❓ هخامنشیان چگونه با سران فتنه برخورد میکردند؟ (3)
✡ #کوروش نهتنها با فتنهگران و اغتشاشگران سخت برخورد میکرد، بلکه حکمی صادر کرده بود که در محافل دینی، همگان باید برای دوام حکومت او دعا کنند و هرکس از این دستور سرپیچی کند، به صلیب کشیده شود!
📚 منبع: بنگرید به: ژوزفوس فلاویوس، روزگار باستانی یهود، کتاب 11، فصل 1، بخش 3.
👉 THE ANTIQUITIES OF THE JEWS, By Flavius Josephus, Translated by William Whiston, BOOK XI, CHAPTER 1 : 3
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
❓ هخامنشیان چگونه با سران فتنه برخورد میکردند؟ (4)
✡ #داریوش در کتیبه بیستون میگوید در مدت یک سال، 19 فتنه و اغتشاش در ایران رخ داد و او همهی آنها را سرکوب کرد (کتیبه بیستون، ستون چهارم) که مهمترین این فتنهها، در خراسان (پارت)، هیرکانیا (گرگان)، ماد (هگمتانه)، خوزستان، ارمنستان، بابل و... رخ داد!
📚 منبع: بنگرید به:
👉 The Behistun inscription (translation), by L.W. King and R.C. Thompson, (The sculptures and inscription of Darius the Great on the rock of Behistun in Persia, 1907 London), by livius.org.
👉 https://fa.wikipedia.org/wiki/متن_کامل_سنگنبشته_بیستون
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
❓ هخامنشیان چگونه با سران فتنه برخورد میکردند؟ (5)
✡ در هگمتانه ماد، شخصی به نام فرَوَرتیش دست به آشوب و اغتشاش زد. #داریوش هم دستور داد او را بازداشت کردند. سپس بینی، زبان و گوش او را بریدند و بعد هم یک چشمش را از حدقه درآوردند. نهایتاً او را در ملأ عام به دار آویختند تا عبرتی برای سایر اغتشاشگران باشد!
📚 منبع: والتر هينتس، داريوش و ايرانيان، ترجمه پرويز رجبی، تهران: نشر ماهی، 1391. ص 315
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تئوسوفیسم و بهائیت (1)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (3)
1⃣ #تئوسوفیسم در ایران از طریق #لژ_بیداری_ایران، مهمترین سازمان ماسونی ایران که در تحولات مشروطه و برکشیدن سلطنت #پهلوی نقش بزرگ ایفا کرد، تأثیرات جدّی بر جای نهاد.
2⃣ فرقه #تئوسوفی با فرقه #بهائی در ایران، و فرقههای مشابه در هند، بهویژه #برهما_ساماج بهرهبری «خاندان تاگور»، پیوند نزدیک داشت.
3⃣ بهدلیل این پیوند بود که در سالهای 1911-1913 #انجمن_تئوسوفی سفر جنجالی و تبلیغاتی #عباس_افندی (عبدالبهاء)، رهبر فرقه بهائی را به اروپا و آمریکا برنامهریزی کرد.
4⃣ در این سفر، #عبدالبهاء در مجامع تئوسوفیستهای شهرهای مختلف حضور یافت و سخنرانیهای متعدد کرد که همگی با روح آموزههای تئوسوفی است.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/URMEXE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تئوسوفیسم و بهائیت (2)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (3)
1⃣ بهدلیل پیوند #تئوسوفیسم و #بهائیت با «استادان غیبی» واحد است که در سفر #عباس_افندی تبلیغات وسیعی به سود او، بهعنوان یکی از رهبران تئوسوفیسم، انجام گرفت؛ تا بدانجا که ماری، ملکه رومانی و دخترش، ژولیانا، #عبدالبهاء را بهعنوان «رهبر تئوسوفیسم» شناختند و با این عنوان با او مکاتبه کردند!!
2⃣ عباس افندی در این سفر با برخی رجال سیاسی و فرهنگی ایران ، از جمله سلطان حسین میرزا جلالالدوله (پسر ظلالسلطان)، دوستمحمد خان معیرالممالک (داماد ناصرالدین شاه)، سیدحسن تقیزاده، میرزا محمد قزوینی، علیقلی خان سردار اسعد بختیاری، ملاقات کرد.
3⃣ و نیز بهدلیل پیوند با این #استادان_غیبی بود که در سفر فوق، #یهودی نامداری چون #آرمینیوس_وامبری که از اعجوبههای زمانه است، و گفتیم که بهعنوان بنیانگذار «پانتورانیسم» [#پانترکیسم] شناخته میشود، با عباس افندی دیدار کرد و علاقه خود را به #بهائیگری ابراز نمود!!
4⃣ سیاهبازی وامبری تا بدانجاست که نامه زیر را به این «پیغمبر نوظهور» نوشت:
📝 «این عریضه بندگانی را به مستطاب همت و فضیلت اکتساب، مشهور عالم و مرغوب جهان، میرزا عبدالبهای عباس فرستادم. مکرما، مشفقا، هدایت بخشا! قربانت بگردم… واقعاً هر چقدر ممالک و مسالک اسلام گشت و گذار کرده باشم ذات فطانتمآب مثل عالیجناب هرگز تصادف نکردهام و هم گویم به آسانی هم پیدا نمیشود…»
5⃣ نکته مهم اینکه وامبری در نامه فوق اشاره میکند که «جد والد عالیجناب» عباس افندی را «از نزدیک» میشناخته است.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/URMEXE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تئوسوفیسم و بهائیت (3)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (3)
1⃣ بهدلیل همین پیوند عمیق #تئوسوفیسم و #بهائیت و برخورداری دو فرقه از #استادان_غیبی واحد، فردی بهائی بهنام #حسین_کاظمزاده_ایرانشهر (1262-1340ش)، مدیر مجله متنفذ #ایرانشهر، به یکی از سران تئوسوفیسم ایرانی بدل میشود!
2⃣ وی در زمستان 1305، اندکی پس از تأسیس رسمی #سلطنت_پهلوی (آبان 1304)، با انتشار مقاله مفصلی در دو شماره ایرانشهر به معرفی تئوسوفیسم میپردازد.
3⃣ ایرانشهر، تئوسوفیسم را بهعنوان ادامه #تصوف سنتی جهان اسلام، و #برادران_نور تئوسوفیستها را مشابه با همان اولیایی که مثلاً در تذکرة الاولیاء عطار آمده است، معرفی میکند!!
4⃣ وی مینویسد: #انجمن_تئوسوفی به امر و تعلیمات این «برادران نور» در سال 1875 بهتوسط دو نفر از سالکان طریقت تئوسوفی یکی مادام بلاواتسکی که از نژاد روس بوده و دیگری کلنل اولکوت آمریکایی، در آمریکا تأسیس شده است!
5⃣ ایرانشهر در توصیف «برادران نور» بهرغم اینکه از مفاهیم دینی برای اثبات آنها استفاده میکند و خضر و الیاس نبی را مثال میآورد، ولی تأکید میکند که ربطی به ادیان ندارند و «اساساً خارج از دایره ادیان و عقول و اوهام بشرند»!!
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/URMEXE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پارلمان جهانی ادیان و احیای باستانگرایی (1)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (4)
🌐 ترادیشنالیسم و میراث تئوسوفی
1⃣ بهرغم جدا شدن #رنه_گنون از تئوسوفیسم، و بهرغم اینکه وی در سال 1921 با انتشار کتاب «تئوسوفی: تاریخ یک شبهدین» به انتقاد شدید از فرقه فوق پرداخت، و #مادام_بلاواتسکی را «شیّاد» خواند، تأثیر آموزههای #تئوسوفی بر اندیشه گنون را نمیتوان نادیده گرفت.
2⃣ #تئوسوفیسم در پی مطالعه تطبیقی ادیان بود و یافتن «جوهر واحد ادیان»، یا آن چیزی که «خرد باستان» مینامید که منشأ نخستینِ تمامی ادیان است. این مفهوم در اندیشه ترادیشنالیست ها به #جاودان_خرد یا #حکمت_خالده تبدیل شده.
3⃣ بنابراین، سجویک درست میگوید آنگاه که با بررسی پیشینه تئوسوفیستی گنون و دوستانش، بهویژه #آناندا_کوماراسوامی آموزههای اوّلیه #ترادیشنالیسم را برگرفته از تئوسوفیسم میداند.
4⃣ #محمد_لگنهاوزن استاد مسلمان دانشگاه هیوستون تگزاس و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم، در مقالهای که به همایش «نقد تجدّد از دیدگاه سنتگرایان معاصر» ارائه داد، نوشت:
📝 شیفتگی به شرق و علوم غریبه و باستان باعث جذب عدهای به #انجمن_تئوسوفی شد… در بستر این جوّ فرهنگی شکل باطنی از #سنتگرایی [ترادیشنالیسم] در آثار دو نویسنده دانشمند و پرجاذبه، آناندا کوماراسوامی و رنه گنون پایهریزی شد...
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/JUjgQG
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter