✅پرسش
🔶چرا خدا به ما اختیار داده و بعد بر اساس انتخابمان مجازات میشویم؟
🔺پاسخ:
بیگمان انسان دارای اراده است و حق انتخاب دارد، اما داشتن اختیار و آزاد بودن در مقام عمل، به معنای آزادی و رها بودن نسبت به آثار و لوازم آن نیست؛ زیرا لوازم و آثار عمل در اختیار انسان نیست؛ مثلاً خوردن سمِ کشنده، یک عمل اختیاری است که فرد میتواند با اراده و اختیار خود آنرا انتخاب کند و انجام دهد یا انجام ندهد؛ اما اگر انجام داد و سم را خورد، مردن و از بین رفتن از آثار، لوازم و نتیجهی قهری آن است، و اختیار فرد در نوشیدن سم، مانع هلاکت او نخواهد شد. اینگونه است که در میان تمام ملتها – چه جوامعی که اختیار انسان را میپذیرند یا نه، و چه اینکه به وجود خداوند باور دارند یا نه- مجرمان مجازات میشوند. آیا اگر یک قاتل و جانی که انسان بیگناهی را به قتل رسانده، ادعا کند که چون من آزاد و مختار خلق شدم و حق انتخاب داشتم، کشتن این فرد را انتخاب کردم، بنابراین نباید مجازات شوم، آیا هیچ عاقلی این ادعا را میپذیرد؟!
خداوند میفرماید من شما را بگونهای آفریدم که مختارانه رویکردی را انتخاب کنید که سرانجامش بهشت باشد و یا به رفتاری روی آورید که شما را با دوزخیان همنشین کند و اینگونه نیست که خدا به بندگانش فرموده باشد که شما هرچه اختیار کنید برای من تفاوتی نمیکند و هیچ پیامد مثبت و یا منفی دامنگیرتان نخواهد شد!
#اختیار
#پاداش_عقاب
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔺حق الناس کودک🔺
⭕️باور بسیاری از مردم این است که اگر کودک خسارتی به دیگران زد، چون مکلف نیست، وظیفهای ندارد و ضامن نیست‼️
✅ درحالیکه کودک نسبت به حق الله مثل نماز و روزه و خمس و زکات و... تکلیفی ندارد، ولی در مورد حق الناس، ضامن است.
🔹 البته ولیّ او میتواند حق الناس فرزند را ادا کند.
❓سؤال: آیا کودک نسبت به خسارت های مالی که وارد کرده، ضامن است یا والدین او؟
✅ جواب: خود کودک، ضامن است و ولیّ او می تواند از مال کودک، خسارت را بپردازد و اگر نپرداخت، پس از بلوغ بر خودش واجب است که جبران کند یا از شخصِ خسارت دیده، حلالیت طلب کند. (مقام معظم رهبری)
#حق_الناس
#کودک
#مشهورات_بی_اعتبار
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔰دوره آموزشی پاسخگویی به شبهات معاصر
🌷استاد جواد حیدری، کارشناس اعتقادی دفتر تبلیغات اسلامی و مدرس حوزه
🔹یکشنبه ۱۴ بهمن ساعت ۱۱:۴۵
🔸میدان امام حسین علیه السلام، کوچه سرلت، مدرسه علمیه تخصصی مجتهده امین(ره)
🔸مشاهده برخط: dte.bz/amin2
🇮🇷 مدرسه تخصصی مجتهده امین
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🟠دارکوب ها را از درخت زندگی تان دور کنید!🟣
🔵به دارکوب ها نگاه کنید. آنها اَره برقی ندارند. مته همراه شان نیست اما تنه سخت ترین درخت ها را سوراخ می کنند و در دل شان لانه خودشان را می سازند.
دارکوب ها با ضربه های سریع، کوتاه اما پشت سر هم درخت ها را سوراخ می کنند. آنها سردرد نمی گیرند، خسته نمی شوند، تا لحظه ای که موفق نشوند دست از کار نمی کشند، نه ناامید می شوند و نه پشیمان. دارکوب ها به خودشان ایمان دارند.
در زندگی هر کدام از ما دارکوب هایی هستند که با نوک زدن های مکرر، با سماجت و بدون آنکه خسته شوند، به درون مان نفوذ می کنند و لانه شان را می سازند.
این دارکوب ها خسته نمی شوند، به کارشان ایمان دارند و تا وقتی که پیروز نشوند دست از آن نوک زدن های مکرر برنمی دارند. سردرد نمی گیرند، کلافه نمی شود اما ما را کلافه می کنند!
دارکوب های طبیعت اگر لانه می سازند و زندگی تازه ای خلق می کنند، دارکوب های زندگی فقط یک حفره سیاه خلق می کنند، توی دل آدم را خالی می کنند و بعد می روند سراغ درخت زندگی یک نفر دیگر و خلق یک حفره دیگر!
این همه به روان آدم های دیگر نوک نزنیم، نیش نزنیم، درون درخت زندگی آدم ها حفره سیاه خلق نکنیم. ایمان آنها را ندزدیم. بگذاریم شادمان زنده بمانند، زندگی کنند.
ما دارکوب نیستیم، انسانیم!
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠💠
💠
⁉️آیا امامحسین نژادپرست بودند؟
چون در روایتی آمده که امام حسین فرمودهاند:ما از تبار قریش هستیم هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانیان هستند روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است ایرانیها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد زنانشان را به کنیزی اعراب به فروش رسانید و مردانشان را به غلامی و بردگی اعراب گماشت«سفینهالبحار و مدینهالاحکام و الاثار ترجمه شیخ عباس قمی،ص۱۶۴»
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زید عزه
1⃣منظور از اباعبدالله در سندِ روایت امامصادق است نه امامحسین
2⃣روایت از جهت سندی ضعیف و فاقد اعتبارست زيرا در سند آن عثمان بن جبلة قرار گرفته كه مجهول است و همچنين سلمة بنالخطاب در سند آن است،نجاشي متخصص فن رجال،او را در حديث ضعيف میداند
3⃣عجم به معنای غیر عرب است،نه ایرانی
4⃣درذیل روایت نقل مرحوم مجلسی از صاحب کتاب مناقب که گزارشی از برخورد خلیفه دوم با ایرانیان را بیان میکند و حمایتی که امام علی از آنان داشتهاند و هیچ ارتباطی با خود روایت ندارد
5⃣خداوند در آیه ۱۳حجرات میفرماید 《ان اکرمکم عندالله اتقاکم》این آیه دلالت بر نامعتبربودن این روایت دارد
6⃣درسیره اهلبیت احترام به تمام اقوام و گروهها مشهوداست و تعداد زیادی از یاران خاص معصومین از غیر اعراب بودهاند
♻️نتیجهاینکه
✳️روایت غیرقابل اعتماد است
✳️شبههافکن به مباحث دینی بیاطلاع بوده
✳️شبههافکن قصد ایجاد سوءظن نسبت به اسلام داشته در حالیکه《يريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَالله...》صف/۸
#عقائد
#شبهات_محرم_صفر_شعبان
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠پرسش:
آیا امام حسین علیه السلام در جنگ بین عرب ها با ایرانیان حضور داشتند؟
✍️ پاسخ:
درباره حضور امام حسين علیه السلام برخي از منابع مانند طبري (1) و بلاذري (2) به حضور ايشان در فتح ايران اشارهکردهاند؛ اما اين گزارشها از جهات مختلف مخدوش است ازجمله اينکه:
1⃣در تاريخ خليفه بن خیاط و يعقوبي که هر دو مقدم بر طبري هستند اسمي از حضور امام حسين علیه السلام در فتح ايران نيامده است.
2⃣ از اين گزارشها به دست میآید که فتح ايران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجامشده است و زمان عثمان زماني بوده که حضرت علي علیهالسلام در بسياري از موارد تقيه نمیکردند و در حد مشاوره نيز به عثمان کمک نمیکردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگها.
3⃣ در جنگ صفين وقتي امام حسن علیهالسلام به ميدان رفت امام علي فرمودند: از طرف من جلوي اين جوان را بگيريد تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن اين دو (امام حسن علیهالسلام و امام حسين علیهالسلام) به ميدان نبرد دريغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلیالله عليه واله و سلم قطع شود. (3)
چگونه امکان دارد با چنين اکراهي حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگها دورتر براي جنگ بروند آنهم در زمان عثمان!
4⃣ بلاذری به حضور امام حسین علیه السلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته میشود) اشارهکرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4)
5⃣ ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست. (5)
✅درنتیجه دليل معتبر و موجهي بر حضور اهلبیت در فتح ايران وجود ندارد و گزارشهای موجود نیز ضعيف هستند.
پی نوشت ها:
1. طبري، تاريخ الطبري، ج4، ص 269.
2. بلاذري، فتوح البلدان، ص 326.
3. طبري، تاريخ طبري، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکي، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244.
4. بلاذری، همان.
5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵
#امام_حسین_علیه_السلام
#فتح_ایران
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
در حال برگزاری؛
🔰دوره آموزشی پاسخگویی به شبهات معاصر
🔹با حضور استاد بزرگوار اقای جواد حیدری
یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
#دوره
#تبلیغ
#فرهنگیمجتهده
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
💠 حرمت استفاده از الفاظ رکیک
💬 گفتن کلام رکیک، حرام است هرچند فرد قصد ناسزاگویی و فحّاشی نداشته باشد و منظور از آن کلامی است که عرفاً تصریح به آن نسبت به هر فردی یا نسبت به غیر همسر، زشت و قبیح محسوب میشود.
📚 پینوشت:
توضیحالمسائل جامع آیت الله سیستانی، م 228
#احکام
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110