💠 بحثهایی کلی درباره کتاب مقدس (1)
✡️ بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت اول)
🌐 الف) کتاب مقدس
1⃣ #کتاب_مقدس نام مجموعهای از نوشتههای کوچک و بزرگ است که مسیحیان تمام آنها را و یهودیان بخشی از آنها را کتاب آسمانی و دینی خود به حساب میآورند.
2⃣ بخش مشترک بین یهودیت و مسیحیت را یهودیان #کتاب_عهد و مسیحیان #عهد_قدیم (عتیق) مینامند. (منظور از عهد، عهدی است كه خداوند با انسانها بسته مبنی بر اینکه به شریعت گردن نهند.)
3⃣ مسیحیان معتقدند عهد قدیم تا قبل از ظهور عیسی (ع) اعتبار داشته و سپس خداوند عهد دیگری با انسان بسته است، و آن پیمان محبت به خدا و عیسی مسیح و ایمان به آنهاست. آنان پیمان دوم را #عهد_جدید نامیدند.
4⃣ این نوشتهها گاهی نسبتاً طولانی و گاهی بسیار کوتاه و حتی در حد یک صفحهاند. این مجموعه به لحاظ مؤلف نیز متنوع است و افراد مختلفی در نگارش آنها دست داشتهاند. همچنین نگارش این مجموعه طی زمانی نسبتاً طولانی صورت گرفته است.
✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
📚 منبع: كتاب «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی – مسیحی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ اول: بهار 1396.
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/otestament
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #متون_مقدس_یهودی
💠 بحثهایی کلی درباره کتاب مقدس (2)
✡️ بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت اول)
🌐 الف) کتاب مقدس
1⃣ با اینکه بین عالمان سنتی و غیرسنتی یهودی و مسیحی اختلافاتی وجود دارد، اما در دو نکته با هم اتفاق نظر دارند: اول اینکه مجموعه #کتاب_مقدس به صورت تدریجی و طی زمانی نسبتاً طولانی به وجود آمده است و دوم اینکه افراد زیادی در نگارش آن نقش داشتهاند.
2⃣ متعدد بودن نویسندگان و تدریج در زمان نگارش، ویژگی یا ضرورت دیگری را در رابطه با این مجموعه مطرح میکند: اگر در دورهای نسبتاً طولانی افراد مختلف مجموعهای از نوشتههای مختلف به وجود آوردهاند، پس احیاناً کتابها و نوشتههای مشابه دیگری نیز همراه آنها به وجود آمده است.
3⃣ پس به یک مرجع گزینش نیاز است تا از بین آثار متنوع موجود برخی را به عنوان #متن_مقدس_قانونی برگزیند و مابقی را #غیرقانونی اعلام کند.
4⃣ بنابراین طبق عقیده سنتی برای اینکه نوشتهای جزو #متن_مقدس به حساب آید فرایندی دو مرحلهای را طی میکند: نخست اینکه فردی با #الهام_الهی نوشتهای را مینویسد، اما بعدها مرجعی دیگر، و باز با الهام الهی، از میان آثار موجود برخی را برمیگزیند. این فرایند، فرایند #قانونی_شدن خوانده میشود.
✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
📚 منبع: كتاب «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی – مسیحی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ اول: بهار 1396.
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/otestament
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #متون_مقدس_یهودی
💠 بحثهایی کلی درباره کتاب مقدس (3)
✡️ بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت اول)
🔹 ب) نسخههای خطی قدیمی کتاب مقدس
🌐 تعداد قطعههایی از #کتاب_مقدس که از سدههای نخستین میلادی و به صورت نسخ موجود است، به هزاران عدد میرسد. اما اغلب آنها جزئی و ناقصاند و فقط بخشهای کوتاهی از کتاب مقدس یا یکی از #عهدین را در بر میگیرند. اما در این میان چهار نسخهی قدیمی ذیل اهمیت دارند:
1⃣ نسخهی واتیکان
🔸 این نسخه خطی که از سال 1481 میلادی در کتابخانه واتیکان بوده، در اصل متعلق به اسکندریه است. گفته میشود این اثر به اوایل یا اواسط قرن چهارم میلادی (325-350) تعلق دارد و در میان این چهار نسخه از همه قدیمیتر است. این نسخه، که در ابتدا مشتمل بر 820 ورق بوده و بخشهایی از آن از بین رفته و امروزه 759 ورق آن در دست است، همهی #عهد_قدیم و بخش عمدهی عهد جدید را دربردارد. اینکه این نسخه در چه زمانی و بهوسیله چه کسی کشف و چه زمانی به واتیکان منتقل شده است، معلوم نیست.
2⃣ نسخهی سینا
🔸 این نسخه را دانشمند آلمانی، کنستانتین تیشندورف، بین سالهای 1844 و 1859 م. در دیری در کوه سینا به تدریج کشف و تکمیل کرده است. نسخه فوق که اکنون در موزهای در انگلستان موجود است، کل عهد جدید و نیز قسمت عمدهی عهد قدیم و نیز رسالهی برنابا و شبان هرماس (از نوشتههای غیرقانونی عهد جدید) را دربردارد. تاریخ نگارش این نسخه را حدود زمان نگارش همان نسخه واتیکان و یا اندکی پس از آن میدانند.
3⃣ نسخهی اسکندریه
🔸 این نسخه را که سفیر انگلیس در سال 1624 م. از طرف سیریل لوکار، اسقف وقت قسطنطنیه، به پادشاه انگلستان اهدا نمود امروزه در موزهای در انگلستان نگهداری میشود و بر روی آن نوشته شده است که این کتاب از طرف آتاناسیوس به پاتریارک اسکندریه اهدا میشود. نسخه مذکور که گفته میشود مربوط به قرن پنجم میلادی است، کل عهد قدیم (غیر از چند شماره از سفر پیدایش و کتاب اول سموئیل و برخی مزامیر) و بخش عمدهی عهد جدید را دربر دارد. این نسخه در اصل 820 صفحه بوده که امروز 713 صفحه باقی مانده است.
4⃣ نسخهی افرایم
🔸 این نسخه که از سه نسخهی قبلی ناقصتر است و کمی از عهد قدیم و حدود نیمی از عهد جدید، یعنی بخشی از هر کتاب، را دربر دارد به قرن پنجم میلادی متعلق است. این نسخه داستانی جالب دارد. فردی در قرن دوازدهم میلادی این نسخه را در اختیار داشته و چون به زبان یونانی بوده، اهمیت آن را نمیدانسته است؛ پس خطوط آن را پاک کرده و بر روی آن مواعظ دانشمندی مسیحی به نام افرایم را که در قرن چهارم میزیسته، نوشته است. بعدها دانشمندی آلمانی در قرن نوزدهم آثار خط باقی مانده بر روی آن را بازسازی کرده و خوانده است. این نسخه اکنون در موزهی ملی پاریس نگهداری میشود.
✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
📚 منبع: كتاب «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی – مسیحی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ اول: بهار 1396.
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/otestament
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #متون_مقدس_یهودی
💠 بحثهایی کلی درباره کتاب مقدس (4)
✡️ بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت اول)
🌐 ج) نقادی کتاب مقدس و نقد تاریخی
1⃣ سنت یهودی درباره تاریخ پیدایش، منشأ، نویسنده و محتوای متون مقدس خود دیدگاهی خاص داشته است. از آنجا که این دیدگاه بر #الهامی_بودن این متون در تمام مراحل آن مبتنی بوده کمتر اجازهی چون و چرا نسبت به آن داده میشده است.
2⃣ براساس این دیدگاه، #تورات را موسی (ع) نوشته و کتاب صحیفهی یوشع را یوشع بن نون نوشته و همینطور سایر کتابهای #عهد_قدیم را همان کسانی نوشتهاند که نامشان در عنوان کتابها ذکر شده است.
3⃣ برخی از کتابهایی که در عنوانشان نام فردی خاص نیامده نیز به یکی از شخصیتهای معروفی نسبت داده شدهاند که تقریباً مقارن با همان زمانی هستند که آن کتابها دربارهی آن سخن میگویند، برای نمونه کتاب داوران به سموئیل نبی نسبت داده شده است.
4⃣ این انتسابها همچنین تاریخ تقریبی نگارش این کتابها را مشخص کرده است. بهطوری که بخش عمدهی اعتبار و حجیت این کتابها در گرو انتساب آنها به شخصیتهای شناخته شده و موجه، از قبیل انبیا و دیگر بزرگان عهد قدیم بوده است.
5⃣ حال اگر این انتسابها ابهام ایجاد کند و یا تاریخ نگارش این کتابها جابهجا شود و مثلاً چند قرن یا چند دهه به عقب بیفتد به اعتبار آنها لطمه میزند؛ به همین دلیل بحث نقادانه در اینباره آسان نیست و برخی که از درون سنّت بر آن شدهاند تا دیدگاه سنتی را در اینباره به نقد کشند مجبور بودهاند سخن خود را به صورت رمزی بیان کنند.
6⃣ اما پس از قرن هجدهم و #نهضت_روشنگری بحثها وارد مرحله جدیدی شد. در این زمان نیز دیدگاه سنتی درباره #کتاب_مقدس به نقد کشیده شد، اما آنچه در این دوره صورت گرفت چه به لحاظ گستردگی و چه به لحاظ روش تأثیر با قبل، بسیار متفاوت بود.
7⃣ بنابراین نقادی کتاب مقدس را باید به دو بخش قبل و بعد از #عصر_روشنگری تقسیم کنیم و اولی را «نقد قدیم» و دومی را «نقد جدید» بنامیم.
✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
📚 منبع: كتاب «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی – مسیحی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ اول: بهار 1396.
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/otestament
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #متون_مقدس_یهودی