هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
تفاوت قرائات در قرآن کریم در بعضی مواضع موجب تغییر معنا میشود، بااینوجود چگونه فقها فتوا به جواز این قرائات در نماز دادهاند و آیا این تغییر باعث تحریف نمیشود؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
برای رسیدن به پاسخ به چند مطلب اشاره میشود:
نکته اول : باید بین حقیقت قرآن و قرائات تفاوت قائل شویم ، اینکه قرائات مختلف هستند منافاتی با واحد بودن حقیقت قرآن ندارد.
همانطور که فهمهای مختلف از قرآن ، حقیقت قرآن را دچار تغییر نمیکند.
نکته دوم: اینکه در بعضی از قرائات ( که بسیار کم هست) معنای لفظی عوض میشود،صحیح است؛ اما قطعاً در بین آن دو قرائت ، یکی - ما انزل الله - هست که موجود است. تحریف به این معناست که لفظی که از طرف پروردگار عالم نازلشده است، از بین برود .
نکته سوم: با توجه به اختلاف لهجههای اقوام عرب در زمان پیامبر صلیالله علیه و آله ، برای سهولت و مقتضای لطف و رحمت شارع، اذن داده شد که هر فردی با لهجه خود قرآن را تلاوت و قرائت کند ،لذا فقها تلاوت آنها را در نماز جایز میدانند.و البته اختلاف لهجه باعث تغییر در معنا نمیشود.
چهار : بسیاری از محققین در عرصه قرآن کریم، تنها قرائت شیعی و معتبر را،قرائت حفص از عاصم ، دانسته و قرائات دیگر را فاقد اعتبار میدانند.( هرچند قائل به جواز تلاوت آنها و قرائت آنها در نماز، باشند به خاطر اذنی که از طرف شارع صادرشده است) .
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
💢 تاخیر پرداخت خمس
💠 سوال:
آيا به خمسى که با تأخير پرداخت شود جريمه تعلّق مى گيرد؟
✍🏻 پاسخ:
اگر خمس سال قبل از درآمد سال جديد پرداخت شود، واجب است که خمس درآمد سال جديد نيز پرداخت شود.
⏺يعنى اگر بخواهد با درآمد امسال، خمس سال قبل را بدهد بايد ابتدا پولى که با آن مى خواهد خمس سال قبل را پرداخت کند را پرداخت کند.
مثلاً اگر خمس سال قبل 20 هزار تومان بوده است و بخواهد با پولی که امسال به دست آورده است، خمس سال قبل را بدهد، و 25 هزارتومان داشته باشد ابتدا بايد 5 هزار تومان از 25 هزار تومان به عنوان خمس درآمد جدیدش را بدهد و سپس با 20 هزار تومان باقيمانده، خمس سال قبل را بدهد.
💢 سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
زمان:
حجم:
617K
🔊 پاسخ استادحیدری
⁉️مگر امام زمان علم غیب و قدرت ندارند؟
پس چگونه با وجود علمِ به مشکلات مردم، از قدرت خود برای برطرف کردن آن استفاده نمیکنند؟! 🤔
#شبهه
#امامت
#مهدویت
#علم_امام
#قدرت_امام
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حدیثی درباره معاویه به روایت شیخ علی جمعه(مفتی سابق مصر)
@javadheidari110
💠پرسش:
لعن به چه معناست؟ چرا در زیارت عاشورا بعضی افراد و جریان ها لعن شده اند؟
......................................................................................................................................
✍️پاسخ:
نکته اول : لعن در لغت به معنای راندن و دور کردن از رحمت خداوند می باشد. (1)
پس اگر می گوییم: «خدا فلانی را لعنت کند» یعنی: خدایا فلان فرد را از رحمت خود دور و عذابت را بر آن نازل کن.
نکته دوم: در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، گروهی از مردم مورد لعن قرار گرفته اند و این امر در زیارت عاشورا تکرار شده است و بیانگر اهمیت موضوع و مطابق با قرآن می باشد.
نکته سوم: لعن در زبان قرآن و روایات، نوعی فرهنگ سازی و مرزبندی بین انسان ها است و تذکر می دهد: مواظب باشید در دام این افراد نیافتید و خود به صفات آن ها مبتلا نشوید.
نکته چهارم: کسانی که در زیارت عاشورا مورد لعن قرار گرفته اند، افراد و جریان هایی هستند که از مسیر حق دور شده و به نهایت شقاوت و سنگدلی رسیده اند و تمام تلاش خود را برای خاموش کردن نور الهی به کار گرفته اند.
نکته پنجم: در لعن کردن باید از علنی کردن نام افرادی که برای برخی از مذاهب، به هر دلیلی مقدس هستند پرهیز شود تا وحدت امت اسلام که مورد تاکید قرآن و روایات می باشد، حفظ و امنیت جامعه ی اسلامی به مخاطره نیافتد.
پی نوشت:
1. مفردات راغب، ص 741
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
✍️ معاویه را بهتر بشناسیم
🔹عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نوشتاری به مواضع برخی از اهل سنت نسبت به معاویه، پاسخ داد.
◻️حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نوشتاری به مواضع برخی از اهل سنت نسبت به معاویه، پاسخ داده است که در ادامه آن را می خوانید:👇
https://hawzahnews.com/xbRyS
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🍃🌻
🌻═ೋ❅🖋❅ೋ═
نکاتی از استاد حیدری (زیدعزه) در رابطه با مستند زندگی پس از زندگی👇
1⃣در رابطه با بیان تجربیاتی که در این مستند و برنامه پخش میگردد دو نکتهی مثبت به ذهن بنده میرسد:
۱)اینچنین مستندات و برنامهها، تلنگر خوبی است برای بعضی افراد تا نسبت به برخی از امور دینی اهتمام و توجه ویژهای داشته باشند مثل حقالناس، قضاوتهای بیجا، اهمیت به نماز و مواردی از این قبیل که این یک اثر و نتیجهی مثبت در این مستند هست.
۲)باز شدن دریچهای بسوی غیب که این را دارد به خوبی به مخاطب القاء میکند که انسان منحصر در ماده و جسم نیست و مقولهی دیگری بنام روح نیز دارد و تجربیاتی که ناظر به همین دنیا مطرح میکنند که در علم نیز مقولهی آتوسکوپی از مسلمات علمی است و در کنار این تجربیات و البته دلایل دیگری برای وجود روح قرار دارد.
2⃣برنامهی زندگی پس از زندگی در کنار فوائدی که عرض شد آسیبهای متعددی نیز دارد از جمله اینکه:
۱)مردم با دیدن این مستند به آنها القاء میشود این تجربیات، تجربیات پس از مرگ است در حالیکه این تجربیات، تجربیات نزدیک به مرگ (NDE) است نه تجربیات پس از مرگ.
میتوان گفت این تجربیات چیزی شبیه به خواب، یا چیزی شبیه به کُما رفتن و یا نهایتا میتوان بر آن اسم کشف و شهود گذاشت. البته هر دو مقولهی (خواب، کشف و شهود) حجیتی در شرع مقدس اسلام و مکتب اهلبیت (علیهمصلواتالله) ندارد.
امام صادق علیهالسلام فرمودند:«ان دین الله اعز من ان یری فی النوم» دین خدا خیلی عزیزتر از آن است که بخواهیم حقائق آن را با خواب به اثبات برسانیم.
بعلاوه اینکه امکان نفوذ شیطان در خواب و کشف و شهود وجود دارد این نکته را متذکر بشوم که ما منکر رویاهای صادقه و کشف و شهودهای الهی نیستیم.
۲)برخی از تجربیات خلاف نص صریح آیات و روایات است. نظیر این دو نمونه تجربه👇
🔴مثال اول:
در یکی از این تجربیات بیان شد کسی که در ذهن خود، دو نفر را قضاوت کرده دچار عقوبت و عذاب شده است در حالیکه طبق مسلمات نقلی، عقیدتی و فقهی، قضاوت کردن و برخی امور دیگر تا هنگامی که در فکر و ذهن باشد اساسا گناه تلقی نمیشود بنابراین عقوبتی نیز در پی ندارد.
🔴مثال دوم:
در یکی دیگر از تجارب شاهد بودیم فردی خودش اذعان به این مطلب داشت که انسان نرمالی نبود و اعمالش روی حساب و کتاب نبوده است؛ اما او با این وجود تمایل نداشته از آن حالت و از آن تجربه بازگردد. در حالیکه قرآن نقل میکند: افراد گناهکار تقاضای آن دارند که خدا آنها را به دنیا بازگرداند تا شاید اعمال خوبی انجام دهند
«حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ
لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ کَلاّ إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ»
زمانى که مرگ یکى از آنان فرا رسد، مىگوید: «پروردگار مرا باز گردانید! شاید در آنچه ترک کردم عمل صالحى انجام دهم...» (مومنون/ ۹۹-۱۰۰)
و مواردی از این قبیل که در این مستند متعدد مشاهده میشود
بنابراین ما نمیتوانیم همهی این تجربیات را بپذیریم زیرا معیار ما:
〽️عقل است اولا
〽️قرآن است ثانیا
〽️و روایات است ثالثا
۳)نکتهی بسیار ظریف و قابل اهمیت اینکه هر برنامهای هر چقدر هم خوب باشد باز ممکن است از جهاتی راه نفوذ شیطان را در جامعه فراهم سازد زیرا وقتی ما به افراد متعدد مشروعیت دهیم این امر موجب میشود بجای آنکه تابع علماء، فقهاء و عرفایی باشیم که تابع شرع مقدس و مبنای آنها فقه امام صادق هستند، از طریق این برنامه ناخواسته به افرادی که صلاحیت ندارند در نظر مردم حجیت پیدا کنند در این صورت ممکن است در آیندهی نزدیک راه نفوذ نگرشهای عرفانی توسط همهی مردم یا بخش اعظمی از مردمی که این تجربیات را دارند باز شود که این بسیار خطرناک خواهد بود.
۴) این تجربیات نباید مبنای شکلگیری اعتقاد افراد به معاد قرار گیرند زیرا در نوع این تجربیات قطعا مکان، زمان، افکار، عقیده و پیشزمینههای ذهنی و عقیدتی فرد به تمامه دخالت دارد.
۵)برخی از این تجربیاتی که بیان شد، واقعیات مربوط به عالم دنیاست که توسط روح تجربه شده است به عنوان مثال تجربهگر شاهد اتفاقاتی بوده که برای اعضای خانوادهاش رخ داده و پس از بازگشت، خانوادهاش آن اتفاقات را تایید کردهاند که البته این تجربیات هیچ ارتباطی با جریان پس از مرگ ندارد.
♻️نتیجهاینکه:
خیلی خوب است افرادی که در فضای حقیقی و مجازی روشنگری میکنند در کنار بیان اولویتها و خوبیهای این برنامه که باید بیان شود، در جهت اصلاح آسیبهایی که این برنامه میتواند داشته باشد یاریگر باشند.
#مستند_زندگی_پس_از_زندگی
#دیدگاه_استاد_حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
═ೋ❅🖋❅ೋ═
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
═ೋ❅🖋❅ೋ═
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌ در مورد جایگاه حضرت محسن، حضرت علی اصغر و حضرت رقیه سلام الله علیهم اجمعین، جهت توسل، چه تبیین قرآنی و روائی میشود ارائه کرد❓
🔵پاسخ:
1⃣بر اساس آیه ی۲۱ سوره ی طور و با لحاظ روایات مربوط به آن،
بچه هایی که از خط ایمانی پدر خارج نشده باشند (#بچه های بالغی که مسیر صحیح را طی کنند و #کودکان سقط شده و نابالغ) به پدر ملحق می شوند. (الحقنا بهم ذریتهم)
2⃣بر اساس روایات عالم ذر، پروردگار عالم بعد از تعلیم ودادن اختیار و عقل از همگان در آن عالم امتحاناتی گرفته است که به حسب کیفیت امتحان، قابلیت های اولیه ی دنیایی مشخص گردیده است.
فرزند حسین بن علی علیه السلام شدن بعد از قبول شدن در امتحان و آزمون عالم ذر است نه اینکه غیرحکیمانه و بی حساب و کتاب باشد.
🌷"اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم ا لست بربکم قالوا بلی...."
🌷"یا ممتحنه التی امتحنک الله قبل ان یخلقک.."
پس حضرت علی اصغر علیهم السلام جایگاه اکتسابی هم دارد . (کل نفس بما کسب رهین).
3⃣قابلیت های اولیه در حد مقتضی است و نه علت تامه.
لذا انسان می تواند در دنیا، آن مقام را حفظ و یا ارتقاء دهد و یا آن را تنزل داده تا سر حد "اولئک کالانعام بل هم اضل" پیش ببرد.
4⃣فرزندان غیر مومنین که در سن غیر شرعی از دنیا بروند و برخی از فرزندان مومنین، در برزخ تحت تربیت و آموزش و مورد امتحان قرار می گیرند و در صورت موفقیت اهل بهشت خواهند بود.
نتیجه اینکه: جایگاه حضرت محسن، علی اصغر و رقیه خاتون سلام الله علیهم اجمعین، با لطف و تفضل الهی همان جایگاه پدر بزرگوارشان هست و توسل به آن دردانه ها عین صواب و سداد است.
✍جواد_حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠انجمن کلام اسلامی حوزه برگزار میکند.
*پنجمین مدرسه تابستانی کلام امامیه*
(۸ و ۹ شهریور ۱۴۰۱ - اصفهان)
"کلام و الاهیات تطبیقی"
✅. کلام و الاهیات تطبیقی: راهرفته و چشمانداز پیشرو: دکتر محمدحسن یعقوبیان
✅. پیشنه کلام تطبیقی در سنت اسلامی: دکتر محمدتقی سبحانی
✅. ظرفیتشناسی کلام امامیه در مطالعات مقایسهای: دکتر رضا برنجکار
✅. کلام تطبیقی در گستره بینالادیان: دکتر محمدباقر قیومی
✅. الاهیات دیالوگی؛ چیستی، ضرورت، لوازم و چشمانداز: دکتر رسول رسولیپور
✅. فلسفه دین مقایسهای: دکتر رضا اکبری
*ثبتنام:*
🔶 ویژه اساتید، پژوهشگران، فارغالتحصیلان، دانشجویان و طلاب تحصیلات تکمیلی
🔶 از طریق تماس با شماره 09927561297
🔶 و تا ۵ شهریور
☘️♻️☘️♻️☘️♻️☘️♻️
هدایت شده از جواد حیدری
📌 *متن شبهه*👇
🌒 اول ماه صفر است 🌘
خونریزی یا شکستن تخم مرغ و دود کردن اسفند فراموش نشود...
ان شاءالله با خواندن این دعا در اول ماه صفر ازبلا دور بوده ، حاجت روا شوید: نیت کنید.
✨ سبحان الله يافارج الهمّ ويا كاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي و أرزقنی من حيث لاأحتسب يارب العالمين ✨
حضرت رسول فرمودند
🔓 هر كس مردم رااز اين دعا باخبركنددر گرفتاريش گشايش ايجاد می شود 🔓
📌 *پاسخ به شایعه* 👇
👌این خرافات را منتشر نکنیم.
✅این خرافات هیچ گونه سندیت و صحتی ندارند.
✅معنای صفر چیست؟
«صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم - به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست میکشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی میآوردند و خانهها خالی میماند؛ از این رو به آن صفر گفتهاند.
✅ در مورد ماه صفر ، بنا بر آن چه به غلط معروف گشته، ماه صفر «نحس» است؛ به خصوص روز چهارشنبه آخرین آن ماه را که به نحس بودن بیشتر معروف شده است و در این باره روایت مخصوصى از ائمه دین(ع) نرسیده و در منابع روایی ما از اهل بیت در مورد نحس بودن این ما سخنی وجود ندارد.
◀️بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ...
اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم.
✅مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و👈 روایتی دال بر این مطلب نمی آورند.
◀️حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار چاپی خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز همچین دعایی به چشم نمی خورد.
◀️اما علامه مجلسی ره در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد:
👈این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند. و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است.
✅خب وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛ واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم.
◀️درباب چهارشنبه ماه صفر و علی الخصوص چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان می گوید:
✅پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص[یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم.
#واما_در_مورد_روایتی_که_آورده_شده👇👇
(سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین)👇👇
◀️چنین حدیثی نیافتیم و حدیث هایی که در اینترنت مشاهده می کنید; تا در منابع معتبر ندیده اید یا در سایت های معتبر و شناخته شده تایید نشده اند ، نپذیرید.
◀️متاسفانه کارخانه حدیث سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب های ظاهر الصلاح اهداف شومی را تعقیب می کنند.
✅البته الفاظ دعا از دعاهای مختلف گرفته شده و با این عبارت دعا کردن مانعی ندارد چون مضمون خوبي دارد اما نسبت دادن آن به پیامبر و از زبان پیامبر ترویج كردن (تا زماني كه يقين به استناد آن نداريم ) دروغ بستن بر پیامبر خداست که بزرگترین گناهان می باشد.
🌱
@javadheidari110