eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
27.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
217 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡️ تیمور لنگ در خدمت اهداف صلیبی صهیونی (٢) 1️⃣ به‌ناگاه به‌سوی غرب روی گرداند و در ستیز با دولت قرار گرفت. او سرانجام، به آسیای صغیر یورش برد و در جنگی سخت سلطان و پسران و خانواده‌اش را به‌طرزی خفّت‌بار به اسارت گرفت. 2️⃣ گفته می‌شود که تیمور بایزید را در قفسی آهنین حمل می‌کرد و شب‌ها به غل و زنجیر می‌کشید. بایزید در اسارت تیمور درگذشت و به‌روایتی به‌طرزی فجیع کشته شد. بدین‌سان، تیمور گورکانی به بدل شد. 3️⃣ بیهوده نیست که در ادبیات اروپا از قهرمان ساخته شد. در سال ١۵٨٨ کریستوفر مارلو «تیمور لنگ کبیر» را نگاشت. آنچه از این نمایشنامه مستفاد می‌شود نفرت و وحشت اروپای مسیحی و بی‌اطلاع است از دیانت اسلام. 4️⃣ علاقهٔ اروپاییان به تیمور تعلّقی سرنوشت‌ساز بود. حکمرانان اروپا از تهاجم بایزید به غرب سخت هراسان بودند و در چنین فضایی است که توجه آنان به‌شدت به تیمور جلب شد و نزدیک شدن خطر سرانجام اروپا را بیدار کرد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ تیمور لنگ در خدمت اهداف صلیبی صهیونی (٣) 1️⃣ با هدف مکتوم ماندن اتحاد استراتژیک بین و اروپاییان، تلاش زیادی صورت گرفته تا را مسلمان اهل تسنن، و گاهی حتی اهل تشیع، و حتی حافظ کل قرآن بدانند! 2️⃣ اما حقیقت آن است که این گورکانی خونخوار، متحد استراتژیک اروپای در انهدام تمدن پارسی‌گوی آن دوران است. جلال آل‌احمد، در این مقام، شواهدی از گفت‌وگوهای ابن‌خلدون با یکی از وعّاظ قسطنطنیه می‌آورد که حملهٔ تیمور را پیش‌پیش می‌دانسته: 3️⃣ «ابن خلدون می‌نویسد: «هنگامی که هنوز در مغرب بودم، پیشگویی‌های بسیار از قیام تیمور شنیده بودم. ستاره‌شناسان منتظر ظهورش بودند. یک روز واعظ قسطنطنیه را دیدم که رأیش حجّت است. از او دربارهٔ قرانی که باید واقع شود پرسیدم. گفت دلالت دارد بر ظهور شخص مقتدری از شمال شرقی مردم صحرانشین که بر این پادشاهان پیروز خواهد شد و قسمت عمدهٔ ربع مسکون را خواهد گرفت و از او گذشته «ابن زرزر» پادشاه فرنگ «بن آلفونسو» نیز همین را به من نوشته است…» 4️⃣ توجّه کنید که راویان این اخبار، یکی واعظی است که از قسطنطنیه‌ای که تازه به‌دست مسلمانان عثمانی فتح شده آمده و دیگری، از دربار شاهی از فرنگ! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقالهٔ «تیمور لنگ در خدمت اهداف صلیبی صهیونی» را به‌همراه متن و عکس نامهٔ مهم او به پادشاه فرانسه در آدرس زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-politics/13418 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ١ اسفند ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ۷ رجب ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١٩ فوریه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ۷ آدار ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های عبری ✍️ میلاد و رحلت کلیم‌الله. این نبیّ اولوالعزم در ٧ آدار ٢٣۶٨ عبری متولد، و ١٢٠ سال بعد، در ٧ آدار ٢۴٨٨ عبری رحلت نمود. 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ٢ اسفند ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٨ رجب ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٠ فوریه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٨ آدار ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های عبری 1️⃣ (شنبهٔ یادآوری جشن ) 📖 برای کسب اطلاع دربارهٔ «شبات‌ها» بنگرید به: 👉 http://jscenter.ir/hebrew-calendar/13242 2️⃣ نگارش (به عبری: ) توسط و (یک‌سال پس از وقوع حادثه)؛ حاوی تاریخ ایرانیان یهودی در عصر (احشورش)؛ و صدور فرمان دینی وجوب قرائت آن در چهاردهم ماه آدار هر سال (۳٢۸۸ عبری = ۴٧٢ قبل از میلاد) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ٣ اسفند ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٩ رجب ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢١ فوریه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٩ آدار ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ مرگ شاعر و نویسندهٔ فراماسون دوران قاجار (١٢٩۶ش) 2⃣ در پی یک ، تهران توسط قوای قزّاق اشغال شده، به سِمت نخست‌وزیر و به سِمت وزیر جنگ و فرمانده کل قوای ایران، منصوب شدند. (١٢٩٩ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ مرگ فیلسوف مشهور یهودی (١۶٧٧م) 2⃣ مانیفست کمونیست نوشتهٔ و به‌عنوان برنامه‌ای برای اتحادیه کمونیست منتشر شد (١٨۴٨م) 3⃣ شهادت مجاهد ضد نژادپرستی و رهبر سیاهان مسلمان آمریکا (١٩۶۵م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 ادیب‌الممالک فراهانی؛ شاعری از دربار قاجار تا لژ بیداری (۱) ✡️ عضویت و استادی فراماسونری 1️⃣ از وجوه درخور توجه زندگی ، پیوند او با محفل یا در ایران آن زمان است. 2️⃣ مطابق اسناد موجود، ادیب‌الممالک از طرف پیشنهاد و در ذیحجۀ ۱۳۲۵ق (ژانویه ۱۹۰۷م) به عضویت محفل فراماسونری تهران پذیرفته شد. 3️⃣ دیپلم عضویت او را اعضای کرسی لُژ تهران، رئیس شورای جمعیت شرق اعظم فرانسه، اعضای شورای جمعیت و نماینده‌ی لژ فراماسون تهران در مرکز شرق امضا کردند. در این دیپلم، ضمن پذیرش ادیب به لژ فراماسونری، درجه‌ی ماستر (Maitre) یا به وی اعطا شده است. 4️⃣ نام ادیب‌الممالک در مقام یکی از نخستین اعضا و پیشکسوت‌های «لژ فراماسونری ایران» در ردیف نام‌هایی چون شیخ هادی نجم‌آبادی، میرزاحسن مستوفی‌الممالک، کمال‌الملک نقاش، ، مشیرالدوله پیرنیا و شیخ ابراهیم زنجانی آمده است. 5️⃣ ادیب‌الممالک منظومه‌ی مثنوی بلند و محکمی در ۵۲۴ بیت درباره‌ی » سروده و در آن به تفصیل از اهداف، اسرار، تشکیلات، مقامات، مراتب سلوک، تزکیه نفس، عدالت‌پروری، دانش‌دوستی و مطالبی از این دست سخن رانده است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 ادیب‌الممالک فراهانی؛ شاعری از دربار قاجار تا لژ بیداری (۲) ✡️ ترویج ناسیونالیسم و باستان‌گرایی 1️⃣ در سال ۱۸۱۸م. کتابی در بمبئی چاپ شد که نام داشت و جاعل آن یک پارسی به‌نام ملافیروز (کارگزار کمپانی هند شرقی بریتانیا و منشی و دستیار سِر جان ملکم) بود. ملافیروز دساتیر را یک کتاب آسمانی معرفی کرد که به پیامبران تعلق دارد! 2️⃣ جالب اینجاست که بسیاری از ایران‌شناسان اروپایی و کارگزاران برجسته کمپانی هند شرقی از این جعل ملافیروز حمایت کردند و دساتیر را به‌عنوان متنی اصیل جلوه دادند. سِر ویلیام جونز و سِر جان ملکم و لرد هستینگز و سِر جرج اوزلی و مونت استوارت الفینستون از این گروه‌اند. 3️⃣ به‌تدریج در ایران شناخته شد و از طریق بعضی از رجال و معاریف دولتی و فرهنگی عصر قاجار تأثیر بزرگی هم بر اندیشه و هم بر زبان و ادبیات فارسی گذاشت. هم دساتیر را به‌عنوان یک متن دینی به رسمیّت شناختند و مروّج آن شدند. 4️⃣ تا زمان انقلاب مشروطه زرتشتیان هند و ایران و بسیاری از معاریف فرهنگی مسلمان هندی و ایرانی دساتیر را معتبر و کتاب آسمانی می‌دانستند. شعرا و نویسندگان سرشناسی مانند رضاقلی‌خان هدایت و فرصت شیرازی و از مروّجین دساتیر بودند. 5️⃣ دساتیر هم یک بود که به پیامبران باستانی ایران نسبت داده می‌شد و هم یک دوره برای ایران بود با هدف ترویج و هم به منبعی تبدیل شد برای ساختن واژه‌های به‌اصطلاح سره فارسی. سرتاسر این کتاب پُر از مهملاتی است که به‌نام فارسی اصیل ارائه شده بود. 6️⃣ بعدها، به‌تدریج محققین اروپایی و هندی به دساتیر مشکوک شدند و اصالت آن را رد کردند. این موج به ایران هم وارد شد و مطالبی علیه دساتیر انتشار یافت. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter