلام، موضوعات مهمّی برای حوزه اولویّت یافته که در گذشته مطرح نبوده است... در شیوهی کار کنونیِ حوزه، در بخش فقهی، توجّه کافی به این اولویّتها دیده نمیشود. گاه میبینیم برخی مهارتهای علمی که عموماً جنبهی آلی و مقدّماتی برای رسیدن به حکم شرع را دارد یا بعضی موضوعات فقهی یا اصولی خارج از اولویّتها، فقیه و محقّق را با شیرینی وسوسهانگیز خود، چنان در خود غرق میکند که ذهن او را بکلّی از آن مسائل اصلی و اولویّتدار منصرف میسازد.
🖼 #بسته_خبری ۱۰ از ۳۳ | #حوزه_پیشرو_سرآمد
📥متن کامل پیام | دریافت نسخه PDF مطالعه | نسخه ویژه چاپ A4
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 رهبر انقلاب با برجستهسازی «مرکز علمی» بودن حوزههای علمیه
👈 پاسخگویی فقه معاصر باید متناسب با عقلانیّت تحوّلیافته نسلها باشد
🔹رهبر انقلاب اسلامی در پیام به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم:
✏️فقه، پاسخ دین به نیازهای عملی فرد و جامعه است. با عقلانیّت تحوّلیافتهی نسلها، این پاسخگویی باید امروز بیش از گذشته دارای پشتوانهی فکری و علمی استوار و در عین حال قابل فهم و هضم باشد.
دیگر اینکه پدیدههای پیچیده و پُرتعداد در زندگی امروز مردم، سؤالهای بیسابقهای را پیش میآورد که فقه معاصر باید پاسخ آنها را آماده داشته باشد.
🖼 #بسته_خبری ۱۱ از ۳۳ | #حوزه_پیشرو_سرآمد
📥متن کامل پیام | دریافت نسخه PDF مطالعه | نسخه ویژه چاپ A4
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 رهبر انقلاب با برجستهسازی «مرکز علمی» بودن حوزههای علمیه تأکید کردند:
👈 لزوم نمایان بودن نگاه کلان اسلام به ابعاد فردی و اجتماعی، در فتوای فقیه
🔹رهبر انقلاب اسلامی در پیام به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم:
✏️امروز با تشکیل نظام سیاسی اسلام، سؤال اصلی، چگونگی نگاه کلان شارع به ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر و پایههای اصولی آن است؛ از نگاه به انسان و جایگاه انسانی و هدفهای زندگی او، تا نگاه به شکل مطلوب جامعهی بشری، و نگاه به سیاست و قدرت و روابط اجتماعی و خانواده و جنسیّت و عدالت و دیگر ابعاد زندگی. فتوای فقیه در هر مسئله باید نشاندهندهی بخشی از این نگاه کلان باشد. الزام مهم برای دست یافتن به این خصوصیّات، اوّلاً آشنایی فقیه با همهی ابعاد و معارف دینی در همهی زمینهها، و ثانیاً آشنایی مناسب با یافتههای امروز بشر در عرصهی علوم انسانی و دانشهای مرتبط با زندگی انسان است.
🖼 #بسته_خبری ۱۲ از ۳۳ | #حوزه_پیشرو_سرآمد
📥متن کامل پیام | دریافت نسخه PDF مطالعه | نسخه ویژه چاپ A4
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 حوزه نهادی برونگرا و موظف به «بلاغ مبین» است
🔹رهبر انقلاب اسلامی در پیام به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم:
✏️حوزه نهادی برونگرا است. خروجی حوزه در همهی سطوح، در خدمت فکر و فرهنگ جامعه و انسانها است. حوزه موظّف به «بلاغ مبین» است. دامنهی این بلاغ، گسترهای عظیم است از معارف والای توحیدی تا وظایف شخصی شرعی، و از تبیین نظام اسلامی و شاکله و وظایف آن تا سبک زندگی و محیط زیست و حمایت از طبیعت و از حیوان، و بسی عرصهها و زوایای دیگر حیات بشری. حوزههای علمیّه از دیرباز به این وظیفهی سنگین پرداخته... پس از انقلاب، نهادهایی برای نظم بخشیدن و احیاناً قوام دادن به محتوای این حرکتهای تبلیغی در حوزه پدید آمد. خدمات باارزش آنان و دیگر متحرّفان امر تبلیغ دین نباید نادیده گرفته شود.
🖼 #بسته_خبری ۱۳ از ۳۳ | #حوزه_پیشرو_سرآمد
📥متن کامل پیام | دریافت نسخه PDF مطالعه | نسخه ویژه چاپ A4
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 تعلیم و تهذیب؛ دو عنصر کلیدی برای «بلاغ مبین»
🔹رهبر انقلاب اسلامی در پیام به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم:
✏️آنچه مهم است، آشنایی با فضای فکر و فرهنگ جامعه و ایجاد تناسب میان آوردههای تبلیغی با واقعیّتهای فکری و فرهنگی در میان مردم بویژه جوانان است. در این بخش حوزه دچار مشکل است. این صدها مقاله و مجلّه و گفتارهای مجلسی و تلویزیونی و امثال آن، در برابر سیل القائات مغالطهآمیز، نمیتواند وظیفهی بلاغ مبین را چنانکه نیاز و شایسته است، به انجام رساند. جای دو عنصر کلیدی برای این بخش در حوزه خالی است: «تعلیم» و «تهذیب».
🖼 #بسته_خبری ۱۴ از ۳۳ | #حوزه_پیشرو_سرآمد
📥متن کامل پیام | دریافت نسخه PDF مطالعه | نسخه ویژه چاپ A4
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 دستگاهی باید متصدی پرورش «مجاهد فرهنگی» در حوزه شود
🔹رهبر انقلاب اسلامی در پیام به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم:
✏️دستگاهی باید متصدّی این مأموریّت [تعلیم] شود و قدرت اقناع، آشنایی با شیوهی گفتگو، آگاهی از نوع تعامل با افکار عمومی و فضای رسانهای و مجازی، انضباط در مواجهه با عنصر مخالف را به طلبه بیاموزد و با تمرین و ممارست، در دورهای محدود، او را آمادهی ورود به این میدان کند... تدارک این دستگاهِ آموزشدهنده از جمله اولویّتهای حوزه است؛ این، پرورشِ «مجاهد فرهنگی» است و با توجّه به تحرّک دشمنان دین که بجد در حال نیروپروری بخصوص در برخی عرصههای مهم میباشند، شایسته است بسیار جدّی شمرده شود و شتاب بگیرد.
🖼 #بسته_خبری ۱۵ از ۳۳ | #حوزه_پیشرو_سرآمد
📥متن کامل پیام | دریافت نسخه PDF مطالعه | نسخه ویژه چاپ A4
💻 Farsi.Khamenei.ir