eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
456 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💔 🏴 🕊 صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «به زودی قطعه‌ای از وجود من در زمین خراسان دفن خواهد شد؛ هیچ غمگینی او را زیارت نمی‌کند، مگر آن‌ که خداوند غمش را از بین می‌برد و هیچ گناهکاری به زیارتش نمی‌رود، جز این که خدای تعالی گناهانش را می‌آمرزد.» 📚عیون اخبار الرضا علیه‌السلام، ج۱، ص۲۸۸ 🔅تحمل سختی فراوان 🍃 آیت الله قرشی: «و امتحن الامام امتحانا عسيرا في تقلده لولاية العهد، فقد ضيق عليه المأمون غاية التضييق، ففرض عليه الرقابة الشديدة، و احاطه بقوى مكثفة من الأمن، و قد سئم الامام من الحياة، ..» 📙قرشی،حياة الإمام الرضا(ع)،ج‏2،ص:372 🔅تقاضای مرگ 🍃 « اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ فَرَجِي مِمَّا أَنَا فِيهِ بِالْمَوْتِ فَعَجِّلْهُ إِلَيَّ السَّاعَةَ وَ لَمْ يَزَلْ مَغْمُوماً مَكْرُوباً إِلَى أَنْ قُبِضَ ع. » 📙عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 15. 🔅مرض وفات 🍃 شهید ابن فتال نیشابوری :«وَ سَقَاهُ الْمَأْمُونُ الرِّضَا ع بِيَدِهِ وَ كَانَ سَبَبَ وَفَاتِهِ وَ لَمْ يَلْبَثْ 👈🏻إلَّا يَوْمَيْنِ حَتَّى مَات» 📙روضه الواعظین،ج1،ص232 قاضی نعمان مغربی :« و اعتلّ يوم الأحد لأربع عشرة ليلة خلت من صفر سنة ثلاث و مائتين. و أظهر المأمون [الحزن‏] عليه.» 📙شرح الاخبار،ج3،ص343. روزبهان خنجی از علمای متعصب سنی :« مأمون «عليه اللعنه و العذاب» به عيادت آن حضرت آمد و خستگى آن حضرت اشتداد يافت 👈🏻و روز سوم درجه شهادت يافته از اين منزل فانى به روضه رضوان انتقال فرمود». 📙 وسيلة الخادم إلى المخدوم،ص:241 . 🔅وصیت شب شهادت🍃 امام رضا علیه السلام هرثمه بن اعین را صدا زد و به او فرمود :« ... ِ يَا هَرْثَمَةُ هَذَا أَوَانُ رَحِيلِي إِلَى اللَّهِ تَعَالَى وَ لُحُوقِي بِجَدِّي وَ آبَائِي ع وَ قَدْ بَلَغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ وَ قَدْ عَزَمَ هَذَا الطَّاغِي عَلَى سَمِّي فِي عِنَبٍ وَ رُمَّانٍ مَفْرُوك‏ .... سپس نحوه شهادتشان را فرمودند. مامون از هرثمه خواست تا سری که امام علیه السلام درباره او فرمودند بیان کند: « هُوَ قُلْتُ خَبَرَ الْعِنَبِ وَ الرُّمَّانِ قَالَ فَأَقْبَلَ الْمَأْمُونُ يَتَلَوَّنُ أَلْوَاناً يَصْفَرُّ مَرَّةً وَ يَحْمَرُّ أُخْرَى وَ يَسْوَدُّ أُخْرَى ثُمَّ تَمَدَّدَ مَغْشِيّاً عَلَيْهِ فَسَمِعْتُهُ فِي غَشْيَتِهِ وَ هُوَ يَجْهَرُ وَ يَقُولُ وَيْلٌ لِلْمَأْمُونِ مِنَ اللَّهِ وَيْلٌ لَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ وَيْلٌ لَهُ مِنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَيْلٌ لِلْمَأْمُونِ مِنْ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ ع وَيْلٌ لِلْمَأْمُونِ مِنَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَيْلٌ لِلْمَأْمُونِ مِنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَيْلٌ لِلْمَأْمُونِ مِنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَيْلٌ لِلْمَأْمُونِ مِنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَيْلٌ لَهُ مِنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَيْلٌ لِلْمَأْمُونِ مِنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع هَذَا وَ اللَّهِ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ يَقُولُ هَذَا الْقَوْلَ وَ يُكَرِّرُهُ» 📙عیون اخبارالرضا،ج2،ص249. 🔅دفن شبانه و حقایقی مکتوم🍃 یاسر خادم امام رضا می گوید:« وقتی امام علیه السلام مریض شدند مامون روزی دو مرتبه به ایشان سر میزد تا اینکه روز آخر بعد از نماز ظهر امام رضا فرمودند : مَا أَكَلَ النَّاسُ شَيْئاً قُلْتُ يَا سَيِّدِي مَنْ يَأْكُلُ هَاهُنَا مَعَ مَا أَنْتَ فِيهِ فَانْتَصَبَ ع ثُمَّ قَالَ هَاتُوا الْمَائِدَةَ وَ لَمْ يَدَعْ مِنْ حَشَمِهِ أَحَداً إِلَّا أَقْعَدَهُ مَعَهُ عَلَى الْمَائِدَةِ يَتَفَقَّدُ وَاحِداً وَاحِدا و كان آخر آية قرأها قوله تعالى: قُلْ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلى‏ مَضاجِعِهِمْ؛ «وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَراً مَقْدُوراً؛ مامون به محمد بن جعفر بن محمد عموی امام رضا گفت برو به مردم بگو ایشان امروز تشییع نمیشه : وَ غُسِلَ أَبُو الْحَسَنِ ع فِي اللَّيْلِ 👈🏻و دُفِنَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَ حَدَّثَنِي يَاسِرٌ بِمَا لَمْ أُحِبَّ ذِكْرَهُ فِي الْكِتَابِ. (چی گفته چه جسارتی کردند به امام که نگفته برای ما ) 📙(عیون اخبارالرضا،ج2،ص242) 🍃 @javadheidari110🍃
⭕️پایان صفر و تکرار خرافاتی همچون «دق‌الباب مساجد»/برخی اعمال خرافی در پایان ماه صفر چیست؟ ✅کوبیدن درب مساجد هیچ پیشینه تاریخی و سندی ندارد و باید از آن به‌شدت پرهیز کرد و با توجه به این‌که «کوبیدن درب مساجد»، در دین وارد نشده، اگر به‌عنوان عمل دینی انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد، گناه کبیره محسوب می‌شود، چراکه بدعت در دین نهی شده است. 🖊 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ http://fna.ir/dd3jqx 🆔 @javadheidari110
shahadat_mohsen.pptx
حجم: 8.9M
#حضرت_محسن #پاورپوینت #علما_ی_سنی_و_شیعه 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
⭕️راز منت نهادن خدا برای برخی نعمت ها!! ✅مفهوم «منت نهادن» خداوند چیست؟ با تدبر در آیات و روایات اهل بیت علیهم السلام، به گوشه ای از برکات وجود نازنین پیامبران اشاره می شود تا حقیقت امر برای ما ظاهر شود. 🖊 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ http://shabestan.ir/detail/News/847608 🆔 @javadheidari110
🛑عنوان: 🛑چاه مسجد مقدس جمكران؛ 🛑از خرافات تا واقعیت ♦️استادجــوادحــــیدری: توسل طبق اعتقادات مسلمانان یکی از بارزترین اعتقادات ماست، ما برای رفع حاجات می توانیم به اهل بیت(ع) توسل کنیم که یکی از راه های توسل عریضه نویسی است؛ اما آیا انداختن عریضه در چاه جمکران صحیح است؟ 🛑جزئیات بیشتر این مطلب در لینک زیر ➷➷➷➷➷➷ snai.ir/976371 💻کانال رسمی استادجوادحیدری ➠ @javadheidari110
💢انتخاب همسر به سبک زندگی اسلامی ✍️کارشناس_اخلاق ✍️جزئیات بیشتر در لینک زیر: #خبرگزاری_شبستان http://shabestan.ir/detail/News/848890
سوال: خواستگاری از زنی که در عده است با تصریح و یا با کنایه چه حکمی دارد؟ آیا اگر در عده وفات یا عده رجعی و یا عده بائن باشد تفاوتی در مسئله ایجاد می شود؟ مقام معظم رهبری: خواستگاری زنی كه در عدّه غير است تصريحاً حرام است بله در عدّه غير رجعيه به‌طور تعريض و اشاره جايز است و در عدّه رجعيه به طور تعريض هم جايز نيست؛ به هر حال موجب حرمت ابدی نیست. آیت الله شبیری زنجانی: خواستگاری کردن از زن شوهر دار و زنی که در عده طلاق رجعی و عده وفات است جایز نیست.همچنین در عده طلاق بائن که امکان رجوع زوج در آن وجود داشته باشد- مانند طلاق خلع که با رجوع زوجه در بذل، امکان رجوع زوج وجود دارد- خواستگاری از زن جایز نیست. آیت الله مکارم شیرازی: خواستگاری به کنایه در عدّه وفات مانعی ندارد ولی به صورت صریح اشکال دارد پی نوشت: سایت هدانا(http://hadana.ir) @javadheidari110
💠 پرسش: مرز بین عزت و ذلت نفس و یا تکبر و تواضع چیست؟ ✍️ همانگونه که انسان میل به کمال دارد و به دنبال تقویت و تثبیت فضائل اخلاقی دروجود خویش است و عقل و وحی نیز او را به دریافت هرچه بیشتر و بهتر فضائل اخلاقی دعوت می نمایند، شیطان نیز تمام هم و غم خویش را برای پرورش رذائل اخلاقی دروجود انسان بکار می گیرد و وسوسه های نفسانی و نفس اماره انسان نیز به کمک شیطان آمده تا ریشه رذائل اخلاقی را دروجود انسان زنده نگهدارند.بنابراین جنگ بین عقل و نفس همواره وجود داشته و تا آخر عمر همراه انسان می باشد. به عنوان مثال ازیک طرف شخص به دنبال تثبیت عزت نفس دروجود خویش است و ازطرفی احتمال افتادن دروادی ذلت و خواری نفس برایش وجود دارد. و یا گاهی دچار کبر شده و یا بعضا به نقطه مقابل کبر یعنی تواضع روی می آورد.برای تشخیص این ویژگی ها از یکدیگر باید توجه کرد که انسان دارای دو نوع خود میباشد یکی خود حقیقی انسان و دیگری خود پنداری.خود حقیقی در وجود انسان اصالت دارد و خود اصلی و حقیقی است اما خودپنداری درواقع خود غیرحقیقی است که ذهنیت انسان آن را ساخته است. کسی که ارزش وجودی خودش را در داشتن خانه و باغ و مال و ثروت می داند از خود حقیقی خود غافل است و کسی که به ارزشهای معنوی توجه می کند به سمت خود حقیقی درحرکت است.عزت نفس، عزیز داشتن خود واقعی و حقیقی می باشد.اما ذلت و خواری نفس عزیز داشتن خود غیر حقیقی. حال برای تشخیص مرز بین عزت یا ذلت نفس باید دید شما به کدام یک از ابعاد وجودیتان بها می دهید؟آیا ارزشهای معنوی نزد شما عزیز است یا لذتهای جسمانی.گاهی انسان فقط به دنبال کسب لذتهای مادی است و دراین مسیر تن به دروغ و زشتی و بدی و خیانت و...نیز می دهد اینجا انسان عزت نفس نداردو خود را خوار می کند تا به هدف مادی اش برسد.اما گاهی انسان هرگزتن به دروغ و خیانت و... نمی دهد و حاضر نیست که در مقابل یک فرد جبار و ثروتمند به خاطر ترس یا رسیدن به مال، خضوع کند، در این حالت او از عزت نفس برخوردار است. کسی که عزت نفس دارد یعنی خود را عزیز می داند و عزیز دانستنش به تبع عزیز دانستن ارزشهای معنوی می باشد چون ارزشهای والای الهی و معنوی را عزیز می داند و در برابر کسانی که این ارزشها را دارند تواضع می کند . مرز بین کبر و تواضع نیز از همین طریق قابل درک است. انسان متکبر خود را بزرگتر می بیند و بویی از تواضع نبرده است بنابراین حاضر نیست دربرابر کسانی که دروجودشان ارزشهای معنوی است سرخم کند و تسلیم شود چرا که جایگاه خود را بالاتر می بیندبنابراین ملاک برای تشخیص، میزان تسلیم شدن دربرابر ارزشهای معنوی است. به هر میزانی که دربرابرامورخداپسندانه سرتعظیم فرود آورید عزت نفس و تواضع دارید و به هرمیزانی که خود رابالاتر ازدیگران و ارزشهای معنوی بدانید دچار تکبر و ذلت نفس هستید. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
تفسیر.ogg
زمان: حجم: 1.59M
🎙فایل صوتی 📜تفسیر آیه 18 سوره زمر « شنیدن اقوال و انتخاب قول احسن» 📋 پاسخ به شبهه عرفان حلقه و روشنفکران 🌐@javadheidari110
✋🏻 ▪️هشدار که ماتم عظیم است امشب ▪️دلها همه با غُصّه نَدیم است امشب ▪️بر صاحب عصر تسلیت باید گفت؛ ▪️کآن دُرِّ گرانمایه یتیم است امشب 🏴 (ع) تسلیت باد🥀 🆔 @javadheidari110
سوال: لعن برخی از دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام در مکان‌های عمومی یا خصوصی چه حکمی دارد؟ جواب:این هم از جمله سوال‌هایی است که بارها پاسخش را شاید همه شما از خود حضرت آقا شنیده باشید و همین اواخر بیشتر تاکید داشتند. به خاطر این فتنه‌هایی که در جهان اسلام پیش آمده است و برادر کشی و مسلمان کشی بین برخی از مسلمانان و ضرری که برای جهان اسلام دارد و سودش را استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل می‌برد. بارها شنیده اید که ایشان فرموده‌اند به مقدسات سایر مذاهب توهین نکنید و توهین به مقدسات سایر مذاهب را حرام دانسته اند. به علاوه هر عملی که موجب تفرقه بین مسلمانان شود، ایشان آن را منع کرده اند و حرام دانسته اند. بنابراین مومنین از کارهایی که به هر حال سودی ندارد، بلکه ضرر دارد و موجب اختلاف بین مسلمان‌ها می‌شود و موجب برادرکشی بین مسلمانان می‌شود یا موجب وهن مذهب هست یا به نحوی توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی است ان‌شاالله بپرهیزند که این عمل جایز نیست. سوالی دومی که در اینجا مطرح شده این است که در این مجالس می‌شود شرکت کرد یا نه؟ یک وقت هست شما شرکت می‌کنید آن منبری را یا آن مداح را از این کار خودش باز می‌دارید - حالا با تذکر محترمانه که از این گفته‌های تفرقه‌انگیز بپرهیزد - این گاهی وقت‌ها لازم و واجب است. اما اگر شرکت شما این اثر را ندارد، بلکه مجلس چنین افرادی که تفرقه می‌اندازند تقویت می‌شود، بله گاهی وقت ها شرکت در چنین مجالسی جایز نیست و باید پرهیز شود. پی نوشت: http://farsi.khamenei.ir 🏴 (ع) تسلیت باد🥀 🆔 @javadheidari110
آیا امام زمان (عج) تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) بوده اند؟ پاسخ: امام یازدهم ما شیعیان حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ در سال ۲۳۲ هـ . ق، در ماه ربیع الاول در شهر مدینه به دنیا آمد.[۱] آن حضرت با چند تن از خلفای عباسی معاصر بود از جمله مهتدی و معتمد عباسی.[۲] هر چند برخی از نویسندگان نام چند فرزند برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ ذکر کرده اند اما قول مشهور این است که: از ایشان تنها یک فرزند، هم نام و هم کنیه با رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ متولد شده است. علاوه بر این که تقسیم میراث آن حضرت میان مادر و برادر ایشان نیز می تواند مؤید قول مشهور باشد، که به آن اشاره خواهیم کرد. گفته شد برخی از نویسندگان چند فرزند برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ ذکر کرده اند از جمله این فرزندان "محمد، موسی، فاطمه، عایشه، حسین و..."[۳] اما به نظر می رسد این اقوال صحیح نباشد، چرا که: اولاً علمای شیعه تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ را حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می دانند و نام دیگری را ذکر نکرده اند. در این رابطه شیخ مفید که کتابش از اعتبار خاصی برخوردار است، می نویسد: "امام بعد از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندش بود که هم نام و هم کنیه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود و امام حسن ـ علیه السّلام ـ به جز او فرزندی نداشت نه ظاهراً و نه باطناً مادر این فرزند کنیزی به نام نرجس بوده است.[۴] کلینی در کافی می نویسد: فرزندی برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ به دنیا آمد و او را محمد نام نهادند[۵] طبرسی در اعلام الوری همین قول را ذکر کرده است ومی نویسد فردی از امام حسن عسگری ـ علیه السّلام ـ سؤال کرد: آقای من آیا برای شما فرزندی هست؟ حضرت فرمود بله. سؤال کرد، اگر امری اتفاق بیفتد در کجا از او می توانم سؤال کنم؟ حضرت فرمود: در مدینه.[۶] علامه مجلسی در بحارالانوار می نویسد: اینکه حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) برادری به نام موسی داشته باشد. این خبر غریب است.[۷] ثانیاً یک دلیل تاریخی هم وجود دارد که قول مشهور را تأیید می کند. کلینی می نویسد: معتمد عباسی چون شنیده بود که از حضرت عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی مانده درصدد یافتن او برآمد و دستور داد عدّه ای از قابله ها، زنان و کنیزان آن حضرت را معاینه نمایند و اگر آثار حمل در آنها مشاهده شد گزارش کنند. نقل شده است که یکی از قابله ها به کنیزی شک کرد، از طرف خلیفه دستور داده شد که آن کنیز را در محلی تحت نظر قرار بدهند... سرانجام چون اثری از حمل ظاهر نشد آن کنیز آزاد گردید.[۸] معتمد برای آنکه وانمود کند که از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی نمانده و شیعیان از وجود امام بعدی نومید گردند، دستور داد، میراث آن حضرت میان مادر و برادر امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ تقسیم شود: این تقسیم ارث دلالت بر این دارد که امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزند دیگری نداشته اند و با توجه به اینکه خلیفه نتوانسته بود امام مهدی ـ علیه السّلام ـ را پیدا کند بنابراین دستور می دهد که ارث امام تقسیم شود. علی بن عیسی اربلی می نویسد: شیعیان عقیده داشتند که از امام فرزندی باقی مانده است که امامت را بر عهده دارد.[۹] زیرا تعدادی از آنان فرزند خردسال امام را قبلاً دیده بودند. نتیجه گیری: عقیده علمای شیعه بر این است که تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می باشد، که در سال ۲۵۵ هـ، متولد شده است و هم اکنون غایب هستند و به امر الهی ظهور می کند وجهان را پر از عدل و داد خواهند کرد. اقوال دیگری که در این رابطه هست مبنی بر داشتن فرزندانی دیگر، مورد قبول علمای شیعه نیست. پی نوشت ها: [۱] . شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲، ص ۳۱۳. [۲] . طبرسی، اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص ۱۳۱. [۳] . حسینی، سید محمد رضا، تاریخ اهل البیت(علیهم‌السلام)، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۰ق، ص۱۱۲ به نقل از هدایة المخطوطه. [۴] . شیخ مفید، پیشین، ص ۳۳۹. [۵] . کلینی، کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱، ص ۲۶۴. [۶] . طبرسی، پیشین، ص ۲۵۱. [۷] . سید محمد رضا حسینی، همان، ص ۱۱۲ به نقل از بحارالانوار، ج ۱۳، ص ۱۱۶. [۸] . کلینی، پیشین، ج ۱، ص ۵۰۵. [۹] . علی بن عیسی اربلی، کشف الغمه، مکتبه بنی هاشمی، ۱۳۸۱ق، ج ۳، ص ۱۹۹. 🏴 (ع) تسلیت باد🥀 🆔 @javadheidari110