هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
❇️همسانی حاکمان در معیشت، با ضعیف ترین افراد جامعه (اصلی مهم، در حاکمیتهای صالح و اسلامی، که مدّعیان را رسوا می کند!)
الإمام علی "ع": إنَّ اللّه _تعالی_ فَرَضَ عَلی أئمّةِ الحَقِّ، أن یُقَدِّروا أنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاسِ، کَیلا یَتَبَیَّغَ بِالفَقیرِ فَقرُه.
امام علی "ع": خداوند متعال واجب کرده است بر حاکمان بر حق و صالح، که مانند ضعیف ترین مردم زندگی کنند، تا مردم فقیر و محروم، فشار زندگی را حس نکنند.
️بنگرید!
در این منشور خورشیدی، سخن از وجوب و ضرورت همسان بودن زندگی و گذران حاکمان است با ضعیف ترین مردم، نه حتی مردم متوسط. و این چگونگی اگر اتّفاق افتاد، از سعادتمندی جامعه های صالح است. پس می توان به مدعیان گفت:
ما کجاییم در این بحر تفکر ، تو کجا؟!؟!
الحیاة، ج۹، ص۴۳۲
#استادمحمدرضاحکیمی
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا «قدم بد» داشتن که در بین مردم رایج است و به بعضی از افراد نسبت میدهند؛ صحت دارد؟
#خرافات_بد_قدم_پا_قدم_شومی_نحسی
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
سلامعلیکم
با تشکر از ارتباط شما بزرگوار با گروه تبلیغی پاسخگو
اگر منظور از «قدم بد» داشتن، این است که؛ فلان فرد به خاطر اخلاق بد و یا گنهکار بودن، باعث میشود رزق و روزی و برکت در زندگی تحت تأثیر قرار بگیرد، صحبت صحیحی است.
در قرآن کریم، ریشهی بلا و مصیبت، اعمال ناشایست انسان بیانشده است. در سورهی شوری آمده است: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُم»؛ «هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام دادهايد». (1)
در روایتی از امام صادق علیهالسلام میخوانیم: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ»؛ «مؤمن با نیت بر گناه از رزق خود محروم میشود». (2)
ولی اگر منظور از «بدقدم» بودن مطلب دیگری است، خرافه بوده و بههیچوجه نمیتوان دیگران را متهم به این امور کرد.
نتیجه اینکه: بر اساس آیات و روایات، علت شومی و محرومیتها، اعمال انسانها هست و نه «پاقدم» و «بدقدم» بودن.
پینوشتها:
1. شوری/30
2. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 241
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
💠 #شوخی_با_نامحرم
💬شوخیکردن با نامحرم چه حکمی داره؟
🔹شوخی با نامحرم اگه با قصد لذت جنسی و تحریک شهوت باشه یا انسان بترسه که به گناه بیفته، طبق نظر همه مراجع، جایز نیست و حرامه.
👈اگه قصد لذت و اینا در کار نباشه:
🔹 آیات عظام رهبری و مکارم: اگه اطمینان دارین که به گناه نمیافتین، در این صورت اشکال نداره.
🔹 آیتالله سیستانی: درصورتیکه عرف متدینین این کار رو ناشایست بدونن، به احتیاط واجب، چنین شوخیهایی هم جایز نیست.
📚رهبری: اجوبةالاستفتائات، س۱۳۳۰؛ سیستانی، جامع، ج۴، م۴۶؛ مکارم، استفتائات؛ شبیری، احکام کاربردی، م۵۹۰؛ وحید، احکام مهاجران، س۶۳.
#احکام
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
19.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ضرورت ولایت فقیه در عصر غیبت
🔵 استاد جواد حیدری
@javadheidari110
42.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #ببینید | روایت اوّل
معرفی مبلغان نوین دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌷 قسمت اوّل: جناب آقای جواد حیدری، پاسخگویی به شبهات فضای مجازی
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
⭕️ @javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
💠 غیبت و حلالیت طلبیدن
💬اگر گوینده یا شنونده غیبت باشیم، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبيم؟
🔹 آيات عظام: امام، تبريزي، صافي، فاضل و سیستانی: لازم نيست.
👌 تبصره: آية الله سيستاني: اگر غیبت دارای توهین باشد بنابر احتیاط، لازم است حلالیت بگیرد با دو شرط 1. حلالیت جبران هتک حرمت و توهین را کند 2. حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد.
🔹 آيات عظام: خامنهاي، مكارم، نوري، بهجت و وحید:
اگر امكان ندارد (مثلا آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده) یا مفسده دارد (باعث ايجاد اختلاف، ناراحتي و تيرگي روابط، ميشود یا غیبت شونده نامحرم باشد) لازم نيست ولی در صورتیکه امكان دارد و مفسده ندارد بايد از غيبت شونده حلاليّت بطلبد.
👌 تبصره:
🔹 آية الله وحيد: بنا براحتياط واجب حلالیت بگیرد.
🔹 آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد.
📚 امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنهاي، رساله آموزشي ج2 درس 19؛ صافي، رساله م2826؛ تبريزي، رساله م2824 و استفتائات ج1 س1004 و 1006؛ فاضل، استفتائات ج1 س982؛ نوري، استفتائات ج2 س530؛ بهجت، جامع المسائل ج2 ص471 و استفتائات ج4 س6475 و 6478؛ سيستاني، رساله ج1 م 2271؛ وحيد، رساله م 2078؛ مكارم، احكام ويژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل، طلب حلالیت شنونده غیبت.
#احکام
#غیبت
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔵فدای انقلابی که شن های بیابانش، لشکر خدا برای حفظ آن هستند.
⬅️ آی مسئول، اگر با عملکرد ضعیف، باعث تضعیف چنین نظامی شدی، ارزش تو از شن های کویر کمتر و نتیجه ی اعمال تو جهنمی است که:
وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ۖ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ.
✍جواد حیدری
#واقعه_طبس
#جمهوری_اسلامی
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
❌تغییر اسم، خرافه یا واقعیت❓
❎اخيراً ديده مى شود، عده اى براى رفع مشكلات خود و خویشان و يا جهت رهائی از بیماری به افرادی مراجعه می کنند که پیشنهاد #تغییر_اسم به آنان داده تا آن جا كه به افراد مى گويند نام های نیک و خوب خود را مانند علی و زهرا را با اسم های بی محتوا و بیگانه با فرهنگ و عقیده ما، جا به جا کنند.
آیا تغییر اسم می تواند برطرف کننده ی مشکلات و سختی ها باشد؟
برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب نکاتی تقدیممی شود:
1⃣نکته ی اول: اسم، نام و عنوان، نشانه و تابلوي کاشف از هويت و ماهيت هر چيزي است. اسم لفظي است که انسان با شنيدن آن بدون اختيار به معنا و صاحب آن منتقل مي شود. براى همه موجودات گياهان، حيوانات، جمادات و... وجود نام و اسمي که تداعي کننده و مشخص کننده آنان باشد ضرورت دارد.
2⃣نکته ی دوم: از آن جا که انسان اشرف مخلوقات و موجودات است؛ و هر يک از افراد انسان داراي شخصيت مسقلي هستند، شايسته است زيباترين و با ارزش ترين اسم ها براي او انتخاب شود. نامي که متناسب با حال و شرافت و کرامت انسانى او باشد. پيامبر اسلام (ص) فرمود: يکي از حقوق فرزند بر پدر اين است که نام نيک و زيبا براي او انتخاب کند.»[1]
3⃣نکته ی سوم: در اسلام داشتن نام و لقب نيکو يک ارزش است و مي تواند در روحيه و جسم انسان اثرات مثبتي داشته باشد. از اين رو شايسته است هر مسلماني براي فرزندان خود از نام ها و القاب خوب و با معنا انتخاب کند؛ زيرا نام خوب تداعي کننده معناي خوب و نام بد تداعي کننده معانى و مفاهيم بد و نا مناسبي است که موجب هتک حرمت انسان مي گردد.
4⃣نکته ی چهارم: در تعاليم اخلاقي اسلام معيارها و ضوابطي براي نام نيک افراد انسان بيان شده است از جمله:
✅اسم بايد در حد شخصيت صاحب آن بوده و متناسب با تمام دوران هاي زندگي او (کودکي، نوجواني جواني و کهن سالي) باشد.
✅از اسامي خاص ذات باري تعالي نباشد. مثل ذات، رحمان
✅درست ترين نام آن است که بر بندگي دلالت نمايد؛ مانند عبدالله، عبدالرحمن و عبدالرحيم و ...[2]
✅اسامي پيامبران (ع) و ائمه اطهار (ع)، در روايت وارد شده است بهترين نام ها، اسامي پيامبران (ص) است.[3] امام صادق (ع) از پيامبر اسلام (ص) نقل مي کند که فرمود: کسي که سه فرزند پسر داشته باشد و نام هيچ کدام را محمّد نگذارد بر من جفا کرده است.[4]
✅داراي معناي زشت يا از اسامي افراد بد نام نباشد.
در روايتي امام باقر (ع) از پيامبر (ص) نقل نمودند که آن حضرت (ص) بهترين و بدترين اسم را چنين برمي شمردند: بهترين اسم: عبدالله، عبدالرحمن و ... بدترين اسم: ضرار، مرة، حرب و ظالم.[5] در برخي ديگر از روايات نام هاي حکم و حکيم و خالد و مالک نيز بر اين نام ها افزوده شده است.[6]
در بين اسامي خوب و زيبا نيز بعضي از بعض ديگر باارزشتر و بالاتر هستند. هرکس بايد سعي کند بهترين اسم را که داراي امتيازات و معیارهای بيشتري است انتخاب نمايد.
5⃣نکتهی پنجم: اينكه عدهای با محاسبههای غیرقابلاعتماد و بر اساس حروف ابجد، عدد مربوط به اسمى را تعيين کرده و سپس آن عدد را نسبت به امرى ديگر مثل عددِ مربوط به اسم همسر آن فرد، مقايسه میکنند و ادعا مینمایند، اين دو عدد همخوانى ندارند؛ پس بايد اسمهايشان را عوض كنند تا همخوانى پيدا كنند؛ یا مشکل و بیماری آن برطرف شود؛ نهتنها حرف بیپایه و اساسى است، بلكه پشت كردن به عقل و دستور شريعت الهى است.
6⃣نکتهی ششم: پروردگار عالم انسان را مسلح به عقل و اراده و اختیار نموده است و راهنمایانی چون انبیاء فرستاده است تا راه و روش صحیح زندگی و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی را بیاموزند.
این انسان است که میتواند در سایهی عقلانیت و تلاش و کوشش و بهرهگیری از آموزههای دینی، مشکلات زندگی را یکی پس از دیگری حل کرده و با انجاموظیفه، سعادت دنیا و آخرت خود را رقم میزند.
♦️نتیجه اینکه: تغییر اسم برای حل مشکلات هیچ دلیل عقلی و نقلی نداشته و این عمل با توکل داشتن به خدا و بهرهگیری از موهبات الهی در تعارض است.
شایسته است مردم عزیز، فریب اشخاص بیبهره از علم و تقوا را نخورده و برای مشورت و همفکری به علمای ربانی و جهادگران عرصهی علم و تقوا مراجعه کنند.
✍#جواد_حیدری
منابع:
[1]. حق الولد على والده ان يحسن اسمه و ادبه».
[2] بحارالانوار، ج 101، ص 130.
[3] بحارالانوار، ج 101، ص 130.
[4] بحارالانوار ج: 101 ص: 130 و 131.
[5] حر عاملی، وسایل الشيعة، ج 21، ص 399، 27403، المکتبة الاسلامية، چاپ پنجم، 1398 ق.
[6] حر عاملی، وسائلالشيعة، ج 21، ص 398، 27399.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b