❓سوال
درقرآن بعضاًباآیاتی که ظاهرا باعصمت درتعارضاست.نظیر آیه ۱۴۵ بقره/۳۷ رعد/۶۵ زمر وهمچنین درآیات سوردیگر، چه پاسخی برای آن دارید؟
✍ پاسخ: استاد حیدری
قاعده کلي
جملهی شرطیه دلیل بر وقوع نیست
اگر لو باشد که اساسا محقق نمیشود
ولی اگر اِن بود لزوم تحقق ندارد.
هدف وعلت از بیان این جملات چیست؟
هدف از بیان این جملات با سیاق شرطیه
1⃣ صدور گناه از معصوم از آن جهت که مختار هستند ولی لزوما به معنای تحقق نیست وتحقق آن دلیل میخواهد منظور آیه این است که پیغمبر هم مثل شما انسان است(بشر مثلکم)پیغمبر از جنبه اینکه انسان است صدور خلاف و گناه و معصیت از او ممکن است سر بزند یعنی امکان عقلیدارد و همین آیات دقیقا پاسخگوی آن شبههای است که برخی میگویند اگر معصوم است توان انجام گناه ندارد این آیات میخواهد بگوید توان دارد وگرنه اصلا معنا نداشت پروردگارمخاطبش راپیغمبر قرار دهد
2⃣ خطاب در ظاهر پیغمبر است ولی مخاطب حقیقی امت پیغمبرند این از چه جهت است؟اینجا ما میتوانیم بحث جنبهتربیتی را مطرح کنیممورد خطاب درظاهر پیغمبر است ولی مخاطب حقیقی امت پیغمبرند از باب ایاک اعنی واسمعی یا جاره،مخاطب من تویی در ظاهر ولی همسایه تو بشنو تو فارسی هم میگیم به در میگیم که دیوار بشنود یعنی خطاب قرار دادن فردی که معصوم است ولی از او میخواهد کار خلاف عصمت انجام ندهد از مصادیق آن جنبهی تربیتی است چون گاهی برای برخی صریح گویی برنمیتابند اگر مستقیم بگویی نمیپذیرد و ناراحت میشود لذا ما تاکتیک را عوض کرده به کس دیگری میگوئیم ولی شخصی که مد نظر ماست متوجه میشود،یک نمونه از مصادیق آن این است که:مثلا شما به همسرتان میگوئید اگر از این به بعد خواستید سر کیف من بروید خواهشا اجازه بگیرید وگرنه ناراحت میشم شما دارید این جمله را به همسرتون میگید ولی ایشان که سر کیف شما نمیره اگه هم بره اجازه میگیره پس چرا همسرت را مخاطب قرار دادی ؟ این یک نکته ی تربیتی دارد
۱- شخصیت نوجوان یا کودکت را نشکنی
۲- اثرگذاریش به مراتب بیشتر است
قران کریم نیز با مخاطب قرار دادن پیامبر می خواهد به من و شما یاد بدهد در ارتباطات گاهی از این تکنیک استفاده کنیم
3⃣ پیامبران هم مشمول قوانین الهی هستند در قوانین الهی تبعیضی بین پیغمبر و غیر پیغمبر نیست و با دیگر مردم تفاوتی ندارد
4⃣ خدا در قالب این جمله ی شرطیه میخواهد بفرماید:حتی پیغمبر خدا هم حق تغییر قوانین را ندارد
💎نتیجه اینکه:
✅نکاتی پیرامون آیاتی که موهن عصمت انبیاء است:جملات شرطیه دلیل بر وقوع نیست بلکه حکمت ها را میگیم مد نظر دارد
✅صدور خلاف و گناه از افراد معصوم از آن جهت که انسانند اختیار دارند و امکان خطا دارند
✅نکته تربیتی به در میگم
✅سنت الهی برا همه هست
✅پیامبر حق تغییر قوانین الهی را مستقلا ندارد
✅و اینکه:دینحق محور است و با کسی تعارف ندارد، این آیات راه غلو در مورد پیغمبر را میبندد،نشان میدهد که این قرآن حتما کلام وحی است اگر وحی نبود و کلام پیغمبر بود که پیغمبر خودش، خودش تهدید و عتاب نمیکند و عبرتی برای دیگران است
⚜برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به کتاب تنزیه الانبیاء و
در کتابخانه قائمیه در جستجو فقط واژه عصمت را سرچ کنید
♨️مرحوم شیخ صدوق بر خلاف قاطبهی علماء شیعه در بابعصمت معتقد به سهو النبی،ایشان به تبعیت از استادشان محمدبن حسن ابن ولید معتقد به سهوالنبی هستند
یعنی معتقد است خدا برای اینکه
غلو در انبیا نشود
احکام سهو رابه مردم بفرماید
پیامبرش را دچارسهو میکند کلام شیخ صدوق سهو النبی نیست بلکه اسهاء النبی است
سهوالنبی:پیغمبر بصورت یکطرفه خودشان دچار سهو میشوند شیخ صدوق که این را نمیگویدبلکه میگوید خدا پیغمبرش رابه سهو دچار میکند که نامش اسهاء النبی است
چرا ؟تا مردم پیغمبر را رب وتفویض کننده امورعالم فرض نکنندو برای اینکه تکلیف مکلفین وپیروان در احکام سهو معلوم شود خدا پیغمبر رادچار این اتفاق میکند
⚜شیخ بهایی میفرماید:ماسهو را به شیخ صدوق نسبت دهیم بهتراست تااینکه سهو رابه پیغمبر نسبت دهیم
👌پاسخما:اگرپیغمبردچارسهوشوندمردم عادی سردرگم میشدند وثاقت پیامبر مخدوش میشود که خلاف عقل و قرآنِ
✅واژهعصمت در قرآن نیامده بلکه در آیه تطهیرمخلصیناطاعت اولیالامر
آیه ۹۰سورهانعام«اولئک الذین هدی الله فبهداهم اقتده»
آیه«منیهدالله فما لهمن مضل»
✅عصمت به معنای شیعی ضروری دین نیست بلکه ضروری مذهب هست.
آن موضع از عصمت که مورد اتفاق فریقین است، ضروری دین است که : عصمت در دریافت و حفظ و ابلاغ وحی است
#عقائد
#عصمت
#تنزیه_الانبیاء
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
@javadheidari110
💠 پرسش:
الف.آیا فالگیری برای خود ما یا دیگران اشکال دارد؟
ب. آیا می توانیم شرعاً برای گرفتن فال به دیگران مراجعه کنیم؟
ج. آیا درآمد، از این راه حلال است؟
#احکام_فالگیری
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
مقام معظم رهبری:
فالگیری شرعاً اعتباری ندارد؛ و کسب درآمد از این طریق جایز نیست.
پی نوشت:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری،استفتائات جدید (فروردین ماه)
#کارشناس_فقه
@javadheidari110
💠 گناه شناسی
#اخلاق_عقده_حقارت
✍️از جمله زمینه های گناه در وجود افراد، عقده ی حقارت است.قطعا هیچ انسانی با عقده ی حقارت متولد نمی شود اما آنچه که در خانه و اجتماع برایش رخ می دهد ممکن است عزت نفس او را خدشه دار نموده و او را دچار عقده ی حقارت نماید.
تحقیر کودک چه در خانه و چه در اجتماع موجب خودکم بینی او شده و منجر به سرکوب شدن غرور کودک می شود و همین مساله در آینده زمینه ای برای گناه خواهد شد. چرا که کودک وقتی با این عقده بزرگ شود همواره به صورت خفته و پنهان درصدد انتقام جویی بر می آید و در آینده با گرایش به سمت بزهکاری و ارتکاب گناه، انتقام این عقده ها را از خانواده و اجتماع می گیرد.
بنابراین یکی از راه هاى مهم تربيت و هدايت ، شخصيت دادن به افراد مخصوصا به كودكان است.هرروز بر سر چهار راهها و در سطح پیاده روها و پارکها کودکان متعددی را می بینیم که با عنوان دست فروشی و یا حتی تکدی گری در متن اجتماع رها شده اند اینکه آیا این بچه ها متعلق به باند و گروه خاصی هستند یا نه بحث ما نیست آنچه در اینجا برای ما اهمیت دارد روش برخورد مردم با این کودکان است.
حتی اگر آنها به صورت تیمی و گروهی کار می کنند و حتی اگر حقیقتا نیازمند کمک مالی هم نیستند و تظاهر به فقر می کنند، باز هم بر من و شما لازم و واجب است با مهربانی و لبخند با این کودکان برخورد کنیم.
💥بالا کشیدن شیشه ی خودرو از چند متر جلوتر و رو برگرداندن از آنها و همچنین کم محلی و بی توجهی به درخواست آنهامی تواند لحظه به لحظه بر عقده ی حقارتشان بیافزاید و در آینده مشکل ساز شود .حالا حسابش را بکنید که روزانه یک کودک معصوم چند بار با چنین صحنه هایی روبرو می شود?!!
❗️بنابراین حتی اگر نمیخواهیم و یا صلاح نمی دانیم به این کودکان کمک مالی کنیم مشکلی نیست اما باید در برخورد با آنها دقت بیشتری به خرج دهیم. گرفتن دستهای کوچک آنها و کشیدن دست نوازش بر سرشان می تواند آرامش آنها را در جامعه ای کم آرامش، تأمین نماید.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
37.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خبر_گزاری_فارس
#هشتم_شوال_تخریب_قبور_ائمه_علیهم_السلام
#نقد_تفکر_وهابیت
#استاد_جواد_حیدری
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
خدا نزد گمان بندگان؟.ogg
زمان:
حجم:
848K
❎خداوند نزد گمان بنده هاش هست میشه توضیح و مثال بزنید؟
🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو
♻️شبهات #اعتقادی
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
26.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹#سیاسی_اجتماعی
⭕️#مذاکره_با_آمریکا
🔹#استاد_جواد_حیدری
⭕️#گروه_تبلیغی_پاسخگو
📣: چرا با آمریکا مذاکره نمی کنیم⁉️🚫
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
audio_2019-06-18_21-10-47.ogg
زمان:
حجم:
790.7K
🎧 نظام موروثی امامت با مردم سالاری منافات ندارد؟!
🎙 استاد جواد حیدری
#پاسخ_به_سوالات_اعتقادی
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
#تکلیف_مستمع_غیبت
#احکام_شرعی
سوال:
براي بري الذمه شدن از غيبت شنيده شده از افرادي كه امكان حلاليت طلبيدن (به علت وجود مفسده يا...) نيست، چه بايد كرد؟
آيا خواندن نماز، صدقه دادن، طلب استغفار براي آنها و ... طوري كه يقين حاصل كنيم كه بريءالذمه شدهايم. کفايت ميکند؟
جواب:
آیت الله خامنه ای:اگر غيبت شونده زنده است و امکان استحلال از او میباشد بايد از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قيد حيات نيست يا امکان استحلال از او نيست، برايش استغفار نمايد.(1)
آیت الله سیستانی :توبه و استغفار کفايت میکند.(2)
آیت الله مکارم شیرازی:در صورت امکان و عدم مفسده بايد از غيبتشونده حلاليت بطلبد در غير اين صورت به قدری برای او کارهای خير انجام دهد تا يقين به رضايت وي حاصل شود.(3)
پی نوشت:
1- رساله آموزشی، ج2، ص87، وجوب استحلال و استغفار
2- توضيح المسائل جامع، ج1، امر به معروف، غيبت، ص637، م2271
3- احکام ويژه، 600 مسأله مورد نياز، ص38، با استفاده از م11
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش:
قرآن در مورد شهدا میفرماید: « به آنها روزی داده می شود نه اینکه آنها به دیگران روزی میدهند یا اینکه واسطه بین شما و الله می شوند... در کجای آیه قرآن آمده که الله فرموده باشد شهدا زنده اند پس از آنها بخواهید صدایتان را به الله برسانند؟ و به آنها توسل پیدا کنید.؟
...............................................................................................................
✍️ پاسخ:
📌شیعه ادعا نکرده که شهیدان روزی میدهند.آیهی 169 آل عمران، همین که زنده بودن شهیدان در برزخ را اثبات میکند، برای ما کافی است و کسی نخواسته بر اساس این آیه به تنهایی جواز توسل را صادر کند. بحث توسل از آیات دیگر اثبات میشود.
آیهی مورد بحث، صراحتاً می فرماید به آنها مرده نگویید: 🔰و لَا تَقُولُواْ لِمَن يُقْتَلُ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتُ؛ به آنها كه در راه خدا كشته مىشوند، مرده نگوييد!🔰
آیه به طور واضح حیات آنها را اثبات کرده است و این که برخی با این صراحت متوجه حیات و زندگی آنها نمی شوند از کوتاهی فهم آنهاست.(بَلْ أَحْيَاءٌ وَ لكِن لَّا تَشْعُرُونَ: بلكه آنان زندهاند، ولى شما نمىفهميد!) بنابراین نمیتوان گفت آنها مردهاند و صدای ما را نمیشنوند.
🔺🔻
در سوره «یس» (آيه 26 و 27) از قول حبيب نجار(از مؤمنین شجاع که در راه تبلیغ دین الهی شهید شد) ميگويد: 🔰 قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّه قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِين؛به او ميگويند داخل بهشت شو. او ميگويد كاش قوم من ميدانستند كه خداوند مرا بخشيده و كرامت داده است.🔰
اين آيات نشان ميدهند كه آنان زندهاند و ميفهمند و آرزو ميكنند و حال و روز زندگان را ميدانند.این که در این آیه نگفته به مردگان توسل پیدا کنید آیا دلیل میشود که بگوییم نباید به آنها توسل پیدا کرد؟ بحث توسل را از آیات دیگر قرآن استفاده میکنیم
✅نتیجه:
بنابراین در این آیه منعی برای توسل به اموات وشهدا وجود ندارد.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو