eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
453 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 سفارش حضرت امام رضا "علیه السلام" در جمعه آخر ماه شعبان ابوصلت هَروى نقل کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (علیه السّلام) رفتم. حضرت فرمود: ▫️اى أباصلت! بیشتر ماه شعبان گذشت و این جمعه آخر آن است. پس در باقیمانده این ماه، تقصیرهایى را که در روزهای گذشته داشته‌ای، تدارک و تلافى کن. به آنچه که برایت سودمند است، روی آور، و از آنچه که نفعی به تو نمی‌رساند، بپرهیز؛ ▫️بسیار دعا و استغفار کن و زیاد قرآن بخوان و از گناهان خود به درگاه خداوند توبه کن، تا ماه رمضان در حالی به تو روی ‌آورد که تو خود را براى خدا خالص گردانیده باشی! ▫️امانت و حقی بر گردن خود باقی مگذار و آن را ادا کن، و کینه‌‌ای از مؤمنین در دل نداشته باش، و گناهی را که مرتکب آن بوده‌ای ترک کن. از خدا بترس و در نهان و آشکار بر او توکّل کن و هر که بر خدا توکّل کند خداوند او را بس است. 📚 عیون أخبارالرضا، ج2، ص51 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓در کجای قرآن آمده که باید سی روز روزه گرفت؟ و چرا در ادیان دیگر شرایط روزه راحت تر است؟ ✅پاسخ: 🍃با توجه به این که پرسش از سه بخش تشکیل شده به همان ترتیب، پاسخ آن را ضمن نکاتی بیان می کنیم: 1⃣. با توجه به حکیم بودن خداوند که کارهای عبث و بیهوده انجام نمی دهد، اجمالاً می دانیم تمام تکالیف بندگان از جمله روزه که از جانب خداوند تشریع شده بر اساس مصالح و مفاسد تدوین شده است. 2⃣. گرچه تمام فروعات و جزئیات احکام در قرآن نیامده هم چنان که کیفیت نماز و تعداد رکعات آن در قرآن بیان نشده، امّا در مورد روزه باید گفت که مقدار ماه و روز آن در قرآن به طور روشن بیان شده است: الف. شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... [1]و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است. ب. وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ، بخورید و بیاشامید تا نمودار و جدا شود براى شما رشته سفید از رشته سیاه از فجر سپس روزه را تا شب به پایان رسانید.[2] 3⃣. اما در مورد این که چرا در ادیان دیگر شرایط روزه راحت تر است باید گفت: الف) قانون گذار در تمام ادیان الاهی یکی است همان طور که بیان شد تشریع و وجوب احکام در تمام ادیان الاهی از جانب خداوند است. ب) با توجه به این که دین اسلام نسبت به ادیان گذشته، دین کامل و جامعی است؛ از این رو احکامش نسبت به احکام سایر ادیان تفاوت می کند که در این تفاوتها گاهی شاید تکلیف سخت تر و گاهی نیز آسان تر باشد که در هر حال تصمیم خداوند است. ج) گرچه شاید امروزه با توجه به تحریفاتی که در ادیان سابق به وجود آمده پیروان دیگر ادیان، عبادت روزه را با مقدار و شرایطی آسان تر برگزار می کنند، امّا بر اساس برخی منابع روایی، روزه اهل کتاب تا زمان پیامبر اسلام (ص) بیشتر از مسلمانان بوده است. امام مجتبی (ع) نقل می کند که روزی یک نفر یهودی خدمت پیامبر اسلام (ص) رسید و مسایلی را پرسید که از جمله آن، این بود که چرا خداوند روزه را بر امّت تو سی روز قرار داد، اما در امت های دیگر بیشتر؟ ...[3] __ 📚منابع: 1_ بقره، 185. 2_ همان، 186. 3_ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 10، ص 240 و 241، ح 13317، مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم، 1409 هـ ق @javadheidari110
✅ نمایشگاه قرآن و عترت 🔺 غرفه ی مرکز مدیریت حوزه ی علمیه ی اصفهان 🔻 ساعت ۱۹ تا ۲۲ ⭕️پاسخگویی به شبهات @javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
✅ اول نماز یا افطار❓ ✍️ 🔰برای پاسخ دادن به این سوال که در ماه مبارک رمضان؛ هنگام اذان، ابتداء افطار کنیم و بعد نماز بخوانیم و یا نمازمان را بخوانیم و بعد از آن افطار کنیم؟ به سراغ روایات آل الله علیهم صلوات الله رفتم. مرحوم شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه، باب زیبایی گشوده اند با این عنوان« اسْتِحْبَابِ تَقْدِيمِ الصَّلَاةِ عَلَى الْإِفْطَارِ إِلَّا أَنْ يَكُونَ هُنَاكَ مَنْ يَنْتَظِرُ إِفْطَارَهُ أَوْ تُنَازِعَهُ نَفْسُهُ إِلَيْه‏»؛ «مستحب بودن مقدم کردن نماز بر افطار مگر در جایی که کسی منتظر افطار کردن با اوست و یا کسی که با خود در این که افطار کنم یا نماز بخوانم درگیر است».(1) در این باب به پنج روایت از حضرات معصومین علیهم السلام اشاره شده است که یکی از روایات را تقدیم می کنم: 🔵امام صادق علیه السلام فرمودند: «إِنْ كَانَ مَعَهُ قَوْمٌ يَخْشَى أَنْ يَحْبِسَهُمْ عَنْ عَشَائِهِمْ فَلْيُفْطِرْ مَعَهُمْ وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ فَلْيُصَلِّ ثُمَّ لْيُفْطِر»؛ «اگر همراه روزه دار افرادی هستند که نماز خواندن، آن ها را از افطار کردن باز می دارد، اول افطار کند و اگر چنین نیست، ابتدا نماز بخواند و بعد افطار». (2) ♦️نتیجه اینکه: خواندن نماز بر افطار کردن مقدم است مگر اینکه خانواده سر سفره ی افطار منتظر روزه دار هستند و یا با افطار کردن، نماز خواندن ما با آرامش و اطمینان قلب بهتری به جا آورده می شود. ما را هم از دعای خیرتان بی بهره نفرمایید. 📚پی نوشت ها: 1. وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 149 2. وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 150 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از روز‌نوشت
این را قبلاً نوشته بودمش. دوباره ارسالش کردم. بخونیدش قشنگه! ماه رمضان به آدم کمک می‌کند تا کمی خودش باشد؛ خودِ خودش. چون در این ماه، ارتکاب گناه کمتر است! گناه باعث می‌شود که آدم سرجایش نباشد و بشود وصله‌ی ناجور. ما در زندگی، گاهی خودمان نیستیم. ما گاهی وصله‌ی ناجوریم حتی برای زندگی خودمان. مثل یک پیراهن مشکی در مجلس شادی! و یا یک پیراهن رنگ‌روشن در مجلس غم! ما گاهی وصله‌ی ناجوریم حتی در مسیر بندگی؛ مثل آدمی که همزمان با توبه‌اش، گناه می‌کند! یا نه، مثل مدعی تواضع، که تکبر می‌ورزد. ما گاهی وصله‌ی ناجوریم؛ مثل اشکی که نه از سر شوق و نه از روی حزن، بلکه با‌هدف فریب جاری می‌شود. ما گاهی وصله‌ی ناجوریم؛ مثل شکری که به جای نمک به اشتباه در غذا ریخته باشند. مثل عینکی که روی چشم سالم است؛ یا نه مثل واژه‌ای که هیچ جایی میان کلمات ندارد! یا حاشیه‌ای که به زور می‌خواهد خودش را به متن بچسباند. گناه، آدم را وصله‌ی ناجور می‌کند. آدم با گناه جایی که نباید برود، می‌رود؛ چیزی که نباید ببیند، می‌بیند؛ حرفی که نباید بشنود، می‌شنود. ما وصله‌ی ناجوریم؛ مثل معصیت‌کاری که با اصرار، خودش را در صف متقین قرار می‌دهد؛ یا مثل ضِرار، که خودش را مسجد جا می‌زند. ما وصله‌ی ناجوریم؛ مثل محاسنی بلند در صورت مردی که اهل تیغ زدن مردم است؛ یا نه مثل تسبیحی کوچک، در دست دانه‌درشت‌ها؛ شاید مثل دکمه‌ای باشیم روی یقه‌ی بسته‌ای که قرار بود مانع خوردن حرام شود، اما نشد. ما وصله‌ی ناجوریم؛ و این ماه چه مهربان است که ما وصله‌های ناجور را به خود راه داده است. 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht