هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
چرا به علی بن موسی، امام هشتم شیعیان، "رضا" می گویند؟
✍️پاسخ:
✅امام موسی بن جعفر(ع) فرزندش "علی" (علیه السلام) را "رضا" لقب داده بود و گاهی می فرمود:
"پسرم رضا را بگویید پیش من بیاید... به فرزندم رضا گفتم... فرزندم رضا گفت؛ امّا وقتی حضرت را مورد خطاب قرار میداد، می فرمود: یا أباالحسن.[۱]
از این روایت استفاده میشود كه امام كاظم(ع) عنایت خاصی به لقب "رضا" برای فرزندشان داشتند و به نحوی به دیگران گوشزد میكردند حضرت را "رضا" صدا بزنند.
در وجه نام گذاری حضرت به "رضا" احادیثی وارد شده است، از جمله: احمد بن أبی نصر بزنطی به امام جواد(ع) عرض كرد:
گروهی از مخالفان شما گمان می كنند كه مأمون پدر بزرگوار شما را "رضا" لقب داده، آن هم بدین جهت كه امام(ع) را برای پذیرش ولایتعهدی راضی كرده است. امام جواد فرمود:
"به خدا سوگند! اینان دروغ می گویند، بلكه خدا پدرم را "رضا" نامیده، چون كه پسندیده خدا در آسمان بود و رسول خدا و أئمه هدی در زمین از او خوشنود بودند"، بزنطی به امام گفت:
آیا همه پدران گذشته تو پسندیده خدا و رسول و ائمه نبودند، فرمود: چرا. بزنطی پرسید: پس چرا تنها آن حضرت "رضا" نامیده شد، فرمود:
"زیرا همان گونه كه دوستان و موافقان وی از حضرت راضی بودند، دشمنان و مخالفان نیز از او راضی بودند. چنین ویژگی برای هیچ كدام از پدران حضرت وجود نداشت، و بدین سبب است كه میان آنان، حضرت "رضا" نامیده شده است".[۲]
برخی از بزرگان در این باره نوشته اند: خداوند در لوح محفوظ آن حضرت را "رضا" نامیده و با این نام گذاری اعلام فرموده است كه:
۱- دوستان و دشمنان از حضرت راضی هستند.
۲- فرشتگان از شمایل و اخلاق و اعمال امام رضایت دارند.
۳- خدا از او راضی بوده و او را هم راضی كرده است.[۳]
پی نوشت:
[۱]. عیون اخبارالرّضا، صدوق، رضا مشهدی، جزء ۱، ص ۱۴ - ۱۳، ح ۲.
[۲]. علل الشرایع، صدوق، مؤسسه الأعلمی، بیروت، جزء ۱، ص ۲۷۷، باب ۱۷۲، ح ۱.
[۳]. القاب الرّسول و عترته (مجموعه نفیسه ص ۲۶۹)، كتابخانه آیت اللَّه مرعشی نجفی، ص 67
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
#تلنگر
✍ﺧﻴﻠﯽ ﻭﻗﺖﻫﺎ ﺣﻖ ﺁﺩﻣﻮ ﻧﺎﺣﻖ ﻣﯽﮐﻨﻦ، ﺍﺫﻳﺖ ﻣﯽﮐﻨﻦ، ﺍﻟﮑﯽ ﺗﻬﻤﺖ ﻣﯽﺯﻧﻦ، ﺑﺮﺍﺕ ﭘﺎﭘﻮﺵ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﯽﮐﻨﻦ، ﻣﺪﺭﮎ ﺳﺎﺯﯼ ﻣﯽﮐﻨﻦ ﻭ ﺗﻮ ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨﯽ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﻧﯽ ﺍﺯ ﺣﻘﺖ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻨﯽ، ﻧﻤﯽ ﺗﻮﻧﯽ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﻨﯽ ﺣﻘﺖ ﺿﺎﻳﻊ ﺷﺪﻩ.
ﺍﻳﻦ ﻭﻗﺖﻫﺎ ﻳﻪ ﺁﻳﻪ ﻣﻴﺎﺩ ﺳﺮﺍﻏﺖ، ﺍﺯﺕ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﯽﮐﻨﻪ ﻭ ﺍﮔﻪ ﺍﺯ ﺗﻪ ﺩﻝ ﺑﺨﻮﻧﻴﺶ، ﻧﺠﺎﺗﺖ ﻣﯽﺩﻩ، ﺩﻳﺮ ﻳﺎ ﺯﻭﺩ ﺩﺍﺭﻩ ﻭﻟﯽ ﺳﻮﺧﺖ ﻭ ﺳﻮﺯ ﻧﺪﺍﺭﻩ.🍃
💎ﻟﺎ ﺗَﺤْﺰَﻥْ ﺇِﻥ ﺍﻟﻠﻪَ ﻣَﻌَﻨﺎ♥️🍃
ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻧﺒﺎﺵ، ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﻣﺎﺳﺖ
@javadheidari110
📌چه کسانی مورد رحمت قرار می گیرند؟
امام #رضا علیهالسلام :
رحمت خدا بر آن بندهای كه امر ما را زنده گرداند. عرض كردم: چگونه امر شما را زنده میکند؟ امام فرمود:
#تعاليم ما را فرا میگیرد و آنها را به مردم #میآموزد؛ زيرا مردم اگر زیباییهای سخن ما را بدانند، بیگمان از ما #پيروى میکنند.
📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج۱، ص۳۰۷.
🔵ان شاء الله همیشه کلام اهل بیت علیهم السلام و تعالیم این بزرگواران را فرا بگیریم و به مردم بیاموزیم.
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
2_1152921504696577338.mp3
زمان:
حجم:
5.38M
🔖آیا طبق آیات قرآن، آسمان ها و زمین بهم متصل بوده اند؟😳
📃پاسخی کوتاه به ادعای اسلام ستیزان_ دکتر سها
📣استاد جواد حیدری
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
☑️☑️ پاپ کره ای/ خطر بسترسازی جهت آشوب
🔻 کیپاپ ها( پاپ کره جنوبی) از گروههای نوپدیدی هستند که در بستر موج کرهای ایجاد شدهاند اما بهنظر قدرت نرم و فراگیر موج کرهای، از برخی شبه معنویتها و عرفان های کاذب فعال در ایران پیشی گرفته است.
➕ طرفداران کیپاپ در فضای مجازی به شدت فعال هستند و اگر روزی بنا به اتفاقی تجمعی در فضای واقعی داشته باشند، چالشهای متعدد فرهنگی، اجتماعی و امنیتی ایجاد خواهند کرد. عموماً فنها (طرفداران) نوجوان هستند و فضای هیجانی و احساسی بر آنان غلبه دارد و همین موضوع بر چالشهای ذکر شده میافزاید.
⚠️ در ماه جاری خبری در محافل فرهنگی منتشر شد مبنی بر اینکه در مجموعه عباس آباد تهران و درست در مقابل باغ موزه ملی دفاع مقدس، محفل یادبودی برای خواننده تازه درگذشته کرهای برگزار شد. در این مراسم، دختران با لباس سیاه و ... در حال گریه و زاری برای مرگ این خواننده درجه چندم کرهجنوبی بودند که اتفاقاً خودکشی کرده است. در شهر رشت هم مراسمی توسط نوجوانان دهه هشتادی و نودیها برگزار شد. در برخی شهرهای دیگر هم خبر برگزاری این مراسم منتشر شد.
➕ در فضای مجازی هم بسیاری از فنها همین رویه را داشتند. نکته جالب توجه این بود که فنهای گروههای مختلف کیپاپ معمولاً با سایر فنها تعامل خوبی ندارند ولی در این حادثه یک همبستگی بین آنها ایجاد شد و بدون توجه به اینکه فن(طرفدار افراطی) کدام گروه باشند با یکدیگر مراسم برگزار نمودند.
📌 علاقه طرفدارن کیپاپ به خوانندگان کیپاپ، باعث میشود قوای شناختی و تعقل، تحت تاثیر قرار گیرد. توجه افراطی روی این خوانندگان به الگوگیری سبک زندگی غیراخلاقی و نامتعارف میانجامد. بهتر است بدانید که این آیدولها(خوانندگان و اعضای اصلی گروه) همچون عروسکهای دستساز هستند و برای اینکه ظاهر جذابی پیدا کنند، عملهای زیبایی متعددی با هزینه بسیار بالایی بر روی آنها انجام شده است تا از طریق ظاهر پرستی به جذب مخاطب بپردازند.
▫️ با توجه به اینکه این آیدولها از لحاظ سیاسی تابع نظام سرمایهداری غرب هستند و در مسائل فرهنگی و اجتماعی و... مروّج فرهنگ منحط غربی میباشند، احتمال اینکه از ظرفیت فنها برای اعتراضات استفاده شود بسیار زیاد است.
▫️ فنها قبلاً با تعاملات در فضای مجازی توانستهاند یک کار تشکیلاتی و منظم انجام دهند، مثلاً در فراخوانی که در خبرگزاری فارس با عنوان «درخواست اجازه برای اجرای کنسرت بیتیاس در ایران» داشتند تا تاریخ 29 اردیبهشت 1402 تعداد 56565 نفر شرکت و از این پویش حمایت کردند. شروع این پویش اول اردیبهشت بود، یعنی در عرض کمتر از یک ماه این جمعیت وارد پویش و از آن حمایت کردند. لازم بهذکر است فنها هم قبلاً پویشهایی در این رابطه داشتهاند؛ همچنین اگر یک صفحه در فضای مجازی علیه این موج کرهای محتوا تولید کند، سعی میکنند به صورت هماهنگ با گزارشدهی باعث مسدود شدن فعالیت آن شوند.
⛔️ رویدادهایی مانند این نشان از نفوذ قابل توجه فرهنگ کشور کره و کِی پاپ (پاپ کُرهای) در میان نوجوانان و جوانان سرزمینمان دارد که در سایه غفلت مسئولین و با استفاده از اینستاگرام در حال جولان دادن در پوست زیرین فرهنگ کشور است.
⚠️ فضای مجازی یک بستر برای آمادگی و تمرین میباشد که اذهان را برای فعالیت در دنیای حقیقی آماده میکند. تسخیر ذهن نوجوانان یعنی همین؛ این یک جنگ شناختی است که بسیاری از فرزندان ما در این جنگ آسیب دیدهاند و اگر به فکر چاره نباشیم، در آینده نهچندان دور با یک بحران مواجه خواهیم شد.
@javadheidari110